Fórum témák
» Több friss téma |
Bővebben: Link
Köszönöm válaszod elektron! Igen. Ezt lehet fel kellett volna tüntetnem de evidensnek gondoltam. 6 pólusú az az 920 /min a fordulatszáma. 1 fázisról menne ezért írtam a szög kötést. Avr lesz vezérelve. Igazából a főnökömet kell meg győzzem ehhez keresek hiteles anyagot,
BUÉK mindenkinek! (ne olyat mint tavaly, mert annak kívánóját még keressük
![]() ![]() Nyáron kérdezősködtem frekiváltó felől, esztergára. Szóval szereztem -vettem- egy EUROTHERM 605-ös sorozatút, 3,7kw kimenő teljesítményűt a 3,6 kw-os motorhoz. Fel lett programozva, be lett kötve és boldogan használom. Felfutás, lefutás beállítva 2 mp-re, poti kivezetve a homlokára és tökéletes. Tapasztalat, hogy 0-60 Hz között használva teljesen jó, nyilván 0 Hz-en nem használom, csak kb 15 Hz felett, az alatt ugyanis hajlamos megcsúszni a gyári röpsúlyos kuplungja. Ahogy én használom, semmiféle nyomaték szegénységet nem tapasztalok, sőt, folyamatosan 20-25 Hz környékén használva nyáron sem melegszik a motor. A műhelyben ilyenkor 14-16, nyáron 24-26 fok van. Tehát teljes vidámság, gondoltam, hogy szebb lesz az élet vele de tényleg sokkal jobb vele a gép, mint korábban. Úgyhogy köszönöm innen is a korábbi biztatást, kételkedést, hiszen ezek a dolgok is erősítettek a frekiváltó használata mellett. Aki gondolkodik rajta, ne tegye, használja!
Szia!
Ez nem mond ellent a leírtaknak. Az hogy nem tapasztalható nyomaték probléma és tartós használat során kisebb fordulaton nem melegszik arra utal, hogy a motor teljesítménye jelentősen túl van méretezve. Ezeket a problémákat a teljesítőképessége határán tapasztalnád. Használd egészséggel!
Sziasztok.
Elkelne egy kis segitség. A lentebb linkelt kis freki váltóm van,amit évek óta megelégedve használok a kis asztali fúrómhoz amin egy Asea 370w os motor volt. Most lecseréltem a fúrómat amin egy 350w os magyar Imi motor van,ezt nem akarja hajtani a f.váltó. Régebben ugyan ezt csinállta egy orosz 550w os mocival,megindult egy ici picit de letiltott. 550w ig lehet rákötni motort. A jelenleg rajta lévőt beköttem delta helyett csillagba,úgy elindul de ugye harmat gyenge. Valakinek lenne valami ötlete? Előre is köszönöm a segitséget. Ui:1Ph->3Ph. http://www.acpd.co.uk/sei/s/1488/eurotherm%20user%20manual%20for%20...rs.pdf
Sziasztok!
Egy Mitsubishi S500 FR-S520S-1.5K-EC frekiváltóm van 3X230 V-os kimenettel. Ebből fel lehet használni 1X230V-ot is egyfázisú motorhoz? Ha igen, mit kell csinálni az egyfázisú motor kondijával? Előre is köszi a válaszokat!
1 fázisú motorhoz való frekvenciaváltó ritka.
Én gyakorlatilag hiába kerestem olcsón. Tipikus alkalmazás az 1 fázisról 3-ra alakítás szokott lenni, az van bőven börzéken is, gazdaságosan is...
Az a baj, hogy ahogyan változtatod a frekit úgy kellene "változtatni" a kondenzátor értékét is.
Mivel 3F ben 120 fokos eltolás van a kimenetek közt 1F motornál pedig a segédtekercsnek 90fok eltolás kell amit eddig a kondi végzett így még ha be is kötöd a 3. fázist a motorra valamennyire talán menni fog de nem az igazi. Egy próbát megér de áramkorlátot állíts be alacsonyat nehogy baj legyen. A kondi ilyenkor már nem kell. A hozzászólás módosítva: Márc 13, 2017
Üdv!
Van egy problémám... ![]() MITSUBISHI FR-E520-0.4K, 3x200V-t használnék egy fázisra. Sajnos lehetnek a gép memóriájában az előző használó kívánalmai szerintiek és lehet, hogy ezért tart be a masina, ugyanis nem hajlandó fékezett lefutással megállni...Elengedi a motort, had menjen. Tudom írni a paramétereket, beírom a lefutási időt, DC erősséget, fékező frekvenciát, DC fék időt, csak nem hajlandó megtenni a váltó a kérésemet. A legjobb orvosság ilyenkor visszahozni a gyári beállítást, az sok rejtett hibát is megold, töröl. Ámde nem találok erre egy nyüves írást, hogyan álljon alaphelyzetbe. Letöltve a Mitsu gépkönyv az összes E520-ra vonatkozóan, de nem jövök rá a dologra, remélem nem azért nem fékez, mert rossz... Amúgy egy 350W-os motorral járatnám. Na a teljes törlés tán megvan... A hozzászólás módosítva: Márc 14, 2017
A törlés és új beállítás megoldotta.
Sziasztok.
Adott egy Lenze EVF8216E frekvenciaváltó. Beűzemeléskor OC2 hibakódot mutat a kijelző és a piros Led másodpercenként szűnetmentesen villog. A gépköny szerint az OC2 azt jelenti, hogy "FÖLDZÁRLAT" továbbá hogy "Testzárlat a motorban, vagy a motorvezetékben" Ami azért is fúrcsa, mert még motor sincs rákapcsolva. A hibaűzenetet resetelni nem sikerűlt, mert nem engedi, azaz visszabillen a piros Led villogásba. Kérdésem. Milyen földzárlat lehetséges,...pláne ha még motor sincs rákapcsolva a kimenetre? A motorkapcsok kivezetéseit Ohm-mérővel ellőriztem, sem egymásközt, sem a bemnetelel, sem a földeléssel, nem zárlatos. Akkor mi lehet a gond? A hozzászóllásokat előre megköszönöm. Űdv varadi
Sziasztok!
Aki már épített frekvenciaváltót tudna nekem kicsit segíteni? Nem kérek sem kapcsolási rajzot, sem túlságosan mélyre menő magyarázatot, csak néhány megoldás érdekelne akár csak elvi szinten. Pl. a meghajtó áramkör optocsatoló vagy IR-es bootstrap megoldás, áramvédelem, esetleg fordulatszám visszacsatoláshoz pár tipp (jeladó nélkül) és hasonlók. Jelenleg épp tervezési fázisban vagyok nekem is vannak már vázlataim, érdekelne ki hogy elmélkedett és minek mi az előnye/hátránya.
A "hiba jelzés" lehet a figyelő áramkör hibája is vagy program sérülés. Pl. beleprogramozták, hogy egy bizonos üzemelés után csinálja ezt. Ez utóbbit bizonyítani nem lehet, de programozásilag megoldható, un. vírusos.
Gyakorta találkozok ilyen jelenségre szervó meghajtók esetén. Lekötött kimeneti motor kábel esetén is fenn áll a jelzés. Készülék cserével javítódik a "hiba". Ekkor a készüléket a gyártójához szokás küldeni javításra, majd jó ként kerül vissza.
Szia!
A motor kimenetek és a DC pontok között megvannak az IGBT-k melleti szabadon futó diódák maradék feszültségei? A frekvenciaváltókban belső zárlat, IGBT meghibásodás a valamelyik DC pont és a kimenet között szokott kialakulni. Lehetne az OC szaturációs túláram figyelés jelzése, ha rossz valamelyik IGBT, vagy esetleg a figyelő áramkör, de úgy emlékszem, ezekben a régi Lenzékben nincs ilyen. Amik nálam voltak ilyen rossz készülékek, azoknak 90%-ban táp hibájuk volt, aminek jellemzően kondi kiszáradás állt a háterében. Közvetve ez is benne lehet a pakliban. Lehetne az oka hall-elemes áramváltó, azok is el szoktak öregedni, de ebben szerintem söntökkel mérik az áramot. Szóval ellenőrizd le mégegyszer a főáramkört. Ha jó, akkor én a belső tápokkal folytatnám...
Szia.Pont erre nem gondoltam.
Ennek a tipúsnak remélhetőleg még az űzemóráját is meg lehet nézni...ha túl sok akkor gyanússá válik...s mint irod beleprogramozhatták hogy itt a vég,...holnap útánna járok és belenézek az űzemórákba... Köszi a tippet. Sajnos ettől még nem indúl el, az egy vagyont érő frekiváltó(Hi!) Űdv varadi
Szia. Köszi a választ....és lassan én is ezekre a következtetésre jutok...azaz hogy a jól bekapszulázot IGBT valamelykje meg adta magát aztán ennyi.
Ami úgye egy vagyon....nos hogy ilyen felálásba mi lesz a sorsa az majd elválik. A kondik meg a belső táp OK! Nem nagyon akarom elfogadni a tényt hogy kár a gőzért. Felvetem azért a kérdést....ha kioperálom az IGBT kapszúlát és megszűnik a hibaűzenet akkor...? Kérdezem...meglehet ezt csinálni? Űdv varadi A hozzászólás módosítva: Márc 16, 2017
Ezekben szerintem nincs beprogramozott vég. Legalábbis ami nekem hibát jelzett, ott tényleg volt hiba.
Elég, ha a hibás IGBT kollektorát megszakítod, már akkor is esélyes, hogy ez a hibaüzenet megszűnik, de jöhet helyette más, mert a frekiváltók bekapcsoláskor általában leellenőrzik a főáramkörüket, ezért futhat neked egyből hibára a készülék. Az ebben lévő IGBT modul tudtommal kifutott már, de kitudja, Kínában lehet hogy még van. Ha a tied a készülék, és van kedved barkácsolni, elég nagyméretű a modul ahhoz, hogy diszkrétekből összerakd. Más típusoknál én már elkövettem ilyet sikerrel. Esetleg hasonló méretű más modult beépítése is esélyes lehet.
Szia. Éppen arra gondoltam...mi lenne ha az egész IGBT blokot úgy ahogy van kiforasztanám és úgy táplálnám meg a frekiváltót?...nem e okozhatok más meghibásodást?
Ha az eltávolitot IGBT blok útán, a piros Led nem villog, sőt átvált zöldre és az OC2 hibakód sem jelenik meg, akkor bizonyára ez a blok a hibás...Nem? Igen, amugy ez a frekiváltó az enyém. Köszönöm. Űdv varadi
Szerintem nem lesz semmi baja, ha IGBT blokk nélkül feszültség alá helyezed, de esélyes, hogy így is hibára fog futni, mert a kimeneten nem az elvárt feszültségeket fogja visszamérni. Egy próbát megérhet.
Szia!
Frekiváltót nem építettem (de javítottam már néhányat), csak chopperes, félhidas, hidas invertereket készítettem. Használtam optocsatolósat, ST bootstrap, AD ADuM leválasztásos megoldást. Az optocsatolósat ott, ahol fontos volt a leválasztás. Olyat is, hogy én készítettem a nagy feszültség miatt led/fotodióda párossal diszkrét áramkört saturációs túláramvédelemmel. Mondjuk az áramkör kiterjedtsége miatt elég zavarérzékenyre sikeredett az egész meghajtó. Az ST bootstrap volt a legolcsóbb, Kínából töredék áron van az IR-es típusokhoz képest. Ezeknél a negítív ág megtervezése konstrukciós szempontból elég nagy kihívás (nem mehet negatív tüske a meghajtó fokozatra, mert tömkremegy), amit nálam tetézett, hogy sönt is volt a negatív sinen. Az ADum-ot egy olyan inverternél használtam, ahol 100kHz volt a vivő, viszonylag nagy kapcsolási sebesség kellett, és le akartam választani. Eddig söntöt vagy áramváltót használtam áram mérésre, a hall elemek nekem nem szimpatikusak. Fordulatszám érzékelésre alapesetben szerintem elég lehet slipkompenzációt használni. Más megodások, tudtommal jóval bonyolultabbak. Persze kérdés, hogy mi a célod, mert egy szenzormentes vektoros frekiváltót összehozni, az bizony nem kis kihívás.
Köszi. Meg fogom próbálni...bár a hétvégén pihentettem a dolgot.
Űdv varadi
Már építettem frekvenciaváltót és csak is optós gate-meghajtást javaslok. Ha elpukkan egy IGBT, akkor legfeljebb a drájver és az optocsatoló tranzisztora megy tönkre, de a kontroller így épen marad. Ehhez a védelemhez persze az kell, hogy egymástól és a vezérlő tápegségétől is galvanikusan leválasztott gate-tápok legyenek.
Persze elég csak a felső rendszerek tápjait elválasztani egymástól az alsó mehet egybe.
Igazából nem akarok fordulatszámtartást, ha mégis, akkor jeladót kapna, de valószínűleg nem lesz ilyen. Azért akarom tudni a fordulatszámot, mert ha nagy tehetetlenségű a motor forgórésze vagy amit hajt akkor újraindításnál ne legyen az, hogy ránt egyet, és ne kelljen megvárni amíg megáll a motor. Szóval menet közben is el kellene kapnia a motor fordulatát.
"Fordulatszám érzékelésre alapesetben szerintem elég lehet slipkompenzációt használni." Ezt kifejtenéd bővebben?
Igen a galvanikus leválasztás nálam alapelvárás. Bootstrapen is gondolkodok, csak az a baj, hogy akkor oda is kell opto így ennyi erővel mehet az optos meghajtó. Egyedül csak a kevesebb független tápfeszültség miatt van értelme a bootstrapnek.
Egy egyszerű, magam tekercselte flyback trafóval oldottam meg a gate tápkérdést. Egyszerű, 555-ös meghajtó, FET, majd légréses trafó független szekunderekkel. De ha úgy jobban tetszik, akkor veszel négy kínai hálózati tápot, felhúzod a kimenetüket 15,5V-ra és már készen is van a tápellátás.
Igaz, bár azért megfordult a fejemben, hogy egy 4 szekunderes trafó 10 év után is működik, míg egy kapcsolóüzeműt erősen behatárolja a kondik állapota, és ha a kapcsolóüzemű elszáll mindent magával visz (sajnos tapasztaltam már).
Egyébként most azon gondolkodok, hogy ez az áramfigyelés hogy legyen. Ha pl. 15A-ig tervezem a frekiváltót 2db párhuzamos 0,1R sönttel, 1A alatti áramokat már nem igen mérek rajta még egy 10x erősítés után sem. 8-10A-ig meg a leggagyibb IGBT-k is elmennek és az is fázisonként 8-10A, de a teherelkapáshoz jó lenne 100mA nagyságrendben is mérni. 100mA pont 0,05V 10x erősítés után a 2db párhuzamos 0,1R ellenálláson és még bőven kerülhet rá zaj is. A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2017
A szlip (megszúszás, fordulatszám elmaradás) kompenzációról találsz anyagot a neten. A DC hajtások IR kompenzációjának felel meg. A terhelő áram függvényében a fordulatszám esés kompenzálását jelenti.
Amit akarsz, azt repülő startnak hívják. Biztos létezik rá több megoldás, de tudtommal a motort meggerjesztik, és az indukálódó feszültség frekijét visszamérik. Ezen a linken a 32. oldalon mindkettőről van pár mondat.
Nem feltétlenül kell annyi tápegység. Az optocsatolós megoldást is meg lehet táplálni úgy, mint a bootstrapen meghajtóknál teszik. Nyilván ennek a vezérlésben lesznek megkötései (p.: a félhidak alsó IGBT-it illik először vezérelni, és üzem közben a kitöltési tényezőjüket nem vihetjük adott érték alá). A régi Siemens mikromasterekben is így volt; optocsatolós meghajtás, és a negatív tápon lévő 15V-ból táplálták meg nagyfeszültségű diódákkal a lebegő tápokat.
Jó a szlip kompenzáció lényegében, hogy megnöveljük a frekit a slip értékének megfelelően, így akár szinkron fordulaton is mehetne a motor (ami persze csak a kiindulási frekihez képest szinkron fordulat). Nekem nincs szükségem erre, mert nem kell fordulatszámtartás.
A repülőstartnál az a 4 mondat nem segít sokat. ![]()
Amit találtam és kiegészítve saját véleményemmel, az egyik módszer szerint a frekiváltó a maximális frekvenciára beáll és elkezdi 0-tól növelni az amplitúdót egy beállított áramértékig, ami viszonylag alacsony. Ezután csökkenti a frekvenciát (és persze a feszültséget a frekvenciának megfelelően) és figyelni az áramfelvételt, amikor eléri a szinkronfordulatot az áramfelvétel 0 lesz és már tudja is hogy a motor, vagy úgy is írhatnám ahol a legkisebb az áramfelvétel. Ehhez viszont viszonylag kis áramokat is mérni kell, amihez jobb egy galvanikus leválasztás, mert egyből a mikrovezérlővel lehet mérni az áramot és így könnyebb kalkulálni. Ez a baj a söntös áramfigyeléssel.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |