Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor töltő
Sziasztok!
Hogyan mérhetném meg egy 18650 Li-ion 3,7V-os akkumulátornak a valós kapacitását anélkül hogy lemeríteném?
Ha jól értem csak úgy tudnám meghatározni a pontos akku kapacitás értékét, ha kisütés során a terhelőáramot konstans értéken tartanám. Q=t*I.
Pontosan milyen áramkörrel valósíthatnám meg ezt?
Elég egy ellenállás is. Ezen ugyan változik az áram a melegedése (nagyobb teljesítményű ellenállásnál elhanyagolható) és az akku kapocsfeszültsége függvényében, de referenciaértékhez bőven elég. Legfeljebb a kisütés eleji és végi áramot átlagolod. Azt viszont nem árt tudni, hogy nagyobb terhelésnél kevesebb kapactást fogsz mérni.
Hello! Hogy a kérdésedre is válaszoljak,áramgenerátor szükséges az állandó áram tartására. Vagy mint én is tettem itt mérem a kisütőáramot és annak időbeli integrálját veszem. Ekkor nem szükséges a pontos áramérték tartása.
De ahogy Bakman is írja, a terhelés nagyságától eltérő kapacitásértéket fog leadni az aksi. Vagy is a mérés bizonytalansága gyakorlatban nagyobb, mint a feszültségesés miatti áramváltozás a töltés eleje és vége között. Arról nem is beszélve, hogy használat alatt a valóságos terhelése általában változó, így a kinyert kapacitás is változó nagyságú lehet ugyan annál az aksinál.
10 V alatt nem tölt?
Vettem egy Carstel Intelligent 12V 2A-es "okos" töltőt és rákapcsoltam a robogó aksijára, amelyben kb. 5 V maradt. De a töltő nem töltött! Felhívtam az üzletet, azt mondták, ha 10V alá merül az aksi, a töltő nem tölt. (...mert ugye intelligens) Kissé nem értem, hogy van ez? Eladó persze rögtön új aksit javasolt. Mit lehet tenni?
Az eladó jól látja a helyzetet, és az aksi sorsát.
Akkor hogyan lehet egy kisütött, nulla töltöttségűt feltölteni?
(és a gyári leírásban ez miért nem szerepel?) A hozzászólás módosítva: Ápr 13, 2016
Nem szabad nulla töltöttségre levinni az akkut. Ezt az állapotot mélykisülésnek nevezik, ebben az állapotban maradandó károsodásokat szenvedhetnek az akkucellák.
A 12V-os akku ~10V alatt mély kisütésben van (vége van). Feltéve, hogy nem 1 cellazárlat miatt megy 10V alá. (Tehát a többi jó még.) Némely fajta akkuk (nem az ólom/savas) visszatéríthetők/bírják. Tehát egy 12V-os akku ~10.5V-nál már kisütött állapotban van. 5V tuti halál. Nézz utána a neten.
A hozzászólás módosítva: Ápr 13, 2016
Tulajdonképpen sehogy. Ezt Én is nehezen fogadtam el, de mégis így van. Az akkumulátor feszültsége nem csökkenhet egy adott érték alá normál állapotban. Ha ez mégis megtörténik, akkor onnan már nincs racionális visszaút (persze kínlódni lehet vele, de a dolog nem fog tartós eredményt hozni).
Nekem sikerült egy teljesen 0 voltra lemerített zselés akkut visszahozni az élők soraiba, igaz 1 hétig kellett vele játszani de a mai napig jól működik, pedig már 1 éve hogy halálra ítélték..
Valamilyen, nem intelligens töltővel próbáld 10-11 V környékére feltornázni az akku feszültségét majd gyorsan rákötni az okos gépet. Használhatsz olyan 12 V-os adaptert is, ami bírja a rövidzárt, ugyanis ha 12 V-ot rákötsz az 5 V-os akkudra, nagy áramok is folyhatnak. Az is megoldás, ha az adapterrel sorbakötsz egy 12V/5W-os izzót, az szépen korlátozni fogja az áramot.
Nem biztos, hogy teljesen tönkrement az akku, de ha már lemegy 5V-ra, szinte biztos, hogy maradandó károsodást szenvedett. Mindezek mellett egy próbát megér.
Hello! Hála égnek az itt még nem Amerika, hogy lehetne perelni a mikró gyártót, mert nem volt a használati utasításban, hogy kutyát nem lehet benne szárítani..
Vagy is egy aksitöltő, alapvetően üzemszerű használatra terveznek. Tehát nem egy "legyökölt" aksihoz, hanem egy lemerülthöz. Annak feszültsége semmi esetre nem lehet 10V alatt. Ha ilyen aksit töltene valaki, az már nem nevezhető általános használatnak. De abba is bele kell gondolni, hogy ha alacsonyabb feszültségről is tölt, akkor esetleg egy 6V-os aksit is rá teszel, az tönkreteszi és ismét reklamál az okos fogyasztó.. Tehát némi belátás is szükséges egy eszköz használatánál. Egyébként nekem is volt egy tapasztalatom. Leírom, de az nem jelenti azt hogy egy dologból statisztikát lehet készíteni, vagy általános következményeket levonni. A barátom felesége nem tudta elindítani a szuzukát. De csak másnap szól. (Állítólag valami be volt kapcsolva.) Én egy nap múlva mentem megnézni. Elsőként megmértem az aksit. Nem akartam hinni a szememnek, teljesen nulla volt a feszültség. Kivettem az aksit, és még vacakoltam géppel, addig tulajdonképpen várakozott vagy 20 percet. Ismét megmértem, következetesen nulla volt benne. Így hazavittem. Van egy tápegységem, ahol a váltó 24V is ki van vezetve a pákához. Így a táp GND pontja és egyik váltó pont között, tulajdonképpen félhullámú 24V-os feszültség van. Sorba kötöttem ezzel egy 24V-os 100W-os izzót és ezzel el kezdtem tölteni az aksit. (Mert mondanom sem kell, nekem nincs töltőm..) Kb. 2A lehetett az átlag töltőáram. A trafó nem nagyon örült a félhullámú terhelésnek, de lévén hogy vagy 250VA-es, kis melegedéssel meg szaggal azért átvészelte a dolgot. Nagyon-nagyon lassan emelkedett a feszültség. Tulajdonképpen több napig töltöttem, de éjjel nem mert nem mertem rajta hagyni a töltőn, nehogy kipukkadjon az aksi és kifolyjon a sav. Tehát éjszakánként pihent. Az utolsó nap végén, már 13,9V-ra emelkedett a feszültség. Na, gondoltam, még egy kicsit másnap töltöm, és figyelem is hogy 14,5-nél ne menjen tovább. Reggel egyből rátettem, megmértem, és már is 14,2V lett a feszültség. Így ez után már nem is töltöttem. Nem igazán értettem, de mintha a pihenés alatt "összeszedte" volna magát. Nos a lényeg, hogy azóta ugyan én meg nem mértem, de működik vele a kocsi. Mondanom sem kell, hogy amikor visszatettem, nem találtam olyan fogyasztót, ami lemeríthette volna. De mint írtam, ez csak egy alkalom volt, és ahogy Murphy írta, "Ha egy kísérlet sikerült, ne ismételjük meg még egyszer!"..
Megerősítem a tapasztalatodat!
Van egy 13.5 V-os tápegységem, erős, előkerestem, arra kötöttem az akkut, egy éjjel felvitte 10V fölé. Ekkor áttettem az intelligens töltőre, ami így már érzékelte és tölti rendesen. Ahogy írod, ha az aksi akár csak nulla feszültséget mutat is, nem biztos, hogy tönkrement... (a bolti eladó is hamar pálcát tört az aksi fölött). A gyári használati utasításhoz csak egy analógia: ki gondolná (mondjuk egy laikus fogyasztó...), hogy egy hűtőgép csak 16 fok C fölötti hőmérsékleten műxik? Mert ugye a régiek minden körülmények működtek (mint nálunk a jó öreg Szaratov még ma is...) Történt pedig, hogy a korszerű Zanussi az őszi hűvösödő szobában 10 fok C körül nem akart fagyasztani. Tönkrement a termosztát! Miért nem olvasták el a használati utasítást? mondta a szerelő. És igaza volt, mert ott le van írva, hogy csak 16 fok felett műxik... Volt is egy egyszerű aksi töltőm, több évtizeddel ezelőtt, az a nullás aksit is töltötte. Szóval, nem minden régi dolog rossz, ami nem "okos"... Végül, megköszönöm a fórumtársaknak a sok érdekes és hasznos hozzászólást!
Azért írtam azt is, hogy messzemenő következtetéseket nem szabad ebből levonni. Mert azt viszont többször tapasztaltam, hogy egy gyenge de még működőképes aksit lemerítve, többször már nem használható. Nyáron pedig még elmenne egy darabig.
Az oka pedig véleményem szerint, hogy a cellák kapacitása ekkor már közel sem egyforma. Így lemerítéskor a még töltött cellák, a lemerülteket ellenirányú árammal tölti. Vagy is átpolarizálja. És ez után, már használhatatlan az aksi. Ehhez bőven elég egy nyitva felejtett kocsiajtó lámpája egy éjszakára, vagy leállított motor melletti tompított 1..2órán keresztül.
Végül is LM317 TO220-at használtam. A kimenet és az adj közé kötöttem egy 1.7ohm-os ellenállást. Bővebben: Link
Tettem rá hűtőbordát. A bemenetére 3.7V li ion akksi volt kötve. Egy időben mértem az áramfelvételt és az akku feszültségét. 4V-ról indult, ekkor 0.7A-t vett fel. Aztán 2.5V-on 0.39A. Az áramcsökkenés áramgenerátornál: 0.31A Ha csak egy ellenállást kötnék az akkumulátorra, akkor R=4V/0.7A=5.71Ohm, ezzel a 2.5V-os feszültséghez tartozó áramfelvétel 0.437A lenne. Áramváltozás: 0.263A lenne. Puszta ellenállással kisebb lenne az áramváltozás, mint áramgenerátorral? A hozzászólás módosítva: Ápr 16, 2016
Hello! Egy áramgenerátor árama állandó. De vannak tápfeszültség megkötések is. Az ellenálláson konstans 1,2V lenne, és az IC működéséhez a be és kimenete között, minimum 2V szükséges. Így a minimális feszültség ami a táplálásához szükséges 3,2V. Ha ez alá csökken, az kimenti áram is csökken, mert megszűnik generátornak lenni.
Újra jelentkezem a fejleményekel. Az akutőltő dobozát lefestetetem és véglegesitetem, bár késő este lett és nem tudtam befejezni. Még a stabil 2x5V illetve a 12V hiánzik a fesz méréshez és a venti vezérléshez.
Az első teszt az este indúlt és most is tart, jellenleg cseptőltés zajlik (0.5A alatti tőltés). Az este 5A tőltőáramot állitotam be, ami reggelre 0.5A alá esett. Ventilátoros hűtés mellet nem volt számottevö melegedés, csak a diodák langyosodtak, de azt is csak alig éreszhetöen. Viszont reggelre hidegek voltak. Részemröl meg vagyok eddig elégedve a teljesitményével, bár még hátra van a 8A tőltőáramal való tesztelés, illetve a 2x8A azaz a két aksi tőltése egyidőben 8 Amperel, de még előbb az elejét szeretném befejezni, csak ott még tanácstalan vagyok. Várom továbra is a hozzászolásaitokat, tanácsaitokat illetve az észrevételeiteket! A hozzászólás módosítva: Ápr 17, 2016
Sziasztok !
Lenne itt ez a pici Li-Ion töltő és az lenne a gondja hogy a kimeneti fesz 0V. Merre induljak ? Köszi
Szia!
A hálózati pufferkondin mekkora feszültség van?
Az jó. Trafó tekercsek nem szakadtak és a tranzisztorok valamint az ellenállások is megfelelő értékűek?
A tranyókat még nem mértem. A trafó Ks 14. Ennek hogy vannak a tekercs kivezetései egymás mellett a primer és szemben egymás mellett a szekunder? Az optocsatolónak mi a szerepe?
Az összetartozó tekercsvégeket kimérheted ohmmérővel. A primeren két egymástól független tekercs van, egy a főáramköri tekercs, egy a segédtápfeszültség tekercse. Az optopcsatolón keresztül kap szabályzást a szekunderről a primer oldali kapcsolóüzemű áramkör.
A trafón 4 kivezetés van csak. 4 tekercsvéget is látok.
Mutass képet a forrasztási oldalról.
Ez lenne a forrasztási oldal.
Sziasztok!Volna egy olyan problémám, hogy a Hitachi akkumulátoros csavarozómhoz való töltő nem működik.Most akartam használni, de néhány pillanat után kialudt a jelzőlámpa, és azóta egyik akksit sem tölti.A kapcsokra rámérve csak 8v-ot ad ki, holott elvileg 12v-os töltő.Szétszedtem, rámértem a trafó szekunder oldalra, ott még megvolt a 12v, de ennél tovább nem értek hozzá.Van valakinek tippje, hogy merre érdemes elindulni?Előre is köszönöm a segítséget!
Hello! Esetleg fotózd le a másik felét is a panelnek, hátha úgy el lehet igazodni rajta. (Feltéve, hogy nincs ott egy marék felület szerelt akármi.) De mivel láthatóan tirisztor van a kapcsolásban, az még nem jelent semmit, hogy műszerrel mit mérsz.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |