Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Frekvenciaváltó 1-ről 3 fázisra
Témaindító: gabor.szecsenyi, idő: Aug 18, 2007
Témakörök:
Szerintem kell a nyolc, úgy elfogadható alakú lesz a szinusz. Majd ha hazamegyek délután elküldöm a 3 fázishoz az értékeket, ha kell. (8-biteshez)
Köszönet a segítőkészségért, már készítettem egy programot, ami előállítja a táblát. A nagyobb felbontás jobban közelíti a szinuszt, kevesebb torzítás. Amit igazán szeretnék, az egy becslés arra, hogy arányaiban mit veszítek, ha mégis négy, esetleg öt bittel generálom a szinuszt a nyolc helyett.
Ameddig jutottam vele az nem túl sok, ez a része megvan. Nincs sok időm ilyesmire mostanság. Ha excelbe beilleszted és készítesz egy grafikont akkor szépen kirajzolja a hullámokat
Köszönöm szépen a táblázatot. Én egy java programot írtam rá, mert az volt épp kéznél. A kérdésemre azonban sajnos nem leltem meg a választ. Azt sem tudom, merre induljak el, hogyan lehet az eltérő jelformákból adódó veszteségeket mérni.
Én onnan indulnék el a helyedben, hogy megvizsgálnám a legegyszerűbb esetet:
Hatlépcsős inverter Ennél egyáltalán nincs PWM, nincs mód a kimeneti feszültség változtatására. Mégis használható a szerkezet 50Hz-től felfelé növekvő frekvenciákra. A PWM szükségessége ott jelentkezik, amikor 50Hz -es villanymotort szeretnél 50 Hz-nél alacsonyabb frekvenciával járatni. 50Hz alatt ugyanis ha nem csökkented a motorra jutó feszültséget, akkor a tekercsáramok jelentősen megnőnek, s az ezzel jelentkező többlet hőmennyiséget a motor saját hűtőfelülete elvezetni nem képes, a motor rövid idő alatt leég. A normál hatlépcsős változat tehát nem használ PWM-et . Ettől előnyösebb, ha van két lépcsőd, teljes 100% kitöltés illetve 50% kitöltés. Ennek a kötöttsége a 25Hz körüli frekvencia. 25-50 Hz között járatod a kimenetet 50%-os kitöltéssel, 50Hz felett pedig 100%-kal. Ennek hátránya, hogy 50Hz alatt kicsivel a motor nyomatéka nagyot esik. Ez a megoldás 1 bitet igényel. Ha tovább szeretnéd növelni a működési tartományt, akkor lehet négy állapotot összehozni, például 100%,75%,50%,25%. Itt az alsó frekvencia érték 12,5 Hz. Ennél kisebb frekvencián nem lehet a motort járatni csak a leégés veszélye mellett. 12,5-25 Hz tartományban 25% kitöltést alkalmazol. 25 - 37,5 Hz között 50%-osat, 37,5 - 50 Hz tartományban 75%-ot, s 50Hz-től kezdve a 100 %-ot. Ez a 4 szint 2 bitet igényel. Ezt a logikát folytatva juthatsz el oda, hogy számodra mennyi az ideális PWM felbontás, hogy hány bites legyen. A logika természetesen erősen le van egyszerűsítve, ugyanis egy modern frekvenciaváltó nem hat lépcsőben forgatja meg a motorokban a mágneses teret 360 °-ban, hanem lényegesen finomabban. Érdemes lehet még egy kicsit elmerülni az alábbi dolgozatban is: Rácz György: Új módszerek egyfázisú aszinkron motorok jelfeldolgozó...éséhez
Szia!
Ennyi információból nem lehet válaszolni. Jó is lehet, meg rossz is lehet. A PWM felbontása mellett hasonlóan fontos a pwm vivője, tehát az a kérdés, hogy mekkora vivő mellett akarsz 4 bites felbontással beavatkozni. Ugyanis motor szempontjából az áram jelalakja, esetleges torzítása határozza meg a veszteségeket, másképpen mondva a motor áramának felharmonikus tartalma. Ezt bizonyos határok között jobban tükrözi a "bitmélység" x "vivő frekvencia" szorzat értéke és az előállítani kívánt áram frekvenciájának viszonya. Azaz akár 1 bites is lehet a felbontás, ha 1MHz-es a vivő, akkor az 50Hz-es jel torzítása nagyon kicsi lesz. Hogy a határokat érzékeljed; hiába van 32bites-es felbontásod, ha a vivő csak 1Hz, sose lesz belőle 50Hz-es színusz. Amikor ezeket a jellemzőket megválasztják, nem csak a motor veszteségeire figyelnek, hanem a kapcsoló elemek veszteségére is. Ha IGBT-t használsz, akkor az adatlapokból hamar ki fog derülni, hogy a vivőt lehetőleg minél kisebb értéken kellene tartani. A gyakorlatban ez kHz-es nagyságrendű vivőt szokott jelenteni. Hogy az áram torzítását tovább mérsékeljék, ezért választanak nagyobb bitmélységet.
32,5khz vagy annak a fele (16,25khz) a PWM frekvencia - ez még eldöntendő kérdés.
IRFP31N50L FETeket gondoltam felhasználni hozzá, egész fürgének tűnik az adatlapja alapján. A három félhidat IR21844 meghajtóval vezérelném. Ezen a vezérlőn tudok állítani dead time-ot. Annak a kalkulációját, hogy mekkora értéket kellene pontosan beállítani ezekhez a FETekhez a gyakorlatban (az adatlapon feltüntetett kapcsolási időkön felül), azt még meg kell néznem. Ha valaki tud valami hasznos dokumentációt/tanácsot ezzel kapcsolatban, ne tartsa vissza, örömmel venném. Ami még érdekesebbé teheti a holtidő alkalmazását, az az a tény, hogy szoftveresen is tudom ezt a paramétert állítani. Hogy így nagyobb biztonságot kapok-e, vagy inkább összeadódnak ezek az idők, és károsan hat, azt szintén nem derítettem még ki, ilyen információ is segítség lenne.
Ha így számolom a bitmélységet, azzal a motor mágneses telítődését figyelembe veszem (V/f függvény) Amit nem vettem figyelembe ezzel, az pl. a torzításból eredő harmonikusok hatása. Sok rossz dolgot olvastam, "cogging", melegedés, etc. Az is kiderült, hogy a páratlan harmonikusok az "érdekesek", és hogy abból is az első néhány, mert azoknak nagyobb az amplitúdója.
Az, hogy a THD-vel milyen arányban állnak a veszteségek, az nem derült ki számomra. Külön köszönet a csatolt anyagért!
Ezeken a frekvenciákon elég lehet a 4 bit is. Fontos, hogy a pwm kitöltési tényezőjét meghatározó algoritmus integrálja az előző kitöltési tényezőkből adódó hibákat, és vegye figyelembe az aktuális érték megállapításakor (ez egy kicsit hasonló, mint a szigma-delta átalakítók jelképzése). Megjegyzem a fetnek is van kapcsolási vesztesége; tehát ha fele akkora vivővel kétszeres bitmélységgel valósítanád meg, fele akkora kapcsolási veszteséged lenne.
Az adatlapban megadott kapcsolási idők 100ns nagyságrendűek. Ez néhány tized százaléka a vivő periódus idejének, ezért ha a biztonságos átkapcsolás érdekében a dead time-ot ennek a duplájára veszed, akkor sem okoz 1%-os torzítást. Bár Ideiglenesnek írtál a THD és a veszteségek kapcsolatáról, azért erre is reagálnék. A frekiváltó nem hifi erősítő, vagy precíziós jelgenerátor. Ha a kimenő jelben van 10-20% torzítás, attól sem kell kétségbe esni, mert csak 1-2% többletveszteséget jelent. Az alábbi linken megtalálod részletesen az elemzést a THD-ból keletkező többletveszteségről. Bővebben: Link
Köszönöm a segítséget mindenkinek, befejezem a szoftvert, összerakom a kapcsolást, és reményeim szerint nemsoká vígan durrogtatom az első pár FET-et az áramkörrel
A hozzászólás módosítva: Jan 8, 2016
Csak olvasom a fejleményeket... de akkorát röhögtem most a szövegeden, hogy muszáj voltam teccikelni.
Na még egy kis segítség az építéshez, mielőtt a nagy alkatrészeket durrantgatod. Én úgy kezdtem, hogy kerestem egy kis motort és azzal nézegettem a szoftvert, hogy működik-e.
Bővebben: Link
Sziasztok!
Én elméletben kitaláltam egy gépet ami háromfázist hoz létre,de vannak buktatói. Az eszköz maga egyszerű,egy tárcsa ami egyenáramot ossztszét 3-3 darad szénkefére, a kefék hol pozitíz,hol negatív áramot kapnak a tárcsától.A tárcsán beragasztott lapos elektródák vannak.A tárcsa 50 fordulatot tesz egy másodperc alatt vagy amennyit akarok. Szerintetek megtudna hajtani egy háromfázisúmotort?Igaz negyszög jelet generál de azt kondenzátorral lehet szinuszossá tenni? A másik kérdésem,hogy lehetne e csillagba kötni egy motorra? Mivel 6 kivezetése van!ez a kép
Amennyit eltökölsz mire megépíted, addig fűnyírással is megkeresed egy frekiváltó árát!
Az legalább nem égeti le a villanymotort...ellenben a leendő találmányodra én nem mernék kötni semmilyen motort...kijönne belőle az éltető füst! A hozzászólás módosítva: Feb 7, 2016
A kondenzátor (meg egy kis induktivitás) négyszögjel alakítása, nem működik a gyakorlatban, mert adott áramhoz, adott frekvenciához tartozna egy kapacitás érték, aminek ugye változó terhelés és/vagy fordulatszám esetén változnia kéne. Az igazi frekvenciaváltóknak az is a lényege, hogy nem tartalmaznak mozgó alkatrészt, különben egy 3f generátorral meg lenne oldva a frekvenciaváltás. Egyébként mivel akarnád forgatni a tárcsát, mert annak a fordulatszámának is vezérelhetőnek kéne lenni...
akár egy 12 voltos motorral is meglehet hajtani!
Az "Amennyit eltökölsz mire megépíted" azt hittem egy hobbi fórum,közösen megoldunk egy problémát? Bemegyek a boltba mert az a leg egyszerűrbb és megveszem ÉS HOVÁ LESZ AZ ALKOTÁS ÖRÖME
A képet elnézve, nem látom, a fáziseltolást rajta. Hány voltos egyenfeszültséget akarnál rákapcsolni. Ennek a két dolognak lenne függvénye, hogy 50 fordulat/ másodperccel hajtott tárcsával megpróbáld motorra rákötni.
Pl minden autó generátor 3 fázisú generátor.. de azt is meg kell hajtani egy változtatható fordulatszámú valamivel... Erre a problémára kitalálták a frekvenciaváltót, amivel gazdaságosan jó hatásfokkal meg lehet oldani, jobbat nehéz lesz..
Nos az jutott az eszembe, hogy volna egy iC5-ös váltó amit el tudnék kérni kölcsönbe. A gondolatom az volna, hogy ugyebár az előállítja a 3fázist, a frekit felhuzom 300Hz-re, csak azt nem tudom most, hogy a feszültséget le lehet-e venni 200V-ra, mindjárt ráolvasok.
Az adatlapon találtam egy kódot, az F39-et, ami a kimeneti feszültséget állítja be, a bemenethez képest, %-ba. Ezzel akkor lehúzhatnám 200V-ra és akkor teljesülne minden paraméter.
Adatlap 48. oldal A hozzászólás módosítva: Feb 11, 2016
Ez igaz, csak a kimeneti áramot is be kell tudni lőni 7A körül. És a felfutást is kb 4 mp-re.
Azt olvasom... a H33-as kóddal a motor áramát kell megadni. A felfutás az tiszta sor. Holnap elhozom a váltót és kipróbálom.
Elnézést, most látom, hogy a H30 automatára állítva ( 1 ), a H31 2pólusra állít, H32 automata, H33 7A.
Igen igen.
Viszont ami most jutott ezsembe, hogy a váltókat nem szabad nagyon járatni a kimenet és a fogyasztó közé beiktatott kapcsolóval... magyarul nem tanácsos a saját kapcsolójával indítani meg leállítani mert elszállhat a váltó. Akkor kellene egy 6eres vezeték és egy speckó csatlakozó amin jön megy a 3 fázis és az indító/leállító jel.
Így igaz, csak az eredeti Fein váltónál, nem sikerült megfejtenem, milyen megoldást alkalmaztak, mert csak egy négypólusu csatlakozó van, és a gép saját kapcsolóját használják. Én itt azt javasolnám, egy pedállal indítani a váltót, és akkor a gép saját kapcsolóját nem kell használni.
Na igen, ez is jó kis megoldás. meglátjuk holnap, ha összerakom az egészet és kapok visszajelzést az árra, mert ugyebár nem egy olcsó megoldás lesz ez. Lehet nem is fog kelleni.
Kíváncsian várom a fejleményeket. Most egy darabig még tutti ezen agyalok.
Holnap jelentkezem... Köszönök minden infót!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |