Fórum témák
» Több friss téma |
Kicsit tovább specifikálnám a dolgot. Mellékeltem egy vázlatot az alkalmazásról, (a kérdés szempontjából lényegtelen részleteket nem ábrázolva): ez egy magnetoreológiai tengelykapcsoló, az egész szerkezet hengerszimmetrikusként kell elképzelni (a rajzról lemaradt a tengelyvonal), a mellékelt metszeten szürkével rajzolt alkatrészek a "vas" állórészhez tartoznak, tehát nem forognak. Az állórészben narancssárgával jelöltem a tekercset. Az állórész belsejében foglalnak helyet a tengelykapcsoló "tárcsái" (piros és zöld), közöttük pedig a MR folyadék (sárga). A forgórész (a két tárcsa) és az állórész között kb. 1 mm légrés van (fehér). Tehát szerintem azt, hogy örvényáram alakuljon ki semmikép nem tudom elkerülni, mivel ha forog a szerkezet, akkor a mágneses erővonalakra mindig van merőleges komponensű relatív elmozdulás... így örvényáram is. Eddig ez annyira nem is jelentett problémát (elhanyagoltam), de most szeretnék szenzorokat (pt100, hall) pakolni az egyik tárcsára és így problémát jelent az örvényáram, mivel így feltételezem, hogy a szenzorok önmagukat is melegítenék...
Hello!
Én a PWM meghajtás miatt kialakuló örvényáramra gondoltam. Egyenáramnál nem lesz gond. De nem lesz örvényáram a forgás miatt. Mert örvényáram, gerjesztés akkor lesz, ha fluxusváltozás is lesz. Itt meg nem, mert a tekercs belsejében a tengelyvonalra koncentrikusan a fluxus állandó. A kuplung így állandó fluxusban mozog. Vagy is nem lehet változás, akkor indukció sincs. De nekem nem egy szimpatikus szerkezet ez. A tekercs mágneses tere igen nyitott. De nem értek a gépekhez, de én megnéznék egy klíma kuplungot hogyan néz ki. (mert most láttam, abban ilyesmi van. A remanencia miatt, pedig lágyvas kell úgy gondolom.. üdv!
Szia!
Mi lenne, ha a hall szenzort nem a tengelykapcsolóba építenéd? A tengelyen mentén bárhova teheted, csak kell egy fix pont is, ahova a szenzort rögzíted. Idézet: --> Ezt mondjuk kétlem, de tény, hogy hall szenzort nem tennék elektromágneses tengelykapcsolóba, mert jó eséllyel hülyeségeket fog mérni.„a szenzorok önmagukat is melegítenék” Miért nem raksz fel a tengelyre egy enkódert? Lineárisan akarod mérni mindenképp az elfordulást? Idézet: „Mert örvényáram, gerjesztés akkor lesz, ha fluxusváltozás is lesz.” Ezt nem teljesen értem, örvényáramú féknél sincs fluxusváltozás mégis van örvényáram és fékező hatás. Sajnos a légrések alkalmazása elkerülhetetlen volt, tisztába vagyok vele, hogy ha a tekercselés a forgórészen lenne, akkor sokkal jobb lenne a hatásfok, de ahhoz teljes újratervezés lenne szükséges. Mágnesesen lágy vasat, acélt nem olyan könnyű beszerezni... (legalábbis mi felénk) ez volt a legjobb, amit ajánlani tudtak és beszerezhető. Illetve persze tudtunk volna szerezni villanymotor gyártásban is használt hiper-szuper elektroacélt kb. aranyárban.
Lehet kapni kész mágneskuplungokat tetszőleges Nm erőhatásra, fix és csúszó kivitelre egyaránt. Persze a megvalósítás nem teljesen így néz ki, de gyanítom, az a kiforrottabb. A tekercs ott se forog, helyben áll, a fegyverzetek képesek elmozdulni. Először >~30 éve találkoztam vele. Vannak nagyon komoly PWM-es gyorsító-lassító-pozícióban megállító megoldások. Elég csak a varrógéphajtásokat tanulmányozni (nekem javítanom kellett. ).
Örvényáramú féknél van fluxusváltozás, különben mitől fékezne? A mágneskuplunggal adják a lágyvasat.
A tengelykapcsoló csak nagy vonalakba néz így ki, a tárcsák mágneses acélból vannak, a tengelyek meg nem mágneses savállóacélból.
Egyik haveromnak volt hasonló feladata, hogy egy örvényáramú melegítő tekercsébe tett mágneses folyadék hőmérsékletét mérje, de bármilyen fémtartalmú hőmérőt tett a tekercsbe az örvényáramok elkezdték melegíteni magát a hőmérőt is... A hall szenzor eddig jól működött, 2500 Gauss-os, bár csak álló tengelykapcsolóval volt próbálva. Idézet: „Miért nem raksz fel a tengelyre egy enkódert? Lineárisan akarod mérni mindenképp az elfordulást?” Nem teljesen értem ezt a kérdést/felvetést. Amúgy mindkét tengelyvégen (hajtó és hajtott) mérem a fordulatszámot.
Félre értettelek. A hall szenzort mi tengelyelfordulás mérésére említve tanultuk, azt hittem, arra akarod használni (nem olvastam végig az előzményeket).
Esetleg tedd a szenzort Faraday kalitkába...mondjuk akkor meg a kalitka fog melegedni, bár lehet, hogy úgy már kisebb a behatás. Esetleg optikai úton történő (infra) hőmérő jöhet még szóba. Nem tudom, mennyire integráltan kell kivitelezni a dolgot, illetve, mennyire lehet "bele látni" a mérendő hőmérsékletű részbe (mivel azt mondtad a mágneses folyadék hőmérsékletét kell mérni, nyilván korlátozottan), de lehet kapni néhány ezer forintért kész berendezéseket. Ilyesmire gondolok.. ezzel talán lehetne kezdeni valamit.
Nekem az a sejtésem, hogy amire te és proli007 gondoltok, azok talán inkább mágnesporos tengelykapcsolók. Amit építettem tengelykapcsoló az pedig a magnetoreológiai folyadék viszkozitásváltozásán alapul, világszerte inkább csak prototípusok léteznek belőle, persze az enyémnél jóval nagyobb hatásfokkal és teljesítménnyel, létezik belőle jó pár száz Nm-es is, kevés helyen alkalmazzák eddig. És mivel a folyadék literje több száz dollár nem hinném, hogy varrógépekbe az lenne .
A hozzászólás módosítva: Márc 13, 2013
A hall szenzorral a tekercs közepében akarom mérni a fluxust. Egy 1,3 mV/G érzékenységű lineáris hall szenzort használtam eddig. Erre nincs kész megoldás, nézd meg azt az előző hozzászólásom amelyikhez csatoltam egy képet, képzeld el, hogy a sárga színű folyadék hőmérsékletét és a mágneses fluxust kell úgy mérnem, hogy a szenzorokat mondjuk a piros tárcsába kell beépíteni, ami 1000-2500 fordulat/perccel forog és kívülről teljesen hozzáférhetetlen. De ez már egy másik probléma...
Nem mágnesporos, hanem szabályos fém-súrlódóanyag (ferrodo-ferodol ?) kapcsolattal működő eszközök. Emiatt is kérjük rendszeresen.: "Mire akarod használni?"
Mert egy új elven-eljáráson alapuló eszköz részletes méréssel megalapozott diplomamunkájának a kidolgozása talán nem a mi feladatunk. Idézet: „Örvényáramú féknél van fluxusváltozás, különben mitől fékezne?” Faraday-Lenz törvény miatt.
Láttam már villanyórát, mivel 40 éve már villanyszerelő vagyok(voltam).
Nem kérem/kértem én senkitől, hogy kész megoldást dugjon az orrom alá, csupán tanácsot/ötletet kértem. (zárójelben jegyezném meg, hogy tavaly decemberben elkészült az egész mérőrendszer, működött, belőle a diplomamunkát le is adtam, el is fogadták) Most már csak továbbfejlesztésről, a közben felismert hibák javításáról (pl. tekercs meghajtása) van szó, túl sok pénz és idő van belefektetve ahhoz, hogy csak álljon az asztalomon.
Közben letisztázódott bennem, valóban nem lesz örvényáram a tengelykapcsolón belül. Butaságot írtam, hogy nincs fluxusváltozás a féknél...
Sziasztok!
Egy áramgenerátorhoz hasonló kapcsolást építenék. Egy FET-el kapcsolnék egy tekercset, aminek az áramát komparátorral hasonlítanám. Hova tegyem az áramfigyelő ellenállás? Ha a FET és a GND közé megy, akkor a FET gate kapacitásának a töltőárama zavarhat be, ha a tekercs és a fet közé, akkor a tekercs önindukciós feszültsége teheti tönkre a komparátort, ha a lezár a FET. Az áramkör tápfeszültsége 200V-ig változhat, így P-s fetet nem tudom, hogy lehetne e alkalmazni segédtápfesz nélkül. A kapcsolási frekvencia 50-200KHz is lehet.
Sziasztok!
Skory weblapján találtam egy egyszerű disszipációs áramgenerátort. Ezt szeretném módosítani, úgy, hogy a tápfeszültségem 42V lesz, és 20~200mA között szeretném változtatni az áramot. Skory 20V-os legnagyobb tápfeszültséghez adott meg értékeket. Kérdésem, hogy mennyivel és mit kellene megváltoztatni, hogy 42V-on is működhessen? Előre is köszönöm!
Hello! Az RS=3,3ohm, R3=22k, R4=15k. De 42V-ról érdemes kihasználni a feszültséget (jó sok Led sorba) mert a Fet "füstölni" fog. üdv!
12-13db 1W-os powerled-et szeretnék rákötni(természetesen sorba), amiket nem akarok kihajtani 100%-ra (~300mA). 12*3,2V=38,4V, tehát elméletileg a fet-nek max 1W-ot kell elfűteni (200mA-nél, ha jól számolgattam).
Ilyen tápegységem van, de nem is baj, mert talán kellemetlenebb lenne párhuzamosan kötögetni a ledeket. Nagyon köszönöm az adatokat!
Nem kéne a biztonság kedvéért egy Zenerrel megtámogatni a Gate-et, hogy véletlenül se tudjon kárt tenni a 42V benne?
Hello! Valóban igazad van, mert ha a Led-sor megszakad, akkor felmehet a Gate feszültség 20V fölé. üdv!
Ok, és mekkora zenert rakjak oda? 12V-ost?
Hello! Az is jó, csak kisáramú legyen, hogy alatta "ne pofázzon bele a dologba". üdv!
Kis áramú? Úgy érted valami 0,5W-osat vagy hasonlót?
Sziasztok!
PT4115-ös IC-vel készítettem LED-ekhez meghajtó áramkört, a gyári ajánlás alapján. Működik minden gond nélkül, világít szépen, viszont a dióda a VIN és SW lábak között nagyon melegszik. (Mellékelem az adatlapi ábrát, a pirosan keretezett diódával van problémám: Ábra) SS14-et használok a kapcsolásban, 4 db 1.2 Ohm-os ellenállás van egymással párhuzamosan kötve, hogy a nagyjából 0.3 Ohm meglegyen, és a LED-ekkel párhuzamosan van kötve egy 100 nF értékű kondenzátor (ezt később majd megnövelem 1 µF-ra, csak a tesztelések idejére nem akartam mást betenni). 12VDC-t adok neki, és az egyenirányító diódák is be vannak forrasztva. Az említett dióda mindenképpen ennyire melegedni fog, vagy esetleg valami más jellegű hiba lehet? Üdv vtnagy
Szia!
A 100nF-os kondenzátort miért kell bekötni?
Az említett dióda mindenképpen melegedni fog, és ki is tudod számolni, hogy mennyire (P=U*I, dT = Rth*P).
Szerintem sem kéne oda az a 100nF, pláne nem 1uF... Inkább a Cin mellé, közvetlenül az IC VIN-jéhez kéne egy 100nF-os kerámia.
Szia!
Az adatlapban írják a 13. oldalon, hogy ezzel lehet csökkenteni a kimeneti hullámzás mértékét (nem biztos, hogy ezt így magyarra fordítva jól adom elő, de a lényege ez volna). Kondenzátor nélkül viszont még nem próbáltam ki, remélem, hogy emiatt van a probléma, és akkor inkább kihagyom, mert tönkre nem fog menni ettől. _vl_: A melegedésben biztos voltam, csak a mértékében nem vagyok biztos, hogy jó-e így vagy nem. A hozzászólás módosítva: Ápr 2, 2013
A 100 nF kondenzátor jó helyen van, nem biztos, hogy ezen a teljesítményen kell oda nagyobb. Ha sokallod a dióda melegedését, tegyél mellé még egyet párhuzamosan!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |