Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   82 / 151
(#) ThompsoN hozzászólása Márc 29, 2014 /
 
Sziasztok!

Egy AVR-rel PWM jelet állítok elő, ezzel vezérlek MOSFET-en keresztül néhány ventilátort. Viszont alacsonyabb kitöltésnél (kb. 50% és az alatt) az egyik ventilátor sípol. Megoldható valahogyan, hogy az előállított PWM jelből valamilyen analóg feszültséget kapjak? Neten körülnézve nem lettem sokkal okosabb.
(#) vicsys válasza ThompsoN hozzászólására (») Márc 29, 2014 /
 
2 dolgot szoktak csinálni:
- Nagy kapacitású puffer elkó párhuzamosan a motor kapcsaival. (Nem túl jó ötlet)
- Magasabb frekit választani a PWM-nek (Ezt favorizálom és használom)
(#) ThompsoN válasza vicsys hozzászólására (») Márc 29, 2014 /
 
A magasabb frekvencia egyszerűen megoldható, de sajnos akkor a motor linearitása csökken. Nincs valami olyan megoldás, ami a digitális jelet analóggá alakítaná? Pl. ha 50%-on járatom 12V-ról a motort, akkor a motorhoz már ne 12V jusson el az idő felében bekapcsolva, hanem 6V folyamatosan.
(#) ThompsoN válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Márc 29, 2014 /
 
Mármint a motor és a tápfeszültség közé, ugye? Milyet érdemes használni?
(#) Thowra hozzászólása Márc 31, 2014 /
 
Üdv mindenkinek!
Van esetleg valainek egy bevált rajza PIC által vezérelt fetes motor meghajtásra?
A motor 12V os és induláskor 10A körül ránt. IRFP260 fetem van.
Előre is köszönöm.
(#) jakec hozzászólása Ápr 23, 2014 /
 
Sziasztok!
Egy 20 Voltos 2 Amperes motrot szeretnék pwm-el szabályozni. Nézegettem mostanába az 555-s megoldást s egyszerűnek tűnik. Proli Barátunk nagyon sokat segitett eddig nekem, még szükségem lenne egy pár szakvéleményre és tanácsra, hozzátok fordulok.
Egy olyan berendezést hajt meg a motor, ami lefúr a talajba és az én dolgom meghatározni a talaj keménységét.
Kérdésem:
1. A PWM módszerrel pontosan megtudjuk határozni a motor által felvett energiát?
Van a motoron hall szenzor, ha jól sejtem a fordulatszámszabályzáshoz.
Előnyöm, hogy relative a motor keveset fogyaszt és nagyon erős. Terhelés nélkül 550 mA-t fogyaszt 20V feszültségen, kb. 70 RPM!
2. Valaki tud ajánlani az én motrom paramétereinek megfelelő kapcsolást?
KÉP A MOTORRÓL
Türelmeteket előre is köszönöm!
(#) proli007 válasza jakec hozzászólására (») Ápr 24, 2014 /
 
Hello!
- PWM vezérlést két okból szoktak alkalmazni. Elsősorban energia takarékosságból. Mert az analóg szabályzónál, a motor által fel nem vett energia a szabályzón hővé alakul. Másodsorban csökkentett fordulatszámon, jobb a motor nyomatéktartása, mint analóg feszültség csökkentéssel. A felvett energia, a feszültség és az áram és az idő szorzata. Tekintve hogy PWM-nél a feszültség állandó, így a motoráram közel arányos a felvett teljesítménnyel.
A PWM-nél a feszültségalatti idő (ki és bekapcsolási idő aránya) van szabályozva, így annak időbeli integrálja az átlagáram. Természetesen azért a PWM szabályozásnak is van hatásfoka, mert a kapcsoló eszköz ellenállása nem nulla, és az átkapcsolás ugyan úgy analóg módom megy végbe, csak igen rövid idő alatt.
A fordulatszám közel úgy változik, mint a feszültség szabályozásánál, amit a leadott nyomaték azért változtat. De figyelembe kell venni a motor karakterisztikáját és az áttétel veszteségeit, ha a nyomatékra következtetni szeretnénk.
- A tényleges kapcsolás annak függvénye, mit is szeretnél megvalósítani. Az egyszerű PWM kapcsolások, csak a PWM kitöltési tényezőjét változtatják. Ezáltal a bevitt energia csökken, az és a terhelő nyomaték miatt csökken a fordulatszám.
De "fordulatszám szabályozást" csak fordulatszám visszacsatolással lehet megvalósítani. Valahol azt írtad, Hall szenzor van a motorban. Az biztos nem a 70-es fordulatot figyeli, hanem a tényleges motor fordulatát, az áttétel előtt. Az érzékelés (mágnesek) kialakítása szerint esetleg a fordulat többszörösét méri.
Ha fordulatszabályozást szeretnél megvalósítani, akkor elsőként annak frekvenciáját kellene ismerni a maximális 70-es tengelyfordulat mellett. (Ha külön elektronika nincs beépítve csak a Hall, akkor várhatóan impulzusokat ad a jeladó, nem a fordulattal arányos feszültséget.

Én szívesen megrajzolom az áramkört, ha tudod mit is szeretnél szabályozni- mérni, (nem processzoros szabályozásra gondolok), egy ilyen áramkör elkészítéséhez - beméréséhez - élesztéséhez, sok türelemre és cseppet nagyobb felkészültségre van szükség,mint egy LM317-es szabályzó megalkotásához. De tapasztalataim szerint ezek a projektek itt a HE-n ritkán valósulnak meg.
(#) pepe36 hozzászólása Ápr 25, 2014 /
 
Sziasztok Mesterek !

Segítségeteket kérem. Valahogy kijöttem a formából, de szeretném ha valaki (ráérős idejében) tudna nekem segíteni.
Leltem egy kapcsolási rajzot a neten,(lehet hogy innen, bár nem hiszem.) és abból szeretnék egy kompett nyákpanelt készíttetni.

Olvastam hogy mennyien használjátok a fórumon meglelhető tervező programot... én is letöltöttem de valahogy kezdőnek érzem magam, és nem megy.
Szeretném ha valaki elkészítené nekem a nyáktervet, amit a tervező prg. készít, és vissza küldené nekem.
Természetesen csak a tervet... kimaratni, és kifúrni nem kérem, sőt semmi beszerzést nem kérek. Minden alkatrészt hagyományos kivitellel szeretném (nem SMD) és a kondikat álló kivitelben. kivéve , a (c4 -et, 2200uf) .

Előre is köszönöm.

Ui .:Nekem az (EAGLE 6.5.0 van meg.) sajnos nem magyar a controll panelben a megnevezések... ( a menü magyar de az alkatrészek megnevezése nem az.) nem tudja valaki, hogy azt hogyan lehet teljesen Magyarítani ?
A hozzászólás módosítva: Ápr 25, 2014
(#) Peter65 válasza jakec hozzászólására (») Ápr 25, 2014 /
 
Szia!
Ha jól értem, a motor nyomatékából szeretnéd a talaj keménységét meghatározni. Hogy ezt hogyan lehet, azt neked kell tudnod, amit én problémásnak látok, hogy ennek a motornak a nyomatékát meghatározd a villamos mennyiségek mérésével. Maga az elv részletesen kidolgozott (pl.: csévélő hajtásoknál ilyen elven működik sokszor a feszítő erő szabályozás), de ha az üresjárási veszteségek a névleges áram 25%-t elérik, akkor csak nagyon pontatlanul lehetséges a nyomaték meghatározása. Vagy másik motort kellene választani, aminek az üresjárási vesztesége a névleges terhelés 1-2% csak, vagy másmilyen elven mérni a motor nyomatékát (mérleggép, torziós erőmérő stb.).
(#) jakec válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 25, 2014 /
 
Előszőr is köszönöm ezt az információdús válaszokat mindkettőtöknek. Tegnap a tanárral összedugtuk a fejünk s kigondoltunk egy egyszerűbb megoldást, a hátrány hogy nem biztos annyira pontos. Semmiféle szabályzást nem használva, a feszültséget belőttük konstansra s sorba kötöttünk a motorral egy söntöt. Arra épitettünk egy szűrést(RC) a nagyobb zajok miatt. Oszcilloszkopon figyeltük az áram változását. Ma folytatjuk tovább, ott hagytuk abba, hogy a szűréshez való panelt kimarattuk(hamar összedobtam eagle-be egy kapcsolást MCP6002-vel, amit úgy használtunk fel, hogy az első IC-t szűrésre a másodikat erősitésre használtuk).
Üdv. Jakec
(#) pepe36 válasza pepe36 hozzászólására (») Ápr 25, 2014 /
 
Eseteleges segítséget, vagy hozzászólást még mindíg várok, és szeretnék
(#) kadarist válasza pepe36 hozzászólására (») Ápr 25, 2014 /
 
Szia!
Írj egy nyáktervezős topikba. Van több is.
(#) pepe36 válasza kadarist hozzászólására (») Ápr 25, 2014 /
 
Nincs!
Csak ez volna.
Nem tudtam, hogy volna ilyen topic.
Sorry nem nagyon vágom ezt a forumot, csak egy esélyt láttam benne, hátha valaki segítene .
(#) kadarist válasza pepe36 hozzászólására (») Ápr 25, 2014 /
 
A fenti keresőbe beírod, hogy "nyák". Az eredmény: Bővebben: Link.
(#) pepe36 válasza kadarist hozzászólására (») Ápr 25, 2014 /
 
Köszi, megpróbálkozom vele.
(#) capaharapas hozzászólása Ápr 27, 2014 /
 
Sziasztok!

Egy 12V-os dc motoros szivattyút szeretnék vezérelni PWM jellel. A motorra 1,6A van írva, de egyenfeszültséggel kipróbáltam, terhelés nélkül nem szokott 0,7 A fölé menni, és már 2-2,5V-nál elindul.

A PWM jelet műveleti erősítős kapcsolásokkal hoztam létre(0-5V táp), egy számítógépre csatlakoztatott adatgyűjtő kártyáról kapott feszültségnek függvényében változik a kitöltési tényező. (az adatgyűjtő kártyám nem tud elég magas frekvenciájú PWM-et kiadni, ezért egészítettem ki így egy áramkörrel)

A négyszögjel jobb fel/lefutási idejében reménykedve, meg hogy a műverősítőből kijövő nem egészen 0-5V-os négyszögjelet "megszépítve" egy sn7404es inverter IC-n keresztül kapcsoltam IRF 540 gatejére.

Először 1KHz-es PWM jellel próbálkoztam, de a motor csak 70%os kitöltési tényező fölött indult el, előtte meg vadul sípolt, és a motor árama is 0,3-0,4A körül mozgott. Aztán kipróbáltam 500Hz-en meg 7KHz-en is, volt változás, de nem jelentős.

Van valakinek ötlete, hol lehet a probléma? A motor tápja és földje közé szerelt nagy(mennyire?) kondenzátor segítene?

Előre is köszönöm!
(#) Tomi111 válasza capaharapas hozzászólására (») Ápr 27, 2014 /
 
Üdv!
Az SN7404 5V-ról működik, ugye? Annyival a FET szerintem nem nyit ki teljesen. Próbálj meg közé tenni egy PNP tranyót, emitterét a +12V-ra, kollektorát a FET-re egy kOhm nagyságrendű ellenálláson keresztül, bázisa meg a 7404-re néhány száz Ohmon keresztül.
De azért várd meg mások válaszát is.
Üdv! Tomi
U.I: a PWM után már ne tegyél kondit!
Lehet inkább NPN tranyó lenne jó, emitter a GND-n, kollektor a FET-re és a +12V-ra és a kollektorra egy néhány kOhm.
A hozzászólás módosítva: Ápr 27, 2014
(#) mex válasza capaharapas hozzászólására (») Ápr 27, 2014 /
 
Tomi111 jól írja, valószínűleg nem nyit ki a fet rendesen. Mindenesetre a motorra okvetlen kell egy dióda, különben átüthet a fet.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Tomi111 hozzászólására (») Ápr 27, 2014 /
 
Ez nem ennyire egyszerű, ugyanis így a pnp tranyó nem tud lezárni, hiszen ahhoz az ic-nek kellene 12 V körüli feszt kiadnia. Ez meg nem megy. Egyszerűbb az 555-ös ic.
(#) efence hozzászólása Máj 1, 2014 /
 
Sziasztok!

Szeretném a segítségeteket kérni!

Van egy 24V-os kefés DC motorom, ami egy Sterling Elite XS3 rokkant kocsiból való. Szeretnék hozzá építeni egy fordulatszám szabályzót. Ez egy elektromos tadpole trike-ot hajtana meg.

A motor üresjárásba kb. 3A-t vesz fel, kisebb terhelésnél 5-6 A-re ment fel.

Sikerült szereznem 2db egyforma 17Ah-s akkut, de van 2db 70Ah-s is, ami eredetileg vitte a rokkant kocsit, csak sajna az egyik cella zárlatos.

Több topikot is végignéztem az elmúlt időszakban (kb. fél-1 évben) és egy egyszerű kapcsolást meg is építettem. Sajna nem volt hosszú életű (a tapasztalat hiánya miatt).
Közben találtam egy számomra ideálisabb vezérlő áramkört, amit Eagle-ben meg is rajzoltam (nagyrészt), de sajnos a van pár olyan rész, ami nem teljesen világos.

Ha jól értelmezem a kapcsolást, a +5V-os részek össze vannak hivatkozva. A -0,3V-os résznél lenne a kérdésem, hogy azt vajon hova kellene kötnöm, hogy működjön a kapcsolás (ezt nem rajzoltam bele az Eagle rajzba).

Különben arra gondoltam, hogy először próbapanelon építeném meg a kapcsolást, hogy leteszteljem a működését, és utána kezdeném el a nyák kialakítását.

Mivel nincs nagy tapasztalatom ezzel kapcsolatba (de érdeklődés annál nagyobb), így kérlek titeket, hogy segítsetek a továbblépésben. Ha van még olyan rész, ami szerintetek rosszul van, vagy nem lenne ideális nekem, kérlek azt is jelezzétek.

Tudom, hogy lehetne venni „gyári” vezérlőt is hozzá, de a tapasztalatszerzés és a kapcsolás működésének megismerése többet ér számomra.

Ha még egyéb infóra lenne szükségetek ezzel kapcsolatba, jelezzétek.


Segítséget előre is köszönöm!
(#) proli007 válasza efence hozzászólására (») Máj 1, 2014 /
 
Hello!
- Az 5V-okat össze kell kötni. De a -0,3-at sehova. Mert azt a feszültséget az oszcillátor jeléből a Q4 elválasztó erősítőn keresztül a D3-D4 feszültségkétszerezéssel állítja elő a kapcsolás. Ez a feszültség a DeadTime lábhoz szükséges, mert a TL494 nem tud 100% kitöltésre felmenni, hiába van a 4-es láb a GND-n. Kis trükkel negatív feszültségre levíve ezt a pontot, a kitöltés megnő. De másnak nincs erre szüksége.
- Viszont a rajzodon kihagytad az 5-ös lábra menő 100nF-os kondit. Pedig ez a belső PWM oszcillátor időzítő tagja. A rajzodon a stabilizátornál is 5V-os van jelölve 12V helyett.
- A nyákot rakd fel valamelyik kapcsolóüzemű topikba, ott majd "megmorognak" érte.. Mert ez még nagyon-nagyon messze van a megvalósíthatóságtól. A Fet-ek sincsenek jól bekötve, és mi az a légypiszok (nálad D4) a motor diódájának? Szóval ez még nem nyákterv,hanem egyenlőre "szörnyűség". Kapcsolóüzemet nézve meg főleg.
(#) pucuka válasza efence hozzászólására (») Máj 1, 2014 /
 
A FET meghajtás is elég gyengusznak látszik. Nézegettem egy ilyen gyári szabályzót, bizony arra 70 A -t írnak, de láttam 90 A -t is. Az enyémben egy 750 W -os motor van. Az akkuja 2 × 12 V / 36 Ah.
(#) efence válasza proli007 hozzászólására (») Máj 1, 2014 /
 
Hello!

Köszönöm a válaszod.

Egyet értek veled a nyákterv kialakításával kapcsolatban, de mivel életem első terve, így nem kell meglepődni, hogy "használhatatlan"!

A kondi tényleg lemaradt. A stabilizátorhoz tényleg 5V van írva, de sajna nem találtam meg az Eagle-ben a rajzon szereplő 12V-os LM2940CT-12-t. Ugyan ezen probléma miatt kerül a "légypiszok" is oda.

Ez a terv a rajz teljes egészében való lemásolásával készült, persze ahol nem találtam meg a megfelelő alkatrészt a programba, ott próbáltam egy ahhoz nagyon hasonló egységet keresni, kisebb-nagyobb sikerrel.

A Fet-ek bekötésénél milyen problémát találtál, azon kívül, hogy esetlegesen nem a megfelelő rajzjel van feltüntetve?

Ezeken a hibákon kívül látsz rá esélyt, hogy maga az eredeti rajz megfelelő lehet nekem? (az eredetileg feltüntetett egységekkel és kialakítással) Van értelme próbapanelon összeállítani a kapcsolást?


Még egyszer köszönöm a válaszod és igyekszek változtatni a terven.
(#) efence válasza pucuka hozzászólására (») Máj 1, 2014 /
 
Hello!

A te vezérlőd gyári, vagy saját készítés?

Kezdetnek egy ilyen vezérlőt raktam össze: http://www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=57203

A Fet 1 db IRF1405 volt. Terhelés nélkül egész jól lehetett állítani a fordulatszámot.

A Fet-re azt adatai alapján úgy gondolom, hogy 1 is elég lehet a motoromhoz.(lehet tévedek)

Ha a tiéd is épített vezérlő, esetleg a kapcsolási rajzát megosztanád?

Köszönöm.
(#) pucuka válasza efence hozzászólására (») Máj 1, 2014 /
 
Eredeti gyári, azért szereztem, hogy lássam mi van benne. Mikrovezérlő, vagy három. De sokat tud, nem csak a sebességszabályzás, van egy csomó biztonsági funkció is.
Sajnos kapcs rajzom nincs, feladtam, amikor megláttam a vezérlőket. A lényeg úgyis abban van.
(#) proli007 válasza efence hozzászólására (») Máj 1, 2014 /
 
- A Fet bekötése nem jó. A lábai balról: GDS. Nálad a D és S fel van cserélve.
- A "légypiszok dióda" már csak azért sem jó, mert az MBR20100 TO220-as tokban van. És mint a rajz szemléletesen mutatja, a két Fet és a dióda hűtőbordán van. Ha sorkapocs van ott, ahol a Fet-ek vannak, hogy fogod bordára tenni?
- A nagy-áramú részeket nem lehet szabadon keverni a kis-áramú részekkel. Az egész áramkörben a tápvezetékek (főleg GND) nem tekereghet a panelen. A Fet Gate meghajtó áramkörében gyors és nagy-áramok vannak. Azok nem mehetnek akárol-akárhogy. Az Ic-nek, a Q3 meghajtó áramkörének a leg rövidebb úton kell a Gate-re jutni.
- A stabilizátornál sem azért van két kondi a kimeneten, mert egy fél magában. Az egyiknek a stabi kimeneténél kell elhelyezkedni, a másiknak közvetlen az IC és a meghajtó közelében.
- Mert a meghajtó áram útvonala: Kondi plusz, IC kollektorok, IC emitterek, D2 47ohm-ok, Gate, Source és vissza a kondi negatív pontjára. A Gate kisütése is így megy, csak a Q3 segítségével. Ha messze vannak a dolgok, a motoráram belefolyik ebbe a hurokba, akkor lassú lesz a Fet vezérlése, melegszik és megpusztul..
De azért ajánlottam a kapcsoló topik lakóit,mert Ők sokkal jobba tudják ezt mint én. Majd megmondják mikor tettél jót vagy rosszat.
- Alapszabály hogy mindennek lehető legrövidebb útvonalon kell eljutni a kapcsolóüzemű részben. A GND csak egy ponton kapcsolódhat a főtáphoz, és ez a Fet-ek Source pontja.

Egy nyák tervezése egyébként sem egyszerű dolog, autoplace - autoroute funkciókat el lehet felejteni. Kapcsolóüzem tervezése mg nehezebb (nemigazán kezdőknek való) feladat. Sokféle szempont alapján kell tervezni.
(#) efence válasza proli007 hozzászólására (») Máj 2, 2014 /
 
Hello!

Tegnap átrajzoltam a kapcsolást. Igyekeztem megfogadni a tanácsaidat.
A Fet tényleg fordítva volt, mert nem figyeltem arra, hogy N-csatornás legyen.

Biztos vannak benne hibák, de pont ezért csinálom, hogy lassan de biztosan tanuljak belőlük.

Köszönöm a segítséget és a türelmet.
(#) sargarigo válasza efence hozzászólására (») Máj 2, 2014 /
 
Csak egy észrevétel:
Ha a két oldal között átvezetést kell csinálni, akkor azt soha ne alkatrészlábbal tedd, hanem egy rendes pad-et húzz oda neki. Akár a közvetlen szomszédságába is! Átdugni egy drótot sokkal könnyebb ugyanis, mint a kondenzátor hasa alatt forrasztgatni. Ronda is, az alkatrész is tönkre mehet, és a hibakeresést is nehezíti.
(#) efence válasza sargarigo hozzászólására (») Máj 2, 2014 /
 
Köszi a tanácsot!
(#) (Felhasználó 46585) válasza efence hozzászólására (») Máj 2, 2014 /
 
Hiányzik belőle egy pufferkondi a betápról. Tegyél bele a motorral párhuzamos diódák katódjára és a FET-ek source közé egy legalább 4700µF-os elkót. A lehető legrövidebb vezetékezéssel legyen megvalósítva. Ezzel a kondival még valami 1...2 µF körüli fóliakondit tegyél párhuzamosan. Tehát, annyi a lényege, hogy a kondik és a diódák, valamint a FET-ek a lehető legrövidebb drótokkal legyenek összekötve. Vagyis a körbezárt terület minnél kisebb legyen. Kondi nélkül a FET-ek túlfeszültségre nagyon gyorsan tönkremehetnek.

A FET-ek gate ellenállása ( R7,8) legfeljebb 33 ohm legyen, nem is értem, honnan ez a 2,2k?
Következő: »»   82 / 151
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem