Hamarosan egy rövid szerver karbantartás lesz. Ha nem töltődne be az oldal, kérjük várj türelemmel! Köszönjük!
(Addig biztosan van olyan fiók, amiben pont most van idő rendet rakni :D)
(Addig biztosan van olyan fiók, amiben pont most van idő rendet rakni :D)
Fórum témák
» Több friss téma |
20W -ra felesleges diszkrét mosfetes. Persze lehet csinálni diszkrét elemekből, főleg ha van sok és sokféle...de egy tda2030 is bőven megteszi. Vagy 2 belőle hidalva. Nem egy túl szép hangú valami ,de ha olcsón kell, akkor más ötletem nincs. De nem igazán értem, hogy akkor mi is kell most. Előerősítő, végerősítő? Mert ennyi erőből egy fejen is elgondolkozhatsz. Akár diszkrétből is csinálhatsz olyat, mint a marshall plexik, ezekkel a kis jfetekkel egy előfokozat hangszínszabályzóval, meg kell egy kis áramkör ami a végfokozat torzítását "adja" (mint a "thor" nevűnél) , kis hangszóró árammal arányos feszültség visszacsatolás a végfokozatban, egy faék egyszerűségű végfokozattal és kész is vagy. Kis fejegységként egy olyan cucc, ami szolgáltatásaiban olyan ,mitn egy plexi, de félvezetős, a hangja is ehhez mérhető, ha egyszerűben gondolkozunk. Erre aztán olyan hangszórót teszel rá, amilyet szeretnél...Megdöbbentő amúgy, hogy egy jól konstruált jfetes elejű kis dög milyen jót tud szólni egy rendes gitár ládán! Gondold ezt át, szerintem nem lehetetlen ebből egy jót kihozni! Csak körvonalazd végre mit szeretnél... Zs.
A hozzászólás módosítva: Aug 23, 2013
Vannak bevált kapcsolások, de egyiknek sincs JTM hangja. Az alább Zsozsóóó linkeli a Thor nevű cuccot, ami nem bonyolult és Marshall utánzásra találták ki. (Plexi v. JCM már nem emlékszem.) Germánium tranyós ebben a műfajban nincs. A fuzzface és társai torzítónak készült csöves cucc elé. Jó a Marshall Supafuzz, keress rá. Vagy még a Dallas Rangemaster, csak egy tranyó, de csak booster, önmagában nem torzít. AC 128-asokkal csináltam őket, de ezt se könnyű szerezni.
A hangszóróról: egy erősítő hangján semmilyen torzító nem változtat annyira, mintha kicserélnéd a hangfalat.A Thor-ra érdemes ránézni, hangmintát is lehet találni róla, egész kellemes.
Ezekkel a hangszínszabályozókkal az a gond, hogy elírták: a Marshall-nál a bass logaritmikus, a Fendernél a bass és a treble. A big muff legalább tényleg lineáris. Egy boosterhez, torzítóhoz az elég is.
Egy komplett erősítőt szeretnék amibe meg van az előerősítő szabályozó,torzító meg persze egy hang erő szabályozó és végül egy végfok hogy lehessen hallani rendesen mosfetekkel nincs gond van egy pár de van tda2030 asom is.A segítséget pedig nagyon köszönöm.
Észrevettem hogy el van irkálva, de alatta kommentben ki van javítva.
A hozzászólás módosítva: Aug 24, 2013
Ja és ami minnél jobban hasonlít egy marshall hoz, de legalább is nem úgy recseg mint ami fel akar robbanni.
Első körben határozd el a végfokozatod milyen legyen. Ez megszabja majd úgyis a maximális tápfeszültségedet. Nézz körül milyen transzformátorod lenne az adott végfokozathoz. Utána lehet tovább lépni az előerősítő felé. Zs.
Szia!
Az a "Power Supply" rész mintha el lenne rajzolva.
Ennel jobban nem is hasonlithatna
Teljesen szimpatikus dolognak tűnik. Ennél egyszerűbben nem biztos, hogy meg lehetne valósítani. Lehet jobbat csinálni, de kevés tapasztalattal és kevés rendelkezésre álló pénz mellett, ezzel nem lehet mellélőni nagyot! Egy normális ládára rákötve egy ilyesmit , elég meggyőzően tud szólni a torz, a tiszta ratyi az biztos. ha ez a kapcsolás normális alkatrész készletből van megépítve, akkor nagyon jól is tud szólni. Zs.
A hozzászólás módosítva: Aug 24, 2013
Ezeket a trafókat találtam
1. 46VAC/300mA 2. 6VDC/100mA 3. 16VAC/1.6A 4. 18VDC/550mA 54VAC/30mA 9VDC/500mA 9VAC/200mA (ez egybe ezt gondoltam csak nem hiszem elég a 300mA)
A Z-diódák milyen feszültséget stabilizálnak?
Mutatok egy masik rajzot talan igy "leesik"
A hozzászólás módosítva: Aug 24, 2013
ZSozsóó egyébként ha van valami jó mosfetes végfokod a szükséges alkatrészeket össze tudom szedni meg nem muszály 20W lehet több is.
A sorrend (ha jól tudom) előerősítő->hangszin,torzító->végfok. A hozzászólás módosítva: Aug 24, 2013
Köszönöm, ez a rajz jó, de a másik egyértelműen rossz. A 15V-os kimenőfeszültségeket nem a Graetz kimenetéről kell levenni, hanem a Zenerdiódákról.
A hozzászólás módosítva: Aug 24, 2013
Meg a végfok sem nyilván a zenerről táplálkozik. Az első rajzban valóban van jelöléstechnikai hiba, de szerintem ez a lényeget nem érinti. A pufferről táplálkozik a végfokozat, a műveleti erősítők tápját meg zener stabilizálja valamilyen szinten. Szép estét mindenkinek! Zs.
A BA4560-at mivel lehetne helyettesíteni? Annyira megtetszett ez a kis cucc, hogy megépítem gyakorlóerősítőnek.
Nekem a figyelmemet inkább a végfokozat kapcsolása keltette fel, anno a Randall RG100es végfokozatánál láttam ezt az ötletet talán először. Az MG10-es rajzot nézve: a kimenet DC stabilitásáról R29-R30-C23 gondoskodik ,azon a vonalon AC visszacsatolás nem sok van, gyakorlatilag nincs. Az R24-R25-R26-R28 és C21-C22 ugyan megvalósít némi AC visszacsatolást, ez a szükséges mély és magas emelésekhez kell (presence,depht a megfelelője talán a csövesnél. Potikkal akár változtathatóra is meg lehetne csinálni, fantázia kérdése). Még AC visszacsatolás a hangszóróval soros R34-en kialakuló - a hangszóró árammal arányos feszültségnek és R21-R22-R23-C24-nek köszönhető, gyakorlatilag ők csinálják a hangszóró impedancia menetének megfelelő feszültség emelést a kimeneten, így állítva elő magasabb kimeneti impedanciát, így lesz a feszültség kimenetű erősítőből áram kimenetű. R32-R38-R39-R40 és C25 a szokásos Zobel tag, a kimenet induktivitásából és a terhelés szórt paramétereiből adódó magas frekvenciás rezgőkör nagy Q-ját hivatott letörni. Egy nagyon érdekes megoldás, nagyon nagyot emel hangszóró rezonancián az biztos, ennek köszönhető a jó dögös és öblös szand, együtt él a végfok gyakorlatilag a hangszóróval. Nem újkeletű találmány, gyakorlatilag a mode four is ugyanígy működik, ugyanez a séma, csak ott 4db 7294 megy híd párhuzamban. Én egy kicsit fázok ettől a kapcsolástól ,szerintem potenciális gerjedés veszély van benne, ha belegondolunk, hogy milyen nagy a végfokozat nyílt hurkú erősítése és milyen kevés AC visszacsatolást alkalmazunk, nem egy szokványos kapcsolás, tehát a nyák kialakításánál fokozottan ügyelni kell a szempontokra! Jelföld, IC tápföld szerintem szeparálva jussanak a puffer csillagpontba, ami a legfonotsabb pedig, hogy a zobel és a figyelő ellenállás különösen ne érintkezzen az előbbi földekkel ,csak a puffer földbe fusson be. Nem preferálom, ha van egy nyák készítve és ott a csillagpont és onnan megy egy vezetékkel a pufferbe. Ha esetleg a nyákon van a puffer és a táp és minden odaszalad külön track-en ,akkor elmegy. De az első megoldás tragédia, hiszen akkor az egy szál föld vezetéken folyik a hangszóró árama, amely vezetéken ha feszültség esik (márpedig esik egy nagyon kicsi) ,az elkezdi ezáltal "rángatni" a jelföldet is. Itt különösen fontos ez, hiszen a kis AC visszacsatolás miatt a bemeneti érzékenység is nagy, nagyon kis jel is elegendő a teljes kivezérléshez, pár mV hibajel a jelföldön is okozhat galibát. Az IC csatolás mentesítése is fontos, 47µF és 100nF egyből a táplábra és a táp földre, ahogy a rajzon is van. Emellett ne használjunk elektrolit kondit jelútba, itt ahogy nézem a végfokozatot a 10µF is simán kihozható MKT vagy MKP kondiból. A C23=1mF természetesen elektrolit, a polaritása talán mindegy is, de lehet célszerű lenne unipolárisan megoldani 2 elkóból. Nem baj, ha kevesebb egy kicsivel a kapacitás, 2db 1mF -es is teljesen megfelel szerintem. Ilyen kis feszültségű kondiból ez igazán nem tétel és teljesen korrekt lesz a kapcsolás. Természetesen egy jó DC protekttel kiegészíteném, az azért nem árt. Elnézést az agymenésért, ha valamit nem jól látok szóljatok! Mindenkinek szép napot! ZS.
De minek helyettesiteni mikor kaphato?
http://www.hqelektronika.hu/product.php?pid=101000000000208505
Üdv, szerdán megyek a Yamaha Basszusgitáromért, én nem szeretnék csinálni egyenlőre mellé basszusgitár erősítőt, hanem tiszta csatornán akarom használni. Keverőm 0dB (hifi) jelszinttel dolgozik, milyen kapcsolás kell majd hozzá nekem?
Éppen itt van kéznél egy 63 wattos, 24 voltos szekunderű trafó. Ebből ki lehet hozni feszültségosztóval a szimmetrikus tápot, ehhez?
Ellenállás osztóval nem kellene szerintem kísérletezni, inkább alacsony impedanciás közepelésre lenne szükség. Egy műveleti erősítő, 2 tranzisztor, pár alkatrész már elég korrekt. Vagy az egész kapcsolást kell átalakítani egy oldalas táplálásúra... Lehetőségek itt, de itt a hobbielektrón is van topik.
A végfokozat megihletett, a héten elkészül, a nyákot már megterveztem hozzá védelemmel, meg átalakítottam, hogy legyen prezence meg depht poti rajta. Kíváncsi leszek rá mit fog mutatni...Ekkora mértékű hangszóró árammal arányos visszacsatolást nem szoktam csinálni, tényleg érdekel a dolog. ZS.
Igen, ki lehet, ha egy utas egyenirányítást csinálsz. Két dióda az egyik kimenetre két irányban szimmetrikus tápot csinál neked.
Köszi!
Azt hiszem a műveleti erősítős mellett döntök. Én a tone control cseréjén gondolkoztam, 3 sávosra, mert az általam játszott műfajokhoz leginkább a "vastag" hangzás kell, amit a "mosoly" alakú hangszínszabályzóval is illik segíteni.
Ne ítélj elsőre a hangszínszabályozó felől. Ez gyakorlatilag csak mosolyogni tud. A potival tudo állítani mennyire legyen "kaján" a mosoly. Gyakolratilag a közepet húzkodja le, ha jól emlékszem tanulmányaimra ezt hívják áthidalt T szűrőnek. A potival soros 22nF elhangolásával lehet lejjebb feljebb vinni a közép frekvenciát, ahol szabályozni szeretnél. Nekem épp ezért nem tetszik, nem szeretem kivágni a közepet, épp ellenkezőleg, szerintem egy dögös hanghoz épp tolni kell a közepet, de ez ízlés függő persze. Itt hallhatod akcióban a dolgot. Zs.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |