Fórum témák
» Több friss téma |
8-9 V bőven elég a Gate-nek.
Hűha. Tudnál segíteni annak méretezésében? Ha jól értem, egy soros ellenállás kell a TC elé, egy zéner és egy kondenzátor pedig a tápja és a GND közé. És mindezt úgy kellene megválasztani, hogy még bőven a PWM periódusán belül feltöltődjön.
A zéner nyugodtan méretezheted a TC fogyasztása szerint is a segédlet programjával. Nem kell a kondinak periódusonként feltöltődni, mert csak a Gate kapacitást kell feltöltenie nagy árammal, ami alig fogja csökkenteni a puffer feszültségét. (kb. olyan arányban ahogy a Gate kapacitása viszonyul a pufferéhez..)
Aha, OK, köszönöm. Akkor holnap friss fejjel számolok, aztán szerzek zénert. (De jó, ha nem mondod, soha nem veszem észre, hogy vannak az oldalon segédprogramok.)
Még egy kérdésem lenne: Sikerült levakarnom az eredeti vezérlőről a műgyantát, és kiderült, hogy az eredeti FET egy STB130NS04ZB. Az adatlapjából láttam, hogy zénerek vannak a gate-en. Kellene nekem is ilyesmi? Gondolom, a gate-et védik a feszültségcsúcsoktól. Ha viszont én eleve korlátozom a FET-meghajtóm feszültségét mondjuk 10 V-ra, akkor ezek nem kellenek, ugye?
Az adatlap: PDF
A FET elé is tehetsz zénert de ha megígéred, hogy nem hajtod túl, elhagyhatod.
Hát, hölgyek, urak, nem lett az igazi. Működni működik, de az első hat fokozatban csak sípol, de nem megy a motor, a hetedikben indul csak el, és persze a nyolcadikban szépen, de hát ott 100%-os kitöltés van, szóval az természetes.
Lemaradt: nem tudom, mennyire számít, de 1,5 kHZ körül megy a PWM.
(Azon gondolkozom, fel kéne emelni 20 kHZ-re, mert a gyári egyáltalán nem sípolt. Nem tudom, az indításra ez lenne-e valamilyen hatással.)
Szia! szerintem pont fordítva, a frekit jelentősen csökkenteni kellene, mondjuk úgy 200 Hz értékre akár és feltétlen ellenőrizd a lendítő diódát (motorral párhuzamosan záró irányban van), hogy elég bika e. Elkó nem lehet párhuzamosan a motorral, különben nem érvényesül a PWM hatása alacsony kitöltési tényezőn pláne.
Bővebben: Link
Aha, köszönöm, megpróbálom alacsonyabb frekvenciával. Szerintem a dióda elegendő, mert elvileg 15 A-t bír, a motor meg 10 A körül van.
Elko (2200 uF) a táp/motor pozitívja és a FET source-a közt van.
Az legyen az 1. fokozatod, ahol biztosan elindul..- lehet, hogy ott már 45-55 % a pwm kitöltése.
A maradék százalékot oszd fel a 8. fokozatig. Általában egy motor nem idul meg az alsó harmadban, max cammog. A frekit vedd nyugodtan vissza párszáz Hz-re, jobb lesz a fetnek és a diódának is.
Nem akarlak elkeseríteni, de két-három évvel ezelőtt az öcsém Cit..enjébe is meghalt a szellőző-fűtő motor. Kiderült, hogy a motoron lévő "teljesítmény meghajtó" ment tönkre. de csak motorostól cserélhető kb 120-130E forintért. Hát én gondoltam csinálok neki egyet, nem lehet ebből gond! Dehogynem, vagy így jártam mint Te most, vagy búgott, sípolt a motor mint a veszedelem, szinte megmaradni sem lehetett az autóban. Ott aztán 50 hz-től mentünk felfelé a PWM frekivel, egészen 15 KHz-ig. Ott is ugyanez volt a klímavezérlő (vagy kézi beállítással, de a jel ugyanaz volt) 0-5V között adta a jelet neki 8 fokozatban. Már nem emlékszem a pontos frekire, de kb 3 hónap és 12 verzió után lett csak jó a ventilátor vezérlése. De abban az autóban 30-35 A-t is felvett az a ventilátormotor, így csak kettő FET-tel lehetett megoldani,úgy szinte alig melegedett. Jó kis móka volt! Most nem tudom, hogy hová raktam a végleges megoldás rajzait, de ha kell utánanézhetek. Viszont ha van itt most jó megoldás nem keresgélnék annyit.
A hozzászólás módosítva: Jan 8, 2017
Nem brushless motor van abban, azért nem ment?
Sima szénkefés kétkivezetéses motor volt. Ment az, igazából a karakterisztikával és a leadott hangokkal volt baj.Nálam is PIC lett a megoldás, mivel azzal a karakterisztikát is lehetett módosítani.
Nagyon megköszönném, ha utánanéznél, mert nekem is Citroenben (C4 Picasso, de elvileg a Berlingóé is ugyanez) ment tönkre a szellőző-fűtő vezérlője.
Ez is Picasso volt.Akkor megkeresem.
Csak nekem passzív meghajtása volt a FET-eknek.
Szia! Sima DC motor van benne, kb 80-100W-os, ha BLDC lenne, akkor nem is forogna soha egy ilyen PWM-től, és kellene hozzá legalább 3 vezeték a három fázis miatt! Szerintem ellenőrizni kellene, hogy nincs e megszorulva, mivel csúszócsapágyas, esetleg valamitől berágott a csapágy. Akár 1-2A árammal is kellene, hogy menjen. Van sok hasonló fűtőmotorom és mindegyik megy alacsony feszültséggel is (PWM nélkül gondolom), vagyis némelyik még 3-4V esetén is tud már forogni. Lehet, hogy valami gond van a motorral, különben nem lenne ilyen jelenség amit írtál.
Most megnéztem alaposabban a dolgot, és kiderült, hogy kis fokozaton is ment, csak szinte semmi levegőt nem fújt, azért nem vettem észre, viszont sípolt, mint a nem normális. Ráadásul a rezgés átterjed a műszerfalra is, úgyhogy elég durva így autózni.
Megfogadom a tanácsod, és felemelem a kitöltés kezdőértékét, mert a nagyon alacsony fordulatnak nincs sok értelme.
Előre is köszönet az előkeresésért. A passzív meghajtás mit jelent? Hogy nem IC-vel hajtod meg, hanem tranzisztorral?
A frekit is vedd ám vissza...
Igen, az is meglesz.
Hát, nem sikerült túl jól az új verzió. Levettem 200 Hz-re a frekvenciát, de így iszonyatosan rángat a 100%-os kitöltésen kívül az összes fokozatban. Előtte még azt kipróbáltam, hogy kb, 30% legyen a legkisebb fokozat, de úgy néz ki elindul anélkül is.
JZoli, ha esetleg közben megtaláltad az öcsédnek csinált programot, megosztanád velem? Elég tanácstalan vagyok, hogyan tovább.
Egy hasonlo motorral, vagy izzoval probáld ki a mühelyben. Szerintem a PWM-d nem jo.
Sajnos nincs hasonló motorom, mielőtt beépítettem volna az autóba, izzókkal próbálgattam asztalon, azokkal tökéletesen ment (de perszer kicsit sípolt azokkal is, gondolom az izzószál).
200Hz aligha sipolhat. Szkopod vagy valami hasonlod van?
A proci helyett elöször 555-l probalkozhattál volna. A procis megiodásoknál mindig elöfordulhat valami, ami miatt a PWM nem ugy megy mint szeretnéd.
A motor kapcsai koze bekotott dioda nelkul nekem sem ment kis kitoltessel csak sipolt.
Diódát tettem rá, anélkül nem is próbáltam.
Szkóppal tudod nézni egyáltalán, konkrétan mit kap a motort kapcsolgató fet gate, ill. milyen a drainen fellépő feszültség?
Lehet, hogy félreérthető voltam: az 1500 Hz sípolt és enyhén vibrált tőle az autó, a 200 Hz pedig rángat. A rángatást úgy értem, hogy nem kifejezetten a motor akadozik, hanem az egész autót rázza elég erősen. De nem a 200 Hz-et érezni, hanem kb. 1-2 Hz-es pulzálást lehet érezni a műszerfalon.
Szkópom van, de beépítve még nem néztem. Előtte, asztalon, 110 W-nyi izzóval a PIC lábán tökéletes volt a négyszög, a FET-en nézve pedig volt egy kis lengés, de csak 1-2 us.
Hopp, ez viszont elmaradt, a drainfeszültséget nem néztem, én marha! Csak azzal voltam elfoglalva, hogy a gate-en jó legyen a jel. Na, akkor ez este megmérem.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |