Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   114 / 153
(#) GPeti1977 válasza TKristy hozzászólására (») Dec 29, 2015 /
 
Szerintem rossz az a motor, tegyél rá egy 1,5V os ceruza elemet ha arról nem forog akkor kuka.
A sebesség szabályozás a feszültség csökkentésén alapul ha kis feszültségen nem megy akkor szabályozni sem lehet.
Mire kell, nem inkább egy lassító áttételre vagy lassú fordulatú (pl léptető) motorra lenne szükség?
A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2015
(#) TKristy hozzászólása Dec 29, 2015 /
 
De, az kéne, csak arra nincs idő beszerezni. Ezért kell alternatív megoldás. Áttételeztem már, csak hátha lehetne még lassítani rajta.
(#) GPeti1977 válasza TKristy hozzászólására (») Dec 29, 2015 /
 
Nem igen lehet mert a nyomaték is csökkenni fog csak esetleg zárt hurkú PWM szabályozással de az túl bonyolult.
(#) Fodor Tomi hozzászólása Dec 29, 2015 /
 
Néztem az 555 timer programmal hogy egy 100 k ohmos ellenállás,a 7 esre a 6,2 re pedig 1m ohm,és 100uf kondi akkor 400hz en 50% szép zöld
(#) Massawa válasza TKristy hozzászólására (») Dec 30, 2015 /
 
Ennek a motornak simán el kell indulnia 6-9V rol , de lehet hogy nagy az áramigenye (2-3A).

Ez egy nagyteljesitmenyü motor igen gyorsan forog (20-30000 rpm) aligha tudod leszabalyozni
A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2015
(#) Fodor Tomi hozzászólása Dec 30, 2015 /
 
Ez jó lehet megépítem
Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2015
(#) _BiG_ válasza Fodor Tomi hozzászólására (») Dec 30, 2015 /
 
Bocsi a belevauért, de ez ugyanaz a 7-es lábas meghajtású vacak, mint az eddigiek, amikről lebeszéltek, nem véletlenül...
A másik, hogy a motorral párhuzamos védődióda nincs rajta. Pedig kéne.
(#) Massawa válasza GPeti1977 hozzászólására (») Dec 30, 2015 /
 
Nem biztis, hogy kuka hsnem ez a motor a nagyteljesitmenyü motorok kategoriajaba tartozik, amik polusain csak nehany menet van (6T pl). Az ilyen motor elemröl, gyenge taprol nem indul.
(#) ferci válasza Fodor Tomi hozzászólására (») Dec 30, 2015 /
 
Kár idelinkelni ilyen rajzokat, amik több szempontból is véreznek, amikor ezen a lapon is van megfelelő.
(#) GPeti1977 válasza Massawa hozzászólására (») Dec 30, 2015 /
 
Lehet akkor ez inkább egy modell motor például modell hajóba lenne jó. Van olyan áttételes motorom ami névlegesen 24V de már 0,5V felett elkezd lassan forogni, tehát nem kuka csak nem arra a célra tervezték a motort mint amire kellene.
(#) Massawa válasza GPeti1977 hozzászólására (») Dec 30, 2015 /
 
Igy van. A nagyteljesitményu modellmotorok (auto, hajo, repülö stb. versenyekre valok) rövid müködésre, nagy áramra és kis belsö ellenállasu tápokra (NiCd, LiPo akkuk) vannak tervezve. Ilyet 9V-s elemröl ( stb) nem lehet elinditani.
Más motoron nem xT-vel jelölik a tekercselést és ugy, ahogy irod, 1-2V-rol indulnak ( még akár napelemröl is.).
Azaz két alapvetö motortipusrol van szo. Az elöbbiek pár percig birják (hötermelés) de iszonyatos teljesitményt tudnak leadni ( kézi akkus szerszámok), a másik meg akár a végtelenségig forog ( ventillátor, kerti törpe stb.) igaz, hogy kisebb leadott teljesitménnyel ( azonos méretek mellett).
A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2015
(#) pözsó hozzászólása Dec 30, 2015 /
 
Valaki használt már ilyet motor vezérlésre? 2000W AC 220v 25A
(#) Fodor Tomi hozzászólása Dec 30, 2015 /
 
Megépítettem a pwm et.A potméterre nem reagál hanem beáll egy fordulatra...Mit kell tenni ha ezt csinálja?
(#) Bakman válasza Fodor Tomi hozzászólására (») Dec 30, 2015 /
 
Közölni a kapcsolási rajzot, amelyiket megépítetted.
(#) Fodor Tomi hozzászólása Dec 30, 2015 /
 
Sziasztok....ezt építettem meg.Mindenkinek köszönöm a segítséget,ez a 2.nyák,illetve kapcsolásom amit csináltam eddig..Szerencsére már nem ég le sem az 555ic sem a irfz44 mosfetem....Már csak az a baj hogy nem szabályoz
(#) Fodor Tomi válasza Bakman hozzászólására (») Dec 30, 2015 /
 
Kitettem már ide
(#) Medve válasza Fodor Tomi hozzászólására (») Dec 30, 2015 /
 
Fordítva van az IC.
(#) Fodor Tomi válasza Medve hozzászólására (») Dec 30, 2015 /
 
Mármint fejjel lefelé ?Bár mindenhogyan fordítottam már sehogy sem jó a dolog..Nem szabályoz semmit...
(#) _BiG_ válasza Fodor Tomi hozzászólására (») Dec 31, 2015 /
 
Csak azt nem értem, minek kérdezősködsz, ha nem fogadod meg azt, amit neked megmondanak világosan....
(#) Fodor Tomi válasza _BiG_ hozzászólására (») Dec 31, 2015 /
 
Azért mert ok vannak kapcsolások de nem tudom hogyan kellene a sematikus rajzot rendes pcb be megcsinálni..Pontosan miért is nem szabályoz? Ok rossz a kapcsolásom de miért nem működik?

moderálva
A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2015
(#) Massawa válasza Fodor Tomi hozzászólására (») Dec 31, 2015 /
 
Mert mi nem tudjuk mit is kellene szabályozni és milyen müszered van amivel meg tudnág mérni.
(#) ferci válasza Fodor Tomi hozzászólására (») Dec 31, 2015 /
 
1., Húzd ki az 555-öt, tegyél tápot a panelre és a motor megy.
2., a gate-t kösd le a gnd-re, a motornak meg kell állni.
3., tegyél be a motorral párhuzamosan egy 3 amperes diódát.
Legalább meg lesz védve a feted.
Ha így okés, kötözd át a nyákot úgy, hogy a 3. láb legyen a kimenet, a 7. pedig a hagyományos módon legyen.
Van ezen az oldalon normális rajz is.
A 10k-t vedd ki és a 3. lábról menj a gate-re 100-220 ohm-mal.
(#) ferci válasza Fodor Tomi hozzászólására (») Dec 31, 2015 / 1
 
Alakítsd át így és ha jól csinálod, menni kell neki rendesen. A dióda max árama legyen akkora, mint a terhelt motoré. Az se baj, ha schottky...
A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2015

555.pwm.JPG
    
(#) Massawa válasza ferci hozzászólására (») Dec 31, 2015 /
 
Átmenetileg rakjon a bal oldali kondihoz (100n) egy nagyobb tantált 10-50u) amivel lelassul az 555 és akár szabad szemmel vagy mezei voltméterrel is láthato, hogy müködik-e az áramkör (ki - be kapcsolgat).
A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2015
(#) ferci válasza Massawa hozzászólására (») Dec 31, 2015 /
 
Igen... - műszer helyett jó!
(#) GPeti1977 válasza ferci hozzászólására (») Dec 31, 2015 /
 
Ez a jó kapcsolás, volt úgy hogy nem volt otthon nagy diódám és a motorral párhuzamosan egy FET et tettem ugyanolyant mint ami kapcsolgatja a motor áramot, a gate source ellenállással össze volt kötve, a FET ben akkora dióda van a FET árama és kis feszültségen jók a paraméterei gyors is, meg olcsóbb is mint egy ilyen paraméterű dióda.
Így már használható akár motorfékezésre is P csatornás FET-tel.
(#) ferci válasza GPeti1977 hozzászólására (») Dec 31, 2015 /
 
Nagyon jól lehet használni, igen ( g-s-t direktre kötöm )... sokszor több fet van a fiókban, mint ilyen áramú dióda és ez a legolcsóbb megoldás, csak ismerni kell.
A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2015
(#) (Felhasználó 46585) válasza ferci hozzászólására (») Dec 31, 2015 /
 
Igen, de arra számítani kell, hogy a FET substrat diódájában többnyire nagy töltés marad. Ez abban az esetben, amikor a motor árama már folyamatos, amig ki nem ürül, egy alsó FET bekapcsolásánál azt jelenti, hogy a két tranyó együtt vezet, jó nagy árammal. Különösen, ha tesznek egy rendes elkót a betápra, ami a kapcsolások nagy részéből hiányzik, ebből is.
(#) ferci válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Dec 31, 2015 /
 
Nekem még bejött... jó volt ez még 80 voltos rezonánsban is a két dióda helyett.
(#) (Felhasználó 46585) válasza ferci hozzászólására (») Dec 31, 2015 /
 
Nem azt mondtam, hogy rossz, csak, hogy mi a hátulütője. Ettől még működik, kicsit rosszabb hatásfokkal.
Következő: »»   114 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem