Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   10 / 345
(#) Imagecsabi válasza potyo hozzászólására (») Nov 3, 2007 /
 
ne haragudj de nekem segítség kell nem fikázás az írás modom ra!
(#) mzoltan válasza Imagecsabi hozzászólására (») Nov 4, 2007 /
 
Hy.3 vagy 6 drőtvéged látszik?
(#) Karbantartó válasza mzoltan hozzászólására (») Nov 9, 2007 /
 
Kedves Csaba azt nézd meg hogy a motoron van e adattábla csillag / delta a motor 220/380 vagy csak 220 és akkor a többit megbeszéljük a legnagyobb teljesítményt ált delta kapcsolásban érik el a motorok de et a tekercselésük határozza meg mert ha 3*230 V van akkor delta kapcsolásban 400 V jut egy egy tekercsre ezt nem minden motor bírja ki vagy 3*220 V és csillag kapcsolást alakalmazol és akkor megy a bicikli de nagyon keveset árultál el a motorról így nehéz segíteni .
(#) RJancsi hozzászólása Nov 18, 2007 /
 
Sziasztok!
Megpróbáltam visszaolvasni a fórumban, de az én bajomra nem találtam megoldást. Adva vagyon egy 2.8kW-os villanymotorom, amit 1 fázisra bekötve örököltem. Volt rajta egy 75 mikroF-os állandó, meg egy 100 mikrós indítókondi, amit egy sima nyomógombbal kellett az indításhoz működtetni. Így is elég keservesen mozdult meg, kézzel is rá kellett segíteni, hogy elinduljon. Mivel van ipari áramom, gondoltam, visszakötöm 3 fázisra. Az adattábláján 3x 220/380 V szerepel, viszont nincs kapocsléce, hanem 4 vezeték lóg ki a motorból. Először azt hittem, hogy csillagba van kötve, és a 3 fázis meg a csillagpont van kivezetve, de megmértem, és úgy tűnik, hogy 2-2 vezeték között van 4 Ohm, mintha 2 független tekercs lenne csak. Levettem a vezetékek felőli pajzsot, és a 4 vezeték közvetlenül a tekercsekből jön ki, nem látszik semmi "kókányolás". Van vmi tippetek, hogyan lehet 3 fázisról üzemeltetni?

Kép007.jpg
    
(#) aflmor válasza RJancsi hozzászólására (») Nov 18, 2007 /
 
Azt valaki áttekerte 220-ra. (230)
...de legalább nem "kókányolva"
(#) oldman válasza RJancsi hozzászólására (») Nov 18, 2007 /
 
Nekem úgy tűnik hogy áttekerték 1f ra és a táblát elfelejtették levenni! A 3f motorokon általában 6 kivezetés van ami 3 egyforma tekercs végeit jelenti. +védővezető (test) de ez szemmel látható.
r-s-t ill. a hozzátartozó u-v-w a régi szokás szerint. Lehet a jelölés változott, de mindenképpen 3 egyforma tekercs 6 kivezetéssel kell hogy legyen. Előfordul, de nem elterjedt hogy (jobbára szovjet CCCP) gépeknél csak 3 ill. 4 kivezetés van de akkor az üzemi feszültség nem átkapcsolható.
(#) dcsabi válasza RJancsi hozzászólására (») Nov 18, 2007 /
 
Ha csak két-két tekercsvég között mérsz kapcsolatot, ellenállást, akkor 3 fázisról hogy gondolod?
Az előttem szólók említették, én megerősíthetem, 1fázisú.!
Esetlegesen, hibás 3 fázisú. Vedd le a pajzsokat, (végeit).
esetleg többet látsz majd.
(#) RJancsi válasza dcsabi hozzászólására (») Nov 19, 2007 /
 
DCSABI!
Köszi az "építő" hozzászólást! 1. Ha tudnám, hogy kössem 3 fázisra, nem érdeklődtem volna itt. 2. Ha egy fázisú lenne, szvsz. elég lenne 2 kivezetés is + föld, a néggyel nem tudok mit kezdeni. 3. Nem tudom mit értesz hibás 3 fázisú alatt. Elvitt a cica 2 kivezetést? 4. Mint már leírtam, levettem a pajzsot, és a 4 drót a tekercsekből közvetlenül jön ki. Ettől nem lettem okosabb

OLDMAN!
Ez biza egy 1968-as CCCP gyártmány. Elég ritka, nekem csak ez az egy van belőle, sajnos Akkor mi a 4 kivezetés? Lehet, hogy ez egy 2 fázisú (Tesla-féle) motor?
(#) Karbantartó válasza RJancsi hozzászólására (») Nov 20, 2007 /
 
Valószínűleg ez egy egyfázisra tekert villanymotor aminek bent van sorba kötve a főfázisa meg kell mérni hogy a két tekercsnek különböző e az elleneállása és akkor már egyértelmű a dolog főfázisra a 220 kondival a segédfázisra ilyen kapcsolást már találsz ezen az oldalon .

motor.jpg
    
(#) waterbear válasza Karbantartó hozzászólására (») Nov 20, 2007 /
 
Szia Jancsi!

Azt gondolom én is, hogy ez egyfázisúra lett áttekercselve, de az indulás miatt van egy segédfázis tekercse is. Nézd meg a rajzot, hátha segít Neked, ez ugyan egy 750W-os mocihoz van, de a kondin kívül jónak kellene lennie a Te mocidhoz is. A kisebb ellenállású tekercs lesz a segédfázis.

Bár ha orosz, akkor érhetnek meglepetések is.... mérd meg a tekercseket és ha csak két két vég között tudsz ellenállást mérni, akkor egyfázisú.
Az orosz igen találékony nemzet.... ha többet tudsz mérni, mint két tekercs, az már érdekes lesz, mert vagy 3 fázisú vagy zárlatos
(#) RJancsi válasza waterbear hozzászólására (») Nov 20, 2007 /
 
Köszi az infókat!
Valóban egyfázisú a darab. Időközben elvittem egy hivatásos "villanyászhoz" aki kimérte, és konstatálta, hogy át lett tekercselve egy fázisra. Mivel nem spórolták ki belőle az anyagot, a 3 fázisra történő áttekercseltetés kb. 20e Ft lenne. Javasolta, hogy inkább vegyek egy használt 2-2.5 kW-os motort, mert fele ennyiből megúszom és erősebb is lesz mint ez az egy fázisú szörnyeteg (adatlap szerint 45 kg).
(#) RJancsi hozzászólása Nov 21, 2007 /
 
Kicsit (?) flúgos ötletem támadt. Mivel a 2-2 vezeték között ugyanannyi az ellenállás (4 Ohm), nincs kitüntetett fő és segédfázis. Mi történne, ha a kondenzátoros fázistolás helyett egy másik fázist kötnék a motorra? Igyaz, így nem 90, hanem 120 fokos eltolás lenne. Szerintetek működne vagy füstölne?

motor.jpg
    
(#) potyo válasza RJancsi hozzászólására (») Nov 22, 2007 /
 
Az a kérdés, hogy betelítődne-e a vas. Mert ha igen, akkor füstölne is egy idő után, vagy leveri a biztosítékot.

Az a 4ohm nem sokat jelent önmagában. Egyforma keresztmetszetű a két tekercs?
(#) RJancsi válasza potyo hozzászólására (») Nov 22, 2007 /
 
Nemtom, igazából csak az ellenállás volt mérhető. A tekercsek akkurátusan be vannak bandázsolva vmi vászonszerű szalaggal, és le vannak lakkozva. A kivezetések már szilikoncsőben jönnek ki a vásznazás alól, és egy egy csőben kb. 6 szál zománchuzal van. Azt nem tudom, hogy ezek a szálak egy-egy tekercshez tartoznak, vagy csak a bekötés erősítése miatt sodortak rá még néhány vezetéket.
(#) Pafi válasza RJancsi hozzászólására (») Nov 22, 2007 /
 
Szerintem egyáltalán nem flúgos az ötlet.

Ez gyakorlatilag egy 2 fázisú motor. Menne 120 fokos fázistolással is, de valószínűleg jobban melegedne, és kisebb lenne a nyomatéka, mint ideális esetben (de a kondis megoldásnál talán még így is jobb lenne).

Majdnem szimmetrikus, 90 fokos 2 fázisú feszt úgy tudsz előállítani, hogy pl. bekötöd a motor egyik tekercsét L1-re, aztán L2-vel sorba kötöd egy 230/115 V-os trafó szekunderét, aminek a primerjét L1-re kötöd (olyan polaritással, hogy az szabad szekunder végen az L1-hez képest mért feszültség csökkenjen), és az így módosított feszültség és a 0 közé kötöd a másik motortekercset. A trafónak kb. a motor teljesítményének negyedét kell bírnia.

A nagy kérdés az, hogy valóban szimmetrikus-e a tekercselés. Ezt bekötés után az áramok mérésével leellenőrizheted. Mondjuk legjobb az lenne, ha az áramok fázisszögét is mérnéd. Ha nem szimmetrikus, akkor sincs gond, még egy trafóval korrigálni lehet.
(#) RJancsi válasza Pafi hozzászólására (») Nov 22, 2007 /
 
Köszi az ötleteket, de jobb megoldást találtam. Ma délután vettem egy 2.2 kW-os használt, ámbár tisztességes 6 kivezetéssel bíró motort. Igaz, hogy a tengelye 28-as, a régi szörnyetegé meg csak 25-ös, így az ékszíjtárcsából ki kell esztergálni egy kicsit.
Ha elkészül, lesz egy eladó szuper jó retro villanymotorom made in CCCP!
(#) kelenfz hozzászólása Nov 25, 2007 /
 
Sziasztok! A minap találtam a padláson egy "ezer" éves villanymotort. Az alapján amiket itt olvastam feltételezem hogy 3 fázisú (6 kivezetést látok rajta).
3LE~2.2KW-os. Az van ráírva hogy 220Vdelta. Abban szeretném kérni a segítségetek hogy hogyan kössem be ezt úgy hogy müködjön egyfázisról. Tudom kissebb lesz a teljesítmény de ha jól számolom, mivel egy 750W-os körfűrész motort szeretnék vele kiváltani még így is jobban fog teljesíteni mint a jelenlegi. Mellékeltem két képet talán abból jobban kitűnik hogy miről van szó. Vagy szerintetek vigyem el egy villanymotor tekercselőhöz és köttesem be vele. Áttekercselni semmi képpen nem szeretném.
Előre is kösznöm a segítségeteket! Üdvözlettel: Zoli
(#) Karbantartó válasza kelenfz hozzászólására (») Nov 25, 2007 /
 
Egy kis segédlet

delta.JPG
    
(#) fongab válasza kelenfz hozzászólására (») Nov 25, 2007 /
 
Mielőtt bekötöd, nézd meg a tekercsek épséget. ( nem zárlatos, nincs testzárlat )
A fogórész könnyen forog ( nem került bele valami, csapágyak nincsenek beszáradva )
Csak ha mindent jónak látsz, akkor mehet a 230V.
(#) aflmor válasza kelenfz hozzászólására (») Nov 25, 2007 /
 
(#) kelenfz hozzászólása Nov 25, 2007 /
 
Köszönöm a tanácsokat, válaszokat. Jövőhéten be is kötöm, mert sajnos kondim nincsen hozzá, azt még meg kell vennem. A csapágyak egy kicsit be vannak száradva. Üdvözlettel: Zoli
(#) Karbantartó válasza aflmor hozzászólására (») Nov 26, 2007 / 1
 
Ugyan ez kicsit másképpen. És Csillagba de a kivezetéseket másként hidalva megy deltában is .
(#) kelenfz hozzászólása Nov 26, 2007 /
 
Sziasztok!
Ma elmentem szakboltba vettem hozzá üzemi kondenzátort, 80µF-osat javasoltak azt mondták ennél nagyobb nem kell. Bekötöttem frankon eleinte fel kellett kézzel egy kicsit pörgetnem hogy beinduljon, késöbb (gondolom én már egy picit bájorodott a csapágy, már anélkül is ment. Szóval megy meg minden nyomaték is van, mert nem is bírtam lefogni, de olyan hülye berregő hangja van, nem tudom hogy ez nomrális-e. Mert nem tudom milyen hangja van, ha 3 fázisról megy. Melegedni nem melegszik semmi. Mi a véleményetek? Szerintetek elrontottam valamit. Az eladó azt mondta mérjek áramokat, amikor bekötöm, de nem igazán értem hogy hol és mit kellene mérnem.
Üdvözlettel: Zoli
(#) RJancsi válasza kelenfz hozzászólására (») Nov 26, 2007 /
 
Az én motoromon 3 db 25ľF-os kondi volt üzeminek, és terheletlenül simán elindult vele. Terhelve viszont csak indító kondival, ami egy újabb 25 ľF-os kondit jelentett. (lehetett volna nagyobb is, legalább ugyanakkora, mint az üzemi). Ezt egy sima nyomógombbal lehetett működtetni, amíg a motor fel nem pörgött.
(#) Karbantartó válasza kelenfz hozzászólására (») Dec 4, 2007 /
 
Kedves kolléga lakatfogóval kell fázisonként éramot mérni vagy digitális multiméterrel sorba kötve minden fázison akkor van jól megválasztva a kondi értéke ha a 3 fázis árama megeggyező . Ha multiméterrel mérsz áramot nagyon vigyázz és óvatos légy mert ha valamit nem jól csinálsz méréshatár vagy nem sorba teszed a tekercsel elröpül az 100, a berregő hangról meg annyit hogy a ventillátor is tud ilyen hangot csinálni és a ventillátor burkolata de szerintem ha halgatsz rám akkor a csapágy adja . Fogsz egy vas rudat ráteszed menet közben a motor csapágya felett lévő részre a rúd másik felét a fül mögött lévő csonthoz nyomot és kristán tisztán hallod hogy melyik csapágyad a rossz 99% hogy az első azt feszíti a hajtás üdv Karbantartó
(#) _JANI_ válasza kelenfz hozzászólására (») Dec 4, 2007 /
 
Szia!
Kösd be a kondit egy nyomógombal és ingitsd el a motor. HA a nyomógomb felengedésekor az az jellegzetes búgás megszünik, akkor a kondi csak starternek lesz jó. (Az a jellegzetes búgás a "segédfázis"-tekercsek túlgerjesztésétől van. Túlgerjeszti a forgorészt...) Viszont egy kisseb állandó üzemű kondi alkalmazása megfontolandó... Remélem sikerül medtalálni a megfelelő kondit.
(#) baltazar130 hozzászólása Dec 4, 2007 / 1
 
Üdvözlöm az Urakat!
A napokban hozzájutottam egy szivattyúhoz, azonban a bekötésével nem vagyok tisztában. Sikerült ugyan elindítani, de nem vagyok biztos benne, hogy helyesen kötöttem be. Szeretném a segítségeteket kérni még mielött újracsapágyaznám ill. üzembe venném. Tudom, hogy a kérdésemnek nem itt van a helye, de talán megbocsájtjátok nekem. Mellékeltem kettő képet a bekötésről és a mérésről. A válaszotokat előre is köszönöm!
(#) Karbantartó válasza baltazar130 hozzászólására (») Dec 4, 2007 /
 
Kedves Baltazár szerintem a kötésed helyes szivatyúnál viszont a forgás nagyon fontos mindkét irányban működik a szivatyú de fordított forgásnál csak harmad annyi vizet hoz . Viszon az árama is harmad annyi lesz ahogy terheled (nő a szállított víz mennyisége a helyes forgás miatt ) az árama is a üzemi szintre növekszik . Gyakorlatilag az elvégzett munka arányos a felvett villamos teljesítménnyel szivatyúnak a nyomó ágát bátran le lehet szűkíteni ha nem kell a max vízmennyiség és még a felvett árama sem lessz annyi mint amit feltüntetnek viszont szívóágat tilos folytani jelen esetben nem is lehet (ráfolyásos) de ha folytod a szityót a nyomóágban nő a nyomás . Ennyit tudtam segíteni a szivattyúk lelki világáról . További jó tuttyantást Üdv Karbantartó.
(#) baltazar130 válasza Karbantartó hozzászólására (») Dec 4, 2007 /
 
OK, köszönöm a válaszodat. A szivattyú részét leszereltem, és 3-4 percig üzemelt a motor. Nem melegedett (terhelés nem volt), forgásirány is jó. Talán renben lesz minden. Akkor neki is állok a felújításnak. Mégegyszer kösz!
(#) kelenfz hozzászólása Dec 5, 2007 /
 
Sziasztok! Mégegyszer köszönöm a segítségeteket. Kipróbáltam a Jani ötletét, és úgy elmúlt az a furcsa berregő hang. Lehet hogy a kondi túlgerjesztette volna az egyik tekercset? A léngyeg hogy így most jól megy. Üdv.: kelenfz
Következő: »»   10 / 345
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem