Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Helló!
Én tudok egy jó kis konstrukciót mondani neked, sőt kettőt is, de a másik nem teljesen kiforrott és tesztelt ötlet. Egy dolgot nem tudok mire vélni, hogy miért akarsz 2 db középsugárzót alkalmazni, elég abból 1 is, főleg ha Hi-Fi hangdobozt szeretnél. Az egyik ajánlatom SAL SA 2030 mélysugárzó ( 20 cm ), SAL SA 1315 mélysugárzó ( 13 cm ), és SAL DTF 12 vagy SAL DT 6 magassugárzó ( 1"-os dómok, a különbség elsősorban hangkarakterükben és frekvenciamenetükben van ). 39 literes reflex dobozban, a középnek egy kis kabinnal. Hangváltót egyedit lenen legjobb hozzá építeni, ha nem értesz hozzá/ sajnálod rá az időt jobb híján ott a SAL HVS 328, impedancia 8 ohm. A másik konstrukcó : SONY 1-825-870-11 mélysugárzó ( 4 ohm, 6" átmérő ), SONY 637 magassugárzó ( 57 mm, 10 ohm ), középsugárzónak pedig nekem egy nagyon jó kis 3"-os 4ohmos JVC van, de olyat te nemigen lehet kapni, így helyette mondjuk ott van a SONY 1-825-607. Utóbbi konstrukcióhoz nem tudok doboz és hangváltó tervet mondani, és kissé kacifántos lenne az illesztésük is, mert eltér az imedanciájuk,. SAL SA 2030 és SAL SA 1315 hangszórókat akár tőlem is tudsz venni, zsír újonnan, elég kedvező áron ( van pár elfekvő darabom itthon ). Egyébként a hangváltóról még annyit, hogy ha egyedileg akarsz 3 utast építeni, akkor kösd fel a gatyád, mert nem lesz egyszerű
A mekkora láda kell az adott hangfalnak jelentése, hogy be akarod a hangfal rendszerű (sík geometriájú: open baffle) hangsugárzót dobozolni pl. szállítási indokkal.
Sem a basszusreflex rendszerű, vagyis nyitott (ported box) hangdobozos konstrukció, sem a zárt rendszerű (sealed, enclosed, closed box) nem fal, vagyis sík geometriájú.
Fogadjátok már el, hogy így került a köztudatba és még mindíg több értelme van, mint valódi válasz helyett az állandó kötekedéseteknek..
sonny007 Az egy mély sajnos kevés infó, legalább azt tudni kellene, hogy milyen hangszóróról van szó.
Sziasztok!
Egy kérdésem lenne! Nagyobb a teljesítménye az erősítőnek, mit a hangsugárzónak. Több hangsugárzó összekötésével kompenzálható-e ez? Konkrétan: Beag APX 100 sinus:100W, zenei: kb 140W. RFT l3701 50VA 99dB(zenei kb 100W). Panelben lakom, az erősítőt csak néhány watton használom, de a telken azért adok neki. Van még 3 db RFT l3402 15 VA 98dB(zenei kb 30W)+ 1 "nevenincs"(cserélye folyamatban). Ha összekötöm őket (megfelelő illesztéssel az erősítőhöz) biztonságban vannak-e a hangszórók, illetve az erősítő?
Csupán mert a többség helytelenül használja, ezért kellene helytelen elnevezést használni? Érdekes indok.
Nem is a szóhasználat a legnagyobb baj itt, inkább a felsorolt hangszóróösszeállítások tűnnek elhamarkodottnak.
Köszi a segítségedet de inkább úgy döntöttem, hogy vásároltam egy igaz nem minőségi de legalább egybe kész falat?.. Sajnos faanyag+új hangszórók ugyan ott vagyok, és még az időmet is "pazaroltam rá.". SAL 3610-t dóm sugárzók hiányoznak belőle..
SAL DT 6 dóm. Esetleg ilyened is van 2db elfekvőben? A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2013
Szabad tudni mennyibe került?
És a mélyet (HA31-422G) az MNC 33356-tal használod? Ha igen hány kHz-en váltod?
Nagy rendezvényhangosításnál mindig több hangszórót kapcsolunk egy erősítőre. A 100 voltos rendszeren ez egyszerű párhuzamos kötéssel megvalósítható. Itt is a terhelő impedanciát be kell tartani mint az ohmikus rendszernél. Az ohmikus rendszernél az optimális terhelő impedancia betartása bonyolultabb. A leírása is. Kár, hogy az elektroakusztikai szakirodalom keveset írt erről az elmúlt időszakban. Én javító szervizként rendszeresen ilyen hibáktól bekövetkező javításokat végzek.
Igen
SAL 3610F Hang(falak)sugárzók 13K/ a 2db dómok nélkül. Postaköltséggel együtt 17-be jöttem ki vele.. :S A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2013
Sziasztok!
Piezzot lehet-e potméterrel hangolni? Nem fix kondival, hanem az igényeknek megfelelően állítani. Köszönöm a választ!
Szia! Ha a hangolás alatt csillapítást értesz, akkor igen, úgy használd mint a hangerőszabályzót. A poti kellő teljesítményű legyen, nehogy megsüljön.
Köszönöm!
Mekkora az a kellő teljesítmény? 100w-os basszgitár hangdobozban van 2 olcsó piezzo. Ezeket szeretném kordában tartani. A kondenzátor ugyanazt a célt szolgálja mint a potméter, vagy a frekveciákba is beleszól? Köszönöm!
A hangváltós témában találsz erről bővebb információt, vagy "piezo crossover" keresésre. A 4W-os huzalpotik még elviselhető árban beszerezhetőek. A szükséges értéket sajnos nem tudom megmondani, fix ellenállásokkal gondolom kikísérletezhető.
A kondenzátor a sávszűrés elvégzése mellett reaktanciával is rendelkezik, mely részt vesz a jel leosztásában (frekvenciafüggően).
A piezzóknak eleve nagy az impedanciájuk , kb 10kohm körüli. Ezt kell egy 4-8 ohm közötti párhuzamos ellenállással lecsökkenteni az erősítőnek is tetsző mértékre. Ezután tetszőlegesen váltható vagy pl egy soros ellenállással csökkenthető az érzékenység.
Jó drága volt, mit ne mondjak. Ennyiért már olyat is lehetne, ami szól (persze nem lenne ekkora a doboza ).
A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2013
De legalább nem esik darabjaira ,és kinézetre is egyformák.
Sziasztok!
Cimboráimmal hang(fal)sugárzó építésre adtuk a fejünket és mielőtt fejjel rohannánk a falnak örülnénk ha egy kérdéskörben segítenétek nekünk. A hang(fala)sugárzókat egy 200w os keverőerősítőre terveznénk. 2 utas rendszerben gondolkodunk. A legnagyobb talányunk az, hogy milyen teljesítményű mély ill. magas (sugárzót)hangszórót érdemes összeépíteni és ha esetleg ennek az elméletét valaki el is tudná magyarázni azért klön hálás lennék! Segítségeteket előre is köszi! Hacsak nem vagytok kőművesek, ne falazzatok! Fent sárga mező olvasása, értelmezése.Mod. A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2013
Szia!
Több talány is van a kérdésedben. 1*200W vagy 2*100W vagy 2*200W? Mi fog rajta szólni? Csak a vokál, vagy szinti is, meg gitár is pl, vagy a dob is? Front vagy monitor lesz? Diszkós, vagy metálos, vagy sramlis igénybevétele lesz? Legfontosabb, mennyit szántok rá?
Próbatermi körülményekre kéne nekünk, ahol vokál szólna róla, néhanapján pedig zene némi lazulgatáshoz. /metálos/rockos/
Erre a keverőerősítőre lenne kötve http://www.imgstageline.nu/manualer/PA2000.pdf Magát az építést nem akarjuk túlbonyolítani. mivel nem sok pénzt tudunk rászánni (max 20e huf) Tudom, hogy ennyi pénzből nem lehet csodát tenni, de per pillanat ott vagyunk, hogy mindegy mi csak szóljon és ne menjen tönkre.
Hacsak nem drabjára terveztek 20e FT-ot költeni, lehetetlen előtt álltok ennyi pénzből. Még a legolcsóbb, leggagyibb cuccal sem jönne ki ennyiből olyan, ami elviselnél a terhelést és akkor még nem is lett figyelembe véve, hogy vokálra alkalmatlan lenne.
A hozzászólás módosítva: Szept 27, 2013
Az sokkal jobb ha az erősítő nagyobb. Ha kisebb lenne akkor könnyedén kippelne , ami egyenlő a torz jellel azaz magas a DC taqrtalma. Így akár egy 30W -os erősítővel is le lehet égetni egy 200W-os hangsugárzót.
Abból a 20-e Ft-ból esetleg egy mélyközép hangszóróra futja sajna. De abból sem kell belemerülni a válogatásba. 12_inch__300mm__Eminence_ASS_Beta-12LTA__8__937__EB12LTA
Most melyik igaz?
erősítő<hangsugárzó erősítő>hangsugárzó Ha meg egyforma nincs benne tartalék?
Ebből már volt sok vita, hogy mi a jobbik eset. Fery45 pl. azt mondja, hogy az erősítőnél a hangszóró teljesítménye legyen nagyobb. Én azt mondom amit Ptesza. A végfok legyen kicsit nagyobb mint a hangszóró. Mert például ha az erősítő addig van vezérelve, hogy már torzítja a kimenő jelet (amit még nem hall az ember de a hangszórón már átfolyik), akkor a jel egyenfeszültséget tartalmazó komponense (torz rész) szépen elkezdi fűteni a hangszóró tekercsét. Így a hangszóró igénybevétele többszörös és káros lehet hamar.
De ha nagyobb az erősítő, akkor a hangszóró névleges teljesítményénél nagyobb, de tiszta kimenő jel is mehet a hangszóró tekercsére, mert azt elviseli. Persze nem többszörös túlterhelésről beszélek, de 20-30%-ot biztosan kibír.
Jobb ha az erősítőnek magasabb a kimenőteljesítménye, mint a hangszóró terhelhetőségi szintje. Így elkerülhető, hogy a hangszóróra torz, négyszögesedett alakú jelek jussanak. Néz meg egy erősítő torzítási diagramot, hogyan emelkedik a maximális kivezérléshez közeledve. A probléma ilyenkor inkább emberi, értve ezalatt, hogy a füllel is hallható torzítási szint felé tekerik a hangerőszabályzót, az akcióhős helyi dízéjk. Ez az ami miatt leég a tekercs.
Amit itt nem vesznek páran számításba az a crest faktor, vagyis a a jel csúcstényezője. Zenénél ez akár 20dB is lehet, tehát a csúcsokhoz képest az effektív érték ennyivel alacsonyabb. Na emiatt terhelhető jobban a hangszóró.
Ma kaptam egy pár hangdobozt(hangfalat)*. Nincs felségjelzése. Az egyik hangszóró kicsit fura. Ilyet én még nem láttam! Ez vicc, vagy komoly? Hallottam már passzív hangszóróról, ez az? Érdemes habszéleket cserélni, vagy kuka?
*Egyszerű mint a faék! Van a hangszóró, és van egy hangdoboz. Ha a hangszórót beépíted a dobozba, kapod a hangsugárzót. Doboztípus függvénye, hogy milyen rendszerűt. (zárt, reflex, TL stb)Ha egy sík geometriájú lapba építed, akkor lesz az áhított hangfalad. De ebbe már 99,9%, hogy senki nem épít. A hozzászólás módosítva: Szept 30, 2013
Igen, ez passzív, a basreflex helyett van. Ha ingyen kaptad, akkor mindenképpen megéri javítani.
A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2013
Ennek mi a gyakorlati haszna? Hogy, miért működik?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |