Fórum témák
» Több friss téma |
Elvileg ilyet vettem itt az apróban. 3,2V, 20mA, 18000mCd, szórt fényűt. Esetleg tudnál adni valami nyák rajzoz is hozzá?
A hozzászólás módosítva: Máj 19, 2013
Nyákrajzot ehez a pár alkatrészhez? Ha ez nem megy, akkor mi a helyzet az érintésvédelmi ismeretekkel? Egy ilyen lámpa nem ér meg egyetlen áramütést sem...
Amúgy simán egymáshoz forasztottam az alkatrészeket, vékony zsugorcsővel szigeteltem a kivezetéseket, majd melegragasztóvel kiöntöttem a réseket az alkatrészek között. Ezután az egészre ráhúztam egy magyobb méretű zsugorcsövet - és óvatosan rázsugorítottam (úgy, hogy a melegragasztó belül lehetőleg ne olvadjon ki. Ezután az egészet átlátszó műanyag csőbe építettem a ledekkel együtt. Ha pedig a ledek sorbakötéséhez kellene a nyákterv, akkor nagy baj van....
Üdv!
Működik a lápa!!!!Igazából az elrendezés miatt kértem a rajzott,mert még nem vagyok valami profi ilyen rajokban. Köszönöm mindenkinek a segítséget!!!!!!!!!
Ilyen elrendezésben 24-es led csoportokkal jobban nézett volna ki (3x8), vagy lehetett volna 27db (3x9) is egy csoportban. Amúgy olyan mint amire számítottál?
A ledek menyiségén nem mertem változtatni mert ennyi ledhez vettem az alkatrészeket ami rajzon is van. Nincs itthon variálásra alkatrész. az elrendezés pedig igy jött ki,mert kültéri mozgásérzékelős refibe megy bele. Igazából nem számítottam semmire,de szerintem bitang jó fényerő!!!
Sziasztok!
Manapság rengeteg LED lámpát csinálok és arra a következtetésre jutottam"főleg a hatásfokot figyelembe véve", hogy célszerűbb annyi ledet sorba kötni (kb 100), hogy elérjük a hálózati feszültség szintjét. Így elég egy kis ellenállás az AC oldalon (80-100 Ohm -között) és egy másik DC oldalon amivel beállítjuk a feszt, na meg a kondi. Persze ez Power Led-eknél nem működik. Ez csak az én egyéni észrevételem. Nekem is vannak előtét kondis lámpáim meg trafósak is, de ha költséghatékonyság és energiatakarékosság, akkor szerintem ez a járhatóbb út.
Szerintem nem, mert a hálózati fesz ingadozhat, és akkor a ledek árama sokkal nagyobat változik mint bármely más megoldás esetén.
Szerintem is igaza van crazybob-nak. Egy pár ilyenen én is túl vagyok már.
Ha megfelelően felül van tervezve, 10-20%, akkor a LED-ek is kevésbé vannak meghajtva, ergo sokkal alacsonyabb hőmérsékletűek, hosszabb élettartamúak, és a hatásfokuk is brutálisan magas. Ja, mellesleg vannak ilyen lapjaim, amikbe 108-as körökbe vannak beforrasztva a ledek, így 216 LED-esek. A feszültség ingadozásban igazad van, ezért kell 10-20%-al felül tervezni. Amúgy ha egy led-en a 3,4V helyett 3,43V megy keresztül 0,05s-ig, szerinted tönkremegy? Nem, ez a lényege, hogy a következő periódusban (0,05s) visszahűl. Tehát, ha nem folyamatos a MAX. terhelés, tud hűlni a felültervezés miatt, akkor exponenciálisan hosszabb az élettartama.
Üdv!
Idézet: „Ja, mellesleg vannak ilyen lapjaim, amikbe 108-as körökbe vannak beforrasztva a ledek, így 216 LED-esek.” Ez engem is érdekel!Ezt a 2*108 ,hogy is kell megoldani mekkora ellenállás kell és kondi? Mibe helyezitek el ez a sok ledet? A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2013
Sziasztok!
"Ahány ledcsoport, annyiszor 330nF - már ha a 15mA/led áramerősség megfelelő a ledjeidnek. " Nekem is 3.2V 20mA -es ledjeim lesznek. 100darab körül szeretném csinálni.Akkor a4* 330n az kevés( a 20mA miatt kérdem)? Mekkorát tegyek bele, vagy nem kell 20mA-on járatni? Láttam 560µF -os kondit 1000Forintért, de az drága, kettőből összerakhatom? Pl. 220+330mikro, vagy 2*330mikro. Köszi.
A hálózati feszültség akár 10%-ot is ingadozhat, a ledek karakterisztikája miatt a %-os áramváltozás sokkal nagyobb mint a feszültségváltozás mértéke. Tehát szerintem a 10...20% tartalék szerintem kevés. Ez így kb olyan dolog mint feszültség-generátorral meghajtani a ledeket, áramgenerátor helyett, működik, de ettől még nem jó megoldás.
Persze ki lehetne egészíteni egy áramgenerátorral, és ha jó a méretezés, és kicsi lesz a maradékfeszültség (10...20%), akkor még akár jó is lehetne. Persze igy a hatásfok rossz esetben csak 80% körüli lenne, jó esetben viszont 90% feletti is lehet. Viszont ehez ugye további alkatrészek kellenek... És akkor meg már az előtétkondi sem bonyolult. A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2013
A ledeket nem érdemes maximális árammal járatni.
A kondi összerakható több darabból is párhuzamosan, ha a többi paramétere (feszültségtűrése) egyébként megfelelő. Ha az elkó kicsit nagyobb az nem baj (pl. 2x 330uF)
Köszönöm. Akkor tehát nekem is jó a 4*330nF. A 10mikro a fetnél, az hány voltos legyen?
Látom nagyon beindult a hozzászólás gépezet.
Én tapasztalatim alapján annyit mondok, hogyha sorba van kötve 100 LED és 3-3,2 V-al van hajtva és csak egy előtét ellenállás van AC oldalon az áramtranziens miatt és egy másik DC oldalon a fesz beállítására 20mA-ral számolva az még bőven az optimális érték. Hogy miért is? Mivel az általános LED dióda 5mm-es abszolult maximuma ezeknek az értékeknek az 5 szöröse, igay csak 1-2 us-ig, de ez elegendő ahhoz, hogy egy nagyobb feszültségváltozás vagy áramtöbblet ne ölje le a ledeket. A védelem érdekében én is használok elkót, de általánosan 100 ledhez csak egy 47µF-at. Ez elég ehhoz, hogy egyenletes legyen a fesz és az áram. Mivel az egész rendszer 100 Hz-en villog ezért ez a szemnek teljesen folyamatos fényt jelent. Gondolj csak bele a régi monitorba, amit ha már 75Hz-re állítottál, már az sem zavart egy kicsit sem.
Drága lesz! Elég neki egy műanyag lap is. A lábakat össze tudod forrasztani egymással.
Raszterfuratos próbanyák olcsón kapható, egyszerü telirakni leddel, és még jól is fog kinézni.
Én látom a 100Hz-es villogást, és nem csak látom, hanem zavar is. De a szemedet akkor is rontja ha nem látod a villogást. Amúgy pedig nem probléma megszüntetni a villogást, akkor meg miért ne...?
Szóval amit én ajánlok, az már be is van ültetve.
Megtalálhatod az apróhirdetések között. Nekem négy éve vannak felszerelve. Teraszon például három, mindhárom egy áramkorlátról megy, azaz két 3,3µF-as előtét, graetz, és egy 47µF-os kimeneti egyen kondi. Tökéletesen villogásmentes a fénye, még telefon kamerán keresztül is. Én a hőmérsékletéből indulok ki, amikor az előtét kondit beforrasztom. Ha nincs 35-40°C, tehát kézmeleg, akkor adagolok még kis energiát, növelem a kondit, ha meg már melegnek érzem a kezemmel 40°C körüli, akkor jó. A hozzászólás módosítva: Máj 22, 2013
A villogás igenis zavaró, gyorsan mozgó testet a fényben nem egynek látod, hanem több darabnak, ez mindenkit zavar.
Legegyszerűbb egy telefon kameráján keresztül nézni a fényt, és már látod is a vibrálást. Ez minden esetben "csak" helytelen tervezés eredménye...
Akkor most olvasd el mégegyszer amit írtam - és amire reagáltál, mert némi ellentmondást vélek felfedezni...
Szerintem azt nekem akarta írni. Egyébként Én is használok elkó kondit, hogy egyenletes legyen az áram. Inkább a túlzásokra akartam célozni. Sok helyen óriási kondikat javasolnak 470 µF-at, ami drága és kihúzott állapotban is sokáig tartja a feszt.
Természetesen nem érdemes kihagyni az áramkörből egy 200 forintos alkatrészt.
Sziasztok!
A mai napon itthon szereltem a LEDes világítást és egy érdekes dolog tűnt fel. Igazából egy elméleti kérdés és sehogysem világos. Van egy LEDes izó. Amit szereltem 230/12VDC-os kapcstápról működik, de ugyanezt láttam a sima "230-as" izzóknál is: Van benne 48 LED, elvileg magas fényű, hidegfehér. Ha azt számolom, hogy egy LED-nek kell 20 mA , akkor egy izzónak elvileg nagyjából 0.96 A-t kéne felvennie. Hogyha ezt beszorzom 12V-al, akkor 11.52W-ot kapok. Ellenben minden izzó oldalára 3 W van írva. Akkor ez most hogy is van?
Úgy, hogy a ledek nem párhuzamosan vannak kapcsolva... 12V-os megoldások esetén (pl. LED szalagok) a ledek hármasával sorba vannak kötve + ellenállás, és ezek a csoportok vannak párhuzamosan kapcsolva. A 230V-os lámpákban a ledek általában szintén "vegyes kapcsolásúak", és ott még az előtét felépítése is módosíthat a dolgon (pl. kapcsolóüzemű, kapacitív, rezisztív előtét).
Végeztem ilyen méréseket, azaz a ledeken folyó áram hullámosságát mértem. A kisebb kapacítású elkó csak arra elegendő, hogy ne legyen látható a villogás, mert nem nulláig esik vissza a fényerő a hálózati áram nullaátmeneteinél. Ha azt akarjuk, hogy a ledek áramának hullámossága ne legyen több néhány%-nál akkor vagy nagy elkó kell, vagy további elektronika ami a hullámosságot csökkenti.
A korábban belinkelt nagy elkót, és FET-el felépített hullámosság csökkentő megoldást alkalmazó kapcsolás pl. szinte teljesen megszünteti az áram hullámosságát.
Üdv!
Én abba raktam,de nekem nem tűnik olcsónak. Meg csináltam ezt a kapcsolást és meg sem nyikkannak a a ledek. 8 led is alig világit. El rontottam valamit? Meg csinálnám a 2*108 is de nem tudom,hogy miből milyen értékű vegyek. Le írná nekem valaki pontosan? A ledjeim 3,2V, 20mA. Előre is köszönöm! A hozzászólás módosítva: Máj 23, 2013
|
Bejelentkezés
Hirdetés |