Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » DCF77 óra Nixie-csövekkel
Sok verzió lett belőle, többen is módosították a saját igényük szerint. A kijelzős panelekből is többféle van, még ugyanahhoz a csőtípushoz is vannak különböző variációk. Az eredeti terv egy otthoni kivitelezésre szánt változat. A gyári panelek is különbözőek és már csak 1-1 db volt belőlük.
Na alakulgat a molekula... Volna pár kérdésem:
Milyen alkatrész kell az 555-ös elé? Felette van egy 1k-s, és egy 10k-s, bal oldalán az IC-nek van egy 2n2, jobb oldalán 56k. A terven amit küldtél nincs rajta ez a két alkatrész. 100nF és 100kOhm? A FET-nek és a stabkockának kell hűtés? Mert vettem rá de elég necces felszerelni a bordákat.
OK köszi az infót. A fetnek és a stabkockának kell hűtés? Már nem emlékszem, hogy kell-e vagy sem. Azonkívül még azt nem tudom, hogy a jelöletlen kivezetésekre a panel szélén mit kell kötni? A DCF bemenet a csak 3 lábú? Akkor az IR vevő is egyértelmű, de a pic alatt lévő 6 csatlakozó, a 9VAC bemenet mellett lévő 3 tüske, meg a 12 tranyó mellett balra lévő 3 tüske nem világos, hogy mi az.
Nekem nem kellett rá hűtés, nálam kézmeleg mindkettő.
Pic alatt a 6-os csati: gombok Buzzer és az elem között: DCF Anód csati mellet balra: 180V fel a glimeknek. AC csati mellett balra: alávilágító ledek AC csati mellett jobbra: egyenáramú táplálás (én nem használom)
Sziasztok!
Átnéztem a mule V2 kapcsolóüzemű tápjának a működését. Egy dolog ütött szöget a fejembe: Az egyik a szabályzással kapcsolatos, hogy ugye úgy működik a szabályzás, hogy: Idézet: „Az elkó kapcsain könnyen túlfutna a feszültség, ezért visszacsatolással kontrolláljuk. A visszacsatolást a kimenetre kapcsolt R5, P1 és R6 osztó valamint T2 tranzisztor és R2 ellenállás valósítja meg. A leosztott kimeneti feszültséggel nyitjuk a tranzisztort amely az 555-ös control lábát húzza le közel 0V-ra. Ekkor az IC kimenetén levő impulzusok kevésbé nyitják a FET-et és nem indukálódik akkora feszültség. Ekkor már a tranzisztor nem fog nyitni az osztón keresztül és emelkedni fog az IC 5-ös lábán a feszültség, a felhúzó ellenállás miatt.” Ez idáig rendben is van, de az a gondom ezzel, hogy mi van, ha a szabályzáskörben a poti úgy gondolja, hogy nem érintkezik? Ekkor a szabályzó tranyó bázisa a levegőbe kerül és a kollektorán lévő ellenállás felhúzza a control lábát az 555-nek, ami azt eredményezi, hogy a kimeneti fesz megnövekszik, és jó esetben csak a kondi durran el, rossz esetben az egész óra. Vagy nem jól gondolom? Nem kellene valami védelmet erre beépíteni? A másik amit szeretnék még kérdezni, hogy a FET házán, megjelenik-e a nagfesz, tehát a bordát szigetelten kell rászerelni, vagy nem? A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2013
Szia!
Idézet: „Ekkor a szabályzó tranyó bázisa a levegőbe kerül és a kollektorán lévő ellenállás felhúzza a control lábát az 555-nek, ami azt eredményezi, hogy a kimeneti fesz megnövekszik...” Sajnos azt jelenti. Megelőzhető e hiba, ha a potenciométer meleg pontját és a csúszkáját egy fixen szerelt ellenállással összekötöd. Ekkor ha a csűszka nem érintkezik, a tranzisztok leszabályozza a kimenő feszültséget. Idézet: „A másik amit szeretnék még kérdezni, hogy a FET házán, megjelenik-e a nagyfesz, tehát a bordát szigetelten kell rászerelni, vagy nem?” A kérdés összetett: Ha elég gyors a diódád, egyáltalán nem kell a FET -re bordát szerelni. (UF4007, SF17 stb. Reverse Recovery Time trr <= 50nS). Ha ennél lassabb a dióda és/vagy az eredti csöveknél nagyobb teljesítményt szeretnél kivenni, akkor kell bordát felszerelni. A FET drain -jén (hűtőfelülete) a kimenő feszültségnél nagyobb feszültség is előfordulhat, igy jól el kell "távolítani" más alkartészektől. Inkább a többi alkatrész lábaira húzz szigetelést. Sok megépített órában nincs a FET -en borda. A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2013
Idézet: „Sajnos azt jelenti. Megelőzhető e hiba, ha a potenciométer meleg pontját és a csúszkáját egy fixen szerelt ellenállással összekötöd. Ekkor ha a csűszka nem érintkezik, a tranzisztok leszabályozza a kimenő feszültséget.” Én is egy ilyesmi megoldásra gondoltam, csak két ellenállással. Nekem az jutott eszembe, hogy azt kellene csinálni, hogy a beállítás után, amikor minden működik, a potit vagy kivenni és az osztásarányának megfelelő ellenállásokat betenni, vagy a potira alulról két ellenállást föltenni olyan arányban ahogy a poti oszt. UF4007-es diófát vettem bele, amilyen volt a kapcsrajzban is, úgyhogy az elég gyors lesz. Még nem tudom pontosan, hogy milyen csövekkel lesz, (ZM1000, Z566M, IN18, ZM1240, vagy Z560M) de akkor valahogy megoldom a FET szigetelését és hűtését. Arra gondoltam, hogy kihozom rövid vezetékekkel a panel szélére és ott kényelmesen lehet rá szerelni bordát. Ezzel csak az az aggályom, hogy vajon számít-e valamit a hozzávezetés hosszúsága, mert az is induktivitásnak számít. Ha jól tudom, akkor a kapcsolóüzemű tápokban erre ügyelni kell, hogy minél rövidebb vezeték legyen a kondi és a FET lába között. A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2013
Idézet: „valahogy megoldom a FET szigetelését és hűtését” Teljesen felesleges dolog! Ezekkel a csövekkel nem melegszik a FET. Arra kell csak figyelni, hogy a hűtőzászló ne érjen hozzá semmihez. A nyomógombok forrasztásaihoz elég közel van. Én van ahol le is vágtam belőle.
Akkor csak simán forrasszam be a FET-et mindenféle hűtés nélkül?
Igen, nekem is úgy megy.
Szerintem legalább 5× lett leírva az utolsó oldalon, hogy nem kell rá semmiféle hűtés.
Csak arra vigyázz, hogy ne érjen hozzá a csőpanelhez, le kell ültetni a panelra teljesen. A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2013
Igen... és szerezz be egy ultra-fast recovery diodát 25ns, de maximum 50ns feléledési idővel.
Ne hozd ki vezetékkel a FET lábait. Sok-sok zajt fog termelni, lehetetlen lesz a DCF vétel. Ne tedd ki a hűtőfelületét a panel szélére, üzemszerűen 200-250V -ot is meghaladó feszültség tüskék is lehetnek a drain -en (a hűtőfelületen). Ez a készülék nem "Törpefeszültségű", ezért is van az áramkör közepén és ezért is van bedobozolva szigetelő anyagból készült dobozba. Ha netalán mégis kell rá egy kis hűtés, egy M3 csavarral meg lehet oldani. Ha melegszik, akkor inkább jobb diódát kellene használni. (UF4007 - 75ns, UF4004 - 50ns, SF17 - 35ns...) A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2013
Üdv!
Bővebben: Link Itt kapsz.
SG18G - 600V, 1A, 35ns (TSC) L@mex: [16-02-82] 23.11 Ft,
SG18G - 600V, 1A, 35ns (YET) L@mex: [16-04-14] 8.08 Ft
Sziasztok! Ma nagy nehezen beégettem a PIC-et a Tom025-féle órámba. Pár problémám akadt vele. Én csak 4 karakteresre csináltam. A nyáktervről leszedtem a 2 tranyó párt az anódoknak, és 4 maradt. Most vagy nekem érzékeny rá a szemem, vagy ez tényleg ennyire vibrál a multiplex miatt? Esetleg valami gond van a dologgal? Maga az óra, 76:54-ről kezd, és 3 mp múlva 44:44-et ír. A nyomógombokat mindjárt bekötöm, megpróbálom, arra mit reagál. Már az óra 10-eshez eleve nem írhatna 4-est. A 74141 lehet rossz? Van itthon még, kicserélhetem. Az anódokat nem cseréltem fel.
- Ha egy TTL áramkör bemenete le van szakadva az öt meghajtó áramkörről, akkor logikai 1 -et érzékel.
- A PIC -ben a LVP le van tiltva?
Nem szabadna látnod a multiplxelést. Azt csak akkor látod, ha az órát vagy a fejedet gyorsan rázod. a Tom025 23:59:51 ről indul. Biztos, hogy rosszul működik, mert 9 mp után 00:00:00 lesz.
A hozzászólás módosítva: Szept 27, 2013
Tökéletesen megfelel az UF4007 is, nekem is azzal megy. Megnyugtatásodra megmértem a FET hőmérsékletét: 41 fokos a drain, ZM1000 csövekkel megy az óra és a szobában jelenleg 24 fok van. Tehát köszöni szépen a FET, nincs melege
Akkor volt gáz amikor nem vettem észre és a UF helyett 1N diódát adtak én meg simán beleraktam, na akkor felforrt szegény FET.
Köszi szépen a mérést, akkor egyelőre bennhagyom ezt a diófát, aztán meglátjuk. A Vak is ezt mondta... Azon gondolkodtam, hogy 1N-es dióda akkor lenne jó, ha kisebb lenne a freki amiről megy ez a DC-DC konverter. Nem? Mert akkor nem kéne olyan gyors diófa, lenne ideje kinyitni. Mondjuk akkor nagyobb kondit kéne tölteni vele.
Más kérdés: Sikerült ma szereznem 7db Z560M-et, de foglalatot nem kaptam hozzá. Lenne esetleg valakinek fölösleges? 6db-ra lenne szükségem.
A Reverse recovery time azt jelent, hogy a dióda mennyi ideig vezet még, ha a feszültség rajta záróirányúra vált. Az 1N400X -nél ez az adat annyira rossz (~ 5 .. 20 us), hogy az adatlapon nincs is feltüntetve. Ezeket a diódákat általában 50 - 60 Hz hálózati egyenirányításra használják (10 ms idejű záró irányú feszültség alatt < 20us vezetés nem számít 2%). A Nixie tápban sokkal nagyobb a frekvencia (> 20kHz), kisebb a periódusidő (< 50uS). Itt az 5 .. 10us elfogadhatatlanul nagy idő.
A hozzászólás módosítva: Szept 28, 2013
Nem tudom, hogy le van-e tiltva. Igazából volt probléma, mert az óra 10 és óra 1-es anódokat felcseréltem. Meg kellett volna nézni a nyákterven a feliratokat.. Emellett a 2-es, 3-as, és 9-es katódok összeértek, de ezeket megoldottam. Cseréltem 74141-et is, de az sem segített. Ugyan ott tartok, mint eddig. Indulás után 9mp múlva 44:44-et ír. Mikor kivettem a 74141-et, a két panel közti átkötéseket végig próbáltam, hogy húzok neki testet. Mind jó volt (miután javítottam a 2,3,9 közti záraltot), és úgy voltak a számok, ahogy a nyákterven van feliratozva. Mi lehet a gond? A PIC? Nem akarom, de már csak erre tudok gondolni. Vagy valami bibi van a bináris résszel a pic és a 74141 közt?
Ja, és a multiplextől még mindig káprázik a szemem. Nem tudom, miért. Olyan, mint amikor egy ledet az 50Hz-es váltóra kötök. Világít, de ha ránézel, látod, hogy vibrál. A hozzászólás módosítva: Szept 28, 2013
Biztos, hogy azzal lesz a probléma, mármint a BCD részével. 44:44 után szépen számol, a 9-est nem tudja kiírni, gondolom sok az adat a 74141-nek.
Mérd végig a következőket:
- Kikapcsolt állapotban vedd ki a PIC -et, - A RA0 (17), RA1 (18), RA2 (1) és RA3 (2) lábakat kis vezetékdarabbal kösd össze a földdel, - Az RB2 (8) és a 5V -os táp (14) közé köss egy nyomógombot, - Bekapcsolva egy pillanatra nyomd meg a nyomógombot. Egy csőben a 0 -nak kell felvillannia. - Szabadítsd ki a RA0 -t a földre kötésből. - Egy pillanatra nyomd meg a nyomógombot. Egy csőben az 1 -nek kell felvillannia. - Szabadítsd ki a RA1 -t a földre kötésből, a RA0 -t kösd vissza, - Egy pillanatra nyomd meg a nyomógombot. Egy csőben az 2 -nek kell felvillannia. - Szabadítsd ki a RA2 -t a földre kötésből, a RA1 -t kösd vissza, - Egy pillanatra nyomd meg a nyomógombot. Egy csőben az 4 -nek kell felvillannia. - Szabadítsd ki a RA3 -t a földre kötésből, a RA4 -t kösd vissza, - Egy pillanatra nyomd meg a nyomógombot. Egy csőben az 8 -nak kell felvillannia. - A megépített csövekhez a RB0 .. RB6 -ra áttéve a nyomógombot a fenti teszt ismételhető. Ha ez így rendben történi, a pótlólagos elemeket (földre menő vezeték, nyomógomb) eltávolítva, a pic -et visszatéve jól kell működnie a kijelzésnek.
Nagyon jól leírtad a jelentését a Reverse Recovery Time-nak, nem is gondoltam, hogy ilyen nagy jelentősége van az egyenirányítás szempontjából. Akkor gondolom ezért rontja nixie táp hatásfokát, mert a periódusidő 20%-ában ellentétes irányú fesz süti ki a kondit, amit tölteni kellene. Mennyit ronthat a táp hatásfokán? A FET is emiatt az ellentétes polaritású fesz miatt melegszik?
Idézet: „Akkor gondolom ezért rontja nixie táp hatásfokát, mert a periódusidő 20%-ában ellentétes irányú fesz süti ki a kondit, amit tölteni kellene.” Inkább úgy fogalmaznék, hogy amikor az induktivitás és a dióda anód csatlakozásánál alacsonyabb lesz a feszültség, mint a kondenzátor + pontján, akkor az ideális diódának le kellene azonnal zárnia. E helyett a dióda még trr ideig vezetőképes marad. Ekkor az áram a diódán és a FET -en, ami most majdnem rövidzár, a kondenzátort elkezdi kisütni. A diódán az áram trr idő múlva megszünik. A hatásfok attól függ, mekkora a trr idő a teljes periódushoz mérve. Ahogy a többiek írták, 1N4007 -tel izzad a FET rendesen, UF4007 tel csak langyos, SF18G -vel még alacsonyabb a hőmérséklete. A Schottky diódáknál nagyon kicsi ez a trr, nem is igazán mérhető, de a többszáz voltos példány igen drága. Maradnak az un: Ultra Fast (Recovery) típusok. A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2013
Gyakorlattal alátámasztva.
Teljesen igazad van a melegedést és a zárási időt illetően. Eddig BYW95C-s diódát használtam aminek a Trr ideje azt hiszem 250 ns Ezzel izzadt a FET rendesen.Most kicseréltem SF18-ra ha már van.És szinte elhanyagolható a melegedés. Illetve esztétikai külömbségek is vannak a BYW95C és az SF18 között , DE ez már más szempont
Az STTA106 SMD tokban még szebb (20ns).
|
Bejelentkezés
Hirdetés |