Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Üdv!
Tudnátok valami jó összefoglaló házi nyákkészítésről? Szeretném elkezdeni csinálni, de csak olyan cikkeket találok amikben mindenféle módszerről írnak, de elvesznek a részletekben. Jó lenne ha tudnám kerek perec, hogy miket kellene megvennem hozzá, és végigvezet az összes lépésen. Köszi!
NYÁK készítésre van több módszer, tehát nem véletlen, hogy többféle cikket találtál. Mindegyik más-más eszközöket és más-más típusú kézügyességet kíván. Javaslom, hogy tanulmányozd a módszereket, nézz meg videókat a YouTube oldalon vagy itt, a fórumon és válassz egyet magadnak. Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2015
Sziasztok!
Sikerült megcsinálnom végre. Maradtak megint pici szigetek, de húgom amolyan képzőművész lélek, ezért elvettem a vékony ecsetjét és azzal simogattam ki. El is tűntek szépen. Ezúton megköszönném nektek (a nevek sorolása nélkül) mindenkinek aki a HSZ-ával hozzájárult a sikerhez. Próbáltam szkennelni, de barna a hordozó anyag és nemnagyon látni a lényeget. Jó ez a nátrium perszulfát egyébként. Kellesz szereznem egy kisrezsót Tanulság: Nyomdai film nélkül neakarjak gyári paraméterekkel dolgozni.
Szia én is hp-felé hajlanék, főleg, hogy hp tintás nyomtatóm van több mint 5 éve és még idáig semmi meghibásodást nem észleltem. Kissebb felbontással mondjuk 600*600dpi-vel próbáltál már nyomtatni? Sajna a nagyobb felbontássúak ára elég húzós...
Még nem, de holnap amúgy is áramkört építek. Kipróbálom és beszámolok róla.
Csináltattam üvegessel. Van nálunk egy üveges aki üvegbútort is csinál ha olyat kérsz. Mondtam mekkorát akarok, ő rakta össze, rakott rá merevítést is mert tudja mit bír, a kiszélesedő részt én mondtam neki, mert a sima lapos részbe nem férne bele az akvárium melegítő. Mondtam, hogy sav lesz benne, úgyhogy valami saválló ragasztót használjon, a többit megoldotta. Cirka 3 éve megvan, többször belefagyott a marató még sincs semmi baja. Fontos, hogy minél keskenyebb legyen, de a levegőztető beférjen alulra. Nálam egy autó kompresszor hajtja a levegőt cirka 2 percenként bekapcsol fél percre, egy kis pic-es időzítőt építettem hozzá, ami egy relét húz meg.
Van egy kisebb is, csak kellet nagy paneleket csinálni, meg többet egyszerre, és ezért kértem ezt a nagyobba, a kicsi el van rakva.
Az alumíniumot nem marja. Kisrezsóval vigyázz 45 fok felett lebomlik.
A hozzászólás módosítva: Feb 1, 2015
Szia!
Az aluminiumot megpróbálom sósav peroxiddal. Stencilt akarnák megpróbálni csinálni. Nemfogok rezsózni, mert szerintem lassú villanyon melegíteni. Gázon is kellett neki vagy 5-10 perc míg felment 12 fokról 40re. Befőttes üvegben állítottam a lábosba. Arra a pár alkalomra, amikor használni fogom kibírja mindenki, hogy bérbeveszem a tűzhelyet.
Nálunk az üveges sziloplaszttal ragasztja össze a nagy akváriumokat is. Nem tudom melyik sziloplaszt, megkérdezni sem tudom, mert időközben bezárt, eltűnt.
Lavórba forró víz, abba pedig a marató edény. Így kint a szabadban csinálható.
Aluminiummal mi hidrogént vontuk ki a sósavból, annak idején... Melléktermékként klór gáz is keletkezett.Ha még tűzhely is lesz képben én vigyáznék vele.Hidrogén peroxiddal pluszban fogalmam sincs milyen tűzveszélyes ez így. Csak óvatosan.
Beletettem, de nemtörtént semmi. Annyire nem érdekel a dolog, hogy most ezzel kísérletezgessek, addig felviszem manuálisan a pasztát.
Gondolom valami bevonat van az alufólián ...
Nem fólia, hanem kólás (sörös) dobozból kell csinálni. A belseje meg van védve valami fóliaréteggel azt nem piszkáltam, a festéket én csak csiszolással tudtam leszedni. Ide vasaltam fel a mintát, és úgy marattam. Nekem kicsit túlmarta, ezért mondtam, hogy szerintem csak kicsivel több hidrogénperoxid kell, mint nyákmaráshoz. Amikor először marattam alu hordozós nyákot kicsit belemart az aluba is, de csak a frissen vágott éleknél. Az oxidált részeken nem bántotta. Én mindig kint maratok a szabadban, nem szoktam melengetni marás közben.
Kipróbáltam a nyomdai nyomólemezt DRY fóliával és döglött (használt állott) sósav hidrogénperoxid kombóval . Elsőre hibátlan
Ma kipróbáltam a kémiai ónozót. Ez az első nyák amin használtam.
Szép !Csak jól zárd vissza a flakont mert bedöglik ...
A flakonból kinyomtam a levegőt, úgy hogy a folyadék egészen a tetőnél van fent és úgy zártam vissza.
A hozzászólás módosítva: Feb 1, 2015
Szerintem meg biztos van olyan bevett módszer, amivel a legkevesebb nyüg van, a legkönnyebben beszerezhető hozzá minden, és a legkevésbé szokták elrontani az emberek.
Erre a módszerre lennék kíváncsi. A hozzászólás módosítva: Feb 1, 2015
Ami a legegyszerűbb és kezdőknek ajánlott : a lézernyomat vasalás műnyomó papírral és a nátriumperszulfát marató anyag . Olcsó és veszélytelen (még csak nem is büdös) De a vasalást is meg kell tanulni elsőre nem garantált a siker , de pár próbával megtanulható .
A hozzászólás módosítva: Feb 1, 2015
A hidrogénperoxid teljesen felesleges bele. A sósav símán oldja az alumíniumot. Lehet, hogy lassan indul be az alu felületén lévő oxid réteg miatt, de utána intenzíven marja.
Klór elméletileg nem keletkezhet ebben a reakcióban. Viszont az alumínium tisztasága befolyásolja a marás intenzitását. A nagyon tiszta alumínium sokkal jobban ellenáll a savnak. A hozzászólás módosítva: Feb 1, 2015
Hogyan jobb vasalás előtt előkészíteni a panelt:
-csak denaturált szesszel letörölgetem a panelt a szennyeződéstől. -kicsit polírpapírral átdörzsölöm hogy ne legyen annyira sima a felülete?
Valahogy így én a csiszolás után még egyszer fogom és zsebkendő + nitro hígító segítségével még egyszer át törlöm.
A hozzászólás módosítva: Feb 1, 2015
A denszesz helyett én izopropil alkoholt javasolnék (ebben nincs semmi szennyező szagosító anyag) és ezután egy rövid előmaratást majd tiszta vizes öblítést és szárítást . Szárítás után már nem érhetsz hozzá kézzel csak kesztyűvel ,de már kezdődhet a vasalás .
A hozzászólás módosítva: Feb 1, 2015
A víz elpárolgásakor nálam igen csak sok szennyező anyag maradt rajta a nyákon, ezért is törlöm meg a végén nitróval. Te csapvíz alatt mostad?
Ezen már én is gondolkodtam. És mindkét felét kellet fóliázni, vagy a másik oldalát megvédte a gyári réteg?
Nálunk úgy látszik tisztább a víz , de előmaratás és vizes öblítés után , papírtörlővel áttörölve , még egy alkoholos törlést be lehet iktatni (így gyorsabban is szárad) Nálam a nitró nem vált be mert valami maradt utána ami csökkentette a toner megtapadását (maratás közben felváltak a vékony vezetők ) alkoholnál ez a hiba nem jött elő .
A hátulján rajtahagytam a nyomdai fotóréteget .
Bármi megtörténhet a vízzel kapcsolatban. Majd ha elfogy a nitro (nem is sokára) lehet megpróbálom az alkoholt. Bár egyelőre ez is jó így a 0,2mmes vonal nem is olyan rossz, főleg úgy hogy nem is műnyomót használok hanem valami 160g-os lézernyomtatóhoz való papírt. Ami nem épp az igazi, de hát ha nincs más..
Nekem az előre lakkozott panel jött be a legjobban. Írásvetítő fóliára kinyomtatom a rajzolatot két példányban, levilágítom, előhívom és már mehet is a maratóba. Nincs tisztítási fázis, mert a gyárilag lakkozott panel alatt a rézfólia tökéletesnek mondható hobbi szintű felhasználáshoz. A nyomtató lehet lézer illetve tintasugaras is, csak a nyomtatóhoz való fóliát kell megvenni.
Egyszerű még a vasalálos technika is. Ott nem kell lakozott panel (vagy külön fotólakkot venni), ami elve olcsóbb, viszont kell olyan papír, amiről a lézernyomtató festéket (ide már tintasugaras nem jó) át tudod vasalni a panelre. A panelt is neked kell megtisztítanod. Probléma lehet a toner minősége illetve mennyisége, maga a vasalás és a nyomtatás is kíván némi gyakorlatot. Itt sokan esküdöznek a saját módszerük biztosságában (örök vita ), szerintem az előre lakkozott panellel érhető el a legjobb eredmény a legrövidebb időn belül. Igaz, ez a fajta panel drágább, de egy csomó bzionytalanságot ki is zár. |
Bejelentkezés
Hirdetés |