Fórum témák
» Több friss téma |
Szerintem túlsöntöl a szabályzó. Ki kellene cserélni, ezek nem is drágák. (Kb. 3-5 E) De vigyázz, mert ugyanazon szabványú stekkerhez többféle bekötés is van,és egy "mezei" kereskedő , ha csak minta alapján ad, nagy az esély, hogy funkcióikban nem stimmelnek majd össze a lábak.
A 86-os kivezetés a gerjesztő tekercs vége ami a generátoron belül forog, a másik vége a tekercsnek negatívon van. Az xyz kivezetések a diódahídon vannak bekötve. A fesszabályzó annak függvényében ad kb 7-8 voltot a gerjesztő tekercsre hogy mennyi a feszültség a kimeneten , ha eléri a beállított 14.2 voltot leszabályozza ill. elveszi a gerj feszt.A kimeneti feszültség a gerjesztő fesz. nővelésével ill csökkentésével kerül beállításra a terhelés függvényében.
Sikerült beszereznem egy másik fesszabályzót. Azzal is ugyanez a tünet. Kísérleteztem. Bekötöttem úgy a fesszabályzót, hogy csak a töltés menjen, a világítást ne söntölje. Így is ugyanaz a helyzet. Kevés a feszültség az izzónál. Utána nézek, hogy mekkora izzó való bele.
Megnéztem a lámpát, 60/55W van ráírva. Az izzó is az.
Elvileg két szabályzó nem lehet rossz. De! Ha a lámpa be van kapcsolva , és a szabályzó lehúzva, így már felmegy 12v-ra (míg a szabályzó rádugva, bőven 10 V alatt van). Akkor mégis túlsöntöli a szabályzó a világítást? Arról még nem is beszéltünk, hogy ezt milyen fordulatszámon (tartományban) mérted? Mellesleg azt is megkérdezném, hogy mennyi a töltés az akkumulátornál?
A 60/55 W - ot különben túl soknak tartom, még ha rá is van írva a lámpatestre. Ekkora teljesítménynél inkább az akkuról működtetés a jellemző, persze akkor a generátor tekercs és a szabályzó is másfajta (1 vagy 3 fázisú, testtől szigetelt tekercselés) . A testelt-megcsapolásos tekercsű generátornál jellemzően 35/35W-os első lámpát szoktak használni.
Gyárilag ekkora izzóval szerelték. Service manual-ban is az van.
Miért is gyanakszok a tekercsre? - Mikor nem volt rádugva a szabályzó, akkor felment a feszültség a lámpánál 12V-ig, de forgott is 10 ezret a motor. alapjáraton akkor se volt meg a 12V. - Nem hinném, hogy túl söntöli. Összekötöttem úgy a motort és a szabályzót, hogy a világítás szál nem volt összekötve a szabályzóval, csak a töltő szál. Így maximális fordulatnál (10.000) se érte el a 12V-ot. - Úgy gondolom, (bár ez csak magánvélemény, nincs ilyen téren túl sok tapasztalatom) hogy a szabályzó nélkül maximális fordulaton ki kellene égni az izzónak. Ha nem, akkor miért kell a szabályzó?
Szia! Lehet, hogy nem figyeltem oda de az akkumulátor az kifogástalan állapotban van?
Szia.
Erre nem is gondoltam. Értem mire célzol. Mikor hozzám került le volt merülve. Feltöltöttem, szépen indítja a motort. Jövőhéten kicserélem egy másik aksira, megnézem azzal mit produkál. Töltést nem is mértem. Egy rossz aksi ennyire beterhelné a tekercset?
Részben jó a kérdés, mert ha az akku (cella)zárlatos, az is be tud söntölni rendesen. De ha nincs rajta a szabályzó, akkor persze nem, hiszen akkor nincs összekötve a tekerccsel. Egyébként igaz, "normális" esetben, ha nincs rajta a szabályzó, tényleg kicsapja az égőt magasabb fordulaton. Még az jutott eszembe, nem tudom, mennyire lenne életszerű, ha mondjuk az előző tulaj kicserélte a lendkereket, és a légrés nagyobb lett.
Kösz a választ ,idő közben kiderítettem ,több régi Autó -Motor generátor működik ezen az elven: 86-os kivezetés megy egy relére ,a réle vezérel egy izzót,még nincs töltés az izzó világít,majd mikor a gerjesztés beindul a relé elenged ,és kialszik az izzó.
Elképzelhető. Akár életszerű is lehet. A motort felújították. Cserélték a hajtókart, főtengelyt is. Elképzelhető hogy nagyobb lett a légrés. Bár ez állítólag 19.000km-el ezelőtt volt. Érdekes, hogy ennyit mentek vele, és nem zavarta őket. Jövőhéten ellenőrzöm.
Szerk.: Az aksinak nem hiszem hogy baja lett volna. Robogóban volt használva 2-3 hetet. Ott nem okozott gondot. A hozzászólás módosítva: Dec 13, 2015
A légrésre nagyon érzékeny a kivehető teljesítmény mindenféle indukciós eszköznél. Meg persze a mágneses tér erősségére is (Esetünkben a permanens mágnesek erősségére). Mondjuk ha elreped, az gáz. Egyik fórumtársunk régebben írt olyat, hogy az ún. "műanyagkötésű" mágnes átpolarizálódhat, azzal is gond lehet. A légrés megmérése esetleg sublerrel történhet: a lendkerék belső átmérője ; a vasmag külső átmérője, aztán a különbség/2 . De azt én sem tudom tizedmilliméterre megmondani, hogy mennyi a normális.
A hozzászólás módosítva: Dec 13, 2015
Kipróbálom egy normális aksival. Ha azzal se javul a helyzet, akkor cserélem a tekercset. Már kerestem is. Igaz bontott, de bízok benne, hogy azzal már jó lesz.
Ezt írod:
Idézet: Ez arra enged következtetni, hogy a tekercs az jó. Majd amikor: „- Első lámpa kikapcsolva, feszültség szabályzó lehúzva. Így mértem a tekercseket. Eléri a 40-50V-ot is.” Idézet: ez a dolog már kicsit sántít, hogy ennyire megülteti a nyers feszültséget a fényszóró bekapcsolása. Fogyasztó nélkül nem próbáltad véletlenül, hogy úgy van-e rendes töltés? Lehet az is, hogy a világítás valamelyik részében van a hiba, nem a töltésben. „- Első lámpa bekapcsolva, feszültség szabályzó lehúzva. Így már fel szökik a feszültség 12V-ra a lámpánál.”
Ha nagyobb a légrés (persze nem extrém nagy), üresen az indukált feszültség nagyjából megvan, csak teljesítmény nincs mögötte, és terhelésnél már rögtön drasztikusan lecsökken a feszültség.
Ezen kívül más is eszembe jutott. Tudom, ez sem életszerű, de manapság sok meglepetéssel lehet találkozni. Teljesen spekulatív elgondolás: Ennél a rendszernél mindig fel szoktak szerelni egy nagyteljesítményű ballaszt-ellenállást arra az esetre, ha ki van kapcsolva a világítás. A világításkapcsoló tehát ezt teszi rá kikapcsolt állapotban.(Azért van, hogy kikapcsolt világításnál a megtermelt energia ne nyúzza meg a szabályzót, így szétosztják a terhelést.) Ha esetleg úgy szerelgettek korábban, hogy valamilyen okból egyszerre van a hálózaton ez az ellenállás és a 60W-os első lámpa, azt már nem bírja a rendszer.
Hát akkor hogy is van ez? ..... mert ez a szervíz manuálból való.
Arra célzol, hogy 45/40W ? Korábbi hozzászólásomban én is gyanakodtam, hogy sok a 60/55W-ot. Lehet, hogy az izzó nagyon beterhel, és egyszerűen ennyi. A nagyobb teljesítményű izzónak olyan kicsi lehet a hidegellenállása, hogy "beragadhat?" a hálózat feszültsége. Talán kisebb teljesítményű izzóval (akár 35W-ossal is) kellene megpróbálni...
Igen . Kíváncsi voltam a valós leírásra, belenéztem és hát ezt találtam. Ami még fura, hogy a "DT" az egy tekercses a "TZR" több tekercses kivitelű és mintha teljes alaplapcserés volna az egész generátoros rész. Ez utóbbi modellnél nincs külön világítási tekercs alkalmazva a leírás szerint.
Sajnos a TZR-ekből is van több féle motorral szerelt. Meg van belőle 80-as, 125-ös és 250-es is. Nekem 125-ös van 4dl típusú. Ha minden igaz, holnap lesz belerakva, egy másik alaplat. Megnézzük azzal mit csinál.
A tzr -ek , már nem mai darabok (tudom a Tiéd az viszonylag új) . Sok gondos gazda szépen szétszedte a kábelkötegeket és itt-ott "fejlesztett " valamit . A csatlakozók is sokszor eloxidálódnak.
A 4DL 60/55 w-os izzóval megy... most néztem meg. Üdv/ Balázs
Az enyém se valami új. 93-as darab.
Vettem bele 35/35 w-os izzót. Ezzel is ugyanaz a helyzet. Van némi javulás, de nem az igazi. Ha felkapcsol a féklámpa, visszaesik minden. Gyanítom nem így kellene működnie. Sajnos nem sikerült még kipróbálni másik tekercsel, de gyanítom azzal lesz a gond. Próbáltam a fesszabályzó nélkül járatni, csak az első lámpával. Akkor se érte el a lámpán a fesz a 12V-ot. 9-10V körül felmegy 7-8 ezres fordulaton.
Üdv! Simson S51-hez keresek 6v-os feszültségszabályzót, mert a gyári ami benne van a motorban az teljes fordulaton 10V-ot is lead. A válaszokat előre is köszönöm!
Szia!Akku nélkül mérve így kell hogy legyen.
Gondolom a dióda+folytótekercs-ből álló gyári töltő van benne!
Köszönöm a gyors választ. Csatoltam képet, hogy milyen feszültségszabályzó van benne.
Szia!
Ha a típusnak megfelelő akku van a gépben, akkor jó kell hogy legyen. Mindenképpen legyen bekötve akku, és úgy mérj feszültséget.Üzemi fordulaton hamar eléri a 7,4V körüli értéket, baj akkor van ha ekkor még tovább emelkedik, és forralja az akkut.Mérj világítás mellett, és anélkül!
Rendben, nagyon szépen köszönöm a gyors segítségedet!
Üdv újra! Megmértem akkuval és így már 7,4V fölé nem emelkedik.
Így álmodták meg a tervezői, nincs sok értelme elektronikusra cserélni...
Így már nem is fogom! Most is tanultam valamit legalább. Még egyszer köszönöm a segítséget!
Sziasztok. Ezt a feszültségszabályzót hogyan kell átalakítani 12Ah-ás akkuhoz?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |