Fórum témák
» Több friss téma |
A totem pole azt jelenti, hogy egymás alatt van 2 kapcsoló elem, melyek felváltva kapcsolnak, vagy a táp vagy a gnd felé. Hogy ez milyen lapkán van, az mindegy, TTL vagy CMOS. Ez a kimenet jellegére utaló elnevezés. Van még ugye a nyitott kollektoros és a tri-state. A nyitott kollektorosnál csak egy tranzisztor van és csak a gnd-t tudja kapcsolni. A tri-state állapotot úgy valósítják meg, hogy a totem pole kimenet mind a 2 eleme nyitott, azaz sem a táp, sem a gnd nem jelenik meg a kimeneten.
Oké, ezek szerint tévedtem a totem pollal kapcsolatban.
Viszont ha mind a két kapcsolóelem nyitott, akkor a kimenet táp és gnd között fog lebegni, attól függően, hogy mit folyatsz bele. Szerintem úgy lenne logikus a tri-state, hogy olyankor mind a két kapcsolóelem zárva van, és nem nyitva. Mert az a lényeg, hogy nagy impedanciás kimenet legyen. Ha pedig kinyitod mindkét kapcsolóelemet -függetlenül attól, hogy épp mi sikeredik a kimenetre- az kis impedanciás lesz. Nem?
Ha egy kapcsolóelem nyitott, akkor folyik rajta kevesebb áram,mint zárt állapotában. Gondolj csak arra, amikor felkapcsolod a villanyt. A kapcsoló zárt állásában fog világítani a lámpa. Ha a totem pole-nál mind a 2 kapcsolóelem záródik, akkor az elvileg rövidzár. A normál kapuknál a felső ágba raknak egy áramkorlátozó ellenállást, ezzel elkerülve 2 szembe kapcsolt tp kimenet halálát.
A tri-state-nek pont az a lényege, hogy "lebegjen", azaz semmilyen módon ne befolyásolja a szintet. Gondolj csak bele egy közös busz-nál mi történne, ha egy kimenetnek kéne ellendolgozni sok kimenet, ahogy fogalmazol: "épp mi sikeredik" állapota ellen. ![]()
Szia!
Igen műkődik, azzal a kivétellel, hogy a 6. állapotot kihagyja, meg, hogy csak 5V-ról megy. Nem értem miért, lehet, hogy tényleg valami gagyi típus. Sajnos máshol nem kaptam ilyet, de ha kapok kipróbálom, hogy az is így viselkedik-e vagy nem. Próbáltam hideg, meleg hőmérsékleten, ott is megbízhatóan megy, úgyhogy sem télen, sem nyáron nem lesz vele gond.
Húú.
Rosszul fogalmaztam, mert kapcsolóelemet írtam tranzisztor helyett. Mert igen, ha a kapcsoló nyitott, akkor szakadás. Viszont ha a tranzisztor van nyitva akkor az meg közel rövidzár. Bocsánat, kérlek vedd csak nyelvtani hibának. Végülis a nyitott-csukott, kinyit-lezár dolgokkal ugyan arra gondoltunk, csak én rosszul fogalmaztam. A magyarázkodásomat igazolja az, hogy odaírtam, hogy nagy impedanciásnak kell lennie a kimenetnek, ha a "harmadik" állapotban van. :pirul:
Mechanikus kapcsolókra értve a "zárt" állapot a rövidzár, de elektronikus eszközöknél - tranzisztor, FET - a "nyitott" állapot a vezetés, "zárt, lezárt" állapot a (majdnem) szakadás.
Hogy nyelvtanilag ez mennyire elfogadható, azon talán el lehet gondolkodni, de a sokéves szóhasználat követendő, a félreértések elkerülése végett. Amúgy a szelep, vízcsap szintén nyitott állapotban engedi át a matériát, a villamos áram folyására is gyakran használják szemléltetésnek. Tehát Neked van igazad, hisz' ez itt nem a villanyszerelésről szóló téma...
Sziasztok!
Egy jóhírt szeretnék közölni veletek. Gondolom emlékeztek, hogy kértem egy 4518-as logikai léptető áramkört RGB ledekhez. Kész is volt az áramkör, csak 2 bibi volt vele, hogy a CD4518BE-s IC nem volt hajlandó 5V felett működni, és kihagyta a 6. állapotot. 2db ilyen IC vettem, mind a 2 ilyen. A probléma megoldódott. Kaptam egy MMC4518-as IC-t azzal minden tökéletes, és a 6. állapot is gyönyörűen megy. Úgyhogy az IC a rossz. Azért marha jó, hogy ilyen selejteket árulnak, nem?
CMOS IC-nél a sztatikus feltöltődés végzetes lehet, hogy a nagykerreskedő hogy tárolja, és a kiskereskedő (webshop) hogy kezeli, nagyon változó, és beépítés közben sincs teljes biztonságban, nagy odafigyelést igényelnek. Mindenesetre örülök, hogy már rendben van.
Nekem az a furcsa, hogy 2-ből 2 ugyanolyan statikussággal ment volna tönkre? Ugyanazokkal a hibajelenségekkel? Kicsit furcsa.
Én ESD-s helyen dolgozom, ott nem hiszem, hogy tönkre menne nagyon durván be vagyunk biztosítva ezügyben. ESD-s szék, asztal, asztalon a gumilap, köpeny, és még a csuklópánt, és az ESD-s cipő. Nincs az az isten, aki ekkora védelemnél sztatikus feltöltődést csinál ![]() ![]()
A nyűglődésünk során 100% volt, hogy rosszak az IC-id. Nagy a gyanúm, hogy hamisítványok, ahogy ez már régóta létező probléma... Legalább 15 éve volt, hogy az eredetileg 8 lábú spéci demodulátor IC helyett 16 lábút kaptam - ugyanolyan felirattal - persze a katalógus sem ismerte a tokozását, bekötését. Miután lereszeltem, mindössze 4db dióda volt benne - te ennél jobban jártál.
![]() 30 év alatt nekem egyetlen darab nem ment tönkre CMOS IC-ből pedig semmi különleges védekezést nem alkalmaztam, sőt számtalan esetben a panelből hőlégfúvóval bontottam ki őket. A legtöbb még a fordítva foglalatba dugást is elviselte, pedig legalább 80 fokra tüzesedett (javításra így hoztak egyszer egy panelt!).
Hát szerintem is valami nem kóser velük
![]() Viszont most építettem egy IC foglalatos példányt, ami megy egy 9V-os elemről is, szerinted elmehetek úgy a boltba, hogy ott kipróbálom, és ha nem jó nem veszem meg? Igazából kutya kötelessége lenne a paramétereknek megfelelőt adni. Ha pl. veszek egy 100W-os végfokot, és csak 50W-ot tud, az nem igazán jó, és szerintem reklamálhatok, nem? Itt kb. ez a szitu, nem tud 5V-nál nagyobb feszültségen működni, és még ki is hagy 1 állapotot, és nem is akkor resetel, amikor kellene.
Teljesen igazad van, a kipróbálás lehetőségét a józan ész megkövetelné de 100-ból 99 esetben egy elnéző mosoly lesz a válasz, és az, hogy nem muszáj megvenni. Ő ugyanis nem tudja, mivel próbálod ki, és ha rossz, közli, hogy az tette tönkre, térítsd meg a kárát.
Tartós fogyasztási cikkekre tényleg érvényes a kötelező garancia is, de a dinnyét már meg se lékelik, hogy legalább megnézhesd... pedig az drágább mint az alkatrészek jelentős része. ![]()
Jól van, majd ráérsz akkor hadakozni a boltossal, amikor octal számláló helyett J-K flip-floppot ad
![]() Egyébként igazad van, csak sajnos az eladó -még ha ért is hozzá- sem tarthatja fejben az összes IC működését. Ha ilyen próbát akarsz csinálni, akkor minimum öltöny+nyakkendő, fekete luxus autó, és lenni kicsi akcentus, amivel mondani: ebből kérek 100 működik most egy. ![]()
Hát ja, viszont azt simán megcsinálhatom, hogy veszek 1db-ot, és ott kipróbálom, ha jó, akkor veszek még, ha nem akkor nem. Az a durva benne, hogy ez egy egyszerű kapcsolás, és itt is mit szenvedtünk mire meglett a hiba. Mi lenne egy bonyolult logikai kapcsolásnál, ahol egymástól függnek az IC-k. Ott találd meg a hibát, amikor ilyen IC-t kapsz.
Nem vagyok rosszindulatú.... de amikor a legtöbben vannak a boltban, rá lehet kérdezni a pultnál, hogy mit adtak el neked.... és egy kicsit a hangot is fel lehet emelni, hogy nézzék meg, honnan rendelnek! A "békesség kedvéért" lehet, hogy ki is cserélik. Sajnos KERMI vizsgálatra is csak a már megvásárolt cuccokat lehet beküldeni.
![]()
Sajnos nem az eladó tehet arról, hogy ilyen az alkatrész, ő csak rendeli, nem vizsgálja meg a darabokat. Viszont jólesne, ha kicserélné, ha nem jó, de erre tényleg kicsi esélyt látok
![]() Valamit, valamiért, nincs 6. állapot, viszont nincs sötét zóna ![]()
Újabb fejlemény. Emlitettem, hog ykaptam egy MMC4518-as IC-t, és azzal jó a kapcsolás, viszont a 7. állapot után, amikor resetelem a 0, azaz az összes led nem világít állapot jön. Ma vettem egy HCF4518-as IC-t, az is jól működik, viszont a 7. állapot után visszaugrik az elsőre kihagyja a 0, azaz az összes nem világít állapotot. Szerintetek melyik a rendes működés?
Mindegyiknek ugyanaz a doksija, mégis különbozőképpen működnek. UI: IC fogalatot tettem a tesztpanelba, azaz csak az IC-ket cserélem a többi alkatrész marad ugyanaz.
Csak találgatás:
Milyen tápfeszültségről próbáltad? Ha a forrásellenállás elég nagy, akkor lehet, hogy a teljes LED csomag kikapcsolása olyan feszültséglökést jelent, ami egy érzékenyebb számláló esetén léptetést generál. Egy néhány ezer mikrofarádos kondenzátor a PNP tranzisztotok emittere és kollektora között egy 100 ohmos ellenállással sorba kötve változtat valamin?
5V-ról megy az IC (7805-ről). 1000µF-os kondi van a 7805 után, így 5mp-ig megjegyzi a kimenet állását. Nincsenek az IC kimenetei terhelve, szkóppal is mértem már, aztán csak tranyókat hajtva, de mindig ugyanúgy működik, ugyanazt hagyja ki, és ugyanilyen a ledcsomagnál is.
Igazából pármivel próbálkoztam eddig, mind a 3 IC ugyanúgy működött, minden próbálkozásnál. Az egyik kihagyja a 6. állapotot, a másiknál jó, de resetelésnél sötéttel indít, a 3. nál resetelésnél az 1-es állapottal indít. Nem tudom, hogy az a normális működés, ha reseteléskor a sötét állapotra ugrik (8-as állapot, vagy az, ha az 1-es állapottal indít? Sajnos nem emlékszem rá, régen tanultam már, hogy mit kell csinálnia reseteléskor, 0-ra ugrani, vagy az 1-estől kezdeni a számlálást.
Hmmm én egy 12-15Vra tervezett CMOS-t nem 5V-ról járatnék, akár ez is lehet a hiba oka.
Mivel ez egy számláló, reset után a kimenetenk 0 értéket kell felvenni, ha nem így történne, az hibát jelent.
A leírása szerint 3-15V-ig működtethető.
azért 5V-ról megy, mert a legelső IC nem volt hajlandó 5V felett működni, és úgy terveztem meg a panelt, aszerint állítottátok össze nekem a kapcsolást. Adhatok a másik 2 IC-re 12-15V-ot, de szerintem nem sok változás lesz, hisz kötve hiszem, hogy 5V-on az egyik jól megy, amit az MMC gyárt, a HCF is jól megy, csak a resetnél újrakezdi a számlálást. Szerintem ha kevés lenne neki a fesz, akkor más jelenségek is lennének. Ezek szerintem nem a fesz miatt vannak, hanem ezt tudja az IC, csak azt nem tudom, hogy direkt, vagy szériahiba. Ez rejtély marad számomra. De, akkor az MMC a jó régi román IC viszi idáig a pálmát működésben, utána van a HCF, és az utolsó a CD sorozatú. Az a baj, hogy MMC-t már nem tudok szerezni többet, 1db-ot kaptam, azt mondta az illető, aki romániából hozta őket még anno, és ott is lakott, hogy már nem gyártják. Amúgy az MMC-ét használom majd a kilométerórában, mert ott jól jön a sötét állapot, mert úgy van bekötve a világítás, hogy ha sötét állapotra vált, akkor csak a mutatók és a piros részek (50km/h, kevés benyó, fordulatszám szabályozály, magas hőfok) világítanak, így, ha olyan helyen járok, ahol semmi külső fény, nagyon nyugtató a szemnek ez. Most is használom, csak még kézzel kapcsolok egy kapcsolót. Akármennyire leveszem a fényerőt, akkor is zavaró a fény ami a km órából árad teljesen sötét kietlen pusztán. Viszont a HCF tökéletes a középkonzol órába, mert ott nem akarok sötét részt, az nem zavaró. Hát röviden ennyi ![]()
Üdv mindenkinek, új vagyok itt. Olyan kapcsolás érdekelne, amivel kb. 5 perces időközökkel egymás után 7 relét lehet meghúzni, amik tartva is maradnak a következő kb. 5 percre (power ledeket fognak kapcsolni). Köszönöm, ha tud valaki egy ilyet küldeni.
Relét felejtsd el, inkább power FET legyen, ami kapcsol.
Ha eltelt a 35 perc és minden LED világít, utána mi történjen? (Így marad beavatkozásra várva, újabb 5 perc után kialszik mind és elölről kezdi?) Vagy úgy értendő a dolog, hogy egy-egy LED 5 percig világít, majd átlép a következőre - és így jár körbe? A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2016
Hello! Itt találsz ilyesmi kapcsolást. Ha a C1 kondit 100nF-ra cseréled, akkor beállítható az 5 perc léptetés. Természetesen nem három, hanem hét relét kötsz a kimenetekre. A D1-et pedig átkötöd a Q3-ról a Q7-re.
Ez körbe-körbe jár. Ha csak egyszer szeretnéd, hogy végig "fusson", akkor az U2 15-ös lábát le kell kötni az R4/R5-ről és külön Reset áramkör kell a 4017-nek. (Egy 100nF a 15-ről a tápra, és egy 100kohm a 15-ről a GND-re.) Persze relé helyett a Fet értelmesebb. Feltéve, hogy a Led-ek tápját. kapcsolnád, nem a 230V-os tápegységét. A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2016
Lehet, hogy nem volam egyértelmű, 5 p. múlva az első led kialszik, kigyullad a második és így tovább. a hetedik led kialvása után kikapcsol, vagy én kikapcsolom, nem kell újra indítani.
Proli007:konkrétan melyikre gondolsz a linkelt oldalon? Maradnék a relénél, mert lehet, hogy sziimpla 220 V-os ledes izzók lesznek. Meg van is egy marékkal ![]()
Ha rákattintasz az aláhúzott 'Itt" szövegre, akkor a topik oldalán pirossal bekarikázza melyik hozzászólásról van szó..
![]()
Köszi, akkor a hét relé a Q0-tól a Q6 is van rákötve. Így már meg tudom oldani!
![]()
Alapvetően igen. De lerajzoltam, hogyan lehet korrekt módon megoldani amit szeretnél. Itt nyomógombbal (ON) lehet indítani és ha lefut vagy leállítod (OFF) alaphelyzetbe áll, de nem ég az első LED. A tranyókat ki lehet váltani egy ULN2003A meghajtóval. Abban pont hét van és nem kell hozzá semmi plusz alkatrész.
Egyébként ha nem titok, hol lehet egy ilyen áramkört alkalmazni az életben? |
Bejelentkezés
Hirdetés |