Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   123 / 153
(#) Bakman válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 2, 2017 /
 
8-9 V bőven elég a Gate-nek.
(#) ngabor0204 válasza proli007 hozzászólására (») Jan 2, 2017 /
 
Hűha. Tudnál segíteni annak méretezésében? Ha jól értem, egy soros ellenállás kell a TC elé, egy zéner és egy kondenzátor pedig a tápja és a GND közé. És mindezt úgy kellene megválasztani, hogy még bőven a PWM periódusán belül feltöltődjön.
(#) proli007 válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 2, 2017 /
 
A zéner nyugodtan méretezheted a TC fogyasztása szerint is a segédlet programjával. Nem kell a kondinak periódusonként feltöltődni, mert csak a Gate kapacitást kell feltöltenie nagy árammal, ami alig fogja csökkenteni a puffer feszültségét. (kb. olyan arányban ahogy a Gate kapacitása viszonyul a pufferéhez..)
(#) ngabor0204 válasza proli007 hozzászólására (») Jan 2, 2017 /
 
Aha, OK, köszönöm. Akkor holnap friss fejjel számolok, aztán szerzek zénert. (De jó, ha nem mondod, soha nem veszem észre, hogy vannak az oldalon segédprogramok.)
(#) ngabor0204 hozzászólása Jan 4, 2017 /
 
Még egy kérdésem lenne: Sikerült levakarnom az eredeti vezérlőről a műgyantát, és kiderült, hogy az eredeti FET egy STB130NS04ZB. Az adatlapjából láttam, hogy zénerek vannak a gate-en. Kellene nekem is ilyesmi? Gondolom, a gate-et védik a feszültségcsúcsoktól. Ha viszont én eleve korlátozom a FET-meghajtóm feszültségét mondjuk 10 V-ra, akkor ezek nem kellenek, ugye?

Az adatlap: PDF
(#) Bakman válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 4, 2017 /
 
A FET elé is tehetsz zénert de ha megígéred, hogy nem hajtod túl, elhagyhatod.
(#) ngabor0204 válasza Bakman hozzászólására (») Jan 7, 2017 /
 
Hát, hölgyek, urak, nem lett az igazi. Működni működik, de az első hat fokozatban csak sípol, de nem megy a motor, a hetedikben indul csak el, és persze a nyolcadikban szépen, de hát ott 100%-os kitöltés van, szóval az természetes.
(#) ngabor0204 válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 7, 2017 /
 
Lemaradt: nem tudom, mennyire számít, de 1,5 kHZ körül megy a PWM.
(Azon gondolkozom, fel kéne emelni 20 kHZ-re, mert a gyári egyáltalán nem sípolt. Nem tudom, az indításra ez lenne-e valamilyen hatással.)
(#) patkolttojas válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
Szia! szerintem pont fordítva, a frekit jelentősen csökkenteni kellene, mondjuk úgy 200 Hz értékre akár és feltétlen ellenőrizd a lendítő diódát (motorral párhuzamosan záró irányban van), hogy elég bika e. Elkó nem lehet párhuzamosan a motorral, különben nem érvényesül a PWM hatása alacsony kitöltési tényezőn pláne.
Bővebben: Link
(#) ngabor0204 válasza patkolttojas hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
Aha, köszönöm, megpróbálom alacsonyabb frekvenciával. Szerintem a dióda elegendő, mert elvileg 15 A-t bír, a motor meg 10 A körül van.
Elko (2200 uF) a táp/motor pozitívja és a FET source-a közt van.
(#) ferci válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
Az legyen az 1. fokozatod, ahol biztosan elindul..- lehet, hogy ott már 45-55 % a pwm kitöltése.
A maradék százalékot oszd fel a 8. fokozatig.
Általában egy motor nem idul meg az alsó harmadban, max cammog.
A frekit vedd nyugodtan vissza párszáz Hz-re, jobb lesz a fetnek és a diódának is.
(#) JZoli válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
Nem akarlak elkeseríteni, de két-három évvel ezelőtt az öcsém Cit..enjébe is meghalt a szellőző-fűtő motor. Kiderült, hogy a motoron lévő "teljesítmény meghajtó" ment tönkre. de csak motorostól cserélhető kb 120-130E forintért. Hát én gondoltam csinálok neki egyet, nem lehet ebből gond! Dehogynem, vagy így jártam mint Te most, vagy búgott, sípolt a motor mint a veszedelem, szinte megmaradni sem lehetett az autóban. Ott aztán 50 hz-től mentünk felfelé a PWM frekivel, egészen 15 KHz-ig. Ott is ugyanez volt a klímavezérlő (vagy kézi beállítással, de a jel ugyanaz volt) 0-5V között adta a jelet neki 8 fokozatban. Már nem emlékszem a pontos frekire, de kb 3 hónap és 12 verzió után lett csak jó a ventilátor vezérlése. De abban az autóban 30-35 A-t is felvett az a ventilátormotor, így csak kettő FET-tel lehetett megoldani,úgy szinte alig melegedett. Jó kis móka volt! Most nem tudom, hogy hová raktam a végleges megoldás rajzait, de ha kell utánanézhetek. Viszont ha van itt most jó megoldás nem keresgélnék annyit.
A hozzászólás módosítva: Jan 8, 2017
(#) GPeti1977 válasza JZoli hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
Nem brushless motor van abban, azért nem ment?
(#) JZoli válasza GPeti1977 hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
Sima szénkefés kétkivezetéses motor volt. Ment az, igazából a karakterisztikával és a leadott hangokkal volt baj.Nálam is PIC lett a megoldás, mivel azzal a karakterisztikát is lehetett módosítani.
(#) ngabor0204 válasza JZoli hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
Nagyon megköszönném, ha utánanéznél, mert nekem is Citroenben (C4 Picasso, de elvileg a Berlingóé is ugyanez) ment tönkre a szellőző-fűtő vezérlője.
(#) JZoli válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
Ez is Picasso volt.Akkor megkeresem.
Csak nekem passzív meghajtása volt a FET-eknek.
(#) patkolttojas válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
Szia! Sima DC motor van benne, kb 80-100W-os, ha BLDC lenne, akkor nem is forogna soha egy ilyen PWM-től, és kellene hozzá legalább 3 vezeték a három fázis miatt! Szerintem ellenőrizni kellene, hogy nincs e megszorulva, mivel csúszócsapágyas, esetleg valamitől berágott a csapágy. Akár 1-2A árammal is kellene, hogy menjen. Van sok hasonló fűtőmotorom és mindegyik megy alacsony feszültséggel is (PWM nélkül gondolom), vagyis némelyik még 3-4V esetén is tud már forogni. Lehet, hogy valami gond van a motorral, különben nem lenne ilyen jelenség amit írtál.
(#) ngabor0204 válasza ferci hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
Most megnéztem alaposabban a dolgot, és kiderült, hogy kis fokozaton is ment, csak szinte semmi levegőt nem fújt, azért nem vettem észre, viszont sípolt, mint a nem normális. Ráadásul a rezgés átterjed a műszerfalra is, úgyhogy elég durva így autózni.
Megfogadom a tanácsod, és felemelem a kitöltés kezdőértékét, mert a nagyon alacsony fordulatnak nincs sok értelme.
(#) ngabor0204 válasza JZoli hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
Előre is köszönet az előkeresésért. A passzív meghajtás mit jelent? Hogy nem IC-vel hajtod meg, hanem tranzisztorral?
(#) ferci válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
A frekit is vedd ám vissza...
(#) ngabor0204 válasza ferci hozzászólására (») Jan 8, 2017 /
 
Igen, az is meglesz.
(#) ngabor0204 hozzászólása Jan 15, 2017 /
 
Hát, nem sikerült túl jól az új verzió. Levettem 200 Hz-re a frekvenciát, de így iszonyatosan rángat a 100%-os kitöltésen kívül az összes fokozatban. Előtte még azt kipróbáltam, hogy kb, 30% legyen a legkisebb fokozat, de úgy néz ki elindul anélkül is.

JZoli, ha esetleg közben megtaláltad az öcsédnek csinált programot, megosztanád velem? Elég tanácstalan vagyok, hogyan tovább.
(#) Massawa válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 15, 2017 /
 
Egy hasonlo motorral, vagy izzoval probáld ki a mühelyben. Szerintem a PWM-d nem jo.
(#) ngabor0204 válasza Massawa hozzászólására (») Jan 15, 2017 /
 
Sajnos nincs hasonló motorom, mielőtt beépítettem volna az autóba, izzókkal próbálgattam asztalon, azokkal tökéletesen ment (de perszer kicsit sípolt azokkal is, gondolom az izzószál).
(#) Massawa válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
200Hz aligha sipolhat. Szkopod vagy valami hasonlod van?
A proci helyett elöször 555-l probalkozhattál volna. A procis megiodásoknál mindig elöfordulhat valami, ami miatt a PWM nem ugy megy mint szeretnéd.
(#) szsrobert válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
A motor kapcsai koze bekotott dioda nelkul nekem sem ment kis kitoltessel csak sipolt.
(#) ngabor0204 válasza szsrobert hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
Diódát tettem rá, anélkül nem is próbáltam.
(#) ferci válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
Szkóppal tudod nézni egyáltalán, konkrétan mit kap a motort kapcsolgató fet gate, ill. milyen a drainen fellépő feszültség?
(#) ngabor0204 válasza Massawa hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
Lehet, hogy félreérthető voltam: az 1500 Hz sípolt és enyhén vibrált tőle az autó, a 200 Hz pedig rángat. A rángatást úgy értem, hogy nem kifejezetten a motor akadozik, hanem az egész autót rázza elég erősen. De nem a 200 Hz-et érezni, hanem kb. 1-2 Hz-es pulzálást lehet érezni a műszerfalon.

Szkópom van, de beépítve még nem néztem. Előtte, asztalon, 110 W-nyi izzóval a PIC lábán tökéletes volt a négyszög, a FET-en nézve pedig volt egy kis lengés, de csak 1-2 us.
(#) ngabor0204 válasza ferci hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
Hopp, ez viszont elmaradt, a drainfeszültséget nem néztem, én marha! Csak azzal voltam elfoglalva, hogy a gate-en jó legyen a jel. Na, akkor ez este megmérem.
Következő: »»   123 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem