Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Ha kiindulási alapot keresel, ehhez Bővebben: Link hasonlót, de 8 ohmos hangszóró készlettel.
Megfelelő hangszórót itt találsz :mélyközép Bővebben: Link magas Bővebben: Link Ennél kisebb méretet és teljesítményt nem ajánlok. A hangsugárzó pontos méreteit a leírásban megtalálod. A hozzászólás módosítva: Jan 21, 2018
Nemrég cseréltem egy kis méretű dobozban mélyközepet.
Monacor SPH-176 típusúkat tettem bele, nem a legolcsóbb, de a méretéhez képest meglepően jól szólnak a mély hangok.
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni sub-láda építéséhez. A hangrendszer mély tartományát szeretném fejleszteni. A helyzet elég kacifántos, de nagyon igyekeztem előre olvasni és gondolkozni, mielőtt a segítségeteket kérem. Nem vagyok profi a témában, de nagyon igyekszem. Lehet, hogy a szokásostól eltérő dolgokat eszeltem ki, de ne vegyétek ezt rossz néven, ne nevessetek ki ezért. A TV alatti szekrény helyét kaptam meg az asszonytól, hogy építsek ide, amit akarok. Mélyládának nincs máshol hely a nappaliban, csak ide rakhatom. Igazából egy tölcséres mélysugárzót szerettem volna ide, de annak a tervezése meghaladta a képességeimet. Ezért a bass-reflex láda mellett tettem le a voksomat. A doboz külső méreteinek a következőnek KELL lennie: szélesség: 180cm mélység: 45cm magasság: 42 cm + alul 8cm lábazat. Ez elég hülye alak a piacon lévő ládákhoz képest, tudom, de ez van. Legalább van benne kihívás. Sokat olvasgattam a témában, és elég sok extrém megoldást is láttam. Ezek a következők voltak: - A reflexcsőnek nem feltétlenül kell egyenesnek lennie, lehet benne ív is. - A reflexcsőnek nem feltétlenül kell a dobozban lennie, lehet kívül is. - Több reflexcsövet is lehet használni. Ez mind bekerült ebbe a projektbe, de mielőtt időt és pénzt ölnék bele, szeretném, ha véleményeznétek. A kiszemelt hangszóró a JBL CS 1214 lenne. Idemásolom az adatlapról a paramétereit. Ha lennétek olyan szívesek és leellenőriznétek, mondjuk a Win Isd-vel, azt nagyon megköszönném. Én is azt használtam. VOICE-COIL DC RESISTANCE: REVC (OHMS) . . . . . . . 3.6 VOICE-COIL INDUCTANCE @ 1 KHZ: LEVC (MH) . . . . . . . 2.57 DRIVER RADIATING AREA: SD (IN2) . . . . . . . . . 85.4 SD (M2) . . . . . . . 551.00 MOTOR FORCE FACTOR: BL (TM) . . . . . . . . 14.08 COMPLIANCE VOLUME: VAS (FT3) . . . . . . . . . 2.7 VAS (LITERS) . . . . . . 76.7 SUSPENSION COMPLIANCE: CMS (µM/N) . . . . 177.00 MOVING MASS, AIR LOAD: MMS (GRAMS). . . . 179.00 MOVING MASS, DIAPHRAGM: MMD (GRAMS) . . . 171.00 FREE-AIR RESONANCE: FS (HZ) . . . . . . . . 28.00 MECHANICAL Q: QMS . . . . . . . . . . . 8.85 ELECTRICAL Q: QES . . . . . . . . . . . 0.57 TOTAL Q: QTS . . . . . . . . . . . . 0.54 MAGNETIC-GAP HEIGHT: HAG (IN) . . . . . . . . 0.307 HAG (MM) . . . . . . . . . 7.8 VOICE-COIL HEIGHT: HVC (IN) . . . . . . . . . 1.26 HVC (MM) . . . . . . . . . 32 MAXIMUM EXCURSION: XMAX (IN) . . . . . . . . 0.48 XMAX (MM) . . . . . . . 12.1 Mondjuk van az adatokban pár hiba, mert pl az SD az 551 cm2 és nem m2, de mindegy. Én csak ezt szúrtam ki. Alapanyagnak csak famintás laminált bútorlap jöhet szóba, hogy passzoljon a többi szekrényhez. Mivel azt olvastam, hogy igazán az MDF lap lenne a legjobb, arra gondoltam, hogy duplafalú lenne a láda, belül MDF, kívül laminált faforgácslap. Így több mint 3,5cm lenne a falvastagság, amit persze merevíteni is kéne. Esetleg ferde hátlap kéne bele? Három dobozváltozatot gondoltam el. Készítettem hozzá 3D-s terveket is. A doboztetőket és az előlapokat félig áttetszőnek állítottam be. Az egyszerűség kedvéért a 3D-ben csak egyszeres falvastagság szerepel. Előre is elnézést kérek a hevenyészett látványtervért, de most csak ennyire futotta. Igazából az elvekre vagyok kíváncsi, hogy valamelyik megoldás elfogadható-e szerintetek. 1. változat ("8 felül") KÉK 8 felül KÉK Ezen látszik, hogy a portokat a tényleges dobozon kívűl vezettem el, de a szükséges dobozméreten belül. A térfogat így persze sokkal kisebb lett. 8 csövet használtam, mert a WinIsd ezt adta ki. A csövek hossza egyforma, csak az alakjuk különböző, mindegyik két ívet tartalmaz. A csövek 63mm-es PVC csőből lennének, mert az olcsó, mindenféle hosszban kapható és azt olvastam, hogy ez is megfelelő. A hosszak kb 65 cm-re adódnak, de ez nem férne el egyenesen, így hajlítottam rajta. A doboz térfogata 163 l, a hangolási frekvencia 25,53 Hz. Ez a frekvenciamenetet mutatja, a doboztérfogatot, meg a hangolási frekvenciát. KÉK frekvenciamenet 2. változat ("8 belül") ZÖLD 8 belül ZÖLD A másik megoldásnál a csöveket belül vezettem, így nagyobb térfogat adódott, de a csövek legalább egyformák. A doboztérfogat 211 l lett (a csövek térfogatát levontam persze), hangolási frekvenciának pedig 23,15 Hz-t állítottam be. A frekvenciamenet a következő lett: ZÖLD frekvenciamenet 3. változat ("2 oldalt") NARANCS 2 oldalt NARANCS A harmadik megoldásnál a portok nem kör keresztmetszetűek, hanem téglalap alakúak. Ebből csak kettő van, és oldalra kerültek. 37,8*5cm keresztmetszettel számoltam, a hossza 99 cm-re adódott. Ez is meg lett hajtva egyszer. A doboztérfogat 190 literre adódott (a portokat nem számítva), a frekvencia itt is 23,15 Hz. Ennek ilyen a frekvenciamenete: frekvenciamenet NARANCS A továbbiakban a 3 változat egyszerre fog szerepelni. KÉK a felső csöves ZÖLD az oldalcsöves NARANCS oldalt nyílásos Frekvenciamenet: frekvenciamenetek Max SPL: MAX SPL Max membránkitérés highpass szűrő nélkül: membránkitérés szűrő nélkül Max membránkitérés highpass szűrővel (negyendrendű, 18Hz): membránkitérés szűrővel Légsebeség a portokban highpass szűrő nélkül: légsebesség szűrő nélkül Légsebeség a portokban highpass szűrővel (negyendrendű, 18Hz): légsebesség szűrővel A szűrő alkalmazása a hangolási frekvencia alatti nagy membránkitérések miatt lett szükséges. Max SPL esetén van benne egy csúnya visszaesés ZÖLD és NARANCS esetén, mert ezeknél a membránkitérés meghaladja az Xmax-ot, ez rendben van. Viszont a WinIsd szvsz kicsit benézte a dolgokat, mert a szűrő esetén ugyanezt az ábrát rajzolta, pedig ezen is módosítania kellett volna a szűrőnek. Ha jól okoskodtam. Iderakom a WinIsd fájlokat, hátha veszi valaki a fáradtságot és megnézi a saját gépén. WinIsd fájlok [8 felül KÉK] WinIsd KÉK [8 belül, ZÖLD] WinIsd ZÖLD [2 oldalt NARANCS] WinISD NARANCS Azt kérném tehát, hogy nézzétek át az ötleteimet a WinIsd fájlok és a képek alapján; és adjatok tanácsot, milyen irányba induljak tovább. Lehet, hogy az egészet hagyni kéne a francba, és valami autós méretűt építeni? Készült egy 3D-s pdf is, ebben lehet forgatni a cuccokat. Le kell menteni a pdf-t Acrobat Readerrel elindítani, és engedélyezni a 3D-s tartalmat. 3D pdf Segítségeteket előre is megköszönöm. Üdv: DK A hozzászólás módosítva: Jan 21, 2018
Szia!
Ha jól látom, ez egy 12"-os hangszóró, és berakni egy ekkora ládába, csövekkel... Hát nem mondom; elég mélyre van hangolva. Itt már nem lesz a csöveken "szub" hatás hallható, sőt szinte egyáltalán nem fog számítani hogy vannak rajta csövek és mennyi. Mivel már annyira mélyre van hangolva a láda, hogy az a rengeteg levegő mire megmozdul, addigra érkezik a következő basszus csak épp ellenkező fázisban, ami meg visszaszippantja a csövekből. De tényleg. A kijáratokon kb semmi hangot, légmozgást nem lehet majd érzékelni. Letakarod ugyan úgy szól, meg ha hagyod szabadon akkor is. Tehát, berakni egy ilyen nagy dobozba felesleges. Ha pedig mindenképp ekkora doboz kell akkor vagy zárd le a felét, és úgy próbáld meg vagy ne variálj a csövekkel, reflexnyílásokkal. A hozzászólás módosítva: Jan 22, 2018
Sziasztok!
Szeretnék összrakni egy 2 utas hangfalat, a következő hangszórókkal: Master Audio BW12 (dupla kónuszos mélysugárzó) 300mm 300W RMS 1,75"-ös driver 100/200W 8ohm Kérdésem az lenne, hogy milyen hangváltót javasoltok ezekhez? Kaptam egy tippet, hogy a SAL HVP 28 az jó lehet hozzá, de inkább bedobom ide a közösbe is a témát! Válaszotokat előre is köszönöm. Ákos
Sziasztok!
Most került hozzám két Ross Typhoon TX122 hangsugárzó. A gondom az vele hogy magyon harsog a magas bennük. A mély alig hallatszik. Külön kopróbálva müködnek rendesen. A mély mem súról, nem recseg. Nincs benne bonyolúlt hangváltó. Hogyan tudnám lejjebb venni a magasat? A tekercsen 0,6 mH-t mértem. A kondi 2.2k-s. A mély elvileg Eminence, a magas Fostex. Az egyik magas nem eredeti. Esetleg mivel lenne érdemes helyettesíteni őket?
Itt https://subvoice.hu/hangdobozepites/elmelet/hangvalto2/ olvasgass!
Köszönöm! 3dB-el csökkentettem a magas érzékenységét. Most már kellemesebb a hangja.
Sziasztok!
A vifa DX25TG09-04 illetve DX25TG59-04 dómsugárzók között van valami különbség? ( a kódjuk között egy szám eltérés van 0 illetve 5 ). Az adatlap alapján nem találtam különbséget. Köszönöm előre is a segítséget!
Sziasztok,
Kis segítséget szeretnék kérni hangváltó téren mélyládába szeretném róla lenne szó:http://www.monacor.hu/product/sp-300p amit tudok róla hogy 40Hztől ~ 160Hz- ig szeretném, amit valahol találtam hogy 12dB/oktávos vágás kell neki ez mit is jelent pontosan?
Esetleg lenne valami bevállt aktív váltó kapcsolásod? Voltak kisérletek de mind kudarcba fulladt
Sziasztok,
nem működik a Bass Box programom, run time error hibával leál. Tud valaki ajánlani egy olyan progit, aminek megadom a hangszóró és a doboz paramátereit és rajzol egy átviteli görbét? Köszönöm
Legfeljebb szimulált görbét látsz ezekkel a "Budget" programokkal.
CAAD 4.0 elég jó, vagy régebbi verziói. Üdv!
Az nekem elég. A doboz meg van, az egy árban lévő 16 centis hangszórók között nincs nagy különbség, csak a reflex nyílás méretében nincs mihez viszonyítanom.
Köszi kipróbálom.
Nem kell aggódni, mindegyik szimulált (kiszámolt) görbéket tud csak előállítani. A BB6 meg a 149 dolláros árával csak közel 4-szer kerül többe, mint a Monacor CAAD, úgyhogy annyira nem nevezhető budget kategóriának sem, nameg a mögötte lévő Harman/JBL tudás se az, szemben egy alapvetően kereskedelemmel és a termékei látványos promóciójával foglalkozó válllalat ilyen-olyan "hangmérnökeivel", esetleg innen-onnan felvásárolt technológiák továbbértékesítésével. Másfelöl a szoftverek alapjául szolgáló rendszerelméleti alapok ingyenes nyilt tudásalapot képeznek, műszaki közép és felsőfokú intézményekben oktatják. Ebből bári képes szerzői és licenszjogok megsértése nélkül bármilyen szoftvert készíteni, és esetleg ingyenesen, akár nyilt forráskóddal terjeszteni, és az ilyen szoftverek sem feltétlen rosszabbak a fizetős változatoknál, ahogy a fizetős szoftverek beárazása se arányos a használai értékükkel. Tehát a CAAD se feltétlen rossz, illetve csak az árazását nézve nem rosszabb vagy jobb a többitől. Ahogy néztem, valamelyest tud tölcséres és TL dobozokkal is foglalkozni, de ez egy igen nehezen modellezhető terület, nem vagyok benne biztos, hogy jól is csinálja ezt a vállfajt. Sajnos nincs ingyenes próbaverziója, nem tudom kipróbálni.
Visszatérve az eredeti problémádra a BB6 kapcsán, meg lehetne próbálni a hivatalos oldalról letölteni patch-et hozzá, nekem úgy rémlik XP után volt ilyen pronélma, hogy csak frissítve ment az újabb Windows rendszereken.
Vannak sokkal drágább méretező programok, ezek pedig, amatőr szinten használhatók, iránymutatásra.
Ha ismerjük a hangszórónk minden szükséges adatát, akkor a CAAD4-es jól használható, mert bővíthető a könyvtára, viszonylag egyszerűen kezelhető. A többit, amit próbáltam, nem nyertek meg. De keresni kell megfelelő szoftvert és megtanulni kezelni, mert nem árt, ha tudjuk, hogy melyik mennyiség mit jelent és annak mik a következményei. Üdv!
Nem tudom milyen drágább professzionális szoftverek léteznek, nem kerestem ilyet még. De ami szükséges egy hangdoboz mérezetéséhez, azt mindegyik fellelhető szoftver tudja, nekem szinte bármelyik megfelel munkára. De ismerve a multi cégeket, nem hiszem, hogy az egyszerű ember számára ismeretlen valamiféle nagyon ritka nagyon drága szoftvereket alkalmaznának, ők is ezeket a szoftvereket használják, legfeljebb rendelkezésükre áll az összes hivatalosan, legálisan, esetleg valamilyen belső saját fejlesztés is előfordulhat. Sőt, én úgy gondolom, hogy pont a professzionális tervezésben nem szükségszerű, hogy egy szotver túl felhasználóbarát legyen, ők a legfapadosabb szoftverekkel is tudnak érdemi munkát végezni, ahogy pl. én is tudok egy egyszerű QUCS villamos szimulátorban helyettesítő kapcsoláson keresztül, de láttam már amatőr felhasználótól excell számolótáblát is, ami szintén mindent kiszámolt, kigrafikonozott. Azonban az igaz, hogy mind egy kicsit más, és ember válogatja, hogy kinek melyik áll jobban kézre. Ahogy írod is, sokkal fontosabb, hogy szakértelemmel legyenek használva, nem árt, ha tudja is az ember, hogy melyik mennyiség mit takar, és melyik grafikont hogyan, miből számolta, ill. mit hanyagolt el a számítás során.
A CAAD4-nél mit értesz könyvtárbővítés alatt? T/S adatbázis, doboztípus modulok? vagy eredménygrafikonok? Mondjuk mivel Monacor, így felteszem az összes Monacor hangszóró adataival fel van töltve, és ez frissthető.
Sziasztok!
Videoton HA 13 1544-478 típusú hangszórónak tetszik az adatlapja, korrektnek tűnik. Szerintetek milyen dobozban érezné jól magát? Nekem van egy pár 14 literes reflex dobozom 45 mm átmérőjű és 12,5 cm hosszú csővel, magassugárzó + egyszerű hangváltó is van benne, csak egy 13 cm-es mélyközép hiányzik belőle. Új dobozt nem akarok építeni most, de ha az nagyjából jó lenne neki, abba vennék egy párat. Mit gondoltok? Köszönöm
Sziasztok!
Szeretném megkérdezni, mi a véleményetek arról, hogy sima, mezei hangsugárzókba való hangszórókat érdemes-e gépjárműbe beszerelni, vagy rossz ötlet lenne. Általában minden (online és hagyományos) üzletben külön kategória a sima hangszóró és a kocsiba való hangszóró, gondolom ennek lehet valami oka. Egy gépjárműben a hangszórónak sokkal extrémebb körülményeket kell kibírnia, a téli fagyokat, a nyári forróságot, párát, nagymértékű vibrációt, stb. Jól sejtem, hogy az autóba való hangszórók speciális anyagból és technológiával készülnek, mind felkészítették ezekre az extrém körülményekre és a sima, lakásba tervezett hangszórók pedig rövid időn belül tönkre mennének egy kocsiban? Vagy nincs ilyen különbség és nyugodtan lehet sima hangszórót is autóban használni? Természetesen az impedancia különbséggel tisztában vagyok, tudom, hogy gépjárművekbe 4 ohmos kell, de a sima hangszórók választékában is lehet bőven 4 ohmosakat találni.
Azt értem, hogy ha megveszed az eredeti programot, akkor tudsz bele írni más, vagy újabb hangszórók adatait, ha azok az adatok megvannak a hangszóróról, amiket a program kér, illetve használ. Azután lehet azokkal a hangszórókkal is terveztetni, szimuláltatni különféle dobozokat.
Hasonlóan jó még a WinISD-béta verziója, az is egész jól használható, kicsit még egyszerűbb is mint a CAAD4-es és ez is bővíthető új hangszórókkal. Ez pedig ingyenes program! De, mint minden program szimulált eredményt mutat, a szoba, ahol majd hallgatjuk a hangsugárzóinkat igen nagyban befolyásolhatja a kapott eredményt, tehát a fülünk dönti el, hogy a végeredmény megfelel-e a várakozásunknak, igényünknek. Üdv!
Elvileg mindegy lenne, de a méretek, valamint "strapabírás" a terhelő-impedancia miatt vannak a speciális autós-hangszórók, amelyek valóban az autóban használhatók jó eredménnyel.
Érdemes tehát eleve autós hangszórót használni, vagy beépíteni az autóba. Üdv!
"A fülünk dönti el" - főleg, ha az embernek van mondjuk 4KHz-en egy kis halláscsökkenése, amiről nem tud, így kicsit megkavarodik az egész történet!
Szia! Én használtam rövid ideig otthoni hangszórót kocsiban, mert éppen nem volt ami kellene. Éppen azért volt rövid az idő, amit te is jól gondolsz. Otthon többnyire állandó a klíma, amíg autóban olyan mint a remeteszex. Eső veri, nap szívja. Az erős napfény eldeformálta a membránt, a nyirkos levegőtől elengedett a perem. Oda masszívabb anyagok kellenek. felmerülhet a kérdés, hogy ha minden hangszóró masszív anyagból készülne, akkor nem kellene külön kategória. Viszont egy növényi rostokból készült membrán műanyagra cserélése, meg jó erős gumiperem a habszél helyett nem biztos hogy jót tesz a hangnak. Ezenkívül lakásban nem gond ha a hangszóró nagyobb dobozban érzi jól magát, de az autóban azért van térfogati limit. A lehallgatási tér is jóval kisebb egy autóban. Egy minőségi hangszórónál ezt is figyelembe veszik. Természetesen ha a 2000 Ft-os kategórián belül választ az ember, lehet hogy ugyanazt kapja más cimkével.
Sziasztok!
Hogyan tudom egy házimozi rendszer hangszóróvezetékeinek a "poliritását" megállapítani (sajnos az eredeti csatlakozóvégeket levágták, nem látszanak a +/- jelölések, és a kábelen sincsen semmilyen jelölés)? Olvastam az elemes membránrezegtetést, de sajnos a borítástól nem látszik a membrán, és a borítás nem is vehető le. Előre is köszönöm a válaszokat! A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2018
|
Bejelentkezés
Hirdetés |