Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű tápegység
Témaindító: Rendszer, idő: Feb 18, 2006
Témakörök:
Szia! Itt van pár kép. Kicserélgettem az elektrolit kondenzátorokat, de magától még mindig nem indul el.
Hálózati laptop töltőm elkezdett halkan sípolni. Ez egy átlagos, 65W-os LITEON töltő.
A sípolást akkor adja, amikor fel van töltve az aksi és a gép alvó állapotban van. Ha ebből az állapotból bármerre kimozdítom akkor elhallgat. Ha terhelem vagy kihúzom csendben van. A kérdésem az lenne a szakértő Urakhoz,hogy érdemes-e rajta bármi megelőző műtétet végrehajtani mielőtt elfüstöl?
Ahogy én tudom (nem biztos, hogy jól), a terheletlen sípolás az esetleges kellemetlenségén túl nem jelent kimondottan hibát (a használódásból ered), elfüstölni pedig nem fog emiatt (már amennyiben szó szerint értetted és nem csak arra, hogy szimplán meghibásodik). Az enyém terhelés alatt is "zenél" már jó ideje (sőt még maga a laptop is), de az ilyen tápok többségét szerintem nem lehet maradandó roncsolódás nélkül szétszedni, ezért ameddig a használatát nem zavarja kimondottan a tünet, én személy szerint inkább nem nyúlok hozzá.
Építettem egy Arduinos kapacitás mérőt (Bővebben: Link) és jelentem sikerült megjavítani a terhelésre lehaló tápot, köszönet az útmutatásért. A problémát az 5V-os kimenetnél a 2 párhuzamosan kapcsolt 470 µF elko okozta (jobb szélen). A 700 µF körüli együttes kapacitásuk volt gyanús. Először párhuzamosan rájuk forrasztottam egy kisebb kapacitásút, ekkor már elindult róla minden újra. Aztán a két bűnöst kiforrasztva az egyik totál halott volt, a nagyobb érték csak a másikból jött. A teljesen rossz helyére egy újat téve azóta is mennek róla a kütyük.
A sípolósokon viszont látszólag minden jó. A nagyobb, 4 USB-sen mintha segített volna a tekercs lábainak újraforrasztása (legutóbb már terhelés nélkül sípolt és terhelésre nem). Illetve a 230V-os bemenetnél a puffer (2 db 400V 6.8µF párhuzamosan) lenne egy THT és egy SMD ellenállás (szintén párhuzamosan). A THT mérve 5-6 Ω, de színkód alapján 33 Ω kellene legyen). Ráadásul kipróbáláskor elfelejtettem, hogy az még nincs visszatéve és a vele párhuzamos SMD pár perc után eldurrant (pont amikor bekapcsolták a lakásban a porszívót, nem tudom lehet-e hozzá köze vagy véletlen), amiről nem tudom milyen értékű lehetett, csak az alkatrész oldalt fotóztam. Vajon ez lehetett a sípolás oka? A fentiek fényében mit javasolnátok, elég lesz a megmaradt, csökkent értékű THT vagy mekkorával próbálkozzak? Van jelentősége, hogy párhuzamosan legyen kettő vagy elég, ha egy marad? A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2016
Nekem egy pici sipolást, egy tápban a primer oldalon lévő nagy méretü kondenzátor okozza.
Sziasztok!
Elrontottam a melléklet feltöltését... De közben meg is oldódott a probléma. Egy szakadt ellenállás volt a ludas az egyik kapcsolóelem mellett. Az ott található néhány ellenállást újra cseréltem, így remélhetőleg megint sokáig működni fog. Köszönöm szépen a segítségeteket!
Sziasztok!
Egy kapcsoló üzemű tápegységet én úgy szeretnék megcsinálni, hogy van 2 kondenzátor amik ellenállásokon keresztül töltődnek fel és a kondikba lévő feszültséget OP07C komparátorok nem invertáló bemenetére tenném és a kondenzátorok feltöltődésének az idejétől függően változna a frekvencia és a kitöltési tényező. Ez az elgondolás jó így? A képen az U2 és az U5 lennének a komparátorok.
Sziasztok!
Azt szeretném kérdezni, hogy a step down konverter kimenetén lévő tekercs vasmagjának, lehet e használni a PC tápegység kimenetén lévő folytó ( sárga ) vasmagját? Jelenleg azt használom, de valami miatt 60%-nál nem megy feljebb a hatásfok. A tranzisztor melegszik benne, már 500mA terhelésnél. A bemenő feszültség 18V. A felső áramkör 14V-ot, az alsó a felső kimenetére kötve 5V-ot ad le. Köszi!
Szia!
Az a vas ( fojtó ) nem ide való. Az Al értéke 60-80 körül van, mérettől függően.
Értem köszi. Akkor ide is ferrit kellene?
Jobb lenne oda egy AL= 400...630 körüli fazékvasmag, vagy pici cérnaorsó forma.
A tranzisztor miatt rengeteg a veszteséged. Ki kell cserélni rendes FET-re, és máris feljebb uhrik a hatásfok. A tranzisztoron mindig esik legalább 0.6V, ez túl sok.
A magokkal pedig próbálkozzál, esetleg vastagabb dróttal több menetet megtekerve, légréssel, vagy anélkül, el lehet játszadozni. Ha másik maggal sem lesz jobb hatásfokod, akkor nem a mag a hibás! A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2016
Azért az Ube feszt ne keverd össze az Uce(sat)-tal.
Az Ube 18V, az Usat 0.6V. Rosszul gondolom?
Más az Ub és más az Ube.. az előző pl. a gnd vagy Ut és a bázis közötti fesz, az Ube pedig a bázis és az emitter között értendő.
Uce(sat) az a teljesen nyitott tranzisztorra értendő, amikor még több bázisárammal sem nyit ki jobban a tranyó. A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2016
Nem értem mi a gond. Ube-t csak azután írtam, miután a keverésről írtál, előtte nem. Ubejövő (18V) és Ucollector-emitter (0.6V), de nem tudom mi volt a gond az első hsz-ommal. Segíthetnél.
A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2016
Nincs nekem gondom, csak az a baj, hogy általánosítottál:
Idézet: és általában ezt egy kezdeti Ube feszre értjük.„A tranzisztoron mindig esik legalább 0.6V” A rövidítéseid így pedig zavaróak.. Uce az a mindenkori kollektor-emitterközötti fesz, ami a két elektróda között mérhető. Ezt viszont itt nem hinném, hogy 0,6 voltként mérhetnéd. A többi nem téma.
Már értem. Köszi a kijavítást. Tehát az Ubázis-emitter a 0.6V, az Uemitter-collector pedig az Usat, ami kisebb is lehet, mint Ubázis-emitter. Bocsi a kavarodásért.
Lehet egy elég analfabéta kérdésben kérném a segítségeteket. A csatolt képen látható táp 12V 1A leadására képes. Hogyan tudnám a kimenetet legalább 18V 2A-ig feltornázni? :/
Sehogy. A feszt meg tudod emelni R6 vagy R7 módosításával, de az IC 20W-os (inkább kevesebb), és meg fog főni. Meg ha a trafó is az 1A-re van méretezve, nem fog örülni kétszer akkora áramnak.
Sziasztok!
Primer oldali puffer kondi forrasztási kontakthibája okozhatja a primer oldali tranzisztor tönkremenetelét, és ezzel együtt a biztosíték kimenését?
Jó reggelt!
A mellékelt fotón látható tápegység 12V 150 VA kimenetén bekapcsoláskor 2,8 v jelenik meg, kontroll LED gyengén világít,majd szép lassan 1,5-1,8 v közelébe csökken. halogén lámpák üzemeltek róla kb. 100w összteljesítménnyel.mindkét biztosíték jó van esetleg valakinek ötlete,hol keresgéljem a hibát???
A leggyakoribb hibák, ebben a sorrendben, szekunder oldali kondenzátorok, diódák /zénerek is/ fet-ek, vezérlő ic, szakadt kis értékü ellenállások, opto, forrasztási hiba stb, vagy bármi más. Egy ilyen tápot kapcsolási rajz nélkül, főleg ha szkópod sincs, eléggé reménytelen vállalkozás javítani. A kondenzátorokat ESR mérővel kiforrasztás nélkül is le tudod ellenőrizni, meg a szakadt ellenállást, a többit már nem nagyon. Ha jól látom van benne egy különálló smd technológiás panel rajta egy IC-vel valószínüleg, ez a vezérlő panel a vezérlő ic. -vel. Ha esetleg az adta meg magát, nem sok indent tudsz majd kezdeni vele, főleg ha az IC száma nem látszik.Reménykedj valami kisebb hibába, és megtalálod a hibás alkatrészt.
Most , hogy jobban megnéztem a középső kép jobb felső sarkában van egy Ic, úgy néz ki mint amelyik "megsült" volna, de lehet csal a kép.
köszi az infót, ! nem sült meg az IC, le van csiszolva a jelölése
esetleg érdekel téged így hibásan, valami jelképes összegért?? van 3 db
Sziasztok. Irtózatosan amatőr kérdés: Adott egy monitor tápegysége. A trafó primer oldalán mérhető feszültség, a szekunder oldalon nem. Kiforrasztás után mérve a trafó nem szakadt, 0,4 ohm mérhető a két szekunder páron. Hol lehet a gond?
Milyen trafó 50Hz-es vagy nagyfrekvenciás, és mivel mérted és milyen értéket ?
A hozzászólás módosítva: Nov 13, 2016
|
Bejelentkezés
Hirdetés |