Fórum témák
» Több friss téma |
A totem pole azt jelenti, hogy egymás alatt van 2 kapcsoló elem, melyek felváltva kapcsolnak, vagy a táp vagy a gnd felé. Hogy ez milyen lapkán van, az mindegy, TTL vagy CMOS. Ez a kimenet jellegére utaló elnevezés. Van még ugye a nyitott kollektoros és a tri-state. A nyitott kollektorosnál csak egy tranzisztor van és csak a gnd-t tudja kapcsolni. A tri-state állapotot úgy valósítják meg, hogy a totem pole kimenet mind a 2 eleme nyitott, azaz sem a táp, sem a gnd nem jelenik meg a kimeneten.
Oké, ezek szerint tévedtem a totem pollal kapcsolatban.
Viszont ha mind a két kapcsolóelem nyitott, akkor a kimenet táp és gnd között fog lebegni, attól függően, hogy mit folyatsz bele. Szerintem úgy lenne logikus a tri-state, hogy olyankor mind a két kapcsolóelem zárva van, és nem nyitva. Mert az a lényeg, hogy nagy impedanciás kimenet legyen. Ha pedig kinyitod mindkét kapcsolóelemet -függetlenül attól, hogy épp mi sikeredik a kimenetre- az kis impedanciás lesz. Nem?
Ha egy kapcsolóelem nyitott, akkor folyik rajta kevesebb áram,mint zárt állapotában. Gondolj csak arra, amikor felkapcsolod a villanyt. A kapcsoló zárt állásában fog világítani a lámpa. Ha a totem pole-nál mind a 2 kapcsolóelem záródik, akkor az elvileg rövidzár. A normál kapuknál a felső ágba raknak egy áramkorlátozó ellenállást, ezzel elkerülve 2 szembe kapcsolt tp kimenet halálát.
A tri-state-nek pont az a lényege, hogy "lebegjen", azaz semmilyen módon ne befolyásolja a szintet. Gondolj csak bele egy közös busz-nál mi történne, ha egy kimenetnek kéne ellendolgozni sok kimenet, ahogy fogalmazol: "épp mi sikeredik" állapota ellen.
Szia!
Igen műkődik, azzal a kivétellel, hogy a 6. állapotot kihagyja, meg, hogy csak 5V-ról megy. Nem értem miért, lehet, hogy tényleg valami gagyi típus. Sajnos máshol nem kaptam ilyet, de ha kapok kipróbálom, hogy az is így viselkedik-e vagy nem. Próbáltam hideg, meleg hőmérsékleten, ott is megbízhatóan megy, úgyhogy sem télen, sem nyáron nem lesz vele gond.
Húú.
Rosszul fogalmaztam, mert kapcsolóelemet írtam tranzisztor helyett. Mert igen, ha a kapcsoló nyitott, akkor szakadás. Viszont ha a tranzisztor van nyitva akkor az meg közel rövidzár. Bocsánat, kérlek vedd csak nyelvtani hibának. Végülis a nyitott-csukott, kinyit-lezár dolgokkal ugyan arra gondoltunk, csak én rosszul fogalmaztam. A magyarázkodásomat igazolja az, hogy odaírtam, hogy nagy impedanciásnak kell lennie a kimenetnek, ha a "harmadik" állapotban van. :pirul:
Mechanikus kapcsolókra értve a "zárt" állapot a rövidzár, de elektronikus eszközöknél - tranzisztor, FET - a "nyitott" állapot a vezetés, "zárt, lezárt" állapot a (majdnem) szakadás.
Hogy nyelvtanilag ez mennyire elfogadható, azon talán el lehet gondolkodni, de a sokéves szóhasználat követendő, a félreértések elkerülése végett. Amúgy a szelep, vízcsap szintén nyitott állapotban engedi át a matériát, a villamos áram folyására is gyakran használják szemléltetésnek. Tehát Neked van igazad, hisz' ez itt nem a villanyszerelésről szóló téma...
Sziasztok!
Egy jóhírt szeretnék közölni veletek. Gondolom emlékeztek, hogy kértem egy 4518-as logikai léptető áramkört RGB ledekhez. Kész is volt az áramkör, csak 2 bibi volt vele, hogy a CD4518BE-s IC nem volt hajlandó 5V felett működni, és kihagyta a 6. állapotot. 2db ilyen IC vettem, mind a 2 ilyen. A probléma megoldódott. Kaptam egy MMC4518-as IC-t azzal minden tökéletes, és a 6. állapot is gyönyörűen megy. Úgyhogy az IC a rossz. Azért marha jó, hogy ilyen selejteket árulnak, nem?
CMOS IC-nél a sztatikus feltöltődés végzetes lehet, hogy a nagykerreskedő hogy tárolja, és a kiskereskedő (webshop) hogy kezeli, nagyon változó, és beépítés közben sincs teljes biztonságban, nagy odafigyelést igényelnek. Mindenesetre örülök, hogy már rendben van.
Nekem az a furcsa, hogy 2-ből 2 ugyanolyan statikussággal ment volna tönkre? Ugyanazokkal a hibajelenségekkel? Kicsit furcsa.
Én ESD-s helyen dolgozom, ott nem hiszem, hogy tönkre menne nagyon durván be vagyunk biztosítva ezügyben. ESD-s szék, asztal, asztalon a gumilap, köpeny, és még a csuklópánt, és az ESD-s cipő. Nincs az az isten, aki ekkora védelemnél sztatikus feltöltődést csinál Viszont a kereskedőnél előfordulhat, ha nem figyel rá. A Texas Instruments gyártja, lehet, hogy megkérdezem tőlük, hogy volt-e ilyen hiba, úgyis cégünk állandó kapcsolatban áll velük, egyéb alkatrészeket is rendelünk tőlük. De a lényeg, hogy megoldódott. A probléma már csak az, hogy ezt a típust főnököm hozta Romániából, és nekem mindig kellene belőle Majd utánanézek, hátha kapni valahol ilyen IC-ket, ami jól is működik.
A nyűglődésünk során 100% volt, hogy rosszak az IC-id. Nagy a gyanúm, hogy hamisítványok, ahogy ez már régóta létező probléma... Legalább 15 éve volt, hogy az eredetileg 8 lábú spéci demodulátor IC helyett 16 lábút kaptam - ugyanolyan felirattal - persze a katalógus sem ismerte a tokozását, bekötését. Miután lereszeltem, mindössze 4db dióda volt benne - te ennél jobban jártál.
30 év alatt nekem egyetlen darab nem ment tönkre CMOS IC-ből pedig semmi különleges védekezést nem alkalmaztam, sőt számtalan esetben a panelből hőlégfúvóval bontottam ki őket. A legtöbb még a fordítva foglalatba dugást is elviselte, pedig legalább 80 fokra tüzesedett (javításra így hoztak egyszer egy panelt!).
Hát szerintem is valami nem kóser velük
Viszont most építettem egy IC foglalatos példányt, ami megy egy 9V-os elemről is, szerinted elmehetek úgy a boltba, hogy ott kipróbálom, és ha nem jó nem veszem meg? Igazából kutya kötelessége lenne a paramétereknek megfelelőt adni. Ha pl. veszek egy 100W-os végfokot, és csak 50W-ot tud, az nem igazán jó, és szerintem reklamálhatok, nem? Itt kb. ez a szitu, nem tud 5V-nál nagyobb feszültségen működni, és még ki is hagy 1 állapotot, és nem is akkor resetel, amikor kellene.
Teljesen igazad van, a kipróbálás lehetőségét a józan ész megkövetelné de 100-ból 99 esetben egy elnéző mosoly lesz a válasz, és az, hogy nem muszáj megvenni. Ő ugyanis nem tudja, mivel próbálod ki, és ha rossz, közli, hogy az tette tönkre, térítsd meg a kárát.
Tartós fogyasztási cikkekre tényleg érvényes a kötelező garancia is, de a dinnyét már meg se lékelik, hogy legalább megnézhesd... pedig az drágább mint az alkatrészek jelentős része. ((
Jól van, majd ráérsz akkor hadakozni a boltossal, amikor octal számláló helyett J-K flip-floppot ad (már megtörtént)
Egyébként igazad van, csak sajnos az eladó -még ha ért is hozzá- sem tarthatja fejben az összes IC működését. Ha ilyen próbát akarsz csinálni, akkor minimum öltöny+nyakkendő, fekete luxus autó, és lenni kicsi akcentus, amivel mondani: ebből kérek 100 működik most egy.
Hát ja, viszont azt simán megcsinálhatom, hogy veszek 1db-ot, és ott kipróbálom, ha jó, akkor veszek még, ha nem akkor nem. Az a durva benne, hogy ez egy egyszerű kapcsolás, és itt is mit szenvedtünk mire meglett a hiba. Mi lenne egy bonyolult logikai kapcsolásnál, ahol egymástól függnek az IC-k. Ott találd meg a hibát, amikor ilyen IC-t kapsz.
Nem vagyok rosszindulatú.... de amikor a legtöbben vannak a boltban, rá lehet kérdezni a pultnál, hogy mit adtak el neked.... és egy kicsit a hangot is fel lehet emelni, hogy nézzék meg, honnan rendelnek! A "békesség kedvéért" lehet, hogy ki is cserélik. Sajnos KERMI vizsgálatra is csak a már megvásárolt cuccokat lehet beküldeni.
Sajnos nem az eladó tehet arról, hogy ilyen az alkatrész, ő csak rendeli, nem vizsgálja meg a darabokat. Viszont jólesne, ha kicserélné, ha nem jó, de erre tényleg kicsi esélyt látok De vinni fogom magammal a tesztert, ha nem lehet kipróbálni, akkor veszek egyet, és ott kipróbálom, ha jó, akkor veszek még, ha nem, akkor nem. Egy előnye van neki, amit a másik (jó) IC-vel nem tudtam megcsinálni, hogy amikor világít az összes, utána sötét állapot jön (egyik led sem világít) a jó IC-vel, mert akkor resetel, a rossz IC-nél még a resetelés sem rendes, mert a reseteléskor már az elejére is ugrik, azaz nincs a sötét állapot.
Valamit, valamiért, nincs 6. állapot, viszont nincs sötét zóna Amúgy a jó IC-nél nem lehet úgy resetelni, hogy ne legyen a 8. sötét állapot, hanem a 7. állapot után jöjjön az első?
Újabb fejlemény. Emlitettem, hog ykaptam egy MMC4518-as IC-t, és azzal jó a kapcsolás, viszont a 7. állapot után, amikor resetelem a 0, azaz az összes led nem világít állapot jön. Ma vettem egy HCF4518-as IC-t, az is jól működik, viszont a 7. állapot után visszaugrik az elsőre kihagyja a 0, azaz az összes nem világít állapotot. Szerintetek melyik a rendes működés?
Mindegyiknek ugyanaz a doksija, mégis különbozőképpen működnek. UI: IC fogalatot tettem a tesztpanelba, azaz csak az IC-ket cserélem a többi alkatrész marad ugyanaz.
Csak találgatás:
Milyen tápfeszültségről próbáltad? Ha a forrásellenállás elég nagy, akkor lehet, hogy a teljes LED csomag kikapcsolása olyan feszültséglökést jelent, ami egy érzékenyebb számláló esetén léptetést generál. Egy néhány ezer mikrofarádos kondenzátor a PNP tranzisztotok emittere és kollektora között egy 100 ohmos ellenállással sorba kötve változtat valamin?
5V-ról megy az IC (7805-ről). 1000µF-os kondi van a 7805 után, így 5mp-ig megjegyzi a kimenet állását. Nincsenek az IC kimenetei terhelve, szkóppal is mértem már, aztán csak tranyókat hajtva, de mindig ugyanúgy működik, ugyanazt hagyja ki, és ugyanilyen a ledcsomagnál is.
Igazából pármivel próbálkoztam eddig, mind a 3 IC ugyanúgy működött, minden próbálkozásnál. Az egyik kihagyja a 6. állapotot, a másiknál jó, de resetelésnél sötéttel indít, a 3. nál resetelésnél az 1-es állapottal indít. Nem tudom, hogy az a normális működés, ha reseteléskor a sötét állapotra ugrik (8-as állapot, vagy az, ha az 1-es állapottal indít? Sajnos nem emlékszem rá, régen tanultam már, hogy mit kell csinálnia reseteléskor, 0-ra ugrani, vagy az 1-estől kezdeni a számlálást.
Hmmm én egy 12-15Vra tervezett CMOS-t nem 5V-ról járatnék, akár ez is lehet a hiba oka.
Mivel ez egy számláló, reset után a kimenetenk 0 értéket kell felvenni, ha nem így történne, az hibát jelent.
A leírása szerint 3-15V-ig működtethető.
azért 5V-ról megy, mert a legelső IC nem volt hajlandó 5V felett működni, és úgy terveztem meg a panelt, aszerint állítottátok össze nekem a kapcsolást. Adhatok a másik 2 IC-re 12-15V-ot, de szerintem nem sok változás lesz, hisz kötve hiszem, hogy 5V-on az egyik jól megy, amit az MMC gyárt, a HCF is jól megy, csak a resetnél újrakezdi a számlálást. Szerintem ha kevés lenne neki a fesz, akkor más jelenségek is lennének. Ezek szerintem nem a fesz miatt vannak, hanem ezt tudja az IC, csak azt nem tudom, hogy direkt, vagy szériahiba. Ez rejtély marad számomra. De, akkor az MMC a jó régi román IC viszi idáig a pálmát működésben, utána van a HCF, és az utolsó a CD sorozatú. Az a baj, hogy MMC-t már nem tudok szerezni többet, 1db-ot kaptam, azt mondta az illető, aki romániából hozta őket még anno, és ott is lakott, hogy már nem gyártják. Amúgy az MMC-ét használom majd a kilométerórában, mert ott jól jön a sötét állapot, mert úgy van bekötve a világítás, hogy ha sötét állapotra vált, akkor csak a mutatók és a piros részek (50km/h, kevés benyó, fordulatszám szabályozály, magas hőfok) világítanak, így, ha olyan helyen járok, ahol semmi külső fény, nagyon nyugtató a szemnek ez. Most is használom, csak még kézzel kapcsolok egy kapcsolót. Akármennyire leveszem a fényerőt, akkor is zavaró a fény ami a km órából árad teljesen sötét kietlen pusztán. Viszont a HCF tökéletes a középkonzol órába, mert ott nem akarok sötét részt, az nem zavaró. Hát röviden ennyi
Üdv mindenkinek, új vagyok itt. Olyan kapcsolás érdekelne, amivel kb. 5 perces időközökkel egymás után 7 relét lehet meghúzni, amik tartva is maradnak a következő kb. 5 percre (power ledeket fognak kapcsolni). Köszönöm, ha tud valaki egy ilyet küldeni.
Relét felejtsd el, inkább power FET legyen, ami kapcsol.
Ha eltelt a 35 perc és minden LED világít, utána mi történjen? (Így marad beavatkozásra várva, újabb 5 perc után kialszik mind és elölről kezdi?) Vagy úgy értendő a dolog, hogy egy-egy LED 5 percig világít, majd átlép a következőre - és így jár körbe? A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2016
Hello! Itt találsz ilyesmi kapcsolást. Ha a C1 kondit 100nF-ra cseréled, akkor beállítható az 5 perc léptetés. Természetesen nem három, hanem hét relét kötsz a kimenetekre. A D1-et pedig átkötöd a Q3-ról a Q7-re.
Ez körbe-körbe jár. Ha csak egyszer szeretnéd, hogy végig "fusson", akkor az U2 15-ös lábát le kell kötni az R4/R5-ről és külön Reset áramkör kell a 4017-nek. (Egy 100nF a 15-ről a tápra, és egy 100kohm a 15-ről a GND-re.) Persze relé helyett a Fet értelmesebb. Feltéve, hogy a Led-ek tápját. kapcsolnád, nem a 230V-os tápegységét. A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2016
Lehet, hogy nem volam egyértelmű, 5 p. múlva az első led kialszik, kigyullad a második és így tovább. a hetedik led kialvása után kikapcsol, vagy én kikapcsolom, nem kell újra indítani.
Proli007:konkrétan melyikre gondolsz a linkelt oldalon? Maradnék a relénél, mert lehet, hogy sziimpla 220 V-os ledes izzók lesznek. Meg van is egy marékkal
Ha rákattintasz az aláhúzott 'Itt" szövegre, akkor a topik oldalán pirossal bekarikázza melyik hozzászólásról van szó..
Köszi, akkor a hét relé a Q0-tól a Q6 is van rákötve. Így már meg tudom oldani!
Alapvetően igen. De lerajzoltam, hogyan lehet korrekt módon megoldani amit szeretnél. Itt nyomógombbal (ON) lehet indítani és ha lefut vagy leállítod (OFF) alaphelyzetbe áll, de nem ég az első LED. A tranyókat ki lehet váltani egy ULN2003A meghajtóval. Abban pont hét van és nem kell hozzá semmi plusz alkatrész.
Egyébként ha nem titok, hol lehet egy ilyen áramkört alkalmazni az életben? |
Bejelentkezés
Hirdetés |