Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Brushless motor elektronika
 
Témaindító: zoz11, idő: Jan 14, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   11 / 27
(#) pucuka válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Szept 24, 2015 /
 
Szerintem mindegy, nekik is van valószínűleg alkalmazási példájuk, csak meg kell keresni. Tanulni azokból lehet.
(#) ktamas66 válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Szept 24, 2015 /
 
Olyan megoldást keress, ahol a program is meg van. Nem a híd megoldása a legnagyobb probléma.
(#) k3gy3tl3n válasza ktamas66 hozzászólására (») Szept 24, 2015 1 /
 
Igen, sajnos microchip-ék a PIC-be vannak beleszerelmesedve nekem meg AVR-es minta kéne
(#) pucuka válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Szept 25, 2015 /
 
Ez csak természetes, ha neked lenne speciális terméked, annak használatához neked kell támogatást nyújtanod, ki másnak.
Ettől függetlenül a motorok vezérlésének elve (amitől BLDC motor lesz) mikrovezérlőtől függetlenül azonos. Az persze más kérdés, hogy a mikrovezérlőkhöz adott támogatás hol milyem mélységű.
De nem világos, mi a célod, mit akarsz vezérelni, vagy csak a miértekre vagy kíváncsi.
Számomra az sem világos, miért ragaszkodsz az AVR -ekhez, lehet ennek programozása jobban kézreáll?
Mert egy motorvezérlő cél áramkörhöz (amit pl. linkeltél) nem kell feltétlen mikrovezérlő. Kéri a vezérlő jelet, és a motormeghajtás problémáit elintézi. Természetese ha a motor vezérlése valamilyen folyamat része, akkor a folyamatot vezérlő uC -nek nem kell feltétlen a a motor ügyeivel törődni, azt elintézi egy céláramkör, mint a példában is látható. Ezt a céláramkört vezérelheti még egy PWM jel, vagy akár egy egyszerű potméter is.
(#) k3gy3tl3n válasza pucuka hozzászólására (») Szept 27, 2015 /
 
Szia, hajó motorja lenne, szóval előre és hátramenet is kell és bírnia kéne viszonylag nagyobb terhelést is. Szerintem menet közben 4-6A lenne az áramfelvétele egy 1000KV-s mocinak. Az AVR az adott mert már most is ez van a hajóban és ehhez értek ehhez van programozóm. Ha egy olyan áramkört találnék amit egy pwm jellel kell etetni az lenne a legjobb. Mint pl egy gyári ESC, csak abban hogy készen veszek egyet nincs semmi kihívás Pl egy ilyet: Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Szept 27, 2015
(#) pucuka válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Szept 27, 2015 /
 
Ha megnézed az általam linkelt Microchip háromfázisú motorvezérlő áramköröket, akkor azok között van olyan, amiket PWM -el kell vezérelni. Ezt a jelet állíthatod elő AVR -el. A motor meghajtását pedig megfelelő hídáramkörrel lehet elkészíteni, ha a vezérlő IC nem képes a nagyáramú FET -ek meghajtására (ezt nem tudom, számolni kellene) akkor alkalmazhatsz erősítést is a motorvezérlő IC, és a nagyáramú FET -ek közé. Bár 4 - 6 A nem egy túl nagy áram.
(#) k3gy3tl3n válasza pucuka hozzászólására (») Szept 27, 2015 /
 
Az a baj ezekkel a kapcsolásokkal hogy 6 pwm jel kell nekik nem pedig egy, ennyi pwm lábat nem tudok beáldozni. Nekem a legtöbb kapcsolás tök úgy néz ki hogy gate driver nélkül is megcsinálható csak egy AVR + 6 fet (modnjuk logic level kicsi RDS on értékkel) és ezeket kell jó ütemben nyitogatni ami a nehézsége az egésznek.
(#) ktamas66 válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Szept 27, 2015 /
 
Ez a kapcsolás végeredményben pont az a motormeghajtó fokozat. Pwm pedig nem kell mind a 6 lábra maximum csak 3-ra.
(#) k3gy3tl3n válasza ktamas66 hozzászólására (») Szept 27, 2015 /
 
És miért elég 3 PWM? Pl az U_H és U_L az mehet egy pwm jelről?
(#) ktamas66 válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Szept 27, 2015 /
 
Nem azért, hanem mert a motor tekercsére mindig csak egy felső (táp) és alsó (föld) fet csatlakozik. Elég az egyiket pwm-mel kapcsolgatni a másik sima kapcsoló.
(#) k3gy3tl3n válasza ktamas66 hozzászólására (») Szept 28, 2015 /
 
Akkor az általad linkelt kapcsoláson melyik bemeneteket kell pwm-el hajtani és melyikeket kell csak kapcsolgatni? Gondolom az egyik felsőre tápot kell adni és a másik kettő alsó közül mindegy melyikre adok földet az csak aforgásirányt fogja meghatározni. Én ami elméleti leírásokat láttam ott valami sinus hullám szerű jel volt egymáshoz képest eltolva a három moci vezetéken, de így meg négyszögjelek lesznek vagy ez nem gond?
(#) ktamas66 válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Szept 28, 2015 /
 
Vagy csak az alsókat, vagy csak a felsőket, ezt neked kell eldönteni. Lehet szinusz hullám szerű is, ekkor a pwm jelet kell változtatni a szinusznak megfelelően, de ez nem egyszerű. Esetleg olvasgasd a PIC-es példákat, bár biztosan van több AVR-es is.
(#) k3gy3tl3n válasza ktamas66 hozzászólására (») Szept 28, 2015 /
 
Az alábbi ábrát nézve nekem a következő körvonalazódik:
1. lépésnél A high bekapcsolva, B low bekapcsolva, C egyik sincs bekapcsolva
6. lépésnél A high bekapcsolva, B egyik sincs bekapcsolva, C low bekapcsolva
5. lépésnél A egyik sincs bekapcsolva, B high bekapcsolva, C low bekapcsolva
.......
Szóval az egész lényege csak egy jól ütemezett P és N fet kapcsolgatás lenne?
Ha az uc kimenete meg bír hajtani egyszerre 2db fetet (egy P és egy N) akkor ez valóban egy ilyen egyszerű kapcsolással megoldható lenne (6 fet, egy uc, meg pár kondi)?

kapcs.png
    
(#) Peter65 válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Szept 28, 2015 / 1
 
Utána kellene olvasnod. Te egy hajó motorját szeretnéd meghajtani, aminek a DC ellenállása feltehetőleg néhányszor 10mohm. Ha erre rákapcsolod PWM nélkül a tápfeszültséget, néhány 10 usec alatt akár 100A-re is felmegy az áram, ami végül is füsthöz fog vezetni.
A BLDC motorok többféleképpen vezérelhetők, de egyik megoldás sem olyan egyszerű, hogy kellő ismeretek nélkül korrekt eredményre juthass. Vagy utána olvasol, és választasz olyan processzort, amin van elegendő és megfelelő be-/és kimenet (ez szerintem általában 3 bementet jelent a feszültség vagy hall szenzor fogadására, 1 áramérzékelő bemenet, és 6 kimenetet, amiből 3 pwm, ami a fetmeghajtó jeleket adják), vagy inkább vegyél egy komplett motorszabályzót. Sajnos ilyen teljesítményű cél IC-t, ami a köztes megoldást jelentené, én sem ismerek.
Segítség képen néhány Atmeles BLDC applikáció, de egyébként rengeteg van ezeken kívül:
Bővebben: Link
Bővebben: Link
(#) k3gy3tl3n válasza Peter65 hozzászólására (») Szept 28, 2015 /
 
Köszönöm, közben már én is találtam példákat ATMEL-éknél is mintakóddal együtt atmega48 uc-re. Ha valakit érdekel ITT megtalálja az "AVR444: Sensorless control of 3-phase BLDC motors based on tinyAVR and megaAVR devices" fejezethez tartozó pdf doksit és a példa kódot is.
(#) ktamas66 hozzászólása Okt 13, 2015 /
 
Beleütköztem egy problémába: ha a tápfeszültséget szabályozom a csillagpont kialakításánál nagyon alacsony feszültségek alakulnak ki, így nem tudom működne-e rendesen a picben levő komparátor, ami a BEMF érzékeléshez kellene. Nem tudom pl. a feszültségosztó kapcsolgatása milyen hatással lenne a jelre. Ha a hall elemes megoldást választom persze ez nem lenne probléma.
(#) Peter65 válasza ktamas66 hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
Azt biztos tudod, hogy a sensorless megoldás esetében általában nyilt hurkúan szokták elindítani a motort (van egy-két eljárás, a pozíció meghatározására legalább induláskor, de az újabb kihívás). A kérdés az, hogy mikor tudsz áttérni zárt hurkú szabályozásra. A BEMF érzékelésre is sokféle eljárás van, nem csak a "szokásos". Az alábbi linken lévő anyagban is találsz néhány módot, olvashatsz az előnyeikről, hátrányaikról.
Bővebben: Link
A te esetedben talán olyan módon lehetne növelni az érzékenységet, hogy a mérés idejére kikapcsolod a háromfázisú híd fetjeit. A tekercsekben lévő mágneses energia miatt valamelyik nulldiódákra átterelődik az áram, és így nagyobb, kb. 1V-os feszültség szint biztos elérhető, ahol már biztosan lehet komparálni. Ez persze azt jelenti, hogy az eddigi statikus jeleidet az ismétlődő mérések miatt rövid időre megszaggatod.
(#) ktamas66 válasza Peter65 hozzászólására (») Okt 16, 2015 /
 
Köszi, nagyon tanulságos. Kicsit számolgatni kell, hogy a 29. ábrán levő megoldás hogyan lenne használható mondjuk 2-50V környezetben, mivel 10V-os segédfeszültséget gondoltam használni (ez lehetne az OPA tápja). Eddig a 26. ábrán levőhöz hasonló megoldáson gondolkodtam ( amit az AN2030-ban ecsetel), csak egy külső komparátorral megoldva, hogy ne a picnek kelljen kapcsolgatni. Egyenlőre szétvágtam a feladatokat, és úgy gondoltam tesztelem a buck konvertert külön, esetleg ezt a tranzisztoros vezérlést is külön megépítem valami modulos rendszerben, mert még egyben nem nagyon látom magam előtt a dolgokat.
(#) AxaGame válasza ktamas66 hozzászólására (») Nov 17, 2015 /
 
Mi újság a fejlesztéssel? Hogy halad?
Kíváncsi vagyok az eredményre.
(#) AxaGame válasza Peter65 hozzászólására (») Nov 17, 2015 /
 
Szia!
Kicsit átdolgoztam a nyákot és a vezérlést a korábbihoz képest.
A melegedés viszont maradt. Nagyon nincs is ötletem mi a franc lehet még, ami ennyire betart.

A vezérlést úgy oldottam meg, hogy a felső fet-et kapcsolja a pwm jel, az alsó fet-t a pedig a teljes fázisidőben bekapcsolva tartom. Ezzel a felső fet kapcsolásához szükséges kondi mindig töltődik.
Szkóp ábra szerint a kapcsolás kellően gyors és stabilan tartja az Uakku+10V gate szintet a felső rész rész 6V-nál magasabb akkumulátor feszültség felett.
A pwm freki kb. 8kHz. Azt gondolom, hogy ezzel nem lehet probléma, mert általában ilyen pwm frekin dolgoznak modell vezérlők szabályzói (vagyis papírra ezt írják), tehát a vas veszteség nem szólhat bele a dologba.
Üresen forgatva a motort semmilyen melegedés nem tapasztalható, amelyből arra következtetek, hogy tranziens jelenségből adódó rövidzár nem alakul ki.
A sensoros motort 400-5000 fordulat/perc között szabályzom.
A rotor pozíció változást megszakítás kezeli. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 1.2usec késleltetéssel bekövetkezik az új pozíciónak megfelelő fet-ek aktiválása. Szerintem ez a késleltetési idő nem jelenthet problémát ilyen alacsony fordulat mellett.

Hát, ha van tipp, szívesen meghallgatom.
(#) ktamas66 válasza AxaGame hozzászólására (») Nov 17, 2015 /
 
Lassan . A hidat még csak most forrasztottam össze. A buck már működik, de vannak problémák. Csak választottam egy pic-et a készletből, de ez sem tökéletes. A buck kimenetén van kb. 50mV zavar, amit a pic pont ki tud mérni és ezért ezt felnagyítja a szabályozás (nem PID, csak simán ha kisebb növelem a kitöltést, ha nagyobb csökkentem), de most csak 9 bites a PWM, az AD 10 bites. Raktam a fesz. osztóra egy RC tagot, de nem segített eleget, lehet valami szoftveres megoldás kellene, de még nem számoltam utána. Persze lehet ez a motornál nem okozna problémát, csak gondoltam hátha másra is jó lenne.

Nem tudom a gate jeleket figyelted-e, nekem csak az tűnt fel, hogy szerintem kicsit nagy ennek a FET-nek a bemeneti kapacitása, rendesen kapcsolgatja-e a vezérlő.
(#) AxaGame válasza ktamas66 hozzászólására (») Nov 18, 2015 /
 
Hajrá, simogasd azt a fránya jelet, ne legyen ott zavaró jel.

A gate-en nagyon szép négyszögjel van. Alig lehet látni a fel és a lefutó éleket. A meghajtó sem melegszik.
Ettől függetlenül ki fogom próbálni más fet típussal is, mert bölcsen kapásból két nyákot csináltattam. (Kell a pofonokra is készülni.) A meghajtó+uP is azért van külön panelen, hogy könnyebben lehessen variálni az ötletekkel. Csak most elfogytak az ötletek.
(#) ktamas66 válasza Peter65 hozzászólására (») Dec 6, 2015 /
 
Rajzoltam két tesztpanelt a nullátmenet figyeléshez, az első a klasszikus, a második az általad javasolt AN-en a 29. ábrán levő megoldás. Ha jól gondolom itt a motorra nem kell feszültségosztó, és a r ellenállást a max. feszültség alapján dióda áramára kell méretezni? Az Rf pedig csak hogy az erősítés jó nagy legyen? Aztán teljesen meg vagyok kavarodva: a 33. oldalon levő "Zero-crossing signal"-ba hogy kerül bele a sok egyéb kapcsolás. A 27. ábrán látszik, hogy mindig a nullátmenetnél kapcsol a jel, de akkor mindegyik hídra kell egy ilyen áramkör? Ezért gondoltam megépítem és meglátom pontosan hogyan működik.

A buck szoftverébe betettem, hogy ha az AD értéke 4 bitnél nagyobbat változik, csak akkor állítsa a PWM-et. Így megszűnt a zavarjel, legalább biztos lehetek benne, hogy a program okozta.
(#) k3gy3tl3n hozzászólása Dec 7, 2015 /
 
Sziasztok, gyári brushless vezérlőket próbálgatok, de nehéz logikát találni a működésükben. Arduinos servo tesztelő programmal hajtom soros porton 0-tól 180-ig lehet változtatni a kitöltést. Servóval kipróbáltam és jól működik. Ha a brushless controllert kötöm rá a következő történik:
- vagy kettőt sípol a motor és nem indul el
- vagy valamilyen dallamot játszik le és szintén nem indul el
- vagy ha szépen 0-ról elkezdem növelni a kitöltést akkor egy idő után elindul (mondjuk 30-nál) ekkor ha növelek rajta kicsit (egyet kettőt) a motor gyorsabban pörög, ha csökkentem kicsivel akkor lassabban, ha lemegyek 0-ra megáll és ha visszamegyek 30 környékére nem indul el.
Szóval azt szeretném tudni hogy papiron hogyan kéne ezeknek működnie?
(#) Peter65 válasza ktamas66 hozzászólására (») Dec 7, 2015 /
 
A pontosítás érdekében; gondolom az ST AN1946 APPLICATION NOTE-ról van szó.
Én nem építettem meg ezt a megoldást, nekem sincsenek vele tapasztalataim. Az biztos, hogy mind a három fázisra külön kell, és a három fázis jeleiből lehet összehozni az ábrán látható nullátmenet jelet.
Ez az áramkör, valójában a szabadon futó dióda feszültségesését kompenzálja ki. Ha jól értettem, te a félhidakat nem akarod pwm-mel vezérelni, ezért szerintem nálad nem jelentkezik ez a probléma. Félek bevittelek az erdőbe, pedig nem akartalak.
Az október 16-i írásomban azt javasoltam, hogy direkt kapcsold ki a háromfázisú híd fetjeit egy-egy mérés idejére, hogy megállapítsd a BEMF irányát. Itt a didákon eső feszültség segítené a pontosabb komparálást.
(#) ktamas66 válasza Peter65 hozzászólására (») Dec 7, 2015 /
 
Igen, én is így értelmezem (mert ugye 0 V közeli feszültségeket hasonlít össze), ezért furcsa a végső ábrán a teljes PWM-el jel egy fázison (sárga), mellette a nullátmenetek (lila) ránézésre mintha minden fázisra meglenne . Már össze is forrasztottam, legfeljebb rákötöm egy működő példányra, hogy milyen jel jön le róla.
(#) AxaGame hozzászólása Dec 12, 2015 /
 
Röpke megerősítés kérés.
Van egy külső forgórészes motorom, amelyben 14 mágnes van felragasztva. Erre szeretnék én hall érzékelőket felszerelni.
Jól okoskodok, ha azt gondolom, hogy 0 , 120/7 és 240/7 fokra kell pozicionálni a hall érzékelőket, ha normál 120 fokra kitalált vezérlőt szeretnék alkalmazni és a legkisebb kiterjedésű (szögtartományú) tartót akarom elkészíteni?
(#) Peter65 válasza AxaGame hozzászólására (») Dec 12, 2015 /
 
Igen. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a 360°-os teljes kör hetedrészét veszed (360/7), és ezt harmadolod. Az eredmény ugyanaz lesz.
(#) AxaGame válasza Peter65 hozzászólására (») Dec 13, 2015 /
 
Köszönöm a megerősítést!
(#) corte hozzászólása Feb 21, 2016 /
 
Sziasztok!
Szeretnék egybeépíteni egy önindítót, és egy generátort!
Lehetséges ez?
Sajnos nem vagyok villamos mérnök ezért kérem a segítségeteket.
Következő: »»   11 / 27
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem