Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Biciklilámpa / bringalámpa
Klassz dolog ez, de nem szedi magát tele fémforgáccsal a mágneskoszorú? Valamint ha jól látom neodínium mágnesek vannak benne, azokat nem ártana valahogy védeni, mert hamar el oxidálódnak. Kétszer megázik a bringa és már nincs is mágnes.
Nem nagyon szedi fel a fémforgácsokat, az oxidációra meg még nem is gondoltam.
Mivel lehetne bevonni?
Valami akril festékkel. Látom elég nagy légrés van a mágnes és a tekercs között, nem fog rontani a technikán. Ha egyszínűre fested a bakelit karikával még szebb is lesz. Mondjuk bringa zöldre.
![]() A hozzászólás módosítva: Júl 24, 2013
Sziasztok!
Vannak ilyen 0,48W 12V-os LED moduljaim, és egy 6V 3W gumin forgó dinamóm. Néztem Skori weblapján kapcsolásokat, és talán az utolsó előtti (2010 ápr.) 2 kapcsolós volna a legjobb ehhez, mert ha pl. csak tolom, akkor van kétszerezés, ha nem kell, akkor kikapcsolható. De van pár dolog, amit nem értek, pl. a frekvencia és sebesség összefüggése. Eddig azt hittem, hogy a kerékagy dinamó a kerék sebességével forog, de ezek szerint biztos nem, mert pl. az én kerekem átmérője kb. 60cm, vagyis 1Hz 1,9m lenne ha együtt forogna a kerékkel, de így, hogy a gumin forog kb. 10x annyit forog a dinamó mint a kerék. Végül is még a tolási frekvenciát ki is lehetne számolni ehhez, de nem tudom az induktivitását kimérni. Nagy eltérések vannak ezekben? Működnének ezzel a kapcsolással a 12V-os LED modulok? Nem kapnának túláramot?
A kerékpár "dinamó", nem is dinamó hanem egy szinkron generátor. Egy állandó mágnes forod egy tekercs belsejében. Az indukál feszültség az állandó mágnes kerületi sebességével az pedig a fordulatszámával arányos. (jobban tekered, nagyobb feszültséget ad) Mivel a szinkron generátor váltakozó feszültséget ad, az állandó mágnes forgásának megfelelő frekvenciával, az elektronikus eszközök működtetéséhez egyenirányítani kell. Még a LED -ek működtetéséhez is, mert a LED záróirányú feszültségtűrése 5 V körül szokott lenni, és a generátor által előállított feszültség ezt könnyen túllépheti, és a LED tönkremegy. Hagyományos izzó használatakor ennek nincs jelentősége, azért ezesetben nem használnak semmi plusz alkatrészt. Az egyenirányítás után a frekvenciának sincs jelentősége.
Köszönöm, de nem ezt nem értettem, hanem rosszul váltottam át a m/s-ot, azért tűnt irreálisnak az 1Hz-re jutó táv. Persze, hogy egyenirányítás után mindegy. De az oldalon lévő kapcsolás a hatásfokra épít, és a tekercs induktivitásából adódó impedanciával számol a frekvencia függvényében, ami nagyobb frekvencián nagyobb, ezért nem emelkedik meg nagyon a feszültség akkor se, ha gyorsan megyek. Ha jól értelmeztem a leírtakat. Viszont én nem tudom a tekercs induktivitását. Frekvenciát se tudom mérni, de azt kiszámolhatom a generátor kereke, és a kerék közepének távolságából.
Itt konkrétan csak a kondenzátorok méretezése a kérdés. A hozzászólás módosítva: Júl 24, 2013
Játék a számokkal :
Klasszikus dinamó dörzskerék átmérő ~ 2 cm -> kerület ~ 6 cm ha megyek* 30-35 km/h ~> 10 m/s. Csúszást ( dörzshajtás slip) nem számoljuk akkor a dinamo forog 10/0.06 ~ 160 1/s -> 9600 1/min nem csoda, hogy nem bírta a csapágy ... ![]() Egyébként azért hoztam elő, mert nekem anno az egyenirányítás jelentett gondot, nem bírták a diódák ... 160 Hz ... nem tűnik soknak, illetve a kb 500 mA sem okozhatott volna problémát... bár 20-25 éve milyen alkatrészeink voltak ... [off]* régi bicómmal ilyesmi átlagokat mentem [/off]
Ezt nekem írtad? A frekvenciát én is ki tudom számolni, csak az induktivitást nem tudom. Na meg én a másik végéről közelítem meg a dolgot, mert azt szeretném, ha tolásnál is rendesen világítana. Ami, ha minden igaz 11Hz-nek kell lennie minimum, ami kerékagyasnál szerintem sehogy sem nevezhető tolási sebességnek. Még így, hogy kb. 10x többet forog a generátor a keréknél, így is kb. 2m/s-al kéne tolni a biciklit ahhoz, hogy 11Hz-en pörögjön a generátor.
Azért szerintem 25 éve is volt rádió, és az nem 160Hz-en sugárzott.
Csak gyors, nagyáramú dióda nemigen volt
A kerékagy generátor pólusszáma sem közömbös. Együtt forog a kerékkel, de ha pl 36 pólusa van belül, akkor az 36x-os frekvenciát is jelent.
Bővebben: Link
Az lehet, de nekem egyenlőre nem olyan van. Viszont Virtuális XP-n hangkártyás RLC mérővel sikerült megmérnem, kb. 3,63mH ugyanazzal mérve ellenállása 96 ohm volt, ami érdekes, mert most megmértem multiméterrel, és 5,1 ohm, viszont mérés előtt direkt kipróbáltam egy 100 nF-os kondenzátoron, és 104 nF-ot adott, szóval nem igazán értem az ellenállás különbséget, és emiatt nem tudom, hogy az induktivitás értéke jó lehet-e.
Ha ez ennél is így van, akkor jó, mert nálam egy körbefordulás 8Hz-nek kell legyen.
Ebben lehet valahol beépített Zener vagy valami? Ha lehet benne, akkor hogy kell tovább bontani?
Ebben semmi nincs, csak a tekercs meg a mágnes. Nem kell tovább bontani. Ki jön belőle a váltakozó frekvenciájú és feszültségű váltóáram és kész. Az izzónak így is jó. Ha tolod csak pislákol, ha nagyon tekersz fehéren világít amíg ki nem ég.
A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2013
Miért lenne benne zéner? Miért nem mindegy, hogy hány Hz jön ki belőle? Ha közvetlenül hasznosítod, akkor is mindegy, ha egyenirányítva, akkor is.
Az induktivitása is teljesen közömbös, az egyenáramú ellenállása is. A két ellenállás mérésének különbsége abból adódik, hogy multiméterrel a tekercs egyenáramú ellenállását méred, a PC -s méréssel pedig az induktivitás veszteségi ellenállását 100 kHz -en. Egyik sem ad pontos értéket a generátorod belső ellenállásáról. Ezt csak úgy mérheted ki, ha a generátort állandó fordulatszámmal járatod, megméred az üresjárási, és a terhelt feszültségét, ebből és a terhelő ellenállás értékéből számolhatod a belső ellenállását. A belső ellenállása frekvencia függő, ezért más fordulatszámon más értéket fogsz rá kapni. Persze ezek a dolgok csak akkor érdekesek, ha tudományos az érdeklődésed, vagy valami spec célra kívánod felhasználni. Pl. a frekvenciából számíthatod a sebességet.
Hangkártyás RLC mérővel aligha mér 100kHz-en.
Az ohm mérővel mért soros ellenállás mindenképpen ott van, nagyobb frekin ennél csak nagyobb lehet az impedancia. Az induktivitásnak ott van jelentősége, hogy soros kondival "belőhető", hogy milyen frekinél (fordulatszámnál) legyen impedancia minimum. Célszerűen úgy meghatározva, hogy alacsony fordulaton is használható fény legyen a végeredmény. A soros kondi lehet pl. a megfelelően méretezett kétszerezős egyenirányító kondija is .
Bocs, ezt valóban elírtam. Hangkártyából nem jön ki 100 kHz.
De ha csak 1 kHz -en méred, az is egy olyan fordulatszámhoz tartozik, amit a generátor ki sem bír. Idézet: „Az Ω mérővel mért soros ellenállás mindenképpen ott van, nagyobb frekin ennél csak nagyobb lehet az impedancia” Ez látszik a méréséből is, a valódi impedancia a valahol a kettő között van. De ennek csak tudományos szempontból van jelentősége szerintem. Multiméterrel 5,1 ohmot mért, A nem tudni milyen frekvencián, de valószínűleg 1 kHz -en mért pedig 96 ohm. Ez adja a feltett kérdés magyarázatát. Egyébként alacsony fordulaton alacsony a frekvencia is, ezzel az impedancia is. Igaz, csökken a generátor belső ellenállása, de csökken a generált feszültség is. Ezt a rezonanciás dolgot kifejtenéd bővebben?
A generátor belső ellenállásának egy részét, a frekvencia függvényében a saját induktivitása adja. Az induktív rész reaktanciája, már alacsony fordulaton is hozzámérhető a tekercselés ohmos ellenállásához. Az induktív rész azonban "kihangolható" kondenzátorral, így a látszólagos belső ellenállás csökkenthető, ezért nagyobb lesz a kivehető áram. A rezonancia görbe nem lesz meredek, sok esetben mégis pont ez a kis áram-nyereség hiányozna ahhoz, hogy lassú tempónál is jó fényt adjon a bringalámpa. De szerintem olvasd el itt:
Bővebben: Link
Nem rossz okoskodás, nekem nem jutott volna eszembe, igaz nincs is bringám.
Ezzel a veszteség "morzsa" összeszedegetésével valóban az egyenirányítás veszteségeit lehet némileg kompenzálni. És az is eredmény.
Sziasztok!
Hátsó világítást terveztem, két piros LED-del, 4,8V-os akkura. A hatásfoka kielégítő, 4V-nál 95% körüli, 5.8V-nál 65% körüli. Ahogy csökken a feszültség, úgy nő a hatásfok. A kapcsolás disszipatív módon működik. Ha az akku feszültsége 4V alatt van, akkor villognak a LED-ek. 4V-tól 6V-ig a LED-ek árama 14-15mA között változik. Bővebben: Link. A 4.8V-os akkumulátor a dinamóról tölthető, így szinte el lehet felejteni, hogy bent van, és álló helyzetben is világít. Az akkumulátor kapacitása pedig szabadon választható, akár egy 1000µF-os kondi is lehet. Mikor alacsony a feszültség, akkor az áramfelvétel is felére esik, így még kevesebbet fogyaszt, tehát a feszültség is lassabban csökken! Aki akarja nyugodtan használhatja. A hozzászólás módosítva: Aug 4, 2013
Van egy hátsó bicigli lámpám amin van 5 led, lehet akár 3 ledes független több funkcios, vibrál oda vissza fut, stb... hogyan lehet a legegyszerübben ledek helyet reléket tenni, 12 voltos reléket, tranzistoros megoldás érdekelne, vagy tirisztor, semmi féle IC, valami egyszerü de nagyszerü legyen hogy a 3, 5 led helyet 3, 5 relét kapcsolgasson!
Köszön szépen elöre is Mod: Bicikli A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2013
Hello! Elsőként, hogy megnézed, hogy a Led-ek közös pontja hova van kötve. a mínusz tápra, vagy a plusztápra. Mert ehhez képest lehet a tranyókat bekötni. És a 12V-ról lesz táplálva is? (Mellesleg ha egy tirisztort egyenáramról bekapcsolsz, az úgy is marad.) üdv!
Hát ez csak alakulóba van enyémet már nem tudom megnézni mivel elintéztem
![]()
"Hosszúfény" Nem fényszóró? A relé lehet hogy 40A-t elvisel, de nem biztos, hogy soká bírja ha kattogni fog ahogy a Led-ek. A relé tekercsellenállását is meg kell mérni mert tudni kell az áramfelvételét a tranyóhoz. Valamint azt is, hogy a villogó tápfeszültsége mennyi, mert gondolom azt is a 12V-ról járatod majd. De ez is kérdéses, hogy miről táplálod majd az izzókat. Mert ha aksiról, akkor nem lesz gond, de ha pld. trafóról, akkor lehet jobban jársz a villogó elemes táplálásával. stb.. üdv!
Üdvözletem.
Tervbe vettem, hogy építek a biciklimre egy rendes világítást, mivel a mostani eléggé gyenge. Szeretnék egy olyan erejű lámpát előre ami képes, már értékelhető távolságon bevilágítani az utat. Hátra 4 ledből álló, a két villára szerelendő piros lámpát szeretnék, illetve mindezt szeretném a kormányról vezérelni. Az elülső ledeket (mivel oda is 2-t szeretnék, a villára) szeretném úgy vezérelni, hogy állíthassam a fényerejüket. Az már talán csak fantáziálás marad, hogy esetleg egy kis kijelző, mint például egy számológép kijelzője mutassa, hogy be van kapcsolva, vagy nincs bekapcsolva. Nem tudom megvalósítható e a teljes.
Helló!
Én sok hasznos ötletet találtam itt a kerékpárvilágításra.
sziasztok..
hogyan tudnák valami olyan lámpát csinálni ami jól világitt és elég hozzá 6V os akksi.
Sziasztok!
Szeretnék segítséget kérni. A kerékpárlámpámba szeretnék power ledet venni, azonban több kérdésem is akadt. 6 voltos akkumulátor megteszi? 4Ah Az 5w-os power ledre mekkora hűtés kell? Kb hány cm? Ha nagy, akkor elég egy 3w-os is. Ha megvagyok addig, hogy beszereztem az akkumulátort, töltőt, a ledet, utána ahogy olvastam kell egy led meghajtó. És ebből milyet vegyek? Válaszokat előre is köszönöm! A hozzászólás módosítva: Jan 12, 2014
Ne kérdezd kétszer ugyanazt másik topicban.
Azért nem kaptál eddig választ, mert a kérdés sem jó. Mi az, hogy megteszi-e egy 6V 4Ah-s akkumulátor? Mik a feltételek? Hogy egy hétig világítson a LED? Akkor nem teszi meg. Hogy 0.01mp-re villantson, amíg fényképezel? Ahhoz már jó. A hűtésről már többször volt szó, olvass vissza. Utánagondoltál már, hogyan akarsz hűteni? Mekkora terület áll rendelkezésre? Biciklin léghűtés is igénybe vehető, ekkor egy processzor hűtőborda, vagy a fele bőven elég. LED meghajtó. Azt mondtad, olvastad már... Ebay-re felmész, rendelsz a LED-ednek és a tápodnak megfelelő áramgenerátort 1.5$-ért, és várod, míg megérkezik. Ha konkrétabban kérdezel, hamarabb kapsz választ. A hozzászólás módosítva: Jan 12, 2014
Sziasztok,
Először is elnézést, de nem tudom melyik kategóriához kellene ezt hozzárendelni, tekintve sekélyes ismereteimet a témában. Van egy öreg szaki villanyász aki segítene a javításban, de ilyennel még nem volt dolga ezért írok, ti biztosan tudtok segíteni. Van egy ledes kerékpár lámpám: Bővebben: Link Ehhez van egy akku pack, ami sajnos megszűnt működni. A csatlakozón rámérve nem volt eredmény, így leszedtük a műanyag burkolatot h. rámérjünk az akkumulátorokra. A mérések után úgy fest, hogy azok rendben vannak, de valami miatt a kimeneten még mindig semmi. Készítettem pár képet, hogy milyen módon vannak összekötve illetve, hogy az alján van egy elektronika amit nem tudunk hová tenni, egy két kötés mintha el lett volna szakadva. Az akkumlátor leírásánál szerepel, hogy túltöltés elleni védelem. Lehet hogy ezért lenne felelős. Abban kérném a segítségeteket, hogy kellene ezt újból helyesen összeforrasztani. Csatoltam néhány képet, amelyen két fekete kis téglalap látható, amelyről a szaki nem tudta, hogy pontosan milyen funkciója van (h. csak egy biztosíték lenne?!). Az lenne a kérdés, hogy így képek alapján megállapítható e, hogy a két kis fekete téglalap korábbi helyén egy - egy átkötés csinálunk? Köszi az észrevételeket. A hozzászólás módosítva: Jan 26, 2014
Ennek az észrevételnek nem fogsz örülni.Szerintem mehet a kukába az egész.Esetleg használhatod mint akkumulátor , és mint égő. Így a kettő közé már csak a megfelelő ellenállás kell.Az akkut meg töltöd ahogy tudod.Az elektronika ebben a formában nem igazán javítható. Ehhez tudni kellene melyik pötty hova való, mi van ráírva. Venni kellene ugyan olyanokat, utána visszaforrasztani a helyére. Csak 8 lába van nem nehéz.Gondolom ennyit nem ér az egész.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |