Fórum témák
» Több friss téma |
Ha nem melegszik nagyon az ablaktölő motor, esetleg meg lehet próbálni nagyobb feszültséggel táplálni. Végső esetben kényszerhűtést is lehet alkalmazni.
Vagy levágni a csigaáttételt (ami miatt nagyon lassú, de erős is), és tenni rá sima szíjjáttételt. Szóba jöhet még hűtőventillátor motor szintén szíjjáttétellel. (Elvetemültebbek még elektromos kerékpárt is készítenek belőle...) Az arduino meg olyan mondhatni hobistáknak való mikroprocesszor, van egy rakás be és kimenete. Persze ehhez már utánna kell nézni egy kicsit a C++ programozásnak. De az arduino topikban biztos segítenek a program megírásában, még a hardver elkészítésében is. Előnye, a te gépedhez elég egyszerű harver kell. Hátránya, minimális programozás. Szerintem neked egy ilyen elég lenne, és hozzá néhány külső alkatrész a kapcsolók, és a motorok illesztése miatt: Arduino Mini Van itt két videó is a témában hirtelen: Arduino DC motor controll 1 Arduino DC motor controll 2 A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2016
Ma beszereztem egy Yugo fűtésénél használó motort. 2 tekercsből áll, gyors és lassú.
Tök jól működik addig még nincs leterhelve. Sajnos kicsi az indulási nyomatéka. Nehezen indul. Most megint egyre jobban piszkálja a fantáziámat egy 3 fázisú motor. Az biztos, hogy annak nagyobb a nyomatéka, de az bírja-e az oda-vissza forgás terhelését, vagy először meg kell állítani és utána forgatni visszafelé? A hozzászólás módosítva: Márc 12, 2016
Hello! Az nem lehet megoldás, mint anno készítették volna az ilyen szerkezetet, hogy a motor állandóan forog, és a tengelykapcsolást/irányváltást kuplung oldotta meg. Lehet villamos kuplung is, de akár olajos is. Ahol a tehetetlenségi és indítási nyomatékkal nincs gond. Motor fordulata állandó lehet. De gyors forgásirány váltáshoz régen serleges motort készítettek, aminek kis tömege miatt nincs tehetetlensége. De ezek nem túl erős szervó motorok voltak.
Szerintem rossz irányba mész. Ventilátor motoroknak mindig is kicsi lesz a nyomatéka, mivel nincsen rá szükség. Értem én, hogy spórolni akarsz, de a kezdeti spórolásnak később nagy lesz az ára. Válassz egy, a célodnak megfelelő DC motort, még ha egy kicsit drágább is, de azzal biztos lehetsz, hogy stabilan fog jól működni. A vezérlést meg összedobjuk itt neked közösen
Amennyiben megfelelő DC motort választok, akkor már nem biztos, hogy olcsóbb lesz egy 3 fázisú AC motor frekvencia váltóval.
- Egy megfelelő DC motor 100 euró, a vezérlő hozzá valahol 80 euró - Egy megfelelő AC motor 42 euró, programozható frekvenciaváltó 143 euró. Mivel az ár kb. egyforma, most már csak az a kérdés, hogy melyik a jobb megoldás? Erre a kérdésre szeretném a véleményeteket kikérni.
Nem tudom miket néztél, meg hogy hol, de én keveslem a 42eurót egy AC motorért!
Meg azt is vedd figyelembe, hogy egy aszinkron motornak teljesen más a nyomaték görbéje, mint a kefés DC mocinak! Aszinkron mociból valószínűleg dupla akkora teljesítmény fog kelleni, mert annak az indulási nyomatéka jóval elmarad egy kefés motortól! Nagyon határozottan meg kellene határozni a forgásirányváltással kapcsolatos igényedet, mert az egy kényes pont, akár a kefés akár az aszinkron motort nézzük. Bár itt a DC moci jelentős előnybe van a fentebb említett okok miatt!
Csatoltam egy f.váltót.
De mivel nem csak az elektronikával állok hadilábon, hanem az angollal is, szerintetek ez tudja azt amire nekem kell? 1-kapcsoló klikk erre forog 2-kapcsoló klikk arra forog Az meg még plusz lenne, infrasorompót is rá lehetne kötni.
Az amit szeretnél, tudja. Az FWD-REV pontok a két forgásirány, a Speed command-ra kötött potméterrel meg a sebességet tudod állítani.
És azt tudja-e, hogy 2-3 másodperc után megáll 0,5-1 másodpercre?
Meg ahogy látom, van rajta soros port. Az programozásra van?
Az már kicsit bonyolultabb, kell hozzá vezérlőegység.
A 85. oldalon van, hogy külső kapcsolót hová kell kötni, oda kell beilleszteni egy időrelét. Meg gondolom, hogy oda kell még különböző önmegtartó reléket is beilleszteni, hogy egy klikkes kapcsolóval irányt váltsak.
Szia!
Talán már az eddigi próbálkozásaidból is látod, hogy az elvárásaid korrekt megoldása viszonylag komoly hajtástechnikai feladat; viszonylag széles fordulatszám-átfogást szeretnél, gyors fékezést szeretnél minél kiválóbb dinamikával. Ha aszinkron motort választasz, akkor ajánlom figyelmedbe a vektoros frekvenciaváltókat; ezek szélesebb fordulatszám-tartományban is korrektül működnek, és képesek a motort maximális nyomatékkal fékezni és gyorsítani. Persze ezek egy kicsit drágábbak, és mint már mások írták, a kis sebességen a motor melegedését valahogyan kezelned kell, továbbá a fékezés energiájától függően még fékellenállás is kellhet. Azt gondolom, hogy mégis inkább ez lesz a te utad, mert ehhez a tudás hamarabb megszerezhető, és ekkora teljesítményen a motor és a frekiváltó se annyira horror árú. A kefés motorok olcsóbbak, de korrekt szabályzót olcsón nem lesz könnyű találnod. A házilag összerakott szabályzók szabályozástechnikája kevés lesz; neked normális nyomaték-szabályzott 4/4-es hajtás kellene (különben vagy a biztosíték olvad, vagy nincs dinamika). Ha értenél az elektronikához, hajtástechnikához, akkor az egyik olcsó megoldás egy kefés mosógép motor is lehetne; ha a gerjesztését külön táplálod, akkor egy külső gerjesztésű dc motorként is tekintheted, amin még fordulatszám érzékelő is van. Tirisztoros hidakkal kellene táplálni..., de szerintem nem ez lesz a te utad.
Kár, hogy nem tudok oroszul...
Egyébként ezt a vezérlőt már több videóban is láttam de most nem jut eszembe az IC típusa...
Ó igen, és milyen furcsa, hogy 95% -ban orosz videókat dob...
Mások nem használják vagy mi...
De csak univerzális (kefés) motorhoz.
Adatlapból: Idézet: „functions for universal motor speed control in washing machines”
Közben az jutott eszembe a TDA1085 kapcsán, hogy az univerzális (pl a kommutátoros mosógép) motorok egyenárammal is üzemeltethetőek.
Az egyenáramot meg elvileg impulzus szélesség modulációval egyszerűen lehet szabályozni. Szóval ha készítünk egy PWM generátort aminek a kimeneti FET bírja a kb 400V -ot és a motor áramigényét, a hálózatot egyenirányítjuk egy hasonlóan méretezett egyenirányítóhíd és pufferkondenzátorral, akkor a fordulatszám szabályozás is megoldható fapados módszerrel nem? Próbált már ilyet valaki? Esetleg egy megfelelő értékü kondenzátort a motorral párhuzamosan a feszültség simítására? Persze ebben a felállásban a beépített tacho generátort nem használjuk... Tapasztalatok ezzel kapcsolatban valaki(k)nek? A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2016
Idézet: „impulzus szélesség modulációval egyszerűen lehet szabályozni.” Idézet: „ebben a felállásban a beépített tacho generátort nem használjuk” Akkor az bizony nem lesz szabályzás!!Csak vezérlés...
Jó rosszul fogalmaztam, vezérelni...
Az univerzális motor, egyenáramú soros motor. Az egyenfeszültségnek sem kell olyan nagyon símának lenni.
A TDA1085 is egy elég fapados megoldással (fázishasítással) hajtja a motort. (csak még van benne a szabályozáshoz szükséges néhány áramkör. A fázishasításos (triakos fényerő szabályzó) megoldásnál bonyolultabb egy egyenirányító + PWM hajtás. A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2016
Felesleges a pufferkondenzátor. Rossz esetben FET- vagy tranzisztorgyilkos is lehet. A motorral párhuzamosan akkora kondenzátor kell, ami a kefeszikrázást csökkenti. 100-220 nF. Ha ennél nagyobbat teszel, kell vele sorba egy ellenállás is, ~47-100 Ohm.
Sziasztok!
Kicsit elakadtam. Be kellene kötnöm egy 3 fázisú motort szalagfűrészhez, 3 fázishoz. Adott egy VGK-40-es csillag delta kapcsoló. A kapcsoló bekötésével tisztában vagyok, mert szerencsére rajta van a bekötési rajz. Viszont a motor kötődobozánál van a gond. Csak 6 vezeték van, U,V,W és R,S,T. A kérdésem az hogy hova kell kötnöm a nullát? Előre is köszönöm.
Értem. Tehát akkor csak annyi a dolgom, hogy a 6 vezetéket a VGK-40-től elviszem a motorig, a betápot pedig bekötöm a kapcsolóba a nullát pedig elszigetelem és kész is.
Hello! Inkább a nulla vezetékén a védőföldet vidd a gépig és kösd rá a motor házára (fémvázra).
Mindenféleképp így terveztem. Védőföld nélkül nem kötök semmit sem.
Sziasztok, segitseget kernek a bekotesre, mit hova kossek.
Koszi elore is
Felső fém lemez a földelés (már ha az csatlakozik a fémházra), az alsó három a három fázis. Ha jól látom, a csillagpont nincs kivezetve. Ha nem tetszik a forgásirány, két fázist megcserélsz és készen is van.
Nem kell nulla a háromfázisú motornak!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |