Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője
 
Témaindító: yokesz, idő: Máj 30, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   199 / 328
(#) RoliNyh válasza fecus hozzászólására (») Aug 17, 2018 /
 
A hat lábú alkatrészek figyelik a feszültséget, ezekből több féle is létezik, mindegyik más más feszültségnél tílt le. Egy panelen nyilván azonos feszültségű alkatrészek vannak. Ha módosítani akarod az alsó küszöbszintet, ezeket az alkatrészeket kell kicserélni a kívánt feszültségűre.
(#) RoliNyh válasza Olits hozzászólására (») Aug 17, 2018 /
 
A töltőcsatlakozót semmiképp se terheld, ki tudja túl éli e az elektronika. A védő áramkör elég bonyolult, nyilván a vezérlő tudja kezelni. Az mondom, ha már úgy is szétszedted, hagyd ki az elektronikát, és csak a cellák negatív és pozitív pólusairól vedd le a 36V -ot. De szigorúan csak rövid próbára, és figyelve, nehogy túlmelegítsd. Nem látni, hány párhuzamos cella van, de nem hiszem, hogy sok, ami bírná a huzamosabb terhelést. Az alulmerítésre is figyelj. És ismétlem, csak próba! Max egy két rövid kört mehetsz vele. Huzamosabb ideig így használni tilos!
(#) Olits válasza RoliNyh hozzászólására (») Aug 17, 2018 /
 
Ok.Köszi a tanácsot.Egyébként 10 soros,4 párhuzamos cella alkotja a pakkot.
(#) RoliNyh hozzászólása Aug 18, 2018 /
 
Van valakinek ez a fajta egy cellás BMS -e?

Épp most próbáltam ki és őrült sok a feszültségesés rajta.
Gyakorlatilag 1A -es terhelésnél 1.5V esik a B- és P- pontok közt.
500mA terhelésnél 1.3V esik. Ez meg hogy a **** lehet???
Valamiért nem nyitnak ki a FET -ek rendesen. Pedig új volt, mégis behalt. Hibás lehet?
Jó, hogy pont egy volt itthon, ki se tudok próbálni most másikat, asszem várhatok megint egy hónapot...

Mod: Trágár szavakat tartsd a fórumon kívül.
A hozzászólás módosítva: Aug 19, 2018
Moderátor által szerkesztve
(#) Kovidivi hozzászólása Aug 24, 2018 /
 
Helló. Kaptam majdnem ingyen 5Ah 3S 25C lipo akksit, 2db-ot, mert fel voltak púposodva. Leengedtem mindhárom celláról a keletkezett nyomást (fogpiszkálóval fúrtam lyukat, a lehető legóvatosabban!). Majd leragasztottam a lyukakat, és visszaragasztottam az akksira az összes eredeti csomagolását. Mértem belső ellenállást a művelet előtt, és után is. Az érték minimálisan javult! A végleges érték 12mOhm lett, ami szinte tökéletes, cellánként 4mOhm. Előtte 16mOhm volt.
Az általam leírt műveletet nem ajánlom senkinek! Aki nincs felkészülve egy esetleges akkumulátor kigyulladásra (pl. akkor lehetséges, ha fogpiszkáló helyett a szike/szög/fém tárgy mélyen behatol a cella belsejébe), az meg se próbálja ezt a műveltet!
A hozzászólás módosítva: Aug 24, 2018
(#) otvenkilenc válasza RoliNyh hozzászólására (») Aug 24, 2018 / 1
 
"behalt" a meghalt miért nem jó. Minden szóhoz hozzá teszik a be előtagot. Miért? nem jó az alapszó? Mia bajuk vele?
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 24, 2018 /
 
Még annyit felejtettem el hozzátenni, hogy eredetileg egy 6 brushless motoros drónban volt használva ez az akksi. Tehát az 5Ah 25C-nek kellett volna ellátnia a drónt folyamatos 40-60A-rel. Az előző tulaj szerint a repülési idő 7perc volt. 7perc alatt lemerített egy 5Ah akksit... Ez 84A folyamatos, átlagos áramot jelent. Csúcsban még több... Véleményem, hogy ez a 6 motoros drón csak egy akkumulátor gyilkos szerkezet. Kellene bele vagy 15-20Ah 3S, de akkor meg plusz probléma lenne a plusz súly miatt.
(#) gerleimarci válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 24, 2018 /
 
Ez lehet, hogy elsőre meglepő, de ez ilyen. De ezért is terveznek olyan akkumulátorokat amik bírják.
Meg nem véletlenül drága egy repülőjegy sem. Levegőben tartani valamit sok energia. És ha ennek a valaminek nincs szárnya sem...
(#) Kovidivi válasza gerleimarci hozzászólására (») Aug 24, 2018 /
 
Melyik akksi bírja az ekkora terhelést? Segítenék az előző tulajnak. Viszont ha 7perc repülés 5Ah-val sikerül, akkor kellene neki min. 10Ah. Szeretne 15-20 percet repülni. 10Ah 3S pakknak pedig már jó súlya van, ha pedig az is felpufisodik rövid időn belül, akkor pénzkidobás az egész. Én 15Ah 3S-t ajánlottam neki, de az túl nehéz már. A 6 motor sokat fogyaszt. Lehet 4-gyel könnyebb dolga lenne, és/vagy a propellerekkel is variálnia kellene.
(#) Olits hozzászólása Aug 25, 2018 /
 
Sziasztok.Van egy ilyen li-ion töltőm.A kimenete 37 V,2 A. Az akkumulátor amit tölt 36 V és 6,6 A.(10s 4P)
Elég neki ez a töltő?Nem jobb lett volna, ha egy 4 A -os töltő lenne az akksihoz?Úgy hamarább feltelne.Én rakhatok ehhez az akkuhoz egy 4 A-os töltőt?
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2018
(#) RoliNyh válasza Olits hozzászólására (») Aug 25, 2018 /
 
Azt lehet tölteni nyugodtan 4A -es töltővel. Sőt, ha normális gyári cellákról van szó, akár még többel is.
Ha még a cellák adatlapját is megtalálod, abban jó eséllyel még az is benne van, hány C a megengedett maximális töltőáram. Ha nincs semmilyen dokumentáció, próbálkozni lehet akár 10A -al is.
A lényeg, hogy a cellamelegedésre figyelni KELL. Ha melegszik, vissza kell venni a töltőáramból.
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2018
(#) Olits válasza RoliNyh hozzászólására (») Aug 25, 2018 /
 
A töltő is gyári, az akku is gyári.Még nem bontottam szét a cellapakkot, csak az akkut,így nem tudom milyen cellák vannak benne.Azonban láttam, hogy az akku dobozban még van hely celláknak.(Még elférne benne ennyi,vagyis 40 db cella).Egyszer amikor lesz időm ki szeretném bővíteni ezt a pakkot , így akkor 10 s 8 p felépítésű lenne.A kérdés az lenne, hogy szabad ilyent csinálni?A jelenlegi töltésvezérlő áramkör fogja ezt bírni?
(#) Olits válasza Olits hozzászólására (») Aug 25, 2018 /
 
Ah,értem.Azt hiszem butaságot kérdeztem.Mert, ha a jelenlegi töltővel töltöm, akkor kell ,hogy bírja, hisz 2 A-el töltöm.Csak annyi,hogy később telik fel a pakk.Vajon hogyan lehet megtudni, hogy a töltésvezérlő hány ampert bír meg?Valahol írja rajta?Gondolom ez a töltés úgy müködik, hogy maga a töltő csak a 37 V,2A áramot biztosítja.Az akkupakkba meg bele van rakva ami még kell.Vagyis pl. a bms.Most azt kellene megnézzem, hogy ez a bms hány ampert bír meg?
És ha többet megbír, akkor tudnám tölteni nagyobb amperű töltővel?
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2018
(#) RoliNyh válasza Olits hozzászólására (») Aug 25, 2018 /
 
Lehet bővíteni, de arra mindenképp vigyázni kell, hogy a később beépített cellák mindenképpen azonosak legyenek. Ha különböző kapacitású cellákat teszel bele, felboríthatod a cellánkénti kapacitásméretet. Ezzel meg akár a beépített BMS -t is megbolondíthatod, mert ha úgy érzékeli, hogy az egyik cellacsomag már feltöltődött, de egy másik még nem, akkor ki tudja mit fog rá lépni. Talán csak annyit, hogy nem engedi tovább tölteni, de az is lehet, hogy letiltja a teljes töltési ciklust.
(#) RoliNyh válasza Olits hozzászólására (») Aug 25, 2018 /
 
Nem hinném, hogy rá van írva a BMS -re a töltési maximum áram. Gondolom a beépített cellákhoz van méretezve. A gyártó tudja mennyi a megengedett maximális áram, gondolom a BMS -t is ehez állította be. Tegyük fel, ha 3C -s töltőáramot engedélyez a BMS, addig elmehetsz nyugodtan.
Ha többel próbálod tölteni, a BMS le fogja tinltani a töltést. Ha teszel még be cellákat párhuzamosan, a BMS akkor is 3C töltőáramot fog engedélyezni csak.
(#) Olits válasza RoliNyh hozzászólására (») Aug 25, 2018 /
 
Értem.Most az a helyzet, hogy az én töltőm dugasza amint látható a képen
4 lábas.Az ebayon nézelődtem, de nem nagyon látok ilyen dugaszú töltőt.
Talán xlr4 a neve...?
Vajon mire szolgál az én töltőmön az hogy a dugasz 4 lábas?
Töltő
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2018
(#) Olits válasza Olits hozzászólására (») Aug 25, 2018 /
 
Talán ennek a xlr4 tipusú csatlakozója jó lenne?Viszont ez megint csak 2 A-os...

Töltő

Ez elég jó lenne amper szempontjából csak amint látom a dugasza nem jó nekem:
https://www.ebay.com/itm/Electric-Bike-36V-7A-10S-Li-ion-Lithium-Ba...100848
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2018
(#) Olits hozzászólása Aug 25, 2018 /
 
Van egy meredek ötletem.Arra gondoltam, hogy mivel nekem 2 db ilyen teljesen egyforma töltőm van, mi lenne, ha megfelelő dugaszokkal párhuzamosan kötném a két töltő kimenetét..Így akkor lenne egy 37v 4 A-os töltőm???Vajon használhatnám így, hogy ne 2 A-rel, hanem 4-el töltsön?

Töltő
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2018
(#) RoliNyh válasza Olits hozzászólására (») Aug 25, 2018 / 1
 
Szerintem csak két szál van bekötve abba a csatlakozóba, de ha szétbontod, megnézed és meglátod...
A párhuzamos töltő összekötésre inkább nem mondok semmit, ezt szerintem inkább a DC konverteres topikba kérdezd, nem tudom az ilyen készülékek mennyire párhuzamosíthatóak,
itt már nem csak egy sima trafó-egyenirányító-pufferkondi párhuzamosításról van szó...
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2018
(#) Olits válasza RoliNyh hozzászólására (») Aug 25, 2018 /
 
Amikor a múltkor kibontottam volt, úgy emlékszem hogy 4 de legalább 3 szál be van kötve.Van egy olyan tulajdonsága is a töltőnek, hogy amikor tölt, akkor ég rajta egy piros és egy sárga led.Amikor feltöltötte az akksit akkor a sárga led átvált zöld színre és a töltő kikapcsol.Lehet erre szolgál, hogy 4 lábas?
(#) Olits válasza Olits hozzászólására (») Aug 25, 2018 /
 
Igen, most már konkrétan emlékszem, hogy mind a négy szál be van kötve.
(#) RoliNyh válasza Olits hozzászólására (») Aug 25, 2018 / 1
 
Akkor pech, nem tudni mi a másik két plusz szál. Biztos, hogy nem a ledek miatt van. Azt maga a töltő vezérli, a rákapcsolt akkufeszültség és töltőáram szerint. Az én töltőm csak két vezetékes, és ugyanúgy benne van a kétszínű LED. Ha visszaköveted a két vezetéket, talán rájösz mi az.
Esetleg hőmérőszenzor...
(#) Olits hozzászólása Aug 25, 2018 /
 
A tegnap csináltam egy érdekes kísérletet.Van egy elektromos biciklim,36 v, 6,6 A-os aksival.De szerintem már nincs ekkora kapacitása sem az akkunak.Használtam vettem.Így tehát, ahol én lakok, elég dimbes-dombos hely,és hamar lemerül az akksi.Van egy bicikli utánfutóm, beletettem egy 12v,55 Ah-os autó akksit,egy 12v DC-ról 230v AC-ra alakító 350 W-os invertert és ebbe dugtam be a fenti hozzászólásokban emlegetett töltőt, ezt pedig be a bicikli akkuba.Az utánfutót a bicikli után kötöttem és útnak indultam.Az eredmény az volt, hogy így már sokkal többet bírta a bicikli akkuja.És ha néha megálltam addig is folyamatosan töltötte vissza az akkut az autó akku.Szerintetek szabad ilyen csinálni?
Még meg szeretném toldani azzal, hogy az utánfutóra szerelek egy 12 v,100 W-os könnyű rugalmas napelemet ,hogy ez is besegítsen.Így hosszab útra is elmerészkednék.Pl, ha bemennék a városba(falun lakok) a marketba vásárolni,vagy egyéb ügyes bajokat intézni addig is töltené a napelem az autó akksit, az meg a bicikli akksit.És nem kellene méregdrága li-ium akksikra költeni a pénzt.
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2018
(#) Kovidivi válasza Olits hozzászólására (») Aug 25, 2018 /
 
Ellopnák az egészet, míg bent vagy a boltban!
Lehetne, csak nem tudom, van-e értelme. Amennyibe kerül a napelem, meg minden cucc, annyiból lehetne normális akksit venni/készíteni.
A töltőket ne kösd párhuzamosan szerintem.
Ha szeretnéd duplázni az akkupakkodat, én előtte nagyon-nagyon-nagyon leellenőrizném, hogy milyen cellákat építek be. Párhuzamosan lehet kapcsolni a cellákkal továbbiakat. Ha már ott vagyok, raknék be valami normális balanszer áramkört, ami cellánként tud 60-100mA-t, tehát 8 párhuzamosan kapcsolt cellapakkot 500-1000mA-rel balanszál.
Nagyon kell vigyázni az átalakításra, semmi kókányolás, rendesen el kell minden vezetéket szigetelni egymástól, a rázkódás miatt ki kell mindent rögzíteni, nincs helye hibázásnak! Ha valami forrasztás leszakad menet közben, kigyullad a bringád.
10S 8P pakkot 2A-es töltővel 8 óráig tart tölteni. Inkább add el mindkét töltőd, és vegyél az árából egy új 4-6-8A-es töltőt! A BMS a töltési áramot szerintem nem tudja se mérni, se szabályozni. Ő csak lekapcsolni a tudja a töltést, ha az egyik cellacsoport fel van töltődbe. Általában egy FET van csak sorban, ez a FET határozza meg a maximális áramot. Ha szétbontod az akksipakkod, és megnézed, melyik FET kapcsol, megkapod a maximális áramot. Ha már ott vagy, kereshetsz sönt ellenállást is, valószínűleg csak a motor és az akksi között fogsz találni. A töltőáram egyébként sem túl nagy probléma, mert a töltő áramkorláttal van ellátva, nem fog ott a névlegesnél nagyobb folyni (amit a töltő le tud adni).
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2018
(#) Olits válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 25, 2018 /
 
Köszi a tanácsokat,majd hasznosítani fogom.
Egyébként nekem azért érte meg összerakni a fenti dolgot, mert már eleve megvolt az autó akksim, az utánfutó, meg az inverter.Még csak épp napelemet kell vegyek .Nem is annyira nehéz húzni ezt az utánfutót mint amennyire előre gondoltam, még akár nagyobb méretü akksit is betehetnék, a lejtőn meg amúgy is "motorfékkel" megy a bicaj, mert tud visszatölteni is.Féket alig kell használni nagy lejtőn is.
A lopásgátlót meg meg lehetne oldani valahogy.Pl az utánfutót a napelemmel teljesen lefödni, odacsavarozni stb.,úgy hogy belőle ne lehessen kiszedni semmit.Maga a bicajt meg az utánfutót lezárni valamihez.
(#) Olits válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 25, 2018 /
 
És ha veszel egy 12 V,80Ah-os savas munka akksit, az már 960 W -s.Szerintem nagyon sokkal többe kerülne, hogy vegyél egy 960 W-os li-ion akksit.
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2018
(#) Kovidivi válasza Olits hozzászólására (») Aug 25, 2018 /
 
Nem tudom mennyi pénzbe kerül, de pont az a lényege az elektromos bicajnak, hogy könnyű, kicsi, gyors. Ha van utánfutód meg nehéz autóakksi, akkor elveszti a bicikli az értelmét. Ezzel nem azt mondom, hogy butaság, sőt. Jó, hogy kitaláltad ezt, és megvalósítottad. Csak furcsa. Neked inkább valami elektromos autó, vagy motor kellene, amibe lehetpakolni akksit bőven. Vagy alakíts ki a bringán egy tárolót (akár hátul, vagy bárhol), amibe belefér több 12V-os akksi. Nem muszáj autóakksit használni, vagy kisebb is, és akkor nem kell lipo-val szórakoznod. Én mondjuk nem látom (még) értelmét se az elektromos biciklinek, se az autónak. Műszerész végzettség kell ahhoz, javítsad, vagy a szervíz benyújtja a számlát nagy összeggel. Nekem egyik sem kellene. Esetleg ingyen.
(#) Kovidivi válasza Olits hozzászólására (») Aug 25, 2018 /
 
12V*80Ah=960Wh. Amper*Volt=W, de ne felejtsd el az h mértékegységet sem!
48V 20Ah lenne li-ion akksiból, tehát 11S 10P, az 110 cella. Ha cellánként fizetek 2€-t, akkor 220€ a pakk. Nem kevés. Az autóakksi biztosan olcsóbb, de nehezebb, nagyobb. Minden akksinak meg van a helye, ahol használni szokták, mérlegelni kell.
(#) Olits válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 25, 2018 /
 
Nekem az a gondom, hogy a meglévő akksim a bicajon nem bírja sokat, de ne is csodálkozzak, hisz kb 200 W-os lehet.És úgy látom hogy más ilyen ,régebbi gyártású bicajoknál is ez a gond.Viszont nagyobb kapacítású akksit venni nagyon drága.Ezért gondoltam erre a megoldásra, addig amig nem sajnálok rá annyi pénzt fordítani új akksira.Vagy legalább megpróbálom egyszer felújítani, kibővíteni az akksipakkot.A napelemes dolog meg azért tetszik, mert ha elmész egyet messzébb túrázni, akkor nem kell félj, hogy vajon hazaérsz-e vele,hanem amíg egyet pihensz, tájat nézel addig is kapja az akksi az energiát a naptól...

Én meg úgy gondolom, hogy az elektromos autoké lesz a jövő,de majd meglátjuk...
(#) RoliNyh válasza Olits hozzászólására (») Aug 25, 2018 /
 
Már ne haragudj, de ez már nekem úgy hangzik, mintha barnából akarnál várat építeni...
Először is ezzel az átalakítósdival plusz veszteséget viszel a rendszerbe. DCDC konverter melegszik, és plusz súly, még ha nem is nagy. Ha mindenképp napelemezni akarsz, használj olyan napelemet, ami passzol az akkud feszültségéhez, és egy fél tenyérbe elférő töltésvezérlővel rákötheted az akkupakkra. Így nem kell vinned a 230V -os töltőt, sem a DCDC konvertert, sem az autóakkut. Másodikként ott az utánfutó szintén plusz súly, plusz légellenállás, plusz gördülési ellenállás, bármennyire is könnyűnek érzed húzni. Egyébként már elmondtam a megfelelő rendszerhez megfelelő akkucsomag is kell, azt nem lehet megspórolni. Ha nincs rá zsetonod, minek foglalkozol vele... Ebből az egészből egyetlen dolgon lehet spórolni, ha a motort autógenerátorral helyettesíted. De ettől még az akkucsomag, a BMS, a töltő, és a vezérlő is kelleni fog, aminek megvan az ára...

Ja egyébként azt is vedd számításba, hogy egy 500W -os napelem kb 50x100cm, most csak mondtam egy méretet, nem tudom konkrétan mekkora...
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2018
Következő: »»   199 / 328
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem