Fórum témák
» Több friss téma |
Idézet: „pár éve lakott területen belül is kell világítani a tompítottnak” NA PERSZE! Meg is írtam elébb - Horvátországban! Vagy még talán Romániában, de azok valahogy nem igazán foglalkoznak komolyabban vele. És ráadásul - Szerbiában sem égett a legutóbb senkinek .... de Szlovéniában sem tavaly nyáron. Olaszországban meg - egyáltalán senkinek se láttam égetni ... Ezek csak magyarországi hülyeségek. Tudtommal a KRESZ Magyarországon erre nézve nem igazán változott mostanában. És én pedig több mint 40 éve vezetek. Az a legjobb az egészben - az elmebeteg pazarlók már rég kötelezővé tennék. Nem elég, hogy évek őta láthatóan - és néhány éve már a bőrünkön is érezhetően EGY AZ EGYBEN globális felmelegedés van, mindenki csak tüzel persze ezerrel, a belsőégésű motorok mellett meg a légkondik is nyomatják - és akkor most kitalálná valami túlhülye, hogy az autólámpa is éjjel-nappal égjen! Holott - véle aztán egyrészt több lesz a fogyasztás, másrészt pedig, de köztudottan - az izzólámpa fényre átszámított hatásfoka csupán 4,9%-os! A többi mind HŐ! És akkor még azzal is csak melegítjük a környezetet, holott? A környezetvédők meg - újabban már azt számolgatják, mikor olvad le egy kissé jobban az Északi sark, vagy a Déli. És mikor kerül a tengerek vízszint-emelkedésétől Hollandia (teljesen mélyföld) csak simán a víz alá ...
Na igen. Bocs ...
A "korlátozott fényviszonyok" általában arról szólnak, hogy mondjuk például - kora esti alkonyat van (avagy a kora reggeli hajnal), ... netán túl nagy a köd, vagy esik az eső (hó, sár, homokvihar, stb.). Ameddig egy lakott területeken a közvilágítás központilag NINCS FELKAPCSOLVA, addig bizony nálam is CSAK simán NAPPAL VAN! Aki pedig nem lát, avagy nem vesz észre, az menjen el gyorsan szemorvoshoz, és eleve - hogyan kaphatott az egyáltalán jogsit? Ráadásul - nekem eléggé sötétszürke színű az autóm, tehát szépen elsunnyogok a félhomályban ... HIHI! A hozzászólás módosítva: Jún 11, 2018
Ugye csak viccelsz?
![]() Egy átlag autó motorja mennyi hőt is termel? 40-50kw-ot? Mellette ez a 2db 55w halogén igazán egy nagy semmi lenne. Ezt te sem gondolhattad komolyan. Mondjuk a globális felmelegedéssel mi csak minimálisat segítünk hozzá, max 1-2%-ot. Ez egy hatalamas marketing buli úgy ahogy van. A globális felmelegedés a Földnek egy normális velejárója. Nagyon nagyon melegíteni kellene mindent hogy valóban mi okozzuk a felmelegedést. Kb több 100kW-os izzókkal tudnánk igazán beleszólni ebbe autóként, és akkor is tized fokokkal nagyjából. A hozzászólás módosítva: Jún 11, 2018
Pedig ha szembesüt a nap, jó, ha világít a tompított. A takarékosságnak is vannak határai.
Egyátalán NEM VICCELEK!
Tanultál valaha fizikát? Benne mondjuk az elektromosságról. Nézz szépen utána abban a Joule-Lenz törvénynek! Ha ég a világítás, s mennek a lámpák, a generátort bizony egyből nehezebb lesz hajtani. Ki lehet próbálni - nem lesz éppen túl pontos, mert biciklinél csak dinamó van. Ám az érzés - ugyanaz! A generátor - amikor tölt, ellenállásba ütközik. Azért hogy azt legyőzze, még több benzint kell fogyasszon, ama több benzin elégetése pedig több hőt termel. Ráadásul az izzók is termelik ám rendesen ha égnek. Össze lehet szépen adni ezekből egy autó teljes adok-kapok hődiagrammját ... és nagyon meg fogsz rajta lepődni! Mit gondolsz, miért találták ki a LED-es "nappali fény" világítást? Mert tizedannyit sem fogyaszt, mint a hagyományos wolframszálas izzók! Nem csak azért van ám az autókon, mert hogy annyira nagyon csili-vili! Az élettartam kérdése pedig - egy egészen másik tétel - ugyanebben a sorban ...
Nos ha kitalálták a nappali LED-es menetfényt és annyira akarják óvni a földet, akkor miért nincs minden új autón, teherautón, vonaton, hajón, buszon és minden egyéb járművön ilyen alapfelszereltségként?
Persze hogy tanultam, de ez a LED-es mizéria csak marketing, amit jó áron el lehet adni, mivel autóknál még manapság is újdonság és drága extra. Pl Opel corsa led mátrix 400eft-ért csak hogy óvjuk a környezetünket.... Marketing ez inkább ![]() Ha már annyira deciket akarunk spórolni, akkor miért van az, hogy manapság szinte minden autógyár 2 tonnés dömpereket gyárt ( persze persze tudom van kivétel pl a Duster )? Egyébként ha meg nem azt a két szerencsétlen 55w-os halogént "hajtja" a generátor, akkor ott lesz a fenékmasszírozós ülés, a fedélzeti számítógép, vagy épp a 300 watt, a 3 pár hangfal és a levehető előlap. Jee. Tudod mennyit zabál egy mai autó fedélzetije? Sok sok 10 wattot bizám. A kényelmi funkciók is sok 10-100wattot zabálnak. Most mi lesz velünk? Őszintén megmondom én elinduláskor mindig felkapcsolom a tompítottat ![]() A hozzászólás módosítva: Jún 11, 2018
1: Maga a LED-es világítás valóban energiatakarékos csak éppen az újrahasznosítás "kissé" körülményes.
2: Naná, hogy marketing. Ha szabadna, sokan karácsonyfát csinálnának az autójukból, szerencsére ez tiltva van. Csak pár dolog, ami eszembe jut: színes világítás a küszöb alá, egy-egy kék LED a szélvédő mögé, (szerintem teljesen haszontalan/inkább a szemböl jövőt zavaró) első ködlámpa stb. Most éppen a nappali menetfény van terítéken, mert ezt végre szabad. ![]() Céges autónkon le sem lehet kapcsolni a világítást, maximum helyzetjelzőre. Szerintem hasznos, nappal is.
Tudom hogy energiatakarékos, hobbiból csináltam pár reflektort power ledekből
![]() Szerintem is hasznos, néhány Skodánál oldották meg hogy gyújtásra a helyzetjelzők is mennek, de gondolom más autón is van ilyen. Idézet: „...biciklinél csak dinamó van.” Az a biciklidinamó, az generátor. Legalább 70 (vagy még több) éve. ![]() Apám 16 évesen kapott egy biciklit dinamóval ('21-ben született). A dinamó még ma is megvan, Daimon márkájú. Állandó mágneses generátor. Idézet: „Az a biciklidinamó, az generátor.” Ismerem a kettő között a külólönbséget. Csupán azt akartam vele szemléltetni - ha az ember bekapcsolja és úgy teker, hűűű - mintha kissé nehezebb lenne ... avagy - "kezdődik a hegy"? Egy autógenerátort mégse lehet felszerelni biciklire. Egyébként a dinamó az valójában állandó mágnesű, és simán egyenáramot termel. A generátor viszont 3 fázisú, külső gerjesztéses, váltóáram jön ki belőle, s a benne levő egyenirányító diódákkal termeli az egyenáramot. Azonban jóval könnyebb a súlya, jóval nagyobb a hatásfoka, és persze kissé modernebb a dinamónál. Míg egy dinamóban a forgórész elég nehéz - azon vannak a nagytekercsek, és belőle szénkefékkel van levéve a keletkezett elektromossság, a generátor mindezt az állórészi tekercseivel végzi el. A forgórész így (csak a gerjesztőtekercs van rajta) súlyában jóval könnyebb, szénkefés csúszógyűrűkkel megtáplálható, ezért jobban kicentírozható - és sokkal nagyobb fordulatszám elviselésére képes, Régebben volt nekem dinamós autóm (Skoda S100), ám mindig csak a baj volt vele. Amikor végre tönkrement, vettem bele egy kissé használt generátort autóbontóban (a motorblokkhoz való rögzítőjével együtt), no meg a hozzávaló teljesen feszültségszabályzót, így mindjárt más lett a világ.. Nekem is van valahol egy "békebeli" Bosch dinamóm - biciklihez. Kb. a '30-as évekből. Ha jól tudom - még működik. Idézet: „a dinamó az valójában állandó mágnesű” Ez így nem igaz. Van amelyik dinamó állandó mágnesű, van amelyik külső gerjesztésű.
Na persze, egy nagyobb teljesítményű - amint már említettem is - a Skoda S100-ban.
Az még valójában olyan volt - és 23 Ah-s. Aztán egyszer simán beállt benne a csapágy. A dinamó javíttatása (avagy cseréje egy, az Ecserin /tangón/ megvásárolt használtra) az sokkal többe került volna, mint amennyiért én az akkori Hullai úti állami autóbontóban vettem helyette egy 37 Ah-s Skoda S100 alig használt generátort. Az már előtte ki volt próbálva és 700 forintért adták. (Csupán szénkeféket cseréltem benne, és kifújtam a némi port belőle, de a csapágyai mind jók voltak ...) A tangón a tökre ismeretlen állapotú Skoda dinamóért - bizony jóval többet kértek ... És akkor én jól döntöttem .... A hozzászólás módosítva: Jún 12, 2018
Utólag persze erősebben elgondolkodtam rajta -
valójában és pontosan 26 Ah-s volt a Skoda S100-as régi dinamója. Pont mint a Skoda 1000 MB-é. (Az én Skoda S100-asom pedig - eredetileg 1100MB volt - még a külső kilincses) A hozzászólás módosítva: Jún 12, 2018
Az akkumulátorok kapacitása az Ah, a dinamó és generátor teljedítménye simán A. (szerintem)
A teljesítménye W, a maximális árama A. csak a pontosság kedvéért.
Térjetek vissza a topik eredeti témájához!
Jaja, ez volt a fejemben, de mire leírtam....
Éppen azon gyakorolok most, hogy a Piranha elnevezésű 1W-os LED-ekkel mit lehetne kezdeni - mondjuk a hosszabb élettartama megtartása miatt. Eléggé jó a fénye, szinte már-már vakít, de aztán kis idő után szép csendesen elhal. A szakirodalma (gyári ajánlása) szerint majdnem 300 mA-t lehet rátolni - a 3,3 V-os tápfeszültsége mellett. A hozzá kapható plexi előtétlencsével már egymagában király!
Mellesleg - egy kissé régebbi témára visszatérve /a LED-es cuccokkal kapcsolatban/ - valóban kaphatóak már szinte mindenütt, de a legtöbbször ezt szokták ráragasztani. (Ezt pl. az Auchanban láttam és fogtam ...)
Érdekes. Eddig piranha tokozású LED csak olyan került a kezembe, ami 0,5W teljesítményt visel el, folyamatos árama 150mA körüli. Tudsz forrást mutatni 1W teljesítményűre? Van olyan hőmérőd, amivel meg lehet mérni üzem közben a csip hőmérsékletét?
Valamit valószínűleg félreértesz. A LED nem tápfeszültséget kap, hanem az átfolyó áram hatására kialakul rajta a nyitófeszültség. Erre a feszültségre ráadásul párszáz mV tartományt adnak meg. Áramkorlátozás nélkül a LED táplálása kimeríti a gondatlan veszélyeztetés fogalmát. 1W teljesítményre már hűtőbordára szerelendő, teljesítménytokozású LED az elterjedt. A jobboldali képen hűtőbordának titulált alumínium lapka valójában csak egy szerelőlapka, ami egyszerűsiti a mechanikai rögzítést. 1W teljesítményt csak további hűtőfelülettel szabad ilyen LEDre ereszteni. A hozzászólás módosítva: Jún 13, 2018
És mint köztudott, a hűtéssel el nem vezetett hőmennyiség LED chip hőmérsékletét ameli. Amely viszont a túlzott melegedést az élettartam drasztikus csökkenésével viszonozza. Jellegzetes a fényerő csökkenése, és a villogás:
- A fényerő csökkenését azt értem, mert az a chip degradációja. - A villogás miértjét nem pontosan értem, de attól még csinálja (a fene/meleg egye őket) ![]()
Meg nem mondom, melyik (kínai) gyártó oldalán olvastam, hogy az aranyszál hegesztés(forrasztása), ami a kivezetés, és a csip között van, magas hőmérséklet hatására elengedett, illetve deformálódik, ilyenkor megszakad az áramkör. Ez okozza a villogást. Ez magyarázat arra is, hogy miért 1-2mp időközönként villog: ennyi ideig tart a kihűlés/felmelegedés.
Sziasztok!
Engedjétek meg hogy én is hozzászóljak a ledesítéshez. Tavaj rendeltem 3W-ov power ledet a MEGA LED Webshopból, a kismotorom indexébe, amit fel is szereltem. Azóta használom. A fénye egy hagyományos 21W-os izzóéval kb. azonos. Nem szereltem hűtőbordára, mert az indexben nem folyamatosan világít. Egyébként az első lámpámban is ledes izzó világít, (2X6W-os bilux izzó) amióta ez van benne, érdekes módon, nem hajtanak ki elém az autósok, ami a korábbi 35W-os halogén világításom esetén többször is előfordult. Az erős fehér fényt már messziről észreveszik és még akkor sem hajtotta ki elém, ha megtehették volna. Én csal örülni tudok a ledes világításnak.
Hááát?
Lehet, nem ez lenne a Piranha tipus? (Már láttam valami 4 lábúakat is, lehet hogy azok lennének azok?) Mindenesetre én pont ilyen lapkára szerelttel tolom (illetve . vettem is ilyen lapon), és a katalógusa alapján bizony 1W-os. A boltban is úgy vettem. A kapható fényvető lencse pontosan ehhez passzol, amit persze külön lehet rá megvásárolni. Másik kérdésedre - van olyan hőmérőm. egyszer régebben vettem 200 forintért egy számítástechnikai alkatrész boltban. Egy vékonyka lapos valami, és számítógépes alaplapra lehet rádugni. Elvileg még jól is mér. Nem tudom, mi van benne, vékony és lapos. A drótja vastagabb. Ezeket a "szerelő-csillagokat" szokás valami hűtőtömbbel megtámasztani, mivel elég rendesen hevül ... Mellesleg - a LED-es spot lámpákban szoktak ilyenek lenni, hol 3 db.. hol meg 4 darab - és állítólag azok 3, illetve 4W-osak. Akkor tehát?
Igen, mivel a hagyományos wolfram izzószálas égők, de néha még a halogénes kivitelek is - eléggé sárgás, avagy kissé a sárgába hajló fényt adnak ki, miközben a LED az kőkeményen fehéret.
Persze abban is van majdnem mindenféle szín-árnyalatú (és szinhőmérsékletű), de a közúton ma általában a "nagyonfehér" - bizony, hogy jobban látszik.
A kínaiak a képen látható négy lábú tokot illetik piranha névvel.
A "hűtőcsillag" elnevezés félrevezető. Nem alkalmas 1W eldisszipálására úgy, hogy a réteghőmérséklet 70oC alatt maradjon, a LED, főleg a fehér LED, és a benne levő fénypor pedig csak ilyen hőmérséklet alatt élheti meg specifikált élettartamot. Hűtőpasztával kell alumínium, esetleg vörösréz hűtőre szerelni. Ezért szoktam következetesen szerelőlapkának nevezni. Hőmérő alatt inkább infrahőmérőt értettem. Az általatt említett indikátor nem alkalmas ponthoz közeli hőmérsékletet megmérni. A kereskedők, és a marketingesek szeretnek nagy szavakat használni. Sok esetben az xW inkább típusszámot jelent, mint teljesítményt. Nagy általánosságban a 300-350mA üzemi áramú LEDet nevezik 1 wattosnak, de ez csak a kék, fehér esetén lehet igaz. Piros, zöld sérga, infra már kisebb teljesítményt igényel, mert alacsonyabb a nyitófeszültsége. Nagyon elterjedt az is, hogy világításra használt LED teljesítményfelvételét adják meg, és a kibocsátott fényáramról szemérmesen(pofátlanul?) hallgatnak. Így megeshet az a cifra dolog, hogy két darab 1W LED nagyobb világosságot (200lm) produkál, mint egy darab 3W teljesítményű (180lm). Az már más tészta, hogy egy nagyobb LED rosszabb hatásfokú, főleg a maximális áram közelében. A hozzászólás módosítva: Jún 13, 2018
Én is ilyen LEDeket kaptam - ezek vannak a lépcsöházban. Nagyon jol világitanak 10 mA alatt is.
Soha nem hallottam, hogy ezeket Piranhanak hivják.
A lézerfényszóróról olvastam, és nem azért drága mert lézer. Elég összetett rendszerről van szó. persze az ember mindig a saját maga dolgát nehezíti meg. Itt is az történt.
600 méterre kellene ellátni egy olyan fényszóróval, ami 30 centiméter magasan van az úttest felett, és ez legfeljebb 5 centiméter függőleges résű optikai nyíláson világít kifelé. Persze az autó az rugózik, az úttest pedig hullámzik. Végül is kamerával figyeli az úttestet, meg szint érzékelő, meg mittudoménmi, és egy számítógép dolgozza fel az így kapott adatokat. Ez vezérli a fényszóró mozgató szervót, hogy a szembejövő gépjármű vezetőjét ne vakítsa el. Maga a fényforrás egy kockacukor nagyságú fénypor tömb, ami a reflektor fókuszában van, és ezt gerjeszti három egyenként 3 W-os (vagy hasonló) UV lézer. De úgy látom itt mindenki egyértelműen nem a takarékosságot érzi mint célt ezekben a menő dolgokban. Én sem. De biztosan jobban lehet vele csajozni, mint az én Wagon R+ szuzkámmal és a maga 1500 forintos halogén izzóival. Mondjuk úgy sem engedné az asszony. Mármint nem a lézeres lámpát, hanem a másikat.
Amit írsz, azzal találkoztam. 10W-os led 10W meghajtással kevesebb fényt produkál, mint ugyanabból 2 darab 5+5W-al.
A nappali led világítás nem igazán a takarékosság, inkább a láthatóság miatt jó. Egy refi az eleve úgy tereli a fényt, hogy az lehetőleg ne a szemben, vagy előttünk közlekedő autó vezetője szemét érje. Éppen ez benne a pocséklás, ha csak nappali fényként alkalmazzák. Egy igazán tiszta és jól beállított tompított világítás nem sok fényt juttat a közlekedő partner szemébe. Inkább az uttestre fókuszál, meg az úttest jobb oldalára. A nappali menetfény, pedig éppen ellenkezőleg. Az nem az úttestet, hanem a szemben jövő szemét világítja. Ezért elég akár 1W alatti fényforrás is. Ez is elég, hogy látszódjunk. Látni vagy látszani két külön dolog, bár gyakran mind a kettő egyszerre van jelen.
Eléggé jó a fénye, szinte már-már vakít, de aztán kis idő után szép csendesen elhal. A szakirodalma (gyári ajánlása) szerint majdnem 300 mA-t lehet rátolni - a 3,3 V-os tápfeszültsége mellett.
Kicsit érdekesen fogalmaztál a végére, talán amiatt pusztult el. Mármint a szakszerűtlen fogalmazás felvetheti a szakszerűtlen meghajtás gyanúját is, de azt nem tudom, hogyan oldottad meg. Természetesen az áramgenerátoros meghajtás csak egy követelmény, megfelelő hűtés a másik. |
Bejelentkezés
Hirdetés |