Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Elektrolízis használata,rozsda eltávolításra
Témaindító: Sanyesz5, idő: Márc 25, 2010
Témakörök:
Üdv,konkrétan nem találtam ehhez kapcsolódó fórumot.
A kérdésem az lenne hogyan lehetne,rozsdát eltávolítani,elektrolízis segítségével!? A fő hobbim "régiségek" gyűjtése,sokféle módszert próbáltam már,de savakhoz nem akarok nyúlni,a cél a fémtiszta felület elérése.Egy kb 12 kilós, acél tárgy,hogy milyen nem tudom mert a mágnes alig fogja.Érdekelne amennyiben lehetséges a pontos módszer.Köszönöm.
Elektrolízissel nem lehet eltávolítani a rozsdát, csupán aktív galván korrózióvédelemmel a kialakulását lehet megakadályozni. Ekkor úgy kötik be a rendszert, hogy az áram iránya ellentétes legyen a kialakuló spontán galván elem irányával, és a segédtelep feszültsége nagyobb legyen annál. Ekkor a fémmet megvédi az ellenáram (A védendő fém legyen a katód.) Mindig az anód megy oldatba.
Miért nem használod a Google fordítót? Amit leírt az gyakorlatilag csak egy kisérlet bár én még ma kipróbálom.
Szia
itt elég jól leírja a módszert Elvileg annyi, hogy a negatív pólust csatolja a rozsdátlanítandó tárgyra, a pozitívat sima vasrudakra, (ne legyen rozsdamentes acél.) amit aztán a vízbe lógat. A vízhez mosószódát adagol. Egy akkutöltővel látja el árammal, és 1 órától 2 napig terjedő időt ír. (6V-ot javasol) A módszer meg csak arra jó, hogy felpuhul a rozsda, és könnyebb ledörgölni. Ki kell próbálni, rozsdás holmi + egy labortáp.
Gyönyörű szép lesz! Csak... Az asszony is nekiállt egyszer a rozsdás csavarjaimnak. Kész vegyi üzemet csinált a konyhából. Az eredmény már pár óra után igen kecsegtető volt, de aztán jött is a probléma. A megtisztult fémeket szárítani kell. Sajnos már a szárítás folyamán is elkezdett oxidálódni, s ez a folyamat tovább ment a levegő nedvességtartama miatt. Mára már újra olyan, mintha nem is lett volna letisztítva.
Ergo, a szárítást olyan gyorsan kell végezni, fogy a folyadékcseppek a lehető leghamarabb eltűnjenek. Illetve ajánlatos azonnal védőréteget (festés, olajozás) rávinni.
Üdv Mindenkinek!
A galvánüzem ahol dolgozom sósavval rozsdátlanit. Bemegy az áru egy lúgos fürdőbe, ott egyenárammal (5V/1000-1500A) zsírtalanítják, aztán öblítés és jön a savazás. A sav után öblítés aztán aktiváló és jöhet a horgany vagy a cink vagy vasfoszfát. Foszfátozás után olajozni kell és centrifugázni mert különben berohad! Nem nagyon látok ettől jobb megoldást, ha lenne akkor azt használnánk. A másik megoldás hogy a sav után nagyon enyhe lúgos kémhatású öblítőbe is le kell öblíten a sima öblítő (víz) után. Az közömbösítí a savmaradékot, és nem fog rozsdálni száradásig. Szárítani a sütőben is lehet, csak sajna itt 12kg a tárgy és nem tudom mekkora a mérete.
Sárgarézről hogyan,milyen módon vagy mivel lehet eltávolítani az oxidréteget?
Nemtudom ebbe a témába tartozik-e de nem tudom máshova feltenni a kérdést ahova jobban illene. Olyan kérdésem volna hogy vas-oxidot szeretnék készíteni,de nemtudom hogyan fogjak neki. Láttam az interneten többféle megoldást is de nem vagyok kémikus,így nem igazán értettem. Ami biztos: kell vas,kell egy elektrolit anyag (sósvíz), kell egy áramforrás. Ezekkel mit kell csinálnom hogy a vas-oxidot elő tudjam állítani? A válaszokat előre is köszönöm.
a 2 vasdarab lesz az elektróda, áramot vezetsz bele, az egyik elektróda körül lúgosodni fog a víz a másik meg feloldódik, kicsapódik és leülepszik vas-hidroxid formájában(barnás-vörös), ezt kikell hevíteni egy fém edényben akkor alakul vas-oxiddá(vörös)
Köszönöm szépen a választ.
2 komplett motorvázat szeretnék a fenti eljárással rozsdátlanítani. Mennyire marja meg a rozsda alatti fémfelületet, vagy csak a rozsdát lazítja fel?
És a bringám láncát és a fogaskoszorút szoktam ezzel a módszerrel tisztítani.
Híg NaOH oldatba teszem katódként a tisztítandó vasat, anódnak pedig rozsdamentes saválló acéllapot használok. Így nem oldódik bele az elektrolitba és nem lesz mocskos és habos. Tisztítottam már így próbaképp egy kertben talált nagy vas kapát is, amin már pikkelyes rozsda volt. Fémtiszta lett a végére. A feketés por szerű lerakódást lesikálom kefével. Utána nem árt desztillált vízben lemosni és pl acetonba áztatni. Az aceton miatt az utolsó csepp víz is eltűnik róla és nem kell megvárni, amíg magától megszárad. És persze így nem is rozsdásodik azonnal újra. Ha utána forró foszforsavba beáztítod akkor vékony foszfátréteg is képződik rajta, ami meggátolja a rozsdásodást. A fémet nem bántja ha katódként van bekötve. Anódként a saválló acélt is megmarja kissé. A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2016
Sziasztok.
Azt szeretném kérdezni hogy az elektrolízis során használt oldatot kell e cserélni idővel? Mivel ma lefüstölt az akku töltőm.Jó pár napot ment már ez az akksi töltő nekem erre a célra de ma mégis le füstölt. Lehetséges az hogy a folyadék egy idő után jobban szenyeződik és jobban vezeti az áramot. , és ez miatt nyirta ki a töltőt? Kb 60 l es hordóban volt 4-5kg konyha só feloldva,viszont mostanra jó zöld lett már a víz.Igazából pont ma végeztem volna . Ill. ilyen menyiségű oldatnál jobb ha nagyobb amperrel nyomatjuk?
Nem csak az összetétel és a hordó térfogata számít. Lényeges a szembenálló felületek nagysága, azok távolsága, esetleg kaszkád elrendezésnél a cellák darabszáma is. Akkutöltő nem célszerű elektrolizálásra, mert egy lemezpár esetén a feszültség 2-8 V közötti, az áram meg általában sokszorosa az akkutöltő képességeinek.
Mit elektrolizáltál ilyen szutyokban, hiszen bármilyen elektrolitikus folyamatnál labortisztasággal szokás mérni, keverni, áramot beállítani, ...?
Hobbi szinten még próbálgatni sem szabad? Megnézném, hány helyen van labortisztaság, ahol ilyesmivel foglalkoznak.
Konkrétan mit csináltál? Tények nélkül csak ilyen válaszokat lehet adni: talán, lehetséges, attól függ stb.
Nem is figyeltem a topicindító szöveget. Ha rozsdátlanító, akkor a szutyok kötelező.
Nem először csináltam már,de sosem számoltam vagy ilyesmi ,csak ugy kb tetszés szerint csináltam mindig.
A pozitív saru egy kb 80 cm es laprugón volt,a tisztítandó tárgy pedig kb olyan 100 cm hosszú volt. Az akku töltőről nemtudok semmit sem mert nincs rá irva semmi.Régi szocos cucc. Ilyencélra jobb egy minnél nagyobb aper számú töltő ugye? A le égett töltőt pedig ujra szeretném tekercseltetni.
Arra rájöttem hogy ha közelebb raktam a vízbe az anódot és a katódot akkor jobban pezsgett a tisztítandó tárgy.
Jól jönne valamilyen szabályzó, műszer, na meg áramkorlát is. Nagyon könnyű túllépni egy töltő lehetőségeit.
Azt nem tudom hogy pl a lidl ben kapható digitális kis töltő jólenne e erre a célra.Itt most milenne a lényeg ,hogy ne legyen jól' vezető a folyadék? tehát nagyobb legyen az ellenállása? Ill van egy másik töltő egy házi,azon lehet állítani mindent,ill mutató mutatja hogy mennyit vesz fel az akksi.Csak nemtudom hogy mire állítsam akkor.
A Lidl-s töltő biztosan nem alkalmas erre a célra. Ide inkább egy nagy trafó sok leágazással a szekunderen,meg egy izmos dióda híd kell. Minden összekötve vastag kábelekkel.
Tehát akkor minnél nagyobb akksi töltő ugye?
Valamint egy izzó, hogy világítson (és ne menjen tönkre a töltő).
De. Viszont cserébe nem ég le a töltő, és ráadásul látod is hogy mi történik
Többen is írtuk, töltő nem igazán alkalmas erre a célra. Legfeljebb egy súlyos, indításrásegítésre (bikázásra) is alkalmas darab árammérési és korlátozási lehetőséggel. Akármilyen erős töltőd van, ha nincs áramkorlátod, bármilyen töltőt tönkre tudsz tenni.
6-10 V-os trafó, legalább 15-30 A-es, megfelelő egyenirányítóval és, egy soros ellenállás, ami akár néhány méteres vasdrótdarab is lehet. Ezzel már nekiállhatsz rozsdát maratni.
Hallottam én is erről a módszerről, és mivel most a helyzet miatt nem lehet nagyon menni sehova úgy gondoltam kipróbálom. Első alanynak egy 20 literes benzineskannát választottam. Biztosra akartam menni úgyhogy tápnak egy kaposvári ( kvgy ) T250-es trafót használtam mert ez volt itthon a legnagyobb. A szekunder tekercs huzalátmérője 2mm, névleges feszültsége 24V. Anódnak egy 25cm x 35cm lyuggatott lemezt találtam. Egyenirányításnak 2 ránézésre kraftosabb felcsavarozható graetz hidat párhuzamosítottam egy hűtőbordán. Egy 1000µF 63V kondit még beraktam szűrésre meg a biztonság kedvéért sorosan egy 4A-es biztosítékot. A ládát felengedtem csapvízzel és beleszórtam egy tasak szódabikarbónát, ezzel kész is volt a koktél. A pezsgés pár másodperc alatt elég látványosan beindult, úgyhogy hagytam a dolgokat és kb 4 óra után az alábbi eredményt értem el. A barna rozsda eltűnt a régi festék pedig felhólyagosodott. A trafó és az egyenirányítók is melegedtek rendesen. Minél nagyobbak a felületek és minél közelebb vannak egymáshoz annál nagyobb az áramfelvétel. A víz kb fél óra alatt teljesen elkoszolódott, mire körbeértem a felületekkel jól fel is melegedett. Másnapra a lekezelt helyeken újra megjelent a rozsda, de ezeket le lehetett ronggyal törölni. A módszer működik, de legközelebb kifogom bélelni a ládát körbe valami lemezzel.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |