Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Muzeális készülékek-alkatrészek restaurálása
Témaindító: Kutyuli, idő: Márc 29, 2008
Témakörök:
Nos a legjobb anyag a felújításra ismeretes.. Egy profi ismerősöm csinálta meg így az Orion Budapest televízió kondenzátor hangszóróit.. Az anyag maga a striloflex kondenzátor.. Megbontod, letekered.. szépen kisimítod. Ezt nem teheted meg a pacsi hangszóróinál, mert azok jóval szélesebben, mint a televízióban használt vékonyka kondihangszóró.
"A kondenzátor membrán fémgőzölését megette az idő, így széttekercselt fóliakondenzátor darabbal oldottam meg a dolgot" Szerintem nagyon ügyes, azt mondta működik szépen. S egy kép arról hogy a televízióba mekkora hangszórót tettek.. szólt is mint az ágyú. Szinte "Hifi" minőség volt. A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2016
Elvileg nekem van magassugárzóm. Állapotáról nem tudok nyilatkozni (az igazat megvallva még azt sem tudom hogy hová tettem ).
De ha ott leszel a találkozón, akkor előkaparom... Amit _BIG_ mond, abban sok igzság van, és könnyen leellenőrizheted. - Katód kondenzátor mellé hozzáérintesz/forrasztasz párhuzamosan egy másikat (nem kell pontosan ugyanolyan/ugyanakkora), és ha jelentősen hangosabb, akkor csere (vagy fixre bekötöd). - Segédrácsfeszültség esetében feszültség mérés. Hangszóróim is vannak, csak azok meg "súrolnak". Gondolom lengőt tekercselni meg nem szeretnél
Köszi! A Pacsirtában nincs katódhidegítés az EL84-en. Egy 150ohmos ellenálláson és a kimenő szekunderén keresztül van földre kötve a katód. A segédrács hidegítés viszont jogos. Kevesebbet foglalkoztam én ezzel a rádióval anno, mint amire emlékeztem. A betervezett dolgokra úgy emlékeztem, mintha már megtettem volna. Még a szivárgó pufferkondit sem cseréltem ki... ESR mérővel ellenőriztem, jó az még... . Egyébként nem is búg vele a rádió, és már nem szivárog, vagy mert elfogyott, ami szivároghatna, vagy mert eltömítette az elektrolit útját az a fehér trutyi, ami a folyadék elpárolgásakor hátramarad.
Szóval a segédrács hidegítés gyári, és papírkondi. Ahogy az összes többi papírkondit is cserélni kellene. Nem tudom, mikor lesz erre időm... Amúgy 1961-es a masina, legalábbis 1960 közepénél fiatalabb alkatrészt nem találtam benne.
Megnéztem a Kádár-könyvben, tényleg nincs katódkondi az EL84-en. De az egyik könyvben 150 ohm van ott, a másikban 220 ohm...
A régi papírházas papírkondik hajlamosak az elöregedésre (kapacitásvesztés), illetve a tömítő szurokdugók repedezése miatt a benedvesedésre, amitől átvezetnek. Janó bácsi remek leírást adott közre a felújításukról, azaz a régi beltartalom modern kondenzátorokra kicseréléséről. Főleg azért érdemes ezeket megtenni, mert ha a csatolókondik vezetnek át, akkor a következő fokozat csöve veszélyben van az anódegyenfesz rácsukra kerülésétől. Az EL84 katódján -7,5V-nak kellene lennie, a segédrácsfesz 220V. Ezt egy 5nF-os papírkondi is hidegíti. Ha ez a kondi átvezet, akkor nem csak az EL84 fog szenvedni, de az összes előző fokozat is alacsony anódfesszel fog működni. Illetve a kimenőtrafó szűrőfojtó is egyben, ami az előző fokozatok anódfeszét simítja, emellett ez az áram a kimenőt is ellenmágnesezi. Nos, ha a terhelés nagyobb, akkor a trafó mágnesezését eltolja, így torzíthat. Az is előfordulhat, hogy ha az EL84 segédrácsfesze volt kevés, akkor a helyes feszültség helyreállítása után búgni fog a kifolyt szűrőkondi miatt, mert megnő az anódáram. A kifolyt elektrolit nem szerencsés, mert vezet, ha rossz helyre kerül, zárlatot okoz.
EL84 lábkiosztás-rajta mérendő fesz-ellenállás.
1. üres 2.Vezérlő rács / G1/ 0V- föld felé - 1Mohm,vagy kisebb 3.katód+G3 7-8V 120-150ohm a föld felé 4.-5. fűtés 6.üres 7. anód 250V a hangkimenő trafóról 8.üres 9.seg.rács / G2/ 250V S persze az papírkondikat cserélni kéne striloflex vagy hasonló korszerű darabokra. A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2016
Bekapcsoltam, és sokkal hangosabban szólt, mint amire emlékeztem, bár a torzítás is hatalmas volt 3/4 hangerő felett... egy darabig. Most megint halk, de legalább nem torzít annyira. PU bemenetről most nem tudom kipróbálni. Anódfesz 272V, segédrács 222V, és a segédrács hidegítő egy 4,7nF-os kerámia csőkondi, nem papír. URH-n most csak tükörfrekvenciás vételem van, a Music FM bejön (89,5MHz, tükörfrekvenciája 68,1MHz), elkevertem a konvertert valahova... Szóval az nem mérvadó, hogy URH-n halk, de középhullámon is... A Kossuth amúgy nem jön be, csak a sáv közepén valami külföldi adó, de az jó erősen... Valami elmehetett a KH tekercskészleten, mikor az előbb kétszer is kilőtte... Ezt nem tudom, miért tette, korábban nem csinált ilyet. Elég nehézkes volt visszaakasztani, de most úgy látszik, stabilan bent maradt. A hangregiszter egyik érintkezőcsoportját is kilőtte...
Ebben már nem a kátrányos, papírcsöves papírkondik vannak (csak egy, a varázsszem foglalatán), hanem az áttetsző, barnás műgyantával impregnáltak. Ha majd komolyabban nekiállok ennek a rádiónak, mindet cserélem. Ez remélhetőleg még az idén bekövetkezik. 2013-ban nyomtatott kapcsolási rajz volt beledugva a belsejébe, szegény már ezek szerint 3 éve várja a jobb sorsot...
Köszi! Ezek stimmelnek (csak feszültségeket mértem), de az anód rajz szerint 260V (én 272-t mértem), a segédrács 220V (én 222-t mértem).
Persze, a papírkondikat mindenképpen cserélni fogom. A legtöbb styroflexem 160V-os, de van néhány 250V-os is, remélhetőleg találok a szükséges értékekből 250V-osat. Mondjuk a 220-230V-os segédrácsra már keveslem a 250V-os kondit, oda inkább valami 400V-os polipropilén lesz, szerintem...
Hm, ha megint halk, akkor lehet még szakadt rácsellenállás is (vagy oxidálódott forrasztás, nem érintkező csőfoglalat), ami időszakosan érintkezik.
Nekem a Tertámban volt a KF-csőnél egy szivárgó segédrácsfesz szűrő csőkondi, ami néha vezetett, ettől a segédrácsellenállás is leégett. A hatása időszakos torzítás volt. Attól hogy csőkondi, még lehet rossz.
Tesla NZC-041 lemezjátszó érdekel valakit? Állapota ismeretlen, külső szemrevételezéssel épnek tűnik. Újpestről a hétvégén elvihető.
Vezérlőrácsra nem mértél rá? Ott 0V-ot kell mérj. Ha feszültség van rajta akkor valamelyik kondi átvezet. Ha a 2.lábon +villany van akkor valamelyik csatolókondi átvezet.De itt jön a második érdekesség!Ha a vezérlőrács / 2.láb/ +villanyon van akkor a cső teljes nyitásba kerül.Ilyenkor viszont a megnövekedett katódáram miatt meg kell nőnie a katódfeszültségnek is.Vagyis a 3.lábon 7V-fölé kell mennie. Egy pár mérés és tisztábban látsz. Ui: Félreértés ne essék a képen látható kondenzátor is papír kondenzátor. Ilyenek vannak benne? Igaza van BiG-nek, ha így váltakozik.. Nálam is ezt csinálta akkor egy halom KH is lehet. Rossz csőfoglalat.. kicsit karistolgasd meg.. Cső párszor kivesz, visszadug. Érintkezőrugó megmozgat. vacak hibákat produkál. A csúszkákat lenyomva hátratolva (azt hiszem) ki lehet venni.. s az ezüst szegecsek ha oxidáltak akkor nem érinti az érintkező, de azokat ne hajtogasd, mert lepattan! A szegecseket óvatosan tisztíthatod.. ha nagyon fekete akkor a legfinomabb csiszolópapírral óvatosan..
A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2016
Jajj, de szép jószág ez a Budapest... Én is nagyon fenem a fogam egyre, de addig nem lesz, amíg bagóért nem tudok valahonnan szerezni, per pillanat 22.000-ért hirdetnek egyet, meg is ér annyit, de nem tudok mostanában annyit rászánni.
Az a kondi nem styroflex lesz, azokat nem lehet letekerni, mert teljesen összenőnek a menetei a gyártás utolsó fázisában kapott hőkezelés során. A képen látható egy poliészter dielektrikumú, alufóliás Remix C210 lesz. Szerintem én kipróbálom a kaptonfóliás trükköt, ha kapok olyan széles kaptont, mint a hangszóró. De a legjobb lenne aranyat gőzölni az eredeti fóliára... Valami kutatóintézeti kapcsolat kellene, elektronmikroszkópos vizsgálatokkor szokták arannyal gőzölni a preparátumot...
Hát 22 ezerért nem vennék én sem, de itt-ott padlásokon, falusi pincékben még akad megmentésre érdemes példány. Az ismerősé így nézett ki fellelt állapotban. Én inkább tévében vagyok benne, mint rádióban. A pacsi az első párom nagyszüleié volt, és a padlásról hoztam le egy Videoton Fortuna tévével együtt. Nálam van továbbá a nagyapámék Kékese is, szintén padlásról, és a másik oldali nagyszülők Orion Orettája is. Volt velük babra, míg rendbe vágtam őket..
A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2016
Vezérlőrácson 0V DC, katódon 6V. Szerintem ez a végfok teljesen rendben van...
Majdnem ilyen papírkondik vannak benne, csak azoknak a vége nem ilyen barna trutyival, hanem szép, víztiszta áttetsző barna műgyantával van lezárva. Tudom, ettől még papírkondi, tehát cserés... Kár, mert a papírkondik (amíg jók), nagyon jók, nagyon kicsi a veszteségük. Van egy japán Leader szkópom, abban 0,5µF 1600V-os japán Marcon olajpapír kondik voltak a nagyfesz sokszorozóban, alig 3 év (alkalmi) használat után elkezdtek átütögetni (NOS állapotban került hozzám a szkóp 2007-ben, 87-88-as gyártmány. A típus '78-80 körüli lehet (LBO-508A), lehet, hogy a kondik is akkoriak voltak). Szerintem azok a hosszúkás alu hengerek is papírkondik lesznek... Azokat legalább ki lehet belezni.
Igen, az átlátszó is az. Az aluházas (NCP, NCMP) az epoxy. Szintén cserés 60 év után.
Budapestből nincs szerintem olyan sok. Azokból tudtommal több ment exportra, mint itthonra. Jééé, ebben már nincs ioncsapda-mágnes? Milyen cső van benne, talán valami korai, aluminizált Tungsram?
Nekem is van Kékes, csak a II-es kiadás, szögletes kávában. A csöve valószínűleg felújított (ágyú cserés), mert egyenes ágyú van benne, nem kell rá ioncsapda mégnes. "ZURT" névre hallgat a képcső, annyit sikerült kinyomoznom, hogy ez a lengyeleknél valami olyasmi, mint nálunk a GELKA. Eddig nem tudtam, hogy Kelet-Európában is foglalkoztak képcső felújítással, azt hittem, ez csak az amcsik mániája volt... AW43-80/II van ráírva, ha jól emlékszem. Kérdés, hogy az ágyúcserekor kapott-e aluréteget az ernyő, mert ha nem, szép kis foltot éget bele az ionbombázás (bár ha eddig nem tette, már nem is fogja, az az évi pár perc használat kevés hozzá). A kékesen kívül egy Carmen, és egy AT505 (második kiadás, automata, de még nem Duna) van még. A Carmenben Tungsram cső, az AT505-ben Philips (Miniwatt-Dario). A Kékes működik jól, a Carmen kb 10, az AT505 kb 4-5 éve vár a rendbetételére. Mindkettőn van raszter, csak vétel nincs KF és RF gondok miatt. Az AT505-ön van még valami nagyon gyenge vétel, közel az összes cső fáradt benne, a képcső szerencsére tök jó. A Carmen teljesen halott, de szépen világít az ernyő, hatalmas fényereje van annak a Tungsram csőnek még mindig, pedig rengeteg üzemóra van benne (a képcsőfoglalatra menő kábelköteg és a ráhúzott mipolán cső a foglalattól 5 centire már töredezik a kiszáradástól) . Most, hogy már csöves Minivizorom is van, már csak egy Budapestre és egy Munkácsy Colorra vágyom, lehetőleg nem orosz képcsővel. Aztán elég lesz a tévékből, mert már nem tudok mozdulni tőlük
Epoxyval impregnált papír, nem? Egyébként ezek a nagyon hosszúkás, radiális kivezetésűek, amik a Pacsirtámban vannak, Remix CP-632 típusúak.
Anódfesz és segédrács-fesz rendben, az anód még magas is. A munkapont beállító elemek ohm mérővel ellenőrizve rendben. Emissziószegény lenne a cső, ezért kicsi a katódáram?
Megmértem még egyszer... Kétlem, hogy emissziószegény lenne a cső, mert már majdnem egy perc eltelt a rádió kikapcsolása óta, kicsit sem izzott a katód, és még mindig jól hallható brummot produkált a hangszóró, ha ráléptem a vezérlőrácsra a mérőcsúccsal. A katódellenállás 151 ohm, a vezérlőrácsról a földre menő R44 viszont 470k-ról megnyúlott 580k-ra. Ezt még kicserélem, aztán szerintem elnapolom a projektet, mert most nincs időm mélyebben belefolyni, és ez a jószág láthatóan egy marék papírkondi cseréjét, és az összes ellenállás végigmérését megkívánná, ha nem akarom magamat szívatni időszakos, bizonytalan hibákkal. Rámértem találomra két másik ellenállásra, az egyik azok közül is meg volt nyúlva, illetve nagyon a 10%-os tűrés felső határán volt (R15, 68k helyett 76k). Ezek a 100k körüli és nagyobb ellenállású szénréteg ellenállások sajnos hajlamosak ilyesmire, bár még mindig jobbak, mint az USA-ban divatos szénpaszta ellenállások... Igazából annyi lett volna a jelenlegi tervem, hogy megtudjam, passzol-e a Pacsirtába a Daxli URH tunere, csak azért, mert most van esélyem hozzájutni egy CCIR normás Daxlihoz. Ehhez képest máris jobban belefolytam, mint ahogy azt terveztem, illetve ahogy azt jelenlegi elfoglaltságaim megengedik. Köszönöm a segítséget mindenkinek! Remélem, minél hamarabb nekiláthatok a Pacsirta teljes felújításának.
Remix NCP-632 csatolókat hajigáltam kifelé a BEAG keverőerősítőből.. A 807-es csatolójaként, pirították a csövet. Apropó, amikor torzan szól nem izzik az az EL? Búgás? A puffert cserélted, akkor egy szintén könnyű teszt. Kihuzigálod az EZ 80,EL 84,EBF 89,ECC83-as csöveket,majd egyesével vissza.. Ahol már búg ott a körben keresendő a bibi.
A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2016
A Pacsirtában lévő epoxy kondik megbízhatóak, nekem még egy sem volt szivárgós, kerámiakondi(a barna-II. tipusú) is lehet néha rossz, ellenben az ellenállatok között bőven volt megnyúlt, sőt szakadt is (munkapontok). A hullámváltó lehet kh.-s, a pogácsákat nem tanácsolom csiszolni, az oxidot éles szikével jó finoman lekaparni, hogy lehetőleg fényes legyen a felülete. A rugós érintkezőket pontos helyzetbe kell beállítani, kissé macerás, de nem lehetetlen. Naponta hallgatom az így összerakott (immár 3.) Pacsirtát.
Dehogy akarom elhozni, így sincs egy szabad négyzetméterem sem . Egyszerűen csak nehezen viselem a gondolatát is, ha ilyen technikatörténeti kincsek mennek a vágóhídra...
Nem, még nem izzott a végcső soha. NCP-632 és CP-632 között nem tudom, mi lehet a különbség... De mindegy is, mert nem bízom a papírkondikban, még ha epoxy-s is, akkor sem. Jó ideig azt hittem, hogy csak az orosz, gumidugóval lezárt, illetve a papírcsöves, kátrányos lezárású papírkondik a problémásak. Aztán látom Youtube-on, hogy a mindenféle csili-vili USA papírkondik is hullanak, mint a legyek, illetve a saját bőrömön is tapasztaltam, amikor a szkópomban zárlatba mentek az alig használt, japán Marcon papírkondik.
Vannak military, hermatikus tokozású papírkondik, azoknak a megbízhatóságáról nincs információm, biztosan jobbak, mint a nem hermetikusak, csak az a baj velük, hogy nagyon nagyok. Jobban belegondolva volt velük dolgom, a csavaros rögzítésű, tömb változattal Remix-ből és oroszból is, az ilyen típusúakkal még sosem volt gondom: http://www.imgserv.com/images/2013/03/26/Xze7h.jpg
Látható jel nélkül teljesen szakadt Remix szénréteg ellenállással ritkán találkozom, de tudom, hogy a huzalrácsavarásos kivezetéseik hajlamosak rá. Amcsik "kutyacsont" ellenállásnak hívják a formája miatt .
Nekem az első Pacsirtám egy nagyon csúnya sorsú példány, lomtalanításon szedtem össze 2004 körül, valami vadbarom összetörte az egészet, skálaüveg apróra, hangszóró beszakítva (innen van a totálkáros Pacsirta hangszóróm). A csövek közül csak a varázsszem törött, és a szasszi is megúszta, hazahoztam, működött (külső hangszóróval). Aztán évekkel később egy ismerőstől kaptam egy jó állapotú, de hiányzó skálaüvegűt, ehhez eddig hozzá sem nyúltam, mert közben örököltem ezt a szobában tartott, szép állapotút, ami úgy ahogy volt, működött (csak kicsit betegesen). Apropó! Mi a trükkje a Pacsirta forgatógombok levételének? Az ismerős is akkor törte el a skálaüveget, amikor próbálta levenni a gombokat. Én is próbáltam lehúzni az enyémről, de feladtam, mert féltem, hogy én is eltöröm a skálát. WD-40-től pedig azért féltem, mert ha rácsöppen a skála festésére, valószínűleg nem használ neki.
A Budapest TV "csúcskészülék" volt. Teljesen újszerű technológiával, modern alkatrészekkel, nagyfokú automatizáltsággal, (Ezért a szerelők rémálma is egyben. ) és újszerű panelfelépítéssel készült - akkor. Első változata 53 cm-es, 110 fokos képcsővel, később, amikor a Tungsram tudott "sarkított" képcsöveket (59 cm) készíteni, akkor AT 622 típusként gyártották. Ezeket inkább külföldre, de jutott a hazai piacra is. Sajnos csak egy panelmaradványom van. De én is pályáznék rá. Továbbá egy Benczurra és Orion Dunára.. De hát a világban nincs ennyi helyem. A Munkácsy Color is szép (nagy) jószág. A két fekete-fehér gép a nagyszüleimé volt, a Munkácsy color internetes kép. (Orosz képcső, regenerálás után.. a címe. )
Nem alulról kell hosszú lapos csavarhúzóval a hernyócsavart kicsavarni? Az üveg előtt mintha lenne hozzá U alakú vájat. Az idő segített neki rágyógyulni.
Írtam már ugyan, de most megismétlem. Én a beragadt gomboknál a következőt szoktam csinálni. Annyira kifeszítem a készüléket, hogy be lehessen gyúlni a gomb tengelyéhez, (Pacsirtánál az üveg, meg a fényterelő közé). Egy öreg pisztoly-páka rézhuzal hegyét úgy hajlítom, hogy minél nagyobb felületen érintkezzen a tengellyel és azt jól felmelegítem. Sokszor a páka tűréshatára adja meg az időt, de lehetőség szerint minél nagyobb hőt kell közölni a tengellyel. Általában melegen le szokott jönni a gomb, az esetek 80%-ában beválik a melegítés.
Egy Benczúrom van,kissé hiányos,hátlapja nincs meg. A Dunám teljesen működőképes. Sajnos időm nincs felújítani a gépeimet. :/
A Benczur egy eléggé ritka masina, s ebből kifolyólag mára már értéke is van. Érdemes rendbe tenni. Nem sokára egy Benzurt újít fel egy ismerősöm. Majd küldök róla képeket, hátha megjön az ihlet.
A hozzászólás módosítva: Júl 17, 2016
Azt megköszönöm. A hátfalat,ha le tudnád fotózni,az nagy segítség lenne.Az alapján le lehene egyet gyártani.
Köszi! István
A gombokat persze, hogy csak kivett sassziról szabad levenni, és semmiképpen az üvegen ellentartani. Janó bácsi módszere is jó, de nekem szerencsére elég volt mindig egy bringaküllőből U-alakra hajlított, a végeken befelé cca. 3 mm.-re álló "körmös" lehúzószerszámmal a belső gombot, utána a nagykarika már kézzel is lejött.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |