Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is! Idézet: Ez már elhangzott egy másik topic-ban is ugyanerre a feladatra... Úgy tűnik, teljesen feleslegesen. Őszintén szólva kicsit rosszallóan olvasom, hogy valaki ennyi szaktudással tempomatot épít... „A zéner általában zárlatal válaszol a túlterhelésre, nem szakadással. Természetesen, ha nem kA nagyságú elvárások vannak vele szemben.” A hozzászólás módosítva: Márc 14, 2018
Elviekben értem amit írsz, de nem vagyok elég tapasztalt az alkatrészek megválasztásához. Elég ha leszimulálom és úgy jó vagy mindenképpen meg kellene építeni és méréseket végezni? 3.66V-ig kellene lineáris legyen és 5.2V-nál ne kaphasson többet a láb. Elég nagy különbségnek tűnik annak összehozhatóságához, hogy a Zener abszolút ne zavarjon be 3.66V-ig?
Tápnál nem szerettem volna PTC-t. Ha zárlat van, akkor nem akarom, hogy újra áram tudjon folyni azon az ágon. 62mA-es gyors biztit néztem ki (nem szeretnék egy üveg batárt betenni, de cserélhető kell legyen). Volt szó TVS-ről is (Zener helyett), de már nem igazán tudom, hogy a TVS-t és a biztosítékot pontosan hova kellene elhelyezni a két fokozat viszonylatában (az első fokozat elé vagy a két fokozat közé). RC vagy LC szűrőről is szó volt az első fokozat előtt. Legújabban, az első fokozat helyettesítéséről tranzisztorral. (A DC-DC témában tárgyaljuk, a lényeg innen kezdődik egészen a következő oldal végéig.) A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2018
Elüldöztetek abból a témából, most itt kívánjátok folytatni?! Kérlek kímélj meg a személyeskedő megjegyzésektől! Gondolom fel sem tűnt, hogy nem a tápfeszültség védelméről, hanem tápfeszültség mérésnél a bemenet védelméről kérdeztem!
A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2018
Ha leszimulálod az jó, valamire.
De mindenképp le kell tesztelni élesben, még akkor is, ha nem "Biztonságot veszélyeztető dolgot végezne az áramkör". De ha igen, akkor minden egyes példányt, a szükséges hőmérséklet-tartomány alján és tetején is, valamint satöbbi. Ha biztonságot veszélyeztet az azt jelenti, hogy börtönbe mehetsz miatta.
-40°C-t nem igazán tudok csinálni. Mélyhűtőben esetleg -20°C-ot, de ahogy kiveszem, elkezd melegedni és nem hiteles. Magasabb hőmérsékletet hajszárítóval szerintem meg lehetne oldani. Pont az ilyenek miatt használnék gyárilag tesztelt, specifikált áramkört.
Tudom mi a kockázat, mérlegeltem. Legrosszabb esetben elmegy a gázhatás vagy folyamatos gázt ad. Eleve úgy terveztem, hogy a motorvezérlő tiltson le gázpedál-jeladó hiba miatt, ha az áramkör öntudatlan állapotba kerül, aminek nagyon kevés esélyt hagyok. Egyébként pedig azért redundáns, hogy lekapcsolja magát bármilyen hiba esetén. Elég paranoiás vagyok ahhoz, hogy nem fogom beépíteni autóba, amíg minden tökéletesen nem működik rajta autón kívül. Ha végre összeáll az áramkör, a programozáson nem fog múlni, nem ma kezdtem. A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2018
En nem uldoztelek el, hanem probaltam segiteni. Nem tudom, hogy neked feltunt-e, de proli007 a tapfesz vedelemmel kapcsolatban irta a zeneres dolgot. A szemelyeskedesben igazad van, de ettol meg tempomatot epiteni ezzel a tudassal akkor is felelotlen dolog. En is az utakon jarok, nem szeretnek talalkozni azzal az autoval, amelyikbe igy keszul a tempomat.
Idézet: Meg azt is jelenti, hogy mások meghalhatnak miatta. „Ha biztonságot veszélyeztet az azt jelenti, hogy börtönbe mehetsz miatta.”
Hello! Ha valamit készít az ember, akkor nem feltételezni kell dolgokat, hanem kitalálni az áramköröket, szimulálni és végül méréssel igazolni az eredményt. Majd a megfelelőséget ellenőrizni az elvárásaid/követelményeid szerint. Itt maximum tanácsot kaphatsz, de dönteni nem fognak helyetted. Biztonságra vannak biztonságtechnikai filozófiák, de azt Neked kell az egyedi esetre kidolgozni. Abszolút biztos dolog nincs, csak az hogy egyszer meghalunk.
Látom a diszkrét áramköröktől sokkal jobban félsz, mint a digitális dolgoktól. Pedig amíg egy diszkrét áramkörnél megszámlálható hibalehetőség van, addig egy szoftverben ez szinte fel sem mérhető. Nem véletlen, hogy a gyártó nem teszteli a kiadott eszközöket, csak szúrópróba szerűen, és azt sem teljes körűen. Egyszerűen nincs annyi ideje és pénze rá. Minden estre itt egy szimuláció, ahol a korlátozott osztó kimenti feszültségét hasonlítjuk össze a korlátozatlan osztó kimenti feszültségével. Az eredmény remélem látható. Méréssel pedig Te fogon igazolni valóban így van-e. A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2018
Találtam egy leírást a tranziensekről. Eszerint -100 +300V-os tranziensek üzemszerűek és 15kV-os ESD előfordulhat véletlenszerűen (más forrás szerint +-25kV ESD). Ebben az esetben mivel egészítenéd ki a kapcsolásod vagy esetleg érdemes lenne galvanikus leválasztást (például ez) csinálni? Sajnos ez okat fogyaszt és külső műveleti erősítő szükséges hozzá.
Az, hogy valaki gyárt egy optocsatolót, természetes, hogy megadja annak szélsőséges paraméter tűréseit. De ezt Te sosem fogod mérni vagy méretni, mert annak költsége hét számjegyes. Továbbá nem csak a csatoló van, hanem annak környezte is. Műveleti erősítő kell a bementi oldalon, annak leválasztott tápot kell biztosítani.. Tehát számtalan más elem fogja rongálni az eredeti biztonsági és mérési paramétereket.
Továbbá ha a mért hálózat galvanikus kapcsolatban van a jelfeldolgozó egységgel, értelmetlen a galvanikus elválasztás. (Van/létezhet egyéb megfontolási alap erre, de általában nem az analóg áramkörök esetén.) Ráadásul nem tudom mit szeretnél mérni és annak pontossági követelménye mennyi, de olyannak tűnik a dolog, mint aki a hat digites multimétert nem tartja elég pontosnak a lapos elemének mérésére.. De nézz meg egy ECU belső felépítést, ami mindenféle szenzorokat fogad és vezérel és döntsd el, az megfelelő-e szerinted. "Mert az is előfordulhat, hogy villám csap a készülékbe, és akkor mit kell tenni?"
A pontossági követelmény 0.1-0.2V felbontás tápfeszültség esetén (8 bit-es ADC-vel bőven tartható). Csak azt kell tudni, hogy a tápfeszültség az elvárt tartományban van-e. A bemenő oldalon 8-14.4V, a két fokozat között 6V, a második fokozat után 5V az elvárt. Ezeket két processzor méri, amelyeket védeni szeretnék egyrészt ESD-től, másrészt a a fenti dokumentum szerint üzemszerű -100 +300V-os lökésektől.
Az optót csak hirtelen találtam. Minél kevesebb külső eszközzel, a lehető legegyszerűbben szeretném megoldani. Ezért is kérdeztem, hogy mivel egészítenéd ki a kapcsolásod a fenti követelményeknek megfelelően. A "12V-os" rendszerről bejövő digitális jeleket mindenképpen optóznám vagy izolátorral választanám le, sokkal kevesebb alkatrész, mint 2*10 feletti bemenetet védeni passzív elemekkel. Sajnos ECU-hoz még nem lehet elég jó áron hozzájutni, hogy tartalékot vegyek belőle.
A 300V túlfeszültség a zéneren mintegy 10mA terhelőáramot okoz csak. A feszültségosztó alsó tagjával párhuzamosan érdemes tenni egy 100nF-os kondit mely megvédi a bementet a tranziens feszültségektől. A 10kohm-al párhuzamos záróirányú dióda megvéd a negatív polaritású feszültségtől. Egyébiránt a CMOS bemeneteken is van, mindkét tápfeszültség felé túlfeszültség levezető dióda. Tehát gond semmiképen nem lehet. A 30kohm-ot főleg ha SMD alkatrészekből állítod elő, célszerű 2..3 soros tagból felépíteni, a kis feszültségtűrésük miatt. A 30kohm-ra jutó tranziens teljesítmény 3W. De ez nyilván nem tartós és nem is lehet üzemszerűen az.
Az ECU-t csak a bementek tanulmányozásra javasoltam, ezt kép alapján is meg lehet tenni. Idézet: A Zener-re gondolsz vagy az 1N4148-ra? Akár mínusz többszáz voltot is elnyel? Ezek a legmegfelelőbb diódák erre a célra vagy csak az egyszerű példa miatt választottad őket?„A 10kohm-al párhuzamos záróirányú dióda megvéd a negatív polaritású feszültségtől.” A többit értem és nagyon sokat segítettél. Összerakom én is szimulátorban.
Nem a zénerre gondolok, kell egy záróirányú dióda a 10k-val párhuzamosan. (Az eredetileg belinkelt ábrán is szerepelt ez a dióda.)
Egy dióda nem "nyel el" semmi feszültséget, nyitóirányban az áramot vezeti. Így maximum 600..700mV feszültség jön létre rajta. Kritérium, az áram korlátozása, amit meg tesz a 30k és hogy a nyitó irányú árama, ne legyen nagyobb a maximális áramánál. A záró feszültsége 75..100V, de a zéner miatt ez 5V-nál nem lesz magasabb. Tehát egy mezei 1N4148 bőven megfelel a célnak.
Üdv, Szép Napot!
Szeretném kérdezni,hogy Skori alábbi kapcsolásában mi szerepe van az elektronikának,nélküle is működne a dolog? (Csak a graetz lenne bekötve) A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2018
Üdv Urak!
Minap egyik kollégának eldurrant az egyik monitorjának a tápja,ami sajnos vitte magával az inverter biztosítékát is. Azóta a táp cserélve lett viszont az invertert nem akarnám kicserélni ha csak azt a biztit kéne cserélni! Kérdésem az lenne hogy mivel tudnám ezt helyettesíteni,amit magyarba fel is tudnék lelni,és nem kell heteket várni rá! Sajnos teljesítmény illetve sémát sem találtam erre az alkatrészre. amit tudok az a típusa Sampo YPWBGL945IDG-2 Illetve itt egy kép róla! Köszönöm ha segítetek.
Szerencse hogy a csoport nagy része tisztába van a mértékegységekkel de az induktivitás mértékegysége nem stimmel.
Ha van is otthon bontásba nem garantálom hogy van de majd szétnézek. Addig a típust ki kellene deríteni.
Kicsit mintha az az elektrolit kondi is púpus lenne, nem?
Nem hálisten,csak talán a festék pötty miatt tűnik úgy!
találtam laptop kijelző invertereket itthon,ezeken ha minden igaz 2a/63v -os bizti van,lehetséges hogy ezen is olyan lenne? Idézet: Összeraktam egy másik szimulátorban a 10k-s ellenállással párhuzamos diódával. BZX55C4V3-al 5.03V-nál nem megy feljebb a feszültség (300V-nál), de negatív irányban elmegy -0.722V-ig. Az abszolút megengedett minimum -0.3V a proci lábán. Schottky diódát kellene használnom, ha igen milyet? Érdekes, hogy szimulációban +300 -300V impulzusokra semmilyen kilengés nincs a kimeneti ponton (kondenzátor használata nélkül). Talán nem elég élethű (túlságosan ideális) a szimuláció. „Nem a zénerre gondolok, kell egy záróirányú dióda a 10k-val párhuzamosan. (Az eredetileg belinkelt ábrán is szerepelt ez a dióda.) Egy dióda nem "nyel el" semmi feszültséget, nyitóirányban az áramot vezeti. Így maximum 600..700mV feszültség jön létre rajta. Kritérium, az áram korlátozása, amit meg tesz a 30k és hogy a nyitó irányú árama, ne legyen nagyobb a maximális áramánál. A záró feszültsége 75..100V, de a zéner miatt ez 5V-nál nem lesz magasabb. Tehát egy mezei 1N4148 bőven megfelel a célnak.”
Kipróbáltam de sajnos ez is elszólta magát!
Lehet akkor más is kapott Kép az van,csak háttér világításom nincs. Esetleg valaki tudja hogy a ccfl csöveket hogy tudnám ellenőrizni hogy megy e?
Próbálkozhatsz BAT85-el. A nagyobb áramú diódáknak ugyan kisebb a nyitófeszültsége, de ne feledd, hogy a viszáramuk erősen hőfokfüggő. Így magasabb hőmérsékleten meghamisíthatja a mérést.
Az is megoldás lehet, ha a 30kohm-ot három 10k-ból építed fel, és a reverz dióda katódját áteszed a 2. és 3. 10k közös pontjára. Ekkor sima dióda használata esetén is csak fel lesz a nyitófeszültség az AD bemenetén.
A szimulációban +300V -300V-ot kap felváltva. BAT85-el +85°C-on 4.8V és -2.2V, -40°C-on 5.3V és -4.1V a feszültség a zöld mérőponton.
A második verziót így gondoltad? Ennél +85°C-on 4.7V és -1.2V, -40°C-on 5.2 és -2.2V van a zöld mérőponton. Köszönöm, nagyon jónak tűnik! A szimulációban semmi zavart nem látok, de gondolom kellene a 100nF-os kondi az R1 és D5-el párhuzamosan. Van tipped esetleg, hogy zavart mivel szimuláljak a kondi megfelelőségének az ellenőrzéséhez vagy felesleges?
Sziasztok jó reggelt!
Ne haragudjatok,hogy itt teszem fel a kérdésem de már nem tudom hol. Van egy Mercury CyberPix S-590y fényképezőm.Nagyon kellene de egyszerűen nem kapcsol be. A bekapcsolásnál a jelzőfény világit de úgy mintha la lenne merülve. Na most szét szedtem és találtam benne egy pici gomb elemet odaforrasztva. Megmértem 0.67 Volt van benne. Szerintetek az okozhatja, hogy nem kapcsol be? A válaszotokat nagyon szépen köszönöm előre is. A hozzászólás módosítva: Márc 16, 2018
Nem tudom, mire akarod használni, de egy átlagos mobiltelefon több nagyságrenddel jobb képet készít ennél. Hacsak nem hobbiból javítod, nem érdemes foglalkozni vele.
Szia, Gondolom az eredetinek le tudod olvasni a számát, s ugyanolyat venni, de el is árulhatod.
Hall szenzorból 2 féle van /minimum/ az egyik csak on/off, a másik ami neked kell a mágnes közeledésére a kimenetet változtatja 0-5 V között.
Én nem ismerek olyan elemet, ahol a kb. fél volt jó érték lenne. Ha ki tudod cserélni, egy próbát megérhet.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |