Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   162 / 345
(#) Alexhuan hozzászólása Szept 24, 2013 /
 
Vettem egy a kepen lathato villanymotort, segitsegre lenne szuksegem ha valaki tudna informaciokkal segiteni megkoszonem.
-Lehet-e elinditani 220v rol, persze megfelelo kondenzatorokkal ?
-es ha igen kb megkora kondenzatorok kellenek hozza kb. a mert ellenallas a kivezetesek kozott 2.8 Ohm.
-A teljesitmeny kb megkorat esik es a fordulat ?
Elore is koszonom a segitseguket
Udv, Alex
(#) elektroton válasza maszek94 hozzászólására (») Szept 24, 2013 /
 
Idézet:
„Lágyindítás a frekvenciaváltóval lehet csak ha jól tudom más nemigen van,ahhoz meg drága.

Igen, lágyindítást a frekvenciaváltóval is lehet csinálni.
Meg lágyindítóval is, mely sokkal olcsóbb mert egyszerübb áramkör. Ugyanis ez utóbbi egy triakos dimmer, "fényerő szabályozó" mely a frekvenciát nem befolyásolja, csupán a hálózati feszültséget időben késleltetve lassan (beállíthatóan) adja a terhelésre. Így nem lökés szerüen van rákapcsolva a terhelés a hálózatra, kíméli azt.
(#) granpa válasza Alexhuan hozzászólására (») Szept 24, 2013 /
 
Egy fázisról elég macerás; itt van a képek 2. oldalon a bekötés (deltában). Kell vagy 40µF (ha jól emlékszem; de le van itt írva, meg jó combos bizti). Ha mégis elindul, kell rá üzemi kondi is.
(#) maszek94 válasza elektroton hozzászólására (») Szept 25, 2013 /
 
Szia
Köszi a helyesbítést.Az univerzális motoroknál hallottam ilyet,a rövidre zárt forgórészű asz. motornál nem tudtam,erre én is kíváncsi vagyok,lehet csinálok is egyet ha időm engedi. ez egy nagy szabályozható ellenállás lenne?
(#) maszek94 válasza Alexhuan hozzászólására (») Szept 25, 2013 /
 
Szia
Y-ba nem nagyon érdemes kötni 1fázison,D-ba meg nem valószínű hogy elindul mert ahhoz legalább C40-es bizti kell,ami igen ritka 1fázison,minimum 100-130-as üzemi kondi kell rá terhelésnél,és 180-as indító kondi.De nagy esélyt nem látok rá hogy elindul 1 fázison,nekem 2,2kw-os motorom 27A-al indul el üresbe 100-as üzemi és 120-as indító kondival,és csak 1440f/perc-es,igaz üres járatba 3A-t vesz fel,de terhelve 13-15A-t.És villogtatja a lámpákat rendesen a 6mm2-es rézkábel ellenére.
(#) usane válasza Alexhuan hozzászólására (») Szept 25, 2013 /
 
Miért pont ilyet vettél?
Egy 230V/400V-ossa nagyobb sikered lenne 1 fázissal.
(#) Szirty válasza Alexhuan hozzászólására (») Szept 25, 2013 /
 
Üdv!

Ez egy 380/660V-os motor. Ott az adattábla. Működik 380V-al és 660V-al. Hogy működne ez 230V-al ráadásul egy fázison? Ráadásul 5.5kW?
Leginkább sehogy.
(#) Alexhuan válasza usane hozzászólására (») Szept 25, 2013 /
 
Eszt talaltam a bolhapiacon 8000 ert. Meg a fordulata pont jo nekem. Kiserlethez kell egy CNC lepteto motort szeretnek meghalytani vele ami generatorkent is mukodik, lendkerekkel egy tengeleyen. kivancsi vagyok tobbet termel-e mint felvesz, latam mar ilyenekrol leirasokat, videokat.
(#) kadarist válasza Alexhuan hozzászólására (») Szept 25, 2013 /
 
Ezért kár volt az ablakon kidobni a pénzt. Nem fog működni az energiamegmaradás törvényének áthágása.
(#) kormi978 válasza maszek94 hozzászólására (») Szept 25, 2013 /
 
Szia!

Köszi a tippeket, majd folytassuk, ha eljutok az ÉMÁSZ-hoz.

Üdv.
(#) Imrok hozzászólása Szept 25, 2013 /
 
Üdv !
E motor, csak egyszerűben Y/Δ kapcsolásban indul el, vagy 1ph-ról frekiszabályzóval .
3 Ph- ról kell 3 x 20 A C kismegszakítóval indítható.
(#) Szirty válasza Imrok hozzászólására (») Szept 25, 2013 /
 
Üdv Imrok!

Idézet:
„E motor, csak egyszerűben Y/Δ kapcsolásban indul el, vagy 1ph-ról frekiszabályzóval .”


Azzal sem, mivel ahhoz 230V-os motor kellene. Bár végül is tulajdonképpen elindulna üresen 230V-ról amit a frekvenciaváltó ad neki, de nem lenne terhelhető.
Ráadásul 5.5kW-os egy fázisú 230V-os frekvenciaváltót legalább annyira könnyű lenne találni, mint 230/400V-os 5.5kW-os motort.
(#) elektroton válasza maszek94 hozzászólására (») Szept 25, 2013 /
 
maszek94!
Mint írtam, a lágyindító nem egy szabályozó ellenállás hanem egy (egy vagy három fázisú) triakos szabályozó. A terhelés köri ellenállás (potis) szabályozási elv azért is nem jó mert ott a nem kívánt energiát eldisszipáljuk, elfűtjük a pl. triakos gyújtásszög vezérelttel szemben ahol át sem engedjük a nem kívánt energiát.
Hasonló a fényerőszabályozóhoz, annyi külömbséggel, hogy a fényerő szabályozót "bárhól megállíthatjuk", a lágyindítót pedig a bekapcsolákor egy bizonyos kezdeti értékről néhány másodperc alatt a teljes nyitásig (teljes "fényerőig") kell müködtetni mert külömben a motor leéghet az alacsony kimeneti feszültség miatt, meg esetleg nyomatéka sem lenne.
Ezzel a hálózatra ható indítási áramlökést lehet mérsékelni.
(#) maszek94 válasza elektroton hozzászólására (») Szept 25, 2013 /
 
Köszi!
(#) Lezli84 hozzászólása Szept 29, 2013 /
 
Helló Mindenki!
Egy "aprócska" motort kaptam egyik havertól, hogy lehet-e belőle egyfázisút csinálni...
Előszedtem pár kondit, próbaképpen, kapocsdeknit levettem 9 kivezetés volt benne.
3 fázison elég lassan ment, de csendesen, halkan, melegedés nélkül.
Arra gondolok talán dahlander motor lehet, de erős kétségeim vannak...
1-4, 2-5, 3-6-os kivezetések így párba tekercsen mérhető ellenállás 1,8 ohm
7-8-9 kivezetés között bármely 2 pont között 3,6 ohm
A kérdésem az lenne be lehet-e kötni 1fáziúra, ha igen hogyan?
(#) Szirty válasza Lezli84 hozzászólására (») Szept 30, 2013 /
 
Üdv Lezli84!

Hány voltos a motor? Mi áll az adattábláján?
(#) Lezli84 válasza Szirty hozzászólására (») Szept 30, 2013 /
 
Üdv Szirty!
230/460 V
8,4/4,2 A
fázisok száma 3
DE!! mert mindig van egy de, ez egy áttekert motor....akármi is lehet a burkolat alatt.
(#) Lezli84 hozzászólása Szept 30, 2013 /
 
Bővebben: Link
Bővebben: Link
Pár fotó a tábláról...
A hozzászólás módosítva: Szept 30, 2013
(#) jani5 válasza Lezli84 hozzászólására (») Okt 1, 2013 /
 
A 7-8-9 tekercsek belső csillagpontra vannak kötve. Ezek a motorok két feszültségre (230 és 460V)-ra készültek, párhuzamosan vagy sorba kötöd a megfelelő tekercseket. Ha párhuzamosítottad a tekercseket, utána lehet próbálkozni egy kb. 50mikrós kondival.
És kb. 1450-1480-as fordulatú 50Hz-en
A hozzászólás módosítva: Okt 1, 2013
(#) Lezli84 válasza jani5 hozzászólására (») Okt 1, 2013 /
 
Én is csillagpontra gondoltam, a 7-8-9-cel kapcsoltban, tehát ha párhuzamosítom a tekercseket akkor működik, lehet hogy nem jól értem (sőt biztos)1-4 és 2-5 és 3-6 párhuzamosan a 7-8-al és fázis-nulla, 9-re és a fázis közé egy kondit?
Indító vagy állandó?
Bővebben: Link
Életem legszörnyűbb rajza, így??
Válaszodat előre is köszönöm!
(#) Lezli84 hozzászólása Okt 1, 2013 /
 
Helló Mindenki!

Előbbi rajz alapján zátonyra futottam, ezért próbáltam egy olyat, hogy a 4-5-6 közösítve csillagba, 1-2, 7-8, fázis-nulla 3-9 egy kondival a fázisra kötve, sajna ez se hozta meg a várt eredményt
Ötletek, hogy mit szúrtam el?
Előre is köszi!
(#) Tomi111 válasza Lezli84 hozzászólására (») Okt 1, 2013 /
 
Üdv! Neked szerintem a táblán lévő LOW VOLTAGE LINE feliratú rajz lenne jó,1-es 2-esre fázis és nulla, hármasra a kondi(és az 1-esre vagy a 2-esre - forgásirány!). Így a tekercsek párhuzamosan vannak. 1-es, 2-es és 3-asnak a csillagpontja 4,5,6. A 7-es, 8-as és 9-esé pedig belül közösítve.
Természetesen a teljesítmény csökken, hisz ez 3x230V-ra készült!! Üdv! Tomi

Három fázison a High Voltage Line bekötés jó, de itt is teljesítménycsökkenés van, hisz az meg 3x460V-os ellenben a nálunk lévő 3x400V-al. A LOW bekötés alapján ne kösd 3 fázisra, mert leég. Bár amint írod áttekert motor- ki tudja mi van belül???
A hozzászólás módosítva: Okt 1, 2013
(#) Lezli84 válasza Tomi111 hozzászólására (») Okt 1, 2013 /
 
Low felirat alapján 1,2,3 és 7,8,9 párhuzamosan 4,5,6 közösítve 16-os bizti durrant
Holnap megpróbálom, hogy az egyik tekercs triót kihagyom.....ha működik és még így is kell a gazdájának, akkor veszek Neki egy ventilátort 300w-osat és azt adom oda mert szerintem teljesítménybe közel ott leszek....
Motorra és árára rákeresve, egy frekiváltó egyre jobban szimpatikusabb opciónak tűnik, bár egy-kettő kondi vagy frekiváltó nem épp egy árkategória.
Első kör továbbra is a kondis verzió....
(#) jani5 válasza Lezli84 hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
Szia
Ez így valóban nem jó.
Próbáld úgy hogy az 1-2-3 kivezetéseket összekötöd. (csillagpont)
4-7 kivezetést összekötöd, erre fázist kötsz (vagy nullát mindegy)
5-8 kivezetést összekötöd, erre a kondenzátor egyik kivezetését
6-9 kivezetést összekötöd. erre nullát kötsz (vagy fázist mindegy)
A kondenzátor másik kivezetését ha a fázisra kötöd akkor egyik irányba indul a motor, ha a nullára akkor a másik irányba.
A hozzászólás módosítva: Okt 3, 2013
(#) jani5 válasza Lezli84 hozzászólására (») Okt 3, 2013 /
 
Esetleg a sorkapocsról egy képet rakhatnál fel. Sokat segítene, mert lehet hogy a 4-5-6-ot kell összekötni az 1-2-3 helyett, mert a tekercsekben az áram irány így megváltozik.
Nem tudjuk pl. az 1-4 és 7-10 tekercsek tekercselési irányát.
A hozzászólás módosítva: Okt 3, 2013
(#) december13 hozzászólása Okt 7, 2013 /
 
Sziasztok
A következő kérdéssel fordulok hozzátok:
Dahlander motort lehet-e frekvenciaváltóról működtetni? Az eredeti fordulatszáma 1400/700.
Háromfázisú villanymotor, ezt szeretném 220V-ról működtetni frekiváltón keresztül. A motor teljesítménye egyébként kb 0,9kW.
Hallottam már olyan véleményt is , hogy ezeket a régi motorokat nem érdemes frekvenciaváltóról működtetni, mert előbb utóbb leégnek a nagyobb frekvencia miatt.
Köszönöm válaszotokat előre is.
(#) kadarist válasza december13 hozzászólására (») Okt 7, 2013 /
 
Szia!
Nem a frekvencia miatt éghet le, hanem a kisebb átütési szilárdság miatt, mert a frekvenciaváltó feszültségtüskéket generál. A gyakorlatban azonban nem szokott ilyen hiba előfordulni.
(#) Szirty válasza december13 hozzászólására (») Okt 7, 2013 /
 
Üdv december13!

Szerintem lehet. Független tekercselésű két fordulatú motornál mi is alkalmaztunk ilyen megoldást néhányszor úgy, hogy csak a nagyobb fordulatú bekötés szerint működtettük frekvenciaváltóról.

Ha az átkapcsolást is ki akarod használni, akkor a motorvédelemről gondoskodni kell (a két fordulatszámon a motor kétféle teljesítményűnek felel meg).
A hozzászólás módosítva: Okt 8, 2013
(#) december13 válasza kadarist hozzászólására (») Okt 8, 2013 /
 
Szia,
Szóval nekem ezt úgy magyarázták, hogy mivel régi motorról van szó, Z1-es huzalból készültek még nem pedig Z2-es huzalból, gondolom a Z1-esnél vékonyabb a zománc réteg a vezetéken.
Régen pedig nem öntötték ki semmivel a horonyban lévő huzalt, nem úgy, a direkt frekvenciaváltós üzemmódra készült motoroknál amelyeknél napjainkban már műgyantával kiöntik a hornyokat. Ennek pedig az a magyarázata, hogy ráengedünk 50Hz helyett mondjuk 400 Hz-et a motorra, ez a nagyobb frekvencia pedig kissé mozgatná a vezetékeket a horonyban, súrlódnak egymáson és menetzárlatos lesz a motor. Régi motoroknál mivel vékonyabb a vezeték szigetelése, és nincs kiöntve műgyantával a horony előbb utóbb menetzárlat lép fel ennek a jelenségnek a következtében.
Te viszont akkor tapasztalatból azt mondod, hogy régebbi motorok is gond nélkül tudnak frekvenciaváltóról működni, akár hosszú távon is?
Egy hobbi esztergáról lenne szó, ami nincs nap mint nap használva!
Köszönöm válaszod.
(#) december13 válasza Szirty hozzászólására (») Okt 8, 2013 /
 
Az átkapcsolás lehetőségét nem használnám, egyszerűen frekiváltóval szabályoznám az eszterga fordulatszámát.
RÉGI vagy valami napjainkban készült Dahlander motort működtettél frekvenciaváltóval?
Folyamatos vagy csak szakaszos üzemben működött a motor?
Köszönöm válaszod.
Következő: »»   162 / 345
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem