Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Köszönöm! Megkerestem a kapcsolást, tetszik. Esetleg áramkorlát bekapcsolását jelző leddel ki lehet egészíteni, vagy nincs jelentősége, ha úgyis lesz rajta panelműszer?
Sosem agyaltam rajta mert nem volt rá szükségem. A belső áramkorlátot végző tranyóval lehetne kívül párhuzamosan kötni egy másikat, az talán működne, de együtt kellene nekik nyitni, tehát válogatni kéne.
Értem, akkor nem lesz rajta. És a két végtranzisztorhoz mekkora hűtőborda kellene? Venti lenne rajta.
Nekem közepes méretű proci cooler van rajta, azzal lehetetlen megfőzni ha 12V-al teker a ventilátor. Ha nincs hosszú ideig maximális disszipáció a tranyókon, akkor mehet a venti lassabban is, akár fél gőzzel.
Sziasztok!
Régi PC-tápot szeretnék átalakítani labortáppá, a lehető legegyszerűbb módon. Háromféle kimenetet szeretnék rátenni (+3,3V , +5V , +12V). Addig megvan a dolog, hogy egyező színeket összefogom, a stabilitás miatt az 5V-os ágra teszek egy terhelést (2x 10W 5R párhuzamosan). Mind a három csatornát szeretném mérni egy darab analóg áramerősségmérővel (nem egyszerre, hanem egy háromállású forgókapcsolóval választanék, hogy éppen a három lehetőség közül melyiket mérje). A probléma ott kezdődik, hogy még sohasem használtam sem analóg panelműszert, sem árammérőt (multiméteren csak). Valaki tudna segíteni nekem, hogy hogyan kéne ezt bekötnöm, hogy a műszert se tegyem tönkre valamint engem se rázzon meg az áram? Igazából ezzel a sönt ellenállás dologgal sem vagyok tisztában, van ahol azt olvastam hogy kötelező, van ahol azt hogy csak a méréshatár állításához kell. De azt is írták, hogy a műszer belső ellenállása alapján kell kiválasztanom, de olyat meg nem találok a műszeren (se azt hogy mekkora feszültséget bír). Előre is köszönöm a segítséget.
A feszultseg es arammereshez irt Alkoto egy szep cikket.
Ha atolvasod okosabb leszel tole Idézet: „...valamint engem se rázzon meg az áram” Ezen feszultsegeken, NEM FOG megrazzni az aram. Annyira biztos nem, hogy az elettel osszeegyeztethetetlen karosodast okozzon. Ezert is hivjak torpefeszultsegnek. A hozzászólás módosítva: Máj 26, 2015
Köszi, néhány dolog tényleg tisztult. Azt sajnos továbbra sem értem, hogy a belső ellenállást (Rm), illetve az Um-et honnan szedem ki, mert sehol sincs megadva.
Tisztában vagyok az áramütés kockázataival, de mivel szinte csak gyengeárammal foglalkozok, és nincs túl sok tapasztalatom az elektronikában sem (a dolgok logika része tartozik hozzám), inkább kétszer is meggondolok mindent, ha a projektemnek vannak erősáramú vonatkozásai is. A hozzászólás módosítva: Máj 26, 2015
Mivel a földjük közös, és ahhoz képest van előállítva a 3 különböző feszültség, így 2 féle megoldás létezik arra az esetre ha csak 1 ágon van egy időben fogyasztás, mert ekkor kerülhet a sönt a negatív ágba is. Ha viszont több ágban is folyik áram és csak egyet szeretnél mérni, akkor mindenképpen a pozitív ágba kell a söntöket rakni, minden ágba egyet.
A műszernek van egy végkitérése amit adott nagyságú áram átfolyására produkál, ez általában rá van írva, vagy külön meg van adva. Ezt a sönttel párhuzamosan kell kötni úgy, hogy a műszeren legyen még egy soros trimmer, amivel beállítod a műszer végkitérését a mérendő maximális áramhoz. Például: ha a körben mondjuk 10A lesz a maximális áram ami átfolyik a söntön, és a műszer 1mA-es, akkor mivel a műszer párhuzamosan van kötve a sönttel, a trimmert addig kell tekerni, amíg a műszeren 1mA áram folyik 10A esetén. A 3 mérendő ág miatt olyan kapcsoló kell, ami a műszer mindkét kapcsát átkapcsolja a mérendő ágak söntjeire.
Köszönöm a mindenre kitérő pontos választ, akkor amint a kezei között lesz a műszer meg is csinálom. Kapcsolónak meg 2 áramkörös 3 állású forgókapcsolóra gondoltam.
Időközben meg átalakítottam a tápot, Minden rendben megy, pontosan adja pozitív értékeket (a negatívakat nem vezettem ki). Állandó terhelésnek 2 párhuzamosan kötött 10w 10R ellenállást tettem az 5V-os ágra (mert azon adja le a legnagyobb feszültséget, 18A-t), de annak ellenére, hogy tettem rájuk egy alumínium bordát is, eléggé fölmelegszik, kézzel meg lehet még fogni, de azért már-már a kellemetlenül meleg felső határán van. Normális ez? A másik kérdés meg hogy egy glimmlámpás hálózati kapcsolót tettem, a 220-as bemenetre, kapcsol, de a glimm akkor is világít ha OFF állásban van a kapcsoló, ez normális?
Cseréld meg a kapcsolón a ki és bementi pontot, mert nem a jó oldalon van a Glimm.
A melegedés normális, mert 2,5W-ot disszipál egy egy ellenállás. Nem sok értelme van odarakni, mert a tápok zömében mindkét ágról (5V és 12V) van visszacsatolás, így nem fogja elhúzni a terhelés a nem terhelt ág feszültségét. Ha mégsem így van, akkor meg az a 0,5A szinte semmit nem jelent, mert nagyobb terhelés kellene rá, közel akkora, mint amennyivel a másik ág terhelve van.
Köszi, megcseréltem, így már jó.
Ge Lee: Hát mindegy, most már így marad. Majd legközelebb jobban sikerül. Köszi a segítséget.
Sziasztok!
Ne haragudjatok, hogy ismét írok, de nem kaptam választ a kérdésemre, azt hittem, hogy nagy hülyeséget kérdezek és azért. Átnéztem a dokumentációkat, a méretezésről szóló leírást is, hátha ott le van írva, de nem. Az volna a kérdésem, hogy a rajzban található R7/1:R7/2 valamint R11/1:R11/2 ellenállások ugyan olyan értékűek, tehát R7=4,7k, R11=1k? Valamint minden rajzban találtam egy NEG. néven szereplő feliratot P4 trimmer alatt és POZ. a D2 dióda alatt a mellékletben. Ezek mit jelentenek? Bocsi a dupla bejegyzésért!
Mellékletek? Melyik rajzról van szó? Linkeld légy szíves.
A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2015
az R7 2db 4.7k
az R11 2db 1k NEG - a tap NEGATIV kimenete POZ - a tap POZITIV kimenete A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2015
Még egy kérdés az alkatrész összeállításhoz. Letöltöttem az Excel-es alkatrész érték számoló mellékletet, összevetettem a számított és a rajzon szereplő értékeket 30V 3A esetén, a táblázatban ez a Számított és Valós oszlopokban található. Ebben az esetben mi a helyes megoldás, be lehet építeni a számított értékű alkatrészeket, nem olyan vészes az eltérés? A Számított 2-es oszlopban vannak azok az értékek, amiket én szeretnék használni, 41V (AC33,3V miatt) 4A értékekkel számolva. Használhatom ezeket az értékekek?
Sziasztok!
Van mód ilyen panelműszert csatlakoztatni az Alkotó féle táphoz? Az áram sönt már benne van. Ha bekötöm a 0R68 söntök helyére, akkor nem hal meg a szabályozás?
De "meghal", pontosabban az áramszabályzás nem fog működni, mert nem a 0,68Ohmos ellenállás helyére kell kötni, hanem a kimenettel sorba. Valahogy így!
A hozzászólás módosítva: Jún 6, 2015
Akkor jó, mert nem akarózik kiforrasztgatni őket.
Sziasztok!Első labortápom építésére adtam a fejem,van egy szünetmentes táp trafóm és van egy házimozi erősítőből származó is olyan táp lenne az ideális ami kijelzi az áramot és a feszültséget.Esetleg valaki ebben nekem tudna segíteni? Egy nyákterv és egy kapcsolási rajz kéne ha lehetséges.
Szia!
Szünetmentesből bontott trafó elég valószínű, hogy felejtős, mert azok kapcsolóüzemű trafók. Házimoziból származó trafót ki kell mérni, de valószínű jó lesz. Kapcsolást és nyákrajzot találsz itt bőven. Kijelzőnek én ezt javaslom.
A kapcsolóüzemű trafó egy dolog...- az UPS akkumulátorait szerinted hogyan töltené egy trafó, ha nem lenne jó 230 V 50 Hz-re is? Az lemezes...
Pisti27 biztos arra gondolt.
Sziasztok, olyan kérdésem lenne, hogy 230 V AC feszültségből szeretnék 15 V DC-t kapni. Véleményt és egy kis magyarázatot szeretnék kérni az alábbi kapcsolási rajzhoz, valamint, hogy hogyan lehetne megoldani, hogy ne csak +15V-ot, hanem +/- 15 V-ot állítson elő minél pontosabban?Bővebben: Link
Válaszokat előre is köszönöm.
Ha a graetz helyett feszültségkétszerező egyenirányítást használsz, máris dupla feszültséged lesz. Ehhez csinálhatsz egy virtuális földpontot, de hogy az jó lesz-e a gyakorlatban az már nem biztos, inkább csak akkor ha szimmetrikus a terhelés is.
Helló!
Azt szeretném kérdezni, hogy az Alkotó féle labortápban (csatolom) a 2N3055 helyett használható e BD249? Számomra könnyebben kezelhető lenne. Köszi!
Így nem tudni melyikre gondolsz, de ha az általam tervezett 2.7.x verzióra gondolsz, minden további nélkül. A saját példányomban is BD249-eket használok évek óta.
A 2.7.4. változatot szeretném! 3db 2N3055-öst ír, de én a BD tokozását jobban szeretem, számomra könnyebben kezelhetőbb.
Akkor lehet igaz? A hozzászólás módosítva: Jún 21, 2015
Bocs, hogy beleszólok, csak a TO3 nak sokkal jobb a hőátadási tényezője mint a BD-nek ugyanazzal a csippel a belsejében. Persze ha nem kell kihasználni... Mindegy. Az általam javított legjobb analóg tápban 3db 2n3442 volt az áteresztő aktív hűtőbordán. 0-72V között 0-15A tudott fél órán át! (10A-t korlátlan ideig) Ja, és Keletnémet tervezés Tejesen más szisztéma, pl feszbeállítás a primer dimmelésével stb. Eddig ez volt a Rolls Royce a labortápok közt. 160 EFt volt mostanában is a vatrán .(Statronnak hívják).
|
Bejelentkezés
Hirdetés |