Fórum témák
» Több friss téma |
Arról is lehetne szó, hogy fordított polaritással kötötted rá az elkót, de akkor már felrobbant volna. Próbálj ki egy másik kondit, mert valószínűleg hibás amivel kísérletezel.
Sziasztok.
Van egy LED-es kukoricalámpám, amiben 60 db LED van, és egy előtét áramkör. Az áramkörben egy áramkorlátozó kondi, ezzel a felirattal: CBB22 205J400V. Melkkola lehet ez a kondi? 22nF-ot túl kicsinak, 22 mikroF-ot meg nagynak tartom, ráadásul méretileg is túl kicsi szerintem. Szélessége kb. 12 mm. Mekkora lehet ez? 2,2 mikrós? Kimérni nem tudom, mert a műszer semmit nem mér, vszleg szakadt. De mit tegyek be helyette? Kösz! Öreg
Szia! A 20 után öt nulla a 205-ös szám jelentése Bővebben: Link
Azért a 2µF elég durva lenne mert 220nF a tipikus érték. A 22 a típusszám része: Bővebben: Link. A hozzászólás módosítva: Nov 29, 2015
Hello! A 205 az még is csak 6 nulla.. Nem de bár?
Idézet: Ez számomra elég egyértelmű 20x10 az ötödiken azaz 2x10 a hatodikon. Mindez pikoFaradban Ami Y x 10-12 Farad Azaz 2x10 a -hatodikon Farad. Az akárhogy nézem 2 uF. Az általam használt standard LED izzókban 4,7µF/400V a standard. Itt is némi útmutató a lapon, csak írd be CTRL+F után a 205-öt, majd enter. „A 20 után öt nulla”
Köszönöm, de nem gondolnám hogy nekem ehhez szükség lenne az "Enter ütögetésére"..
A hozzászólás módosítva: Nov 29, 2015
Most jutottam az újabb teszthez. Sajnos közben azt a fénysort már beépítettem, így most egy másikkal teszteltem. (Ebben 80db 3V-os LED van.)
Úgy néz ki, a fogyasztásmérőm 4-5W alatt nem tud megbízhatóan mérni, mivel az új egősort bedugva 0W-ot mért, pedig 20mA árammal működött rendben, azaz kb 4-5W lehetett a fogyasztása kondi nélkül. Beletettem egy új 10µF-os kondit. Ezek után már mért a műszer 7W fogyasztást. Arányaiban ez hasonló az előzőhöz. Ezt is túl soknak tartom. Mintha a kondi melegedése arányban állna az áramkörben folyó áram erősségével? Most csak alig észlelhetően melegedett, bár kezdek kételkedni az infra hőmérő megbízhatóságában is. Az tény, hogy megfogva nem volt olyan meleg. A 7W is tény, amit kondival mért a fogyasztásmérő. A kondenzátor akkor melegszik, amikor felveszi, meg leadja a töltést? És mivel egy 4W-os fogyasztó van utána, a hálózati periódus alacsony feszültségű részében a kondenzátor leadja a 4W-ot? Emiatt a kondenzátoron folyamatosan 4W terhelés van? Lehet ez az oka a melegedésének? Mivel a kondenzátor megemeli a feszültségszintet 300V-ra, lehet, hogy nem is 80db ledet kellene rákötnöm, hanem 100db-ot? Vagy mivel a 100db led teljesítménye még nagyobb, attól csak jobban melegedne? Megoldás lehet, hogy ne elektrolit kondenzátort használjak? Láttam valami polimeres kondenzátort is. Lehet, hogy azzal nem emelkedne meg a fogyasztás? Vagy ez a megemelkedett fogyasztás nem is hasznos, hanem meddő fogyasztás, csak a műszerem ezt nem tudja mérni? Bár így belegondolva a kondenzátor árama nem megy vissza a hálózatba, és szinte mind felemésztésre kerül, tehát mégsem? Úgy tűnik, nagyon nem látom át, mi zajlik ilyenkor ebben az egyszerű áramkörben.
Szia! Készítenél egy rajzot hogyan is épül fel ez a kapcsolás? Mit használsz áramkorlátozónak és csillapítod-e a kondenzátor töltőáramát?
Szia!
A csatolt kapcsolás a kiindulásom. A 2 db CL20M45 helyett 1 db NSIC2020BT3G-t használok 80 leddel. A 10µF-os 400V-os elektrolit kondenzátor a graetz + - kijövő lábaihoz van hozzáforrasztva közvetlenül. Hogy csillapítom-e a töltőáramot? Nem is értem a kérdést. Az én agyamban a kondenzátor csak stabilizálja a váltóáram ingadozását, így a ledek fényét.
Az indulás pillanatában, főleg mikor a váltakozó feszültség a 310V-os csúcsa közelében jár jelentős terhelést kapnak a diódák mikor nulláról kell a kondenzátort feltölteni. Erre például ki is tér a rajzon szereplő egyenirányító híd adatlapja.
Amúgy ebbe a kapcsolásba a kondenzátort teljesen feleslegesnek tartom, elég széles folyási szögben világítanak a LED-ek. Ha ragaszkodsz a feszültség simításához, akkor terhelés nélkül ellenőrizd, hogy melegedés és észlelhető áramfelvétel nélkül megy-e a kondenzátorod. Előtétnek a kis áramfelvétel miatt 100 ohm 1W-os ellenállást javaslok.
A kondenzátor töltő és kisütő árama annak belső ellenállása miatt természetes módon fűti a kondit, válassz alacsony ESR értékűt!
Én szemmel nem látom a különbséget kondival vagy anélkül, de tudom, hogy attól még vibrálhat, hogy én nem látom. Ezen az oldalon ajánlották, hogy mindenképp rakjak bele kondit, de igazából nem ragaszkodom hozzá. Azt azonban túlzónak találom, hogy kb 50%-kal emeljen a fogyasztáson azonos fényerő mellett.
Az ESR-rel én is találkoztam, de mindenütt úgy beszéltek róla, mint a nagyfrekvenciás áramkörökhöz szükséges alkatrészről. Az is az elektrolit kondenzátor ellen szól, hogy az élettartama legjobb esetben is max fele a ledek élettartamának. Emiatt is gondoltam, hogy ha már kell kondi, akkor inkább az a műanyagos, hátha annak hosszabb az élettartama, mivel nem párolog. De már abban is elbizonytalanodtam, hogy egyáltalán kell-e kondi az egészbe. Annak is bizonyára oka van, hogy egyetlen mintaalkalmazásban sincs benne. Tehát azt hiszem, most az a kérdés, kondenzátor nélkül ez mennyire szemrongáló?
Hello! Az éleslátás mezejében (szemközt) a szem integrálása pont az éleslátás elősegítése miatt sokkal nagyobb. A perifériás látásnál (oldalt) a mozgás észlelése sokkal fontosabb, így a vibrálás is sokkal észrevehetőbb. Tehát nem a Led-ekre kell nézni, hanem "el mellette" a szed sarkából. Akkor láthatóvá váli a vibrálás. A 100Hz (kétutas egyenirányítás) vibrálása már kevésbé látható, de élettani hatása van, főleg hosszútávon a szem fáradását okozza.
A hozzászólás módosítva: Dec 4, 2015
Ez akkor azt jelenti, hogy napi használatra szükséges a kondenzátoros megoldás? Vagy az sem csinál elég stabil fényt?
Én úgy fogalmaznék, hogy pincébe, padlásra, esetleg vészvilágításra elmegy egy közvetlen hálózati, 100Hz villogású LEDes világítás. A többszáz kHz frekvenciát már egy nagyságrenddel könnyebb szűrni, hosszabb idejű használatra inkább ajánlatos.
Ne haragudj, de nem értem. Hogy jön ide a többszáz kHz? Az én elképzelésem szerint a kondenzátorral simított 100Hz szinte stabil, folyamatos 300V, de nincs oszcilloszkópom, hogy kimérjem, és tapasztalatom sem, hogy valóban így van-e. De érzésre úgy érzem, hogy ha 10µF esetén ingadozik is, akkor 100µF-nál már stabilnak kellene lennie, mivel a 4W-os ledsor 1/100s alatt nem tudja felemészteni a tárolt töltéseket. Egyébként 4.7µF helyett használok most 10µF-ot, tehát lehet, hogy már ez is bőven elég?
Vagy rosszul gondolom?
Nem akarom elhinni hogy nem látod. Nálam most ideiglenesen van 2db 3W-os COB a konyhában, elkó nélkül távolról is zavaró, de 1m-ről már olyan mintha stroboszkópot néznék, tehát villog rendesen. Nem nagyfrekis impulzusáram folyik rajta, tehát bírni kell neki évekig, csak olyan helyre kell tenni ahol nem fűti a ledek melege.
Én is örülnék, ha látnám, mert akkor tapasztalhatnám a különbséget kondival vagy anélkül. Így azonban nem tudok mit kezdeni vele. Tudom, hogy vibrál, mert vibrálnia kell, de nem látom.
Lehet, hogy azért nem látszik, mert nálam 0.5W-os 5730-as ledek vannak, és 150mA áram helyett csak 20-80mA áram folyik át rajtuk. Lehet, hogy így nem olyan látványos a jelenség, mint a 100%-on hajtott ledeknél? Azt az adatlapjukról tudom, hogy így sokkal nagyobb a lumen/W arányuk, mint 100%-on kihajtva. (Mérni sajna ezt sem tudom.)
Erre a problémára van egy nagyon egyszerű megoldás. A telefonon lévő ka erával vedd fel a ledek világítását és játszd le egymás után. Látható lesz a különbség.
Nyisd szét az ujjaidat, és a kezed gyorsan mozgasd jobbra-balra a lámpa alatt. Összehasonlításképpen egy másik lámpa (pl. izzó) fényében is próbáld ki. Látnod kell a különbséget.
Érintő és infrával is működő fényerő szabályzóval működő lámpákban cseréltem ledesre az izzókat és csak felvillan. Mi lehet a baj? Legyetek szívesek segíteni.
Szia,
A ledes izzó dimmelhető?Ha nem ez lehet a gond.
Lehet, hogy a normál izzó, mint egy ellenállás szerepel a fényerőszabályzó tápellátásában. A LED-es izzó sokkal kevesebbet fogyaszt.
Bocsi, dimmerelhető led izzókat vettem. Ha ohmos ellenállásként szerepelt az izzó, nem lehetne esetleg söntölni?Az az igazság ez a nappali világítása lenne, és 6 db izzót vezérel. Gyári a szabályzó.
A hozzászólás módosítva: Dec 5, 2015
Szia! A hatból csak ötöt cserélj LED-re próbából.
Kipróbáltam, jelenleg így működik. A végső cél az energiatakarékosság. Így most van egy 2000Ft-os tartalék izzóm. Azért szívesen fogadom ha tud valaki megoldást.
Van ehhez indító áramkör, csak tudnám hol tárgyaltuk. Ha üzem közben kicsavarod az izzószálast nem áll le ugye?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |