Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
TDA7294-el, +-20V tápfeszültség esetén, 8 ohm-nál kb. 20 W, 4 ohm-nál 32 W körüli teljesítmény várható. Ez határozottan kicsi.
De tápegység minden végfokozathoz kell, és az már általában nem olyan kicsi.
Köszi de elfelejtettem írni, hogy nekem 5 voltra kellene 2x 30 wattos hangszóróra!
Megoldható? Köszi! A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2016
Valami mégsem jó! Ha az általad leírt képletet használom, akkor:
A=20 x log 14=22,92 dB. Ha azt veszem, hogy azt írtad, hogy 14-szeres az áttétel, akkor ez sehogyan nem lesz az általad leírt 32 dB... ( amit az adatlapon olvastál ) Vagy ahogy írtad, 20dB az tízszeres viszony, a 6 dB meg kétszeres. Ez eddig 26 dB és az 20-szoros áttételt jelent ( feszültségviszonyra ). Ez messze van a 14-es áttételtől, meg a 32 dB-től is... Akkor, hogy is van ez? Te számoltál rosszul és Karesz50 jól. A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2016
Dehogy oldható meg, nagyon alacsony a tápfesz. Mellesleg a 2x30W enne vagy 80W-ot, ami 5V-on 16A áramerősséget jelentene.
Amúgy mi lenne a célállomás ahol csak 5V van?
Igaz, bocs, kissé belegabajodtam. 20 + 6 + 6 = 32, azaz 10*2 *2 = 40 szeres.
Bátorkodom feltenni a kérdést..
Van valakinek bevált aktív hangváltója? (olyanra gondolok mint amit az aktív mélyládákba vannak) A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2016
A mély ládák "aktivitása" elsősorban a bennük lévő (esetenként jelentős teljesítményű) erősítőtől van. Az szinte már mellékes tényező, hogy ezek bemenetén van egy szűrő, ami csak a legmélyebb hangokat engedi át.
Csak óvatosan mondom, e nélkül a szűrő nélkül is csak a mély hangok fognak megszólalni, mert a mélysugárzó szerkezete nem alkalmas a magasabbak megszólaltatására. Azért van mégis értelme a SUB-szűrőnek, mert e nélkül csúnyán elbillen az egyensúly. Pl ha a frontsugárzók jól szólnak 100 Hz-től fölfelé, akkor célszerű e körül vágni a SUB-nak, mert e nélkül a mélysugárzó képes lenne szólni akár 500-800 Hz-ig is, így a közös sávban jelentős kiemelés lenne. Tapasztalatom szerint másik előnye a külön SUB-nak, hogy ennek szintje külön állítható, amivel elérhető szinte tetszés szerinti bühögési mérték, ízléstől, zenétől, a szomszédok tűrőképességétől függően.
Az én hibám azt nem írtam hogy nekem egy végfokhoz kellene az előfok. 1V os bemenőjelet igényel kimondottan a mély ládához lett építve(ST151).Már csak a többit kellene megoldani. Egyszer én ezt megépítettem: Link csak valamiért nem működött és kicsit kusza a nyák rajz is ezért a szekrény alján porosodik.
Csak megjegyzem, hogy az a 800Hz, amit te említettél a mélysugárzónál felső határfrekvenciának, az már középfrekvencia és nem a mélytartományhoz tartozik. Azért is kell a sub hangszóróknak lekorlátozni az átvitelét a subtartományra, hogy azokon a frekvenciákon, amiket már nem tudnak reprodukálni, feleslegesen ne kerüljön rájuk jel, annak nagy része úgyis csak a lengőcsévét fűti feleslegesen. A sub erősítőnél ugyanaz a helyzet. Felesleges a középtartománytól felfelé dolgoztatni, mert úgysem tudja a hangszóró lesugározni. Romlik a hatásfok, olyan frekvenciák is teljesítményt igényelnek az erősítőtől, ami csökkenti végsősoron a hasznos kivezérelhetőséget. Kötöttél már rá egyébként subwoofer hangszóróra szűrő nélkül jelet? Mert egész hangosan szólnak még a mélyközép-közép tartományban is, egyáltalán nincs úgy "szubládás" hangjuk.
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2016
Számos kísérletet végeztem a SUB hangszórókkal. Ennek része volt a szűrő nélküli meghallgatás is. Az a frekvencia amivel példálództam, csak találomra született érték.
Nem tudok SUB hangszóró tekercshőmérsékletet mérni, de azt feltételezem, a zene átlagában a döntő teljesítmény az alsó frekvenciákon van, és ha ebben nem tévedek, akkor elhanyagolható az e feletti rész melegítő hatása. De természetesen, lényegesen jobb az akusztikai élmény, ha ott van a SUB szűrő is a végfok bemenetén. Ha már SUB, akkor azt szűrni érdemes.
Nálam Reloop rajza tökéletesen bevált.
Én a helyedben megnézném a következő kvázi komplementer végfok leírást: Bővebben: Link Aránylag egyszerűen beállítható a nyugalmi áram, hőkompenzált, nem kell a végtranzisztorok hőmegfutásától félni. (Ennek a kapcsolásnak van darlington komplementer végtranzisztoros változata is. Bővebben: Link) Amennyiben nagyon szereted a kihívást csak akkor vágj az általad feltett kapcsolásba! (Az is megeshet, hogy a 741 IC-nek gyártonként más és más a tápárama és a felső és az alsó ágban egyszerre kell cserélgetni a következő fokozatok meghajtó munkaellenállását
Ezek a kapcsolások a 70-es, 80-as években születtek, amikor a 741 olcsó szerény átvitelű IC-t felturbózták nagyobb sávszélességűre. Ez a jel kicsatolási módszer sokszor nem kedvező. (Király Tibor Vf2, Vf6 erősítője is ezen az elven működik, de ő a stabilitást alacsony teljesítmény esetén megoldotta és P-MOSFET-ekkel, az egyszerűség mellett igen kedvező hangzással.
Amennyiben a fenti kapcsolás érdekel pár apró információt szívesen megosztok veled. Pl a nyugalmi áram biztonságosabb beállításának lehetőségét stb. Idézet: „...a zene átlagában a döntő teljesítmény az alsó frekvenciákon van” Nem egészen. Mai átlagos popzene, életszerű állapot, 80Hz -re állított szűrő... 1. kép: full jel és spektruma 2. kép: 80Hz -es, 24dB/oktáv meredekségű aluláteresztő szűrő után az előző jel és spektruma, 3. kép: 80Hz -es, 24dB/oktáv meredekségű felüláteresztő után az eredeti jel és spektruma. A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2016
Ilyen zenét hallgasson az akinek két anyja van.
Amúgy tanulságos, köszönjük!
Nincs okom kételkedni abban a mit mondasz. Mégis van három konkrét tapasztalatom, ami talán árnyalja kicsit a mérésedet, és az abból levonható következtetést.
a. Alkalmanként előfordulok hangosítások közelében, és itt szinte minden esetben lényegesen nagyobb teljesítményű (akár 10 szeres) erősítők dolgoznak a SUB szekcióra, mint a mélyközépre, illetve a magasra. b. Mostanában egy olyan 2.1-es rendszert hallgatok, amiben 1-1 db TDA7294 van a frontsugárzókra kötve, és 2db hídba kötött (ellenütemben vezérelt) IC hajtja a SUB-okat. Tehát a mélytartomány dupla teljesítményű, és mégis mindig ezek CLIP-elnek , sosem a frontok (a mélyet le tudom halkítani, így tudom vizsgálni a hatást). c. Méretük és teljesítményük alapján egy átlagos rendszerben lényegesen nagyobbak a mélyhangszórók mint a közepek, és a magasak. Ezek a tapasztalatok azt sugallják, a mélytaromány lényegesen nagyobb teljesítményt igényel. Több levegőt kell mozgatni, amihez nagyobb erő, több munka szükséges. Mellékeltem egy szerintem átlagos, de határozottan "tömör" zene képét. A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2016
Ebbe, amit mondasz, már beleszól az emberi fül hallásgörbéje is, ami korántsem lineáris, és ehhez jön még az is, hogy nagyobb térben a mély "elvész", kisebb zárt helységben (lakószoba) viszont ki sem alakul mélyebb hangokon a hanghullám, mert jóval nagyobb a hullámhossza a szoba méreténél, ezért nagyobb teljesítményen kell megszólaltatni a sub tartományt.
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2016
Szia! Az 1kHz környéke (a kerek szám kedvéért) 26dB-re van az 50Hz környékétől, szerintem mindketten ugyan azt mondjátok.
Ez a 2.1-ezés most teljesen elvette az eszemet, sajnos olyan mohón építek, hogy nem marad idő a beszámoló megírására.
Üdv. Esetleg valaki nem ismeri véletlenül a Beag AET453-as erősítő nyákrajzát és beültetési rajzát? Kerestem már sok helyen,de sajnos nem találom. Aki ismeri remélem megosztja velem. A válaszokat előre is köszönöm.
Milyen céllal? Nem olyan jó az a kapcsolás, hogy érdemes legyen megépíteni.
Nem ismerek rá a végfokozatra. Ez melyik kapcsolás?
Egyelőre csak ceruzás rajzom van róla, az áramkorlátozó és a rövidzárvédelem (!) még kísérleti szakaszban van.
Az eredeti végfok pótlására. Ezért gondoltam hogy az eredeti helyére csak is eredetit szeretnék beépíteni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |