Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   349 / 982
(#) pucuka válasza potyo hozzászólására (») Júl 3, 2014 /
 
Ezt úgy hívják, hogy Ferraris-Arno féle asszinkron fázisváltó. Annál szimmetrokusabb lesz a háromfázisú hálózat, minél inkább megközelíti az üresen forgó gép a szinkron fordulatszámot.
Bővebben: Link
(#) potyo válasza proba hozzászólására (») Júl 3, 2014 /
 
Mi csináltunk olyat, hogy három csillagba kapcsolt kondenzátor csillagpontja és a nulla között "mérünk". Ha itt a feszültség elér egy bizonyos értéket, akkor túl nagy az aszimmetria valami miatt, és akkor kikapcsoljuk a motort. Hogy mekkora feszültségnél, azt nem tudom pontosan megmondani, mert a csillagpontra két darab 220 ohmos soros ellenállás és két darab 30V-os zener diódát kötöttünk szembekapcsolva, meg egy optocsatoló ledjét, és a leddel ellenpárhuzamosan egy 1N4148-at. A zénereket néhány kísérlettel határoztuk meg. Az optocsatoló másik oldalát egy kontroller figyeli, és ha bejelez, akkor lekapcsolja a motort. De a motor indulásától három másodpercig le van tiltva a figyelés, mert a motor indulásakor többször előfordult, hogy bejelzett a védelem a késleltetés nélkül. Viszont ha kikapcsolunk egy fázist, akkor a motor leáll, vagyis a motor visszatáplált feszültsége mellett is lekapcsol a védelem. Hogy mekkora feszültségnél kapcsol le, azt viszont nem tudom, olyan talán nagyon ritkán van, hogy a motor visszatáplált feszültsége alá menjen a hálózat feszültsége, viszont ne hiányozzon teljesen. Na meg ott van a tekercselésbe épített bimetall is plusz védelemnek.
(#) winaty hozzászólása Júl 5, 2014 /
 
Sziasztok!
Szeretnék egy kis szakmai segítséget kérni!
Van egy medencém ami eddig hibátlanul működött,és most olyat produkál ,hogy ha bekapcsol a gép akkor van hogy csak 15 perc után de van hogy csak 1 óra után leveri a házban a biztosítékot (B16)
a ház és a gépház között kb 35 méter van .A háztól 5 x 2,5 Cu vezeték van húzva ,a gépházban pedig Fi-relézve minden,és mégsem a Fi relét veri le hanem a házban lévő biztosítékot. a házban levő biztosíték ( B16) 15 éves . A gépházban 4 éve volt teljes elektromos felújítás, valamint a szivattyú is csak 2 éves.Az lenne a kérdésem ,hogy szerintetek elég ha kicserélem a házban lévő biztosítékot?
(#) Aci23 válasza jym hozzászólására (») Júl 5, 2014 /
 
Csak akkor, ha rajtavan a motor, egyébkén működik, teszteltem üzemelés elött.
(#) Aci23 válasza winaty hozzászólására (») Júl 5, 2014 /
 
Ez könnyen kiszámolható: Kell a motor teljesítménye, abból megtudod határozni az áramerősséget, így.: P=U*I (P=Teljesítmény (Watt); U=hálózati feszültség (Volt); I=Áramerősség (Amper) Ezt átremdezve I=P/U

Ha 2000W os a motor elosztom a hálózati feszültséggel, ha egyfázisú akkor az 240v ((ha 3akkor egy másik képlet van, az bonyolultabb mert akkor van meddő látszólagos és hatásos teljesítménye is, ehhez már mérni kell)) így p=8,3A Tehát, ha csak a motor működik, akkor a 16amperos kismegszakító bőven bírja.

Viszont a kismegszakító nem csak túláram esetén, hanem zárlat esetén is lekapcsol! Ami azt jelenti, hogy a motor lehet zárlatos is, de azért csak bizonyos idő után, 15min vagy 1h mert TALÁN a kábel méretezése kicsi és ezért melegszik, melegedés hatására a szigetelésellenállás csökken és áthúzhat a feszültség, így zárlat keletkezik, vagy ugyanez történhet a motor tekercsiben is, bár ezt nem valószinűsíteném. Szóval meg kell határozni, hogy a tápkábel méretezése keresztmetszetben megfelelő-e, esetleg nem sérült valahol. Erre is van egy egyszerű képlet Íme:

Ehhez egy kicsit több adata van szükség:

-Elöször is Kell a megengedett feszültség esés, mivel minden fogyaszó tápvezetékén valamennyi feszültségesés keletkezik, ami a vezeték fajlagos ellenállásából ered. Motorokra a megengedett feszültségesés e (feszültségesés)=5% vagyis e=240v nak az 5%-a = 12V

-Kell a vezeték hossza, ez oda vissza, tehát szorozni kell kettővel l (a vezeték hossza)

-Kell az áramerősség, ami a teljesítményből kiszámítható, nálunk így A (áramerősség)=8,3A

-És kell a vezető anyagának kunduktivitása most legyen a jele x (amúgy egy görögbetű, passz nem tudom melyik) Ez a fajlagos vezetőképesség m/ohm.mm2 ben megadva... Alumínium esetében:35; Réz 56

Szóval, Megfelelő kezesztmetszet mondjuk legyen g=2*l*I / x*e Így néz ki a képlet.
És megkapod a megfelelő keresztmetszet méretét, ami, ha 2,5mm2 réz akkor jó, ha nagyobb akkor kábelcsere kell.

Ha nem érthető akkor, ha megadod az adatokat kiszámolom neked, vagy leírom egy lapra a képletet és bescannelve felteszem ide.
A hozzászólás módosítva: Júl 5, 2014
(#) granpa válasza winaty hozzászólására (») Júl 5, 2014 /
 
Elsőre köss be ideiglenesen egy másik biztosítót, lehet, elfáradt a régi (ha amúgy minden rendben működik, nem melegszik semmi /esetleg csak a bizti).
(#) Gery78 hozzászólása Júl 7, 2014 /
 
Sziasztok!
Lenne egy olyan kérdésem hozzátok, hogy egy 3x1,5mm2-es sodrott vezeték hány Amperig terhelhető? Az a gondom, hogy kiépítettem egy külön áramkört két klímának, egy ilyen 3x1,5mm2-es sodrott vezetékkel, rögtön a bejövő fővezetékre, 16A-es C-s kismegszakítóval biztosítva. A vezeték elég hosszú, kb. 20m. A két klíma egyszerre 12,3A-t vesz fel, és ez a vezeték rendesen melegszik ettől az áramerősségtől. Mi a véleményetek kicseréljem 3x2,5mm2-esre ezt a vezetéket, vagy jó így?
(#) szamóca válasza Gery78 hozzászólására (») Júl 7, 2014 /
 
(#) Bakman válasza Gery78 hozzászólására (») Júl 7, 2014 /
 
Idézet:
„A két klíma egyszerre 12,3A-t vesz fel, és ez a vezeték rendesen melegszik ettől az áramerősségtől. Mi a véleményetek kicseréljem 3x2,5mm2-esre ezt a vezetéket, vagy jó így?”

Szerinted? Ne várd meg, amíg meggyullad.
(#) Gabó válasza Gery78 hozzászólására (») Júl 7, 2014 /
 
Mi a sima klímákhoz, is az elosztószekrényből 2,5ös mbcuval megyünk, de volt, hogy gerincnek 4essel mentünk. Ezeknek a mai kábeleknek, már nem akkora a keresztmetszete, mint ami rá van írva.
(#) TAKLACO hozzászólása Júl 7, 2014 /
 
A sodrott vezetek nagyobb arammal terhelheto mint a tomor, adott keresztmetszetre vonatkoztatva.
(#) pjg válasza TAKLACO hozzászólására (») Júl 7, 2014 /
 
Miért is?
(#) Bakman válasza TAKLACO hozzászólására (») Júl 7, 2014 /
 
Miért? Nem mindegy, ha egyezik a keresztmetszet?
(#) Gery78 hozzászólása Júl 7, 2014 /
 
Csináltam egy mérést a hálózatunkon, az általánosan használt konnektorokban mindenhol 223V körül mérek, a klímák által használt vezeték végén 213-214V körül van a fesz (úgy hogy megy mindkét gép). Ez 8-9V-os feszültségesést jelent, ami túl van a 3%-os feszültségesésen, aszerint a brossúra szerint, amit Szami belinkelt.

Gabó: Hogyhogy nem akkora a keresztmetszete mint ami rá van írva? Kispórolják belőle az anyagot? Szerintem én nem MBCU-val mentem, hanem csak sima kétszeres szigetelésű sodrott eres vezetékkel.

Úgyhogy szerintem kicserélem a vezetéket 2,5mm2-esre, mert nem tetszik nekem ez a melegedés. Meg lehet fogni a vezetéket, de érzésem szerint kb. 45-50 Celsius fok lehet a vezeték hőmérséklete.
(#) Gabó válasza Gery78 hozzászólására (») Júl 7, 2014 /
 
Megadott gyátóknak a vezetéke elbírja a névleges keresztmetszethez való áramot, akkor rányomják a plecsnit, hogy az annyi. Többször is lemértük, és sose volt meg a megfelelő keresztmetszet.
Példa: A 16os sodrott vezetékre. ráment a szemessaru szigeteléssel, míg a régi (kb 8-10éves) 16os vezetékre épp hogy ráment blankoltan ugyan az a saru. Mind a két vezetéken rajta volt, hogy 16os...
A hozzászólás módosítva: Júl 7, 2014
(#) Gery78 válasza Gabó hozzászólására (») Júl 7, 2014 /
 
Hát ez nem semmi, vajon mennyi ideig tesztelik a vezetéket? Gondolom nem sokáig. Vagy csak simán meghamisítják a mérési jegyzőkönyvet a nagyobb profit érdekében? Lehet hogy ebbe is belekalkulálják a gyorsabb elévülést, mint a többi elektronikai termék esetében, hogy ne bírja annyi ideig, és többször kelljen cserélni. Ilyenkor automatikusan nagyobb vezetéket vesztek, ha látjátok, hogy kicsi a keresztmetszet? Lehet hogy az én vezetékem is csak így 1,5mm2-es, mint ahogy írod, hogy valamivel kisebb, mint kellene.
(#) Gabó válasza Gery78 hozzászólására (») Júl 7, 2014 /
 
Nem kell meghamisítani, olyan adalékokat adnak hozzá, ami ezt lehetővé teszi. Tesztelni, meg jó ha tesztelnek 10000kmből 1-2 métert. Sajnos ha elbírja az X keresztmetszetre való értéket, akkor az annyi. Gondolj bele, ha elbírja a 16os áramot egy 12es vezeték.. azon a 4mm2 mennyit spórolnak? Elbírja? El. Ennyi.. Mai világba ez van. De, ha a kezedbe akad egy 1990es évekbeli MT vezeték, ajánlom összehasonlítani egy mai ugyan olyan keresztmetszetű vezetékkel. Meglepődsz, azt garantálom.
Amúgy is, az ilyen nagy fogyasztókhoz, klíma, villanytűzhely, bojler, illik a hozzá való keresztmetszettel menni. Azt az 1,5ös vezetéket, meg cseréld le. Legalább a gerinc részt. Csak utána, ha keresztmetszet változás van, biztosítani kell.
(#) Gery78 válasza Gabó hozzászólására (») Júl 7, 2014 /
 
Hát akkor nem a rézgyártás minősége javult ennyit, hanem a szigetelő anyagoké. Gondolom ezek az új vezetékek ezekkel az adalékanyagokkal jobban bírják a melegedést, mint a régebbi típusok. Végül is logikus, minek tegyenek bele több rezet, ha a kevesebb is elég.
Jól van kicserélem azt az 1,5-ös vezetéket 2,5-ösre, vagy húzok mellé még egy 1,5-öst. Majd még megálmodom. Eredetileg is úgy terveztem, hogy a két klíma külön vezetéken és külön kismegszakítón lesz, nem pedig egyen. Csak gondoltam kipróbálom így, hogy bírja, hátha megúszom a plusz villanyszerelést. De a két gépnek kevés a másfeles vezeték. A kismegszakító bírja, egyszer sem csapott le, de a vezeték soványka. Mondjuk az elosztó dobozba már beépítettem régebben (még az első klíma felszerelésekor) a kismegszakítót a másik klímának is, úgyhogy csak vezetéket kell megvenni.
(#) granpa válasza Gery78 hozzászólására (») Júl 8, 2014 /
 
P.ü. megy!
(#) mraulajos hozzászólása Júl 8, 2014 /
 
Hali!
Kinek mi a véleménye az MTK, ill. MBCU vezeték között hálózat kiépítés céljából? Gondolok pl. 5X6 os keresztmetszetre. Az ára mind kettőnek ~ 800Ft/m.
A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2014
(#) pjg válasza mraulajos hozzászólására (») Júl 8, 2014 /
 
Az MTK nem arra való.
(#) Bakman válasza mraulajos hozzászólására (») Júl 8, 2014 /
 
A felhasználás célja határozza meg, hogy MBCU vagy MTK kábelt kell/érdemesebb használni. Milyen hálózatról van szó?
(#) holex hozzászólása Júl 8, 2014 /
 
Mennyire szabályos az, ha földelt konnektort tesznek be olyan helyre, ahová nincs is odavezetve a földelés?
(#) pjg válasza holex hozzászólására (») Júl 8, 2014 / 1
 
Talán még tilos is.
(#) holex válasza pjg hozzászólására (») Júl 8, 2014 /
 
Az jó, mert nálunk így csinálta a villanyszerelő... Van erre valami rendelet/jogszabály, stb?
(#) mraulajos válasza Bakman hozzászólására (») Júl 8, 2014 /
 
Egy műhelyben aljzatok kiépítése. Engem az motivál, hogy az MTK-val sokkal jobb/könnyebb dolgozni, védőcsőben odavezetni.
(#) Bakman válasza holex hozzászólására (») Júl 8, 2014 /
 
Más választásod nincs, mivel nem nagyon kapni földeletlen aljzatot.
(#) Bakman válasza mraulajos hozzászólására (») Júl 8, 2014 /
 
Fix kábeleknél (nem mozgatható, pl. duvilla) elvileg mindegy, de szerintem jobb az MBCU, nem kell piszmogni az érvéghüvelyekkel. Ráadásul az MBCU többnyire olcsóbb.
(#) elektroncso válasza holex hozzászólására (») Júl 8, 2014 /
 
Szia, teljesen szabálytalan. Emellett tilos is. De mindenek felett ÉLETVESZÉLYES. Csatlakoztatsz egy készüléket a konnektorba, a készülék földzárlatos lesz valamilyen oknál fogva. A készülék fém vázára kikerül a fázis. Nincs védőföldelés, hozzányúl valaki és agyonvágja. Hallottam már olyanról akit hasonló dolog miatt a mosógép megölt.
A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2014
(#) Bakman válasza elektroncso hozzászólására (») Júl 8, 2014 /
 
Ez ugyan olyan, mintha földeletlen aljzatba dugná a mosógépet, fizikailag nem akadályozza meg semmi benne. A gépekre általában rá van írva, ha kötelező földelést alkalmazni, akkor pedig mindegy, milyen alakú a röfi orra.
Az életveszélyességben egyetértek, nyílván a védőföldelés kialakítása a megoldás egy Fi-relével.
Következő: »»   349 / 982
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem