Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   117 / 151
(#) kadarist válasza ybanez hozzászólására (») Feb 28, 2016 /
 
Szia!
Nagyon jó termékek és szerencsére normális tokozással is kaphatóak: Bővebben: Link.
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2016
(#) ybanez válasza kadarist hozzászólására (») Feb 28, 2016 /
 
Kinek mi a norma... Én amit lehet SMD-ben építek, így nekem ez is jaú.
Pont a linkelt 611 2,5x3cm tele fóliára forrasztott lapáttal (gombostűfejnyi fehér hővezető közepére, rányom, zászlóhoz flux, (úgy 50W a Hakko T12? ) szélénél picit végighúzom a lapos fejet... Rover, Saab, BMW szellventik úgy 20A-t esznek teljes kitöltésen, épp csak langyos. (Mondjuk a műhelyben sem volt 5 foknál több.)

További szép napot!
(#) ktamas66 válasza ybanez hozzászólására (») Feb 28, 2016 /
 
Nekem is vannak hasonlók, de PWM-hez nem használtam még, mert mindig visszatartott a lassú átkapcsolási idő. Te így használod, vagy sima kapcsolóként?
(#) ybanez válasza ktamas66 hozzászólására (») Feb 28, 2016 /
 
Szia! Igen, PWM-el. 100Hz-1kHz-en használják járműtechnikában (klímakompresszor nyomásszelepe, ventillátor, szolenoidok...). (Valamelyik doksijában elböngésztem odáig, valami 65kHz a belső órajele, de erre nem esküszöm meg.) Ton és Toff max 410 us (mikrosec)(443-é).
Bátran, nekem beváltak nagy terhelésekre.
(#) k3gy3tl3n válasza ybanez hozzászólására (») Feb 29, 2016 /
 
Szia linkelnél egy kapcsolást, érdekelne egy ilyen viszonylag nagy áramú dc moci szabályzó.
(#) k3gy3tl3n hozzászólása Ápr 4, 2016 /
 
Sziasztok, errőla FET-ről mit gondoltok? 12V-ról szeretnék egy motort járatni vele ami 5A-t eszik folyamatos terhelésnél. Gate-et direktben kötném az AVR-re.
(#) JZoli válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Ápr 4, 2016 /
 
Milyen frekvencián menne?
(#) k3gy3tl3n válasza JZoli hozzászólására (») Ápr 4, 2016 /
 
Sajnos fejből most nem tudom megmondani, majd ha hazaérek. Úgy rémlik 200kHz környékén.
(#) patkolttojas válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Ápr 4, 2016 / 1
 
Szia!

Én inkább IRF1324-et tennék bele és a frekit egy DC motornál nem vinném fel ennyire, mert nem szereti. A meghajtáshoz meg javasolnék egy beiktatott plusz fokozatot, mert az AVR sem csípi a közvetlen meghajtást a FET gyors ki és bekapcsolása miatt.
(#) k3gy3tl3n válasza JZoli hozzászólására (») Ápr 5, 2016 /
 
Megnéztem 62.5 kHz-en megy a PWM.
(#) k3gy3tl3n válasza patkolttojas hozzászólására (») Ápr 5, 2016 /
 
Van otthon LTV 817 optocsatolóm az jó lehet? Akkor nem az AVR hajtaná közvetlenül a gate-et?
(#) ferci válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Ápr 5, 2016 / 1
 
Egy optocsatoló nem tud meghajtani egy fetet ilyen nagyáramú kapcsolásban.. Annak a jelét négyszögesíteni kellene először, aztán valami jobb meghajtót tenni utána.
Fetet pedig min. 50-60 voltos kell berakni, + a nagyáramú gyors dióda védelemnek.
(#) pgabor2 válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Ápr 5, 2016 / 1
 
TLP250-es optocsatolót használj, direkt ilyen célokra van. 12-15V-os táp kell neki.
(#) k3gy3tl3n válasza pgabor2 hozzászólására (») Ápr 5, 2016 /
 
És 5V logikai szintről lehet vezérelni? Az alábbi kapcsolást találtam, nem tudom helytálló e?
Ezen a képen akkor a B2 supplynak 12V-nak kell lennie, viszont akkor a Vin lehet 5V ? Na azthiszem hülyeséget kérdeztem, mivel ez opto csatoló a bal oldalon lévő "led" nyilván 5V-al is fog működni. Mindegy azért erősítsetek meg vagy cáfoljátok
(#) killbill válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Ápr 5, 2016 /
 
Idézet:
„És 5V logikai szintről lehet vezérelni?”
8mA kell a LED-nek. Ilyenkor kb. 1.6V esik a LED-en. De ezt az optot az adatlapja 25kHz-ig ajanlja.
(#) k3gy3tl3n válasza killbill hozzászólására (») Ápr 5, 2016 /
 
Szia, igen pont az adatlapját nézegetem és az én 60kHz-em sok lesz már neki. Ha felviszem a prescalert 1024-re akkor elvileg 16kHz-re csökkenthetem a PWM frekit. A legjobb talán az lenne ha még kisebb, 1kHz körüli vezérlést tudnék kihozni, de sajnos a 16MHz CPU freki adott, a prescaler meg nem lehet nagyobb mint 1024 azt atmega 328p 0-ás timerén. Viszont valahogy lehet külső órajelet is használni, nem csak a prescaler által csináltat. "External clock source on T0 pin. Clock on falling edge." Ezt viszont még nem használtam soha, de ez már másik topic témája lesz.
(#) patkolttojas válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Ápr 6, 2016 / 1
 
A TLP250 tényleg jó lenne Neked. Viszont ez a linket nézd meg:

Bővebben: Link

Arra gondoltam, hogy a fázishelyes PWM jel alapfrekije szerintem itt a fele a gyors PWM frekijének, vagyis majdnem jó lenne a motorodhoz. Azért kérdezz meg erről egy ATMEGA szakértőt is, hátha másképp látja. Azt nem is tudom, hogy van e benne 16 bites számláló és azt lehet e erre a célra használni.
A hozzászólás módosítva: Ápr 6, 2016
(#) k3gy3tl3n válasza patkolttojas hozzászólására (») Ápr 6, 2016 /
 
Szia, tegnap az AVR fórumon kiderült hogy rosszul számoltam ki a PWM frekit.
A következő lehetősegeim vannak:
-ha a prescaler=8 -> 7812.500Hz
-ha a prescaler=64 -> 976.562Hz
-ha a prescaler=256 -> 244.141Hz (jelenleg ezt használom a fet kapcsolgatásához)
-ha a prescaler=1024 -> 61.035Hz
Szóval a 976Hz még szóbajöhet mint lehetőség a 7812Hz már túl sok a 61 pedig túl kevés lenne szerintem. Viszont a jelenlegi 244Hz-el szépen jár, nem melegszik semmi (csak a motor, 10 perc járatás után 5A-es terhelés mellett). Egyenlőre még a mikrokontroller-ről járatom a fet-et de ha megjön a TLP250 kifogom próbálni.
(#) JZoli válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Ápr 6, 2016 /
 
Itt a fő gond az, hogy ilyen nagy PWM frekvencián a FET gate kapacitáson már elég sok gondot okoz! Ez ha jól látom az eredetileg linkelt FET-nek 2000pF felett van, hát erre ha még csak 10KHz-s jelet is vezetsz elég számottevő áram fog folyni! Ezt az AVR biztosan nem fogja tudni! Én ezért kérdeztem rá a frekire. Szerintem FET meghajtó áramkörre lesz szükséged. De ha csak 60-70 Hz lesz akkor talán még jó lesz! De a motor nem tudom ezt hogy fogja kultiválni.
(#) k3gy3tl3n válasza JZoli hozzászólására (») Ápr 6, 2016 /
 
Ahogy írtam, valójában 244Hz-ről járatom. Előtte rosszul számoltam ki a PWM frekit. De lehet, hogy kipróbálom 976Hz-en is, hogy látok e különbséget.
A fet amit az elején linkeltem 2000pF feletti az "Input Capacitance" viszont jelenleg ami bevan építve annak is 1700pF (IRL640A) és meg bírja hajtani az uc. Majd tesztelésnél kiderül. Egész pontosan MAX Input Capacitance az IRL640A esetében 1705pF az FDP8447L-nél pedig 2500pF szóval valóban van különbség, de ha az IRL-t meghajtja az AVR akkor az FDP-t is meg fogja hajtani a TLP250. Reményeim szerint Sőt tovább megyek lehet hogy az AVR is meghajtaná.
(#) JZoli válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Ápr 6, 2016 / 1
 
Meghajtani valamennyire biztosan meghajtja. Általában akkor van gond, ha ki tudja nyitni, de nem teljesen, vagy kinyitja teljesen, de lezárni nincs elég idő, vagy nem süti ki a "gétkapacitást" rendesen, mivel nem biztos, hogy a prociban van aktív elem ami a föld felé biztosíthatná az áramutat. Ilyenkor csak azt lehet észrevenni, hogy melegszik a FET. De szerintem pár száz hertz nem okoz nagy gondot még! Csak azért írtam, hogy erre a PWM esetén oda kell (érdemes) figyelni.
(#) mr.Cara hozzászólása Ápr 7, 2016 /
 
Megépítettem az alábbi kapcsolást, de a motor amivel próbáltam csak pörög ezerrel .
Segítene valaki rendbeszedni? Egy akus csavarbehajtó motort szeretnék vele szabályozni.
(#) ferci válasza mr.Cara hozzászólására (») Ápr 7, 2016 /
 
Nem lenne jobb egy .png vagy .jpg kapcsrajz?
(#) ferci válasza mr.Cara hozzászólására (») Ápr 7, 2016 /
 
De printscreen-nel pl. tudsz képet csinálni róla, nem?
(#) mr.Cara válasza ferci hozzászólására (») Ápr 7, 2016 /
 
Csak sikerült a .pdf-be nyomtatni.

PWM_556.pdf
    
(#) ferci válasza mr.Cara hozzászólására (») Ápr 7, 2016 /
 
Jó lenne szkóppal meg nézni ( ha lenne ), mit kap a gate... impulzusok jönnek-e az 556-tól vagy sem. Az is lehet, hogy túl szélesek és átfedik egymást, sima dc jön ki.
Ha a CV lábra menő potival nem tudsz lejjebb menni a fordulattal, az első ic-rész frekijét vedd lejjebb egy paralel kondival ( C1-en).
A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2016
(#) Massawa válasza ferci hozzászólására (») Ápr 7, 2016 /
 
Egyszerübb az 556-ra átmenetileg nagyobb kondikat rakni, a kimenetre ( a tranyo elé) meg egy LED-t igy fogod látni hogy mennek az impulzusok meg azt is hogy változik a szélességük. Az ilyen alacsony frekire a motornak szaggatva kell mennie. Ha idáig eljutsz akkor növelheted a frekit.
(Kiveheted a kondikat)
De ne feledd a furogép motor sok 10 A-t igényel.
(#) ferci válasza Massawa hozzászólására (») Ápr 7, 2016 /
 
Én szkópon szoktam nézni..
Egyébként odaírtam, hogy C1-re kell kondi, nem az 556-ra...
A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2016
(#) Massawa válasza ferci hozzászólására (») Ápr 7, 2016 /
 
Én is, de a LED hasznosabb ( és az ott van mindig ahol az áramkör)....
(#) ferci válasza Massawa hozzászólására (») Ápr 7, 2016 /
 
Mindegy, mi van rátéve... akár lehetne egy nagyohmos füles is, hi... aztán pár kHz-ig is lehet hallgatózni...
Ja, hát a feladat arról szól, hogy miért pörög maxon a motor..- akinek meg nincs szkópja, válogathat, mit és mivel tud tenni.
A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2016
Következő: »»   117 / 151
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem