Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Biciklilámpa / bringalámpa
Lapozás: OK   10 / 17
(#) gyulank válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jún 29, 2015 /
 
De a biciklis témában magamba beszélek. Másrészt engem még mindig az érdekel, hogy hogy lehetne automatizálni azt a kapcsolót, és erre még ott sem kaptam semmi választ, nemhogy itt.
Az akku ettől független dolog, először magába kéne úgy működnie, ahogy szeretném.
Ha úgy működik, akkor ki lehetne bővíteni akkuval, meg nagyobb LED-el.
Szóval hol kéne megkérdeznem, hogy hogy kapcsolódjon automatikusan egyenirányítóvá?
Mivel SMD-be találtam a tranzisztorokat, le nem igen tudnám szedni forrasztás után, ezért amíg nem tudok megoldást nem kezdem el. Az áramgenerátor sem hülyeség, mert valószínűleg kevesebbet fogyaszt mint egy zener, de védi a LED-eket a túláramtól megszakadás esetén, és egyenletesebben világítana. De még azt se mondta meg senki, hogy így átalakítva működne-e, illetve minek a 15V-os zenerek, és jók-e oda.
Mindenesetre valamelyik megoldás kell. Vagy a kapcsoló automatizálása, vagy a több A-es szabályozható áramgenerátor. Utóbbiról tudom, hogy nem egyszerű, előbbiről pedig fogalmam sincs.
(#) gyulank válasza Sebi hozzászólására (») Jún 30, 2015 /
 
24. oldalon lévő dologra hasonlító eszközre gondoltál? Ilyenek nem poroszkálnak erre úgy látom én is. Amíg erre kószálnak, legalább a kapcsolót tudnám automatizálni, hisz a feszültség meg van kétszerezéssel is, de az áram 250-150mA lenne, ha lenne 3W, és veszteség se lenne, vagyis még ennél kevesebb. De a kapcsolóval lehetne áramgenerátor nélkül is 250-300mA. Kapcsolóüzemű áramgenerátornak meg nagyobb feszültség kéne, különben, ha csökkenti a feszültséget, hogy elég áram legyen, nyitófeszültség alá esik. Ahhoz meg mindegy, hogy hányszorosan többszörözöm meg, ha annyira viszi le, hogy a beállított árammal kijöjjön annyi teljesítmény, ami tud, akkor 30V 100mA is lemegy 8,5V 350mA-re, de még a SEPIC se nagyon tudna mást csinálni.
Lényeg, hogy egyelőre a kapcsolót kéne megoldani, mert minél gyorsabban megyek, annál világosabb kell, hogy lássam a kátyúkat, ehelyett annál gyengébben világít a lámpa.
(#) Sebi válasza gyulank hozzászólására (») Jún 30, 2015 /
 
Nézd csak: ez Neked kapóra jön.
Amit találtál IC-t, az a lehető legdrágább...
(#) gyulank válasza Sebi hozzászólására (») Júl 1, 2015 /
 
Az lehet, de az talán megfelelne. Ez nem jön kapóra már a graecz miatt sem, de amiatt sem, hogy csak 350mA, és nem szabályozható. A teljesítmény pedig a dinamónál itt sem változik, így 350mA-hez nem jönne ki 8,5V se. A feszültség pedig terhelés függő, ezért már nem vagyok biztos benne, hogy mikor mennyit ad le kétszerezve vagy anélkül, valamelyik biciklis topikban mértem ezt a dinamót ellenállással, meg anélkül. Most talált gyors diódákból raktam össze az ideiglenes kétszerezőt, és írtam, hogy 6db. 12V-os előtét ellenállásos fél Wattos Led modul van rákötve. És most csak kézi pörgetéssel mérve volt 16V felett mikor egy 10W-os LED lámpa panelt próbáltam, de nem világított. Bár megtudnám, az adatait! Ha a LED modulok vannak rajta, akkor ha jól megtekerem, akkor 10V körül van (nem tudom miért), aztán ha megáll, a LED-ek csak derengenek, és 7V lesz. Viszont a hátsó LED is ugyanezt csinálja a 2 tranzisztoros áramgenerátorral. Mondjuk én BC212-vel csináltam átrendezve, először 22 ohm 27k ohm-al, aztán most 10k ohm-al van, de ugyanazt csinálja. Igaz, most csak indikátor LED van benne, mert a rendes kiégett, mikor véletlenül zárlat lett a 27k ohm lába közt. De ezek lényegtelenek, ettől még rendesen kéne világítania kondiról is.
A hozzászólás módosítva: Júl 1, 2015
(#) didyman válasza gyulank hozzászólására (») Júl 1, 2015 / 2
 
Nem szeretnék negatív lenni, de borzalmasan elbonyolítod ezt a témát. Eleve a LED-ek kapcsán-azokat a spotokat hagyd a fenébe, egyszem, ismert paraméterű LED-del dolgozz, esetleg abból több darabbal, de itt nyomatékosan felhívom a figyelmed arra, hogy bár jogszabály nem korlátozza, de 10 W körüli LED fényerejéhez rendes optika kell, különben a szemből érkezőt veszélyesen elvakítod. A 3 W körüli modulok feszültsége kellően alacsony (3-6 V), lencsével egyszerűen irányba lehet fogni a fényét és még a többieket talán nem zavarja. Bár ehhez is inkább optika kellene, mert rosszul belőve te sem fogsz látni rendesen meg a szemből érkezőt is vakítod. Ha a megfelelő típus kiválasztásával megvagyunk, akkor kezdjünk el a kapcsoláson gondolkozni-eleve azon, hogy mi a terv. Álló helyzetben nem lesz fényed, és lassú tekeréskor sem. Célszerű tehát valamilyen formában tárolni energiát, akkumulátorban, és tulajdonképpen azt tölteni a dinamóval-ez több szempontból is kellemesebb megoldás, lesz állandó, stabil feszültséget, amit ha kellően gyorsan tekersz, tudsz tölteni folyamatosan, és elég lesz a legolcsóbb buck áramgenerátor a LED-ek hajtásához. Azt a kapcsolgatást szerintem hagyd ki, nem is igazán értem, hogy mi értelme.
(#) gyulank válasza didyman hozzászólására (») Júl 1, 2015 /
 
Hát ez az, hogy nem is érted, hogy mi értelme, és nem is tudod, miket írtam eddig a témában.
Azért a dörzsdinamó nem oly csodás, hogy ha kell, ha nem, menjen. Én semmilyen spotokról nem beszéltem még egyszer se. De amúgy még kell terveznem egy jó fényeloszlású reflektort, ha 120, ha 140°-os LED-et sikerül beszereznem. Nem is akarok modulokat használni az előtét ellenállások miatt, és nem tudom, honnan szedted, hogy 3-6V, és végül is teljesen mindegy, hogy te mit akarsz a biciklidre, én nem azt akarom az enyémre.
(#) didyman válasza gyulank hozzászólására (») Júl 1, 2015 / 2
 
De, tudom, mert elolvastam, szemben a feltevéseddel (köszi). Az előző hozzászólásodban be van szúrva egy lámpa. Gondoltam, kötődött az általad írottakhoz. Lehet, hogy nem spot, ebben az esetben mea culpa. A 3-6 V-ot onnan szedtem, hogy használok ilyeneket-ismét elnézést kérek, hogy segíteni akartam vele, gondoltam, jól jön, hogy nem csak 10-12 V körül lehet gondolkozni. A biciklis mondatod nem értem. Nekem már van lámpám. További kellemes blogolást.
(#) gyulank válasza didyman hozzászólására (») Júl 1, 2015 /
 
Az lehet, hogy az előző hozzászólást elolvastad, de az egész eddigi hozzászólásomat amit ugyanezzel a projekttel kapcsolatban írtam, és tartalmazza a LED-es igényeimet, és melyeket találtam, és tervezem használni, és azoknak milyen tulajdonságaik vannak, azt nem. Na meg az előző hozzászólásban belinkeltem a LED modulokat is, így a kép kizárásos alapon (panel, és nem modul, és nem a linkelt) a bár tudnám az adatait lámpa, amin 16 feletti feszültség volt, ami gondolom abból következett, hogy ettől nagyobb a nyitófeszültsége, vagyis üresen is 16V körül töltődhet a kondenzátor szerintem. Nem az a baj, hogy "segíteni" akarsz, hanem az, hogy csak a véleményed mondod el, nem tudom meg belőle a kérdéseimre a válaszokat. De nem is baj, hogy a véleményed mondod, de ettől még nekem nem kell azt akarni, amit te akarsz, ha érted, ha nem, ha hülyeségnek tartod, ha nem. És amit én akarok, az nem zárja ki egyáltalán a később akku töltést, és arról is használhatóságot. De az elsődleges szempont, hogy bármikor világítson. Ne függjön az akkutól, az csak kényelmi kiegészítő. De nem lenne jó, ha azon múlna, hogy világít-e. Az arra jó, hogy jobban is tudjon, vagy mikor lusta vagyok.
A hozzászólás módosítva: Júl 1, 2015
(#) didyman válasza gyulank hozzászólására (») Júl 1, 2015 / 1
 
De, azt is elolvastam, nagyjából a teljes párbeszédet, pont azért, mert érteni akartam a problémádat. Látod, milyen rosszindulatú vagy? Hogy csak véleményt írtam, ez meg szintén nem túl kedves csúsztatás. Ha valamilyen ötlet, tanács nem tetszik neked, az nem válik ettől automatikusan véleménnyé.
(#) granpa válasza gyulank hozzászólására (») Júl 1, 2015 /
 
"De az elsődleges szempont, hogy bármikor világítson. Ne függjön az akkutól, az csak kényelmi kiegészítő" Elég érdekes szempont.
(#) gyulank válasza granpa hozzászólására (») Júl 1, 2015 /
 
Mert a dinamó nem merülhet le, arról mindig lehet világítani, akkuról pedig megeshet, hogy nem...
(#) granpa válasza gyulank hozzászólására (») Júl 1, 2015 /
 
"Bármikor", tehát ha lassan tekerek, vagy állok; én erre gondoltam.
(#) gyulank válasza granpa hozzászólására (») Júl 1, 2015 /
 
Ha lassan tekerek, arra van a nagy kapacitású kétszerező, hogy lassan tolva is világítson, és kicsit még megállás után is világít az első, a hátsónak meg sokáig kéne még utána is. Erre se mondja senki, hogy miért nem világít ugyanúgy, csak vitatkozik mindenki, hogy hááát szerintem ne akard azt!
(#) didyman válasza gyulank hozzászólására (») Júl 1, 2015 /
 
Azért "vitatkozik" ezzel "mindenki", mert a dinamóból ennyire alacsony fordulaton kijövő feszültség, illetve teljesítmény alkalmatlan arra, amit szeretnél, és egy kétszerező ezt nem fogja megoldani. Ez nem vélemény, hanem tény. Az utánvilágításhoz kapaciás kell, sok. Ami kondenzátorból nagy helyet foglal és drága. Annyiért van kisebb helyen elférő akku és alapvetően nem fog tőle függeni a világítás működése-pusztán segít áthidalni a lassú menetetet illetve ácsorgást (pontosan úgy, mitn a kondi), valamint a kicsi belső ellenállása miatt stabilizálja a dinamóból érkező dolgokat. Ez sem vélemény, hanem egy lehetséges, bevált elgondolás.
(#) gyulank válasza didyman hozzászólására (») Júl 1, 2015 1 /
 
Azok nem elképzelések, amiket én írok... Amiket te írsz, azok elképzelések. Neked arról is csak elképzelésed van, hogy mit akarok, és mégis tényként közlöd, hogy én mit akarok, és ahhoz mi nem elég. Egy nyomorult 20mA-es LED-nek miért nem elég 7V 14400µF-ról, hogy ne rögtön megállás után derengjen, hanem, 20mA-el világítson tovább amíg tud? Az a baj, erre nem adsz választ, csak olyat, hogy szerinted nem világít kétszerezővel, mikor leírtam, hogy már ez a talált tárgyakból összerakott is világít vele. De ha én hazudok, akkor elolvashatnád a linkelt oldalt, ahol leírják, miért, és mi értelme van a kapcsolónak, azt is. Mert nyilván csak szerintem van értelme...
A hozzászólás módosítva: Júl 1, 2015
(#) Macsek71 hozzászólása Júl 1, 2015 /
 
Urakok !

Tippeket, ötleteket kérnék ( fontos a "low cost" kis költségű megoldás !)

Adva van egy trekking típusú kerékpár első kerekében agydinamóval (6V 3W*),
a gép fut naponta 2*15-20 percet, télen a futások 2/3-ban világítani is kell.
Szeretnék "parkfényt" elkövetni, ami megállás után 2-3 percig működteti a világítást.
Most elöl 2W halogén izzó**, hátul 1 ledes gyári lámpa világít.
Kondibankon, esetleg mobiltelefonból megmaradt akkumlátoron gondolkodom.

Hogyan kellene megoldani, hogy a dinamó leállásakor az első halogén helyett beinduljon egy led ?
Akkumulátoros üzem esetén elég lenne-e a megtermelt energia ?

Jó pákázást !
M.

* méréseim szerint már 3-5 km/h-tól (gyalogsebesség) már megvan a névleges feszültség, és néhány 10 mA terhelésnél beáll 6 voltra én nem változik ! (500mA felett már csökken, de ez természetes )
** későbbi terv GYÁRI ledes lámpa beszerzése.
(#) didyman válasza gyulank hozzászólására (») Júl 1, 2015 / 1
 
Nem, te kézzel pörgettél valamit, és nem lassan toltad a biciklit. Ne kérd, hogy ezt hiteles tesztnek fogadjam el.
7 V, 14,4 mF, ez összesen (Q=C*U) 0,1 C töltés, ezzel 20 mA áramot 5 másodpercig (t=Q/I) lehet nyújtani, ha veszteségekről és minimum értékekről nem beszélünk. De te korábban a lassú menetre 250 mA-t határoztál meg, nem 20-at. Erre írtam, hogy alkalmatlan.
A többire nem térnék ki, szeretném, hogy te is tárgyilagos maradj inkább és mellőzd a megítélésemet. Légyszíves.
(#) gyulank válasza didyman hozzászólására (») Júl 1, 2015 /
 
Nem. Én legutóbb kézzel pörgettem, de ez a világításom, ahhoz nem kell mérnem, hogy lássam, hogy világít-e toláskor. Skory oldalán meg le van írva, hogy világít, és, hogy miért világít. Az se tekinthető hiteles tesztnek? Én mindenről beszéltem, többször beszéltem a hátsó ledről is, meg, hogy abban a pillanatban, amikor az első, vagyis, amint elengedem, már csak dereng a hátsó is. És akkor most azt mondod, hogy 1db 5mm-es LED 5 másodperc alatt kisüti a kondenzátort, vagyis, 5;10;30;60 másodperc múlva ugye nem lehet rajta 7;6;5V. Ugye? Pedig van.
Sőt visszatérnék, te azt állítottad, hogy ez a kétszerezés hülyeség, és, hogy nem lehet kivenni a dinamóból akkora teljesítményt lassú fordulaton kétszerezővel, és ahhoz nagy kondenzátorok kellenek, ehelyett vannak kisebb, jobb megoldások erre. Ha nem lehet kivenni többet, akkor nem lehet rá jobb megoldás. Viszont, ha elolvastad volna a leírást, akkor tudnád, hogy a kétszerező tud csak kis fordulaton több teljesítményt kivenni. És az tényleg tud. És leírtam, milyen alkatrészekből szándékozok megcsinálni, így lassabban is tolhatom. De én a lassan tolásról semmit nem kérdeztem...
(#) gyulank válasza Macsek71 hozzászólására (») Júl 1, 2015 /
 
Ez nem így működik. A kondenzátornál, először feltöltődik a kondenzátor, addig nem világít a lámpa, aztán mikor megállsz, akkor a kondenzátorról világít a lámpa. Szóval ha a dinamó teljesítménye <= mint a LED fogyasztása, akkor csak elcsúszik a bekapcsolás, és kikapcsolás.
A mobil akkut pedig nem lehet akárhogy tölteni, legalábbis nem szereti állítólag.
Szóval inkább otthon töltsd fel, vagy ha pont jó helyen kell megállnod, akkor pár percig nem világítasz, csak tekersz, aztán mikor megállsz, pár percig világít, aztán pár percig megint nem, mikor elindulsz. Inkább otthon töltsd fel akkor! Mert vagy a világításra megy a teljesítmény, vagy a töltésre, vagy eloszlik a kettő közt. Szóval itt az a gond, hogy pl. akkor indulsz el, mikor már világítani kell, és akkor kéne tölteni is, meg világítani is, akkor az nem jó. Az akkut tölteni kéne, mikor nem világítasz, és ha bekapcsolod a lámpát, mikor gurulsz, a dinamóról világítanál, mikor megállsz, vagyis a dinamó nem ad feszültséget,akkor az akkuról menne. Ezt elvileg 1 diódával meg lehet oldani az egyenirányítás után. De ha otthon áll, és egyszer csak elindul, akkor nincs mi feltöltse az akkut.
A hozzászólás módosítva: Júl 1, 2015
(#) gyulank válasza Macsek71 hozzászólására (») Júl 1, 2015 /
 
Plusz én azt hittem, hogy alapból LED-re kérdezed, mert még az se világít messzire.
Az akkuval az is baj, hogy nem olyan, mint a kondenzátor, hogy pikkpakk feltöltődik, lemerül.
Talán az itt javasolt LiPo akkukkal, habár én egyáltalán nem azt olvastam azokról se, hogy töltő se kell hozzá, hanem, hogy már két cella közt sem lehet különbség, mert tönkremegy.
Mindenesetre, te 20 perc tekerés mellett akarsz minimum 23 percet világítani úgy, hogy üresen kezdted. Talán, ha csinálnál egy egyenirányítót/kétszerezőt és egy áramgenerátort egy 2W-os LED-nek, és világítás közben is töltenéd az akkut 1W-al, és az rendesen töltődne is, akkor talán 10 perc tekerés után már lenne benne annyi töltés, ami 3 percre elég. A generátoron az egyenirányító/feszültség kétszerező, ezen az akku, és az áramgenerátor.
Amit most akarsz, ahhoz meg nem tudom mi kéne, hogy automatikusan átkapcsolja a LED-re, esetleg diódákkal meg lehet oldani, hogy az akkuról csak a LED világíthasson, de egy kis LED 72mW-ot fogyaszt, vagyis világítania kéne vagy egy órát is, hátsóval együtt fél órát 20 perc tekerés után.
A hozzászólás módosítva: Júl 1, 2015
(#) gyulank válasza gyulank hozzászólására (») Júl 1, 2015 /
 
Röviden az 1. izzó közvetlen a dinamóról megy, mint most, a dinamóra meg teszel egy egyenirányítót, arra teszed az akkut, és az előtét ellenállást/áramgenerátort, és az első-hátsó LED-et. Így a LED-ek menet közben is, és utána is világítanak, de az egyenirányító nem engedi az izzóhoz az akku feszültségét, így ha megállsz, csak a LED-ek világítanak.
(#) Kovidivi válasza gyulank hozzászólására (») Júl 1, 2015 /
 
Szia. Ha van időd, olvasd el az előző oldalakon található hozzászólásomat, miszerint a dinamó feszültsége be fog állni akkorára, amivel kijön belőle a 3W. A maximális feszültséget terhelés nélkül mérheted. Erre a feszültségre rakj egy vagy több teljesítmény LED-et, aminek a nyitófeszültsége a dinamó névleges feszültségéhez közeli. Ha 1db LED-et használsz, akkor mehet csupaszon, csak bírja el a 3W-ot, ha többet kötsz párhuzamosan, soros ellenállásokkal (1ohm pl) tudod az áramokat kiegyenlíteni. A feszültség be fog állni annyira, amit a LED kíván. Erre mehet párhuzamosan a hátsó piros LED soros ellenállással. Kapcsolóüzemű áramgenerátornak nincs sok értelme, hiszen alapból egy áramgenerátorra kötöd rá... Ha szeretnéd, hogy állásnál tovább világítson a hátsó LED, soros diódával válaszd le azt a részt, a pár Voltos, Farados kondit pedig töltheted a dinamóról, esetleg korlátozva az áramot soros ellenállással, hogy induláskor ne kelljen percekig tekerni, míg feltölt a kondi, és jut végre feszültség a LED-eknek is. Az akkumulátoros megoldás nekem szimpatikus. Ha már csak 1db Lithium ion cellát beraknál, amiről csak kis teljesítményű LED-ek mennének, még töltés nélkül sem merülne le gyorsan, szerintem 1 hónapot kibírna. Vagy vannak a pici LIR2026 gombelem akksik, a maguk 40mAh-jukkal, 40mA-rel lehet terhelni, azzal is menne 2 órát egy 20mA-es LED. Töltést meg kaphatna mindig. Sok lehetőség van. A legnehezebb az lesz, hogy első lámpa jó legyen. Legyen elég fény 3W-tal, jó helyre világítson. Ha ez kész van, ráérsz tovább gondolkozni. A legegyszerűbb egy Lithium ion pakk lenne, amit a lakásban tölthetsz, a dinamó nagyon lefogja a bringát! Ha félsz, hogy lemerül, legyen 2 ilyen pakkod...
A hozzászólás módosítva: Júl 1, 2015
(#) gyulank válasza Kovidivi hozzászólására (») Júl 1, 2015 /
 
Ezeket az utolsókat nem a saját dolgomról írtam, hanem arra, hogy hogy oldja meg, hogy mikor megáll, egy led világítson 2-3 percig. Én Skory bringavilágításainak utolsó két rajzát szeretném egyelőre összevonva megépíteni jobb alkatrészekből, és nagyobb kapacitással, vagyis az utolsót az utolsó előtti módon, és automatikus kapcsolással, és ez az, amit egy hete kérdezek, hogy hogy lehetne automatizálni, és jó-e a rajzom?.
Amúgy beírtam ide, még tán télen, (mikor vettem a dinamót) valamelyik bicikli lámpás topikba, ha jól emlékszem üresen gyorsan hajtva felment 9-10-11V-ig, nagyon lassan 1,5 lassan 3V.
Én nem egyszerűen azt akarom, hogy megállás után világítson, én a kétszerezőbe tervezett 42mF-ot akarom hasznosítani, meg valami olyan védelem se lenne rossz az esetleges szakadás esetén fellépő feszültség emelkedés hatásától, aminek haszna is van, nem csak fogyaszt. Engem nem zavarna, ha pár másodpercig nem világít, de az biztos, hogy most a LED modulok nem világítanak fele olyan erősen sem, mintha PC tápra kötöm.
A hozzászólás módosítva: Júl 1, 2015
(#) Kovidivi válasza gyulank hozzászólására (») Júl 1, 2015 /
 
3W az csak 3W, sőt, ha lassan mész, ennél még kevesebb. Ha PC tápra kötöd, hány V és A van jelen?
Feleslegesen ne bonyolítsd túl, azt ajánlom. Ez csak egy dinamó, 3W, ami sokszor kevesebb. Rezeg az egész, megázik, felesleges bele a sok IC. 3W tényleg nem sokra elég, keress inkább egy rossz laptop akkut, használd fel az összes cellát (Én párhuzamosan kötném, hogy a töltéssel se legyen gondom), és 3.7V-ról oldd meg a világítás problémád. Egy ilyen akku pakk több órán át elbírja a LED-ed, rakj bele PWM fényerőszabályzást, és kitolhatod az üzemidőt is.
Azért nem kapsz kapcsolást senkitől, mert nem ér ennyit az egész, hogy valaki ráfeküdjön, és megrajzolja.
Tapasztalat: én csak annyit csináltam, hogy LM317-tel építettem áramgenerátort, talán 6V 500mA-re építettem meg, gurultam lejtőm teljes sebességgel, azt hittem, szétég az LM317, annyi hőt kell eldisszipálnia, megállásnál megfogtam, és még langyos sem volt, menetszél sem érte.
Sőt, ami még jobb lenne: a régi sima belevaló izzólámpát használni. Ha találsz valami 2-3W-osat, azoknak akkora a fényük, és még optika sem kell hozzá
(#) erbe válasza gyulank hozzászólására (») Júl 1, 2015 /
 
(#) Sebi válasza Kovidivi hozzászólására (») Júl 2, 2015 / 1
 
Idézet:
„vannak a pici LIR2026 gombelem akksik, a maguk 40mAh-jukkal, 40mA-rel lehet terhelni, azzal is menne 2 órát egy 20mA-es LED.”


Azért azt ne felejtsd el, hogy a (40mAh) általában 10 órás kisütésre értendő (1/10 árammal). Ennél kisebb áramnál nagyobb mAh kapacitás is számolható, de 40mA-es terheléssel nem kapsz egy órás üzemidőt.
(#) gyulank válasza Kovidivi hozzászólására (») Júl 2, 2015 /
 
Én nem bonyolítom túl. Olyan bonyolult egy kapcsoló áramkör ami egy dolgot kapcsol egyféleképp?
A hozzászólás módosítva: Júl 2, 2015
(#) gyulank válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Júl 2, 2015 /
 
Nem. Én nem mondtam, hogy nem kell. Azt mondtam, hogy az másodlagos, és azt főleg nem mondtam, hogy azért, mert nincs benne kétszerező, mert azt mondtam, hogy ha megvan a kétszerező-egyenirányító, arra is lehet akkut rakni.
Én csináltam rajzot arról is, hogy szeretném majd bármiről tölteni, dinamó, napelem, akár szivargyújtó, de az elsődleges szempont, hogy ha nincs az akku a biciklin, mert a házban van töltőn, akkor is világítson. De amúgy arra se mondott senki semmit, hogy ezeket hogy lehetne úgy összekötni, hogy ne zavarják egymást.
Szeretném tudni, hogy te pl. elolvastad annak a veszteséges kétszerezőnek a leírását, működését, értelmét, hasznát, és az én leírásomat, hogy milyen veszteséges alkatrészekből akarom megépíteni?
És, hogy milyen LED-et szeretnék működtetni? Vagy csak van egy véleményed úgy általában a kétszerezőkről, és a hatásfokukról?
A hozzászólás módosítva: Júl 2, 2015
(#) gyulank válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Júl 2, 2015 /
 
Légyszives olvasd el az utolsó előttit, nem olyan hosszú! Ehhez raknék 2*10mF-ot+22mF-ot. És az utolsóban írtak (célszerû kis nyitóirányú ellenállással bíró FET-ek (...)és alacsony nyitófeszültségû, túlméretezett schottky diódák használata) alapján választottam a tranzisztort, és a diódát.

Attól nem félek, hogy a 3W-os nagyobb teljesítményt kap a dinamótól, mert nem úgy tűnik, hogy lead annyit. És nem is zajtalan. Ha meg akkuról, meg áramgenerátorról menne, lehetne hő szabályzott védelem is akár. Bár, ha majd akku is lenne, én nagyobb teljesítményű LED-et választanék, és szabályozható lenne, de dinamó után nem terveztem áramgenerátort, mert nem tudom, hogy hogy automatizálhatnám, hogy mondjuk akkuról 5W dinamóról 3W legyen. Ha meg a dinamó nem áramgenerátoron át működteti, de az akku igen, akkor automatikusan 3W, ha dinamóról megy. Amúgy dinamóról lehet jobb lenne inkább feszültség generátor, mint áramgenerátor. Mert akkor nem lehetne túlfeszültség kontakt hiba esetén, és nem eshetne le a feszültség sem a nyitófeszültség alá.

Én viszont egyelőre nem tervezem egyiket sem, nekem megfelelne az is amit akarok, és a kontakt hiba elleni védelmet azzal terveztem megoldani, hogy a hátsó LEDnek külön kivezetése lenne, így nem egyszerre szakadnának meg, ha az egyik megszakad, még nem lesz terheletlen, bár nem vagyok biztos abban, hogy pár kis led elég terhelés.

Semmit sem lehet veszteségmentesen fókuszálni, és a lencsék amúgy is nehezen beszerezhetők, és/vagy drágák, és nem igen van olyan, amilyet szeretnék, és lehet jobb hűtő a szembe szél.
Én, ha megnézek egy COB LED-et, azt veszem észre, hogy míg a 13,8 lm/W-os izzó gömbszerűen sugároz, a 117 lm/W-os COB LED csak félgömbben, és még abban is csak 120°-ban. Vagy másképp nézve ha a szokásos bicikli világítást nézem, az izzó függőlegesen áll, és mindenfele sugároz, az egyik felét a reflektor tükrözi, a LED-nél az egyik felét nem kell tükrözni, legalább is nem úgy tükröződik, hogy a megadott fényértéket csökkentse, hanem azzal együtt ad le annyit, amennyit. Szóval a tükrözési veszteség is kisebb, viszont az izzónál a reflektor jól tudta fókuszálni azt a felét, így főként szerintem ott is a befele világító rész adta a megvilágítást, mert a kifelé világító része nem volt fókuszálva.
Vagyis lehet jobban lehetne fókuszálni, ha befele fordítanám, de az se jó, mert az izzó átlátszó a LED meg nem. Habár még lehet. Minden esetre az egyenletes 120-140° az útra nem jó, mert 2-5-10m-ig legalább jól kéne látni, a többi, ami most jól meg van világítva, mint az első kerék, és alatta az út, meg a bokrok majdnem a fejem mellett, lehetnének sötétebbek is, mint az előttem lévő 10m.
A hozzászólás módosítva: Júl 2, 2015
(#) gyulank válasza gyulank hozzászólására (») Júl 2, 2015 /
 
A reflektornak figyelembe kéne venni, hogy 2-5-10m-es távolságban az út felülete milyen messze van, emiatt mennyivel csökken a fényerő, és hogy ott milyen szögben esik be a fény, és emiatt mennyit csökken, és ez alapján kéne felosztani, hogy a 120° mekkora része világítson 10, mekkora 5, és mekkora 2m-re, és azt oda irányítani. De hogy ezt középtől, vagy jobb széltől, vagy bal széltől, vagy Newton távcső-szerűen, vagy hogy lenne jobb, azt nem tudom.
Következő: »»   10 / 17
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem