Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok
köszönöm a válaszokat a jeleket az igbt g-e között mértem. A mérőfej nem mai darab, de ahogy írtad a szkóp négyszögjelére rámérek néha ref.ként. A jelenség a következő: bekapcsolom a gépet a szkóp már rajta van a igbt ge-n. Feltölt a puffer, meghúz a relé és indul a pwm jel ebben a pillanatban nincs tranziens. 5mp utál fokozatosan kialakul a szkópképen, ezzel egyidőben hallható sípolás erősödik. (a g-e mérőfejjel való érintése nélkül is hallható a felerősödés) Ma végigmérem az smd ellenállások értékeit a 3525 körül illetve az elkókat. Az smd kondikkal rajz nélkül gond lesz az érték összehasonlításban. Azt kell kiderítenem miért nem sarkos a négyszög a 3525 11es lábán. A 11 es láb után az Irfd g-je következik ez és ezután minden alkatrész új, kivéve az imp.trafót és a nyák-ot. Jelenleg 1 pár igbt van benn, de ez csak a biztonság (anyagi okok miatt. Szép napot!
Ilyen tranziens szerintem valamilyen parazita induktivitás eredménye lehet, de ebben a témában Katt és Gee-Lee a profi. Őket kellene keresned az inverteres hegesztő fórumon, biztosan tudnak segíteni abban,hogy miért és miként alakul ki ilyen rezgés a jelen. A G-E lábak közti zener dióda nem szakadt? Csak azért kérdezem mert a pozitív irányú túllövés is eléggé jelentős mértékű, és ilyen akkor szokott lenni ha a gate feszültséget korlátozó zener megszakad.
Sziasztok.
Egy kis segedelemre lenne szükségem. Vettem egy invertert ami szállítás sérült és így hibásnak volt árulva. Minden érintetlen, 0 kilométeres. Valószínűleg pofára esett a dobozostúl, bekapcsoláskor meg durranhatott egy nagyot (majd a képeken látszik). Látható nyomot hagyott a burkolaton egy kalapját vesztett IGBT. A lába(i) hozzáértek a hütőbordához. Tanácsot szeretnék kérni, mit nézzek át, mit vihetett magával az igbt. A paneleket biztos át kell forrasztani, sok a kaka forrasztás. Elképzelhető, hogy egy igbt-vel megúszhatom? Amint tudok töltöm fel a képeket és az igbt típusát. Élőrre is köszönöm.
Choose File button and press it! Elképzelhető, de nem biztos. Nézd át a forrasztásokat, főleg a nehéz dolgok körül, hűtőbordára fogatott alkatrészek, trafók, nem-e repedt meg a forrasztás, az ROHS hajlamos rá.
A hozzászólás módosítva: Nov 18, 2016
Szia. Megpróbálom a choose-t.
Az igbt tipusa: RJH60F5 Esetleg beszerzési forrás? A lábakon látható, hogy az eséstől megrogyasztotta a hötőborda. Ezek a végén orvosolva lesznek, meg valami plusz szigetelés. A hozzászólás módosítva: Nov 18, 2016
Szia, Itt a legolcsóbb szerintem, a Magyar forrásokat nem ismerem. Hasonló van nekem is , csak még 12db IRFZ460-al, azis viszi a 200A-t. Ha kész, lakkozd le a nyákot, a lábak közét pedig nyomd ki szilikonnal. a flex vasporát nem igazán szereti, ha befújja a venti.
Szia. Köszi a választ. Alin nem vásároltam még, de akkor most megpróbálom
Plastik70 vagy mifene van, azzal majd lefújom a panelt. Meg valamit húzok az igbt lábakra, nehogy előforduljon megint. Kérdés: a kondikat nem kell cserélni valami minőségibbre? Vagy ne foglalkozzak vele? Azon az egy IGBT-n kívűl más is elszállhatott, érdemes átméregetnem? (csak DMM van) Csak hobbira kell a masina, meg egy kicsit tanulgatni a hegesztést, szóval nem ipari felhasználásra. Van hasonlókkal tapasztalatod, mennyire használható, tartós? Mire kell majd figyelni? Köszönet a segedelemért, várom az alkatrészt, majd jelentkezem.
Szia, Lakkozni jó a sima Akrilán, / ha esetleg mégiscsak javítani kell később, a Plastik70 jobb megoldás/ meg a tubusos /ecetszagú/ sziló, tömíteni. Ha a G felé is volt zárlat érdemes azt is átmérni, nincsen-e zárlat a meghajtó körben, meg a snubber kört, . a kék Kv-os kondi, meg a soros ellenállás. A 680u/450V tökéletes szűrésnek. A tábla szerint 155A el folyamatosan lehet hegeszteni, az pedig viszi a 3,25-ös pálcát. Erről a típusról nem igen lehetnek még tapasztalatok, mert a 329. darab a gyári szám szerint, de felépítésileg hasonló az enyémhez, igaz a vezérlő részt nem látom a fotókon.
A hozzászólás módosítva: Nov 20, 2016
Az ecetszagú szilikon az elektronikában felejtős. Oda semleges , penészedés-álló szilikon kell, mert az ecetes megmarja a fóliázatot, esetleg zárlatot okozhat amíg nincs tökéletesen kikeményedve.
Alkatrész úton van, addíg rendbe rakom a többi dolgot, forrasztás, szigetelések. Akkor plastik70 lesz, meg valami nem büdös sziló.
A vezérlésről fotó:
Koszi!
Sziasztok, újra itt.
Azóta megcsináltam pár mérést, az már biztos, hogy a vezérlőmodul megúszta. Sikerült eljutnom oda, hogy a meghajtó fokozatban az egyik csatorna 18V-os zéner-diódája zárlatos és az egyik 1N4148 szakadt. Elképzelhető, hogy a tranzisztor is újra megadta magát, még nem volt azóta idegzetem újra kiműteni a panelből. A kérdésem: Nincs 18V-os zéner-diódám. Ha mind a két csatornában kicserélném 16V-osra a zénereket akkor az okozhatna problémát? Vagy inkább kössek sorba egy 12V és egy 5,6V-os zénert, majd szereljem be a zárlatos 18V-os helyett? Melyik volna a jobb megoldás? 1N4148-asom van és tranzisztorom is, egy dióda miatt meg nem akarok rendelni. Előre is köszönöm.
18V-os zenert azért alkalmaznak, mert annak sokkal kevesebb dolga van mint egy 15 vagy 16 V-os zenernek. Ugyanis a meghajtójel a leggyakrabban 15V környékén van, így a zenernek nem igazán van feladata, legfeljebb a túllövéseket fogja meg, de a teljes impulzusidő alatt nem kell neki vezetnie. Így feleslegesen nem terheli a meghajtó áramkört, és nem kell nagyobb teljesítményű, drágább zenert sem használni, mert ugye az impulzus teljes tartama alatti vezetés komoly disszipációt okozna a zeneren. Tehát ha rám hallgatsz, akkor hozatsz magadnak 18V-os feszültségűt, de ne kettőt rendelj, mert lehet hogy újból szükséged lesz rá.
Köszönöm. Ha rendelek biztos nem kettőt fogok. De most a közeljövőben biztos nem fogok rendelni. Áttúrom a zéneres dobozomat, mintha láttam volna benne bontottat.
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni egy Rockworth ARIV 180 inverteres hegesztő javításával kapcsolatban. Tudom egyszerű kis kínai gép, de extrábbra nincs szükségem, mert annyit nem hegesztek, hogy beruházzak egy komolyabb gépre, de olykor jól jön. A meghibásodás körülményeit nem ismerem, mert nem nálam volt a gép amikor tönkre ment. Azt mondta az ismerősöm, hogy egyszer csak szikrázott és levágta a biztosítékot a műhelyében. A képeken látszik, hogy az egyik mosfet megadta, meg pár ellenállás is. A kérdésem az lenne, hogy van-e valakinek kapcsolási rajza, vagy tudja-e, hogy milyen értékű ellenállások kellenek bele. Továbbá ha cserélem ezeket a sérült elemeket az elegendő-e, vagy szükséges más alkatrészek cseréje is?
Az a segédtáp ami kilehelte a lelkét. Ha a FET rossz akkor szinte biztos hogy a vezérlője is (SO-8 a képen), plusz az összes kondit és diódát át kell a környéken nézni, a snubbert is beleértve. Javítás után le kell kötni a főkörről és csak a segédtápot indítani áramkorlátos tápról vagy izzón keresztül, ha minden rendben van és az inverterben sem sérült semmi akkor lehet indítani.
Köszönöm a gyors segítséget!
Ez a legegyszerűbb és gyorsabb módja? Úgy értem, ha a segédtápot kiváltom egy már kész táppal az megoldás? Milyen értékekkel bír ez a segédtáp?
Vagy igen vagy nem. Mivel fetes volt a segédtáp így nagyobb áramú, talán a hűtést is az látta el de látatlanban meg nem mondom. Ahogy azt sem hogy milyen alacsonyfeszültség védelem van a gépben gyárilag, ha egyáltalán van. Ha van, akkor nem jó kiváltani a segédtápját külső táppal mert annak az is a része lehet. Mégpedig olyan formában, hogy elfogyó betápnál (áramszünet, több tíz méter hosszabbító stb.) a segédtáp feszültsége később (vagy nem akárhogy) fogy el mint a főtápé, mert akár még 85V-ról is működik (egy TNY a hozzá készült gyári trafóval még 60V-on is). A külső analóg táp meg lehet hogy előbb elfogy, és ha erre nincs felkészítve gyárilag az inverter akkor kijön a füst az IGBT-kből is. E tekintetben kell lenni egy kényes egyensúlynak a meghajtást, illetve annak feszültségét, táplálását illetően, ami abban vagy van vagy nincs.
Találtam itthon zénert, kicseréltem. Most már hegeszt a hegesztő. NAGYON SZÉPEN KÖSZÖNÖM A SEGÍTSÉGET MINDENKINEK!
Már megint csak egy új kapcsolóra vár, mert az megint beégett...
Milyen kapcsoló van benne? Mekkora hely van? VGK 10-16-os elférne?
Sajnos nem. Hihetetlen kicsi a hely. Gyárilag a PC tápokban használt kicsi fekete volt benne, és nincs is másra hely (csinálni sem lehet nagyobb helyt sőt máshova sem fér el másik kapcsoló). De ma hoz apám másik kapcsolót, ha addig bírja vele, mint az előzővel (10 év a tulaj szerint) akkor jó.
Ha nem tudsz helyesen írni, nem jelenik meg a hozzászólásod!
Sziasztok.
Megint egy inverteres hegesztő van nálam javításra, szerencsére nem az EPS megint. Most egy TELWIN TECNICA 141 a javításra váró alany. Édesapám szerezte, hogy ha sikerül megjavítanom akkor van egy jó inverteres hegesztőnk. Úgy tűnik IGBT zárlatos, mégpedig két darab 20N60A4 van benne, ezek közül az egyik merev zárlatos. Előttem már megpróbálkoztak a javítással, a szakbarbár kicserélte az elégett 47Ω-os lágyindító ellenállást, az el sem jutott a tudatáig, hogy egy 8W-os huzalellenállás csak úgy nem ég el. Persze az általa beszerelt is bekapcsoláskor felrobban. A pufferkondenzátorok (C2,C3) lábain merev zárlatot mértem, ami a két IGBT kiforrasztása után megszűnt. Az egyik úgy tűnik, hogy jó, legalább is DMM diódamérő állásában nem mutat zárlatot (tényleg, hogy tudnám egyszerűen letesztelni az IGBT-ket, hogy jók-e?), de a másikra zárlatot mutat minden láb között. A fő kérdés: A 20N60A4 IGBT-t helyettesíthetem-e HGTG30N60A4-el? Utóbbi nagyobb áramerősségű kicsit (75A-es). Illetve mekora esély van, hogy az IGBT meghalytók (A3120) tönkre mentek? A kapcsolási rajza a hegesztőnek és a komplett szervizleírása itt található:TELWIN TECNICA 141 szerviz leírása. Előre is köszönöm. A hozzászólás módosítva: Nov 29, 2016
Szia, Úgy látom, hogy minden paraméterben jobb, amire ki akarod váltani. Ha van szkópod, az lenne a legbiztosabb kivett IGBT-k mellett mérni a G-re menő jelet, ha nincsen egy DMM-el is ki lehet szűrni a nagy hibát, a tápok felé mérve dióda állasban a vezérlés kimenetét. Az esetlegese épen maradt IGBT.vel most ne foglalkozz, majd ha érdekes megírom, hogyan tudod letesztelni, sem dióda, sem alakatrészteszterrel nem lehet mérni... rakjál bele 2 egyformát, küönben "sánta lesz". A G körben van védelem rendesen 2 Zener, opto, ha azöok épek nem valószínű, hogy átment rajtuk a tüske, vagyis az optón túl.
Köszönöm. Mindenképp veszek kettő egyformát bele. Reménykedtem, hogy jó bele a másik is, mert a TECNICA 161-ben ezek vannak, annak pedig (majdnem) ugyan ez a rajza, csak a 161-es nagyobb áramerősségű talán.
Oszcilloszkóp van (analóg is digitális is), az EPS-ben már végeztem korábban méréseket, csak mivel ahhoz nem volt ilyen profi szervizleírásom mint ehhez, ezért csak "van jel/nincs jel" alapon tudtam mérni. A szervizleírásban lévő szkópos méréseket mindet el fogom végezni (már csak mérési gyakorlat miatt is), de arra majd csak jövő héten lesz lehetőségem bent a suliban. Amiért a helyettesítésre rákérdeztem, az az, hogy hétvégén viszont meg kell hozzá rendelnem a speciálisabb alkatrészeket, hogy a karácsonyi szünet előtt még leszállítsa a raktár, mert utána már csak január közepén szállítanak újra.
A méréshez szeretném elindítani a hegesztőt az IGBT-k (és a mellettük lévő D14, D20 diódák) nélkül. Viszont nincs itthon 47Ω-os 8W-os ellenállásom a lágy indítóba (az IGBT-kel együtt fog érkezni). Arra gondoltam, hogy áthidalom a helyét az első indításhoz, nem fog szerintem hiányozni, mert soros 100W-os égőn keresztül indítom először. Viszont utána amikor közvetlenül indítom a hegesztőt a hálózatról a mérések alatt okozhat problémát, ha nincs benne a lágy indító ellenállás? A mérések alatt a hegesztő galvanikusan le lesz választva a hálózatról.
Most írás közben olyan jutott még az eszembe, hogy nem volna e jobb, hogy a lágy indító ellenállás helyére kötném be a 230V/100W izzót, mint lágy indító ellenállást a mérések alatt. Akkor a hegesztő majd úgy is áthidalja, ha már nincs szüksége rá (pont úgy mint az eredeti ellenállást). Természetesen az első indításkor nem itt lesz az égő, nehogy a vezérlő áthidalja és kiiktassa ezzel az áramkorlátozónak alkalmazott izzót. Jó ötlet? A hozzászólás módosítva: Nov 30, 2016
Úgy tűnik jó ötlet volt.
Elindítottam ezzel az izzós megoldással, úgy tűnik tényleg az IGBT-k voltak a zárlatosak, mert most hogy azok nincsenek benne probléma nélkül indul, persze hegeszteni nem lehet vele. Holnap bent suliban elvégzem az oszcilloszkópos méréseket, sikerült előrébb hoznom nem kell várnom jövő hétig.
Jól elbeszélgetek magammal.
Ma elvégeztem az oszcilloszkópos méréseket is, mindent rendben találtam, úgy tűnik megúszom a két IGBT-vel és egy 47Ω-os 8W-os ellenállással. Chipmunk1960-nak köszönöm az IGBT helyettesítésben a megerősítést!
Szia, Bocsi, de nagyon nem volt időm a héten, örülök, hogy sikerült. Az égős megoldás teljesen jó tesztelésre, utána úgyis meghúz a relé, s söntöli. kínai cuccokra jellemző, hogy gyártáskor belerakják az alkatrészek selejtjét, s előbb , vagy mégelőbb megadja magát. Csere után egy jól megválasztott tipussal, erősebb, akár elpusztíthatatlan eszközt varázsolhatunk.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |