Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Dinamó/generátor motor üzemben
 
Témaindító: Feri, idő: Máj 12, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   10 / 11
(#) gulyi88 válasza Olits hozzászólására (») Aug 29, 2018 / 2
 
Újító egy fenét. Csak amíg az ember egyerek és írni nem tud, addig nem kötik ilyen holmi kényszerek és azt hallja amit a fülével hall, nem azt, amit a fülén keresztül gondol.
És én biciglinek hallottam mindig is, akkor is ha biciklinek mondták, vagy csak annak akarták, vagy lehet errefelé tájszólásban biciglit mondtak akkoriban, nem tudom. Ezért ez már akkor bicigli lett, mikor még írni sem tudtam, aztán az is maradt. Késöbb a nyelvtan nem tudott meggyőzni arról, hogy az, amit bicigliként megismertem kivülről-belülről a legutolsó csapágygolyóig, azt érdemes biciklivé módosítani.
(#) pucuka válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 30, 2018 / 1
 
Cseppet se zavard magad emiatt. Tájszólásoknál igen gyakori az ilyen betűcsere. Egyszer valaki félrehallotta, aztán úgy maradt. Különben is ugyanarról a hangról van szó, csak az egyik kemény (K), míg a másik lágy (G). Sok ilyen pár van a magyar nyelvben, sőt mindegyik párban van. Ezért szép a magyar nyelv. (csak egy picit nehéz) túrni - dúrni, súrolni - zsurulni stb.
A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2018
(#) jozsef24 hozzászólása Nov 2, 2021 /
 
ezen a képen pozitiv a d+ ra a negativ a d- ra kötve és forog a dinamo df -re nincs kötve semmi akűlömbslg annyi hogy két gerjesztö tekercs sorba van kötve mitöl forog
(#) pucuka válasza jozsef24 hozzászólására (») Nov 2, 2021 /
 
Ez így nem forog. A DF, és a D- közé egy szabályzó elem kerül, és akkor egy párhuzamos gerjesztésű motor lesz belőle. Ha forgatod, akkor generátor.
(#) gulyi88 válasza jozsef24 hozzászólására (») Nov 2, 2021 /
 
Visszamaradó mágnesességtől esetleg.
(#) granpa válasza pucuka hozzászólására (») Nov 2, 2021 /
 
Úgy-e, úgy-e; aki ismeri a "köhögő" és "dézsa" hangok világát (is)?
A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2021
(#) jozsef24 hozzászólása Nov 4, 2021 /
 
az elsö rajz szerimtem híbásan van lerajzolva mert a dinamo álló tekercs egyik vége a d- ra van kötve a másik meg a df-re. 2 rajznál a d+ ra es a df-re
(#) jozsef24 hozzászólása Nov 4, 2021 /
 
itt a kép
(#) kadarist válasza jozsef24 hozzászólására (») Nov 4, 2021 /
 
Szia! A +-ra és mínuszra is köthető az állóresz. A szabályzó működési fajtájától függ a beállítás.
(#) pucuka válasza jozsef24 hozzászólására (») Nov 4, 2021 /
 
A rajzon is látható módon a D+, és a DF közé van kötve a szabályzó rész. Ez, egy un. rezgő szabályzó. A relé a kalapácsot előfeszítő rugóval úgy van beállítva, hogy ha az akku a max töltöttségi feszültséget eléri, akkor az egyik kontaktushoz sem ér hozzá a kalapács kontaktusa. ilyenkor a gerjesztés a 9 ohmos ellenálláson keresztül csökkentett mértékben van jelen, az akku csepptöltésen van.
Ha nagyon lemerül az akksi, a gerjesztés megkapja a teljes akkufeszültséget, ha már magas az akku feszültsége, akkor a gerjesztés rövidre záródik, nincs töltés.
Normál üzem közben a feszúltség a feltöltött akksi feszültsége körül változgat, és ezért rezegni fog a relé nyelve, kalapácsa.
(#) jozsef24 hozzászólása Nov 4, 2021 /
 
akkor a második képen lévő fordítva van kötve.
(#) kadarist válasza jozsef24 hozzászólására (») Nov 4, 2021 /
 
A D+ felől és a D- felől is lehet szabályozni, ez a tervező, gyártó választása.
(#) jozsef24 hozzászólása Márc 2, 2023 /
 
Van egy iskra dinamo az alábbiak szerint bekötve villany motorkint akarom használni.Miért va az hogy ha a D+
-rol lekapcsolom az állo tekercset gyorsabban forog D--ra DF-re negativ van kötve hogy lehet megfordítani a forgásírányt ha megis fordul lassubb?Az állo tekercsek sorba vannak kötve.
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2023
(#) meslac válasza jozsef24 hozzászólására (») Márc 2, 2023 /
 
Az ért forog gyorsabban, mert megszünik a gerjesztés és csak az állórész visszamaradt mágnesessége viszi tovább. Forgás irány váltás úgy történik, hogy a "DF" tekercs másik végét lekell választai a "D+"-ról és azt a "D-"-ra kell kötni. A "DF" jelölésüt meg a "D+"-ra. A fordulet szám nem fog változni fordított forgás esetén.
(#) meslac válasza meslac hozzászólására (») Márc 2, 2023 /
 
Fordított forgás bekötése.
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2023

be.jpg
    
(#) jozsef24 hozzászólása Márc 2, 2023 /
 
De itten megváltozik meg gyengébb is
(#) erbe válasza jozsef24 hozzászólására (») Márc 2, 2023 / 1
 
A forgórészben keletkező áram eltolja a mágneses teret. A dinamót egyirányú működéshez tervezték. Eltolva rakták a tekercset a forgórészbe. Az üzemi áram éppen annyira tolja el a mágneses teret, hogy ezzel ne csökkenjen jelentős mértékben a feszültsége. Fordított forgásiránynál már eleve nem ahhoz az irányhoz optimalizált a tekercselés. Ha ez még el is tolódik a terhelő áram hatására, még rosszabb lesz. Azok a kézi fúrógépek, amiket váltókapcsolóval fordítanak meg, hasonlóan működnek. Míg azok, amiknél a kefetartókat lehet átfordítani a fordított forgásirányhoz, jobban viselkednek. A dinamód is gyorsabban forogna és lenne ereje, ha el tudnád fordítani a keféket. Régi kefés szivattyúmotoroknál elcsúsztatható gyűrűre szerelték a kefetartókat.
(#) jozsef24 hozzászólása Márc 2, 2023 /
 
Akkor nem lehet mind két irányba használni,az állandö mágnessel rendelkezönél mehet mind két irányba?
(#) erbe válasza jozsef24 hozzászólására (») Márc 2, 2023 /
 
Ott is eltolhatják a tekercset igény szerint.
(#) meslac válasza jozsef24 hozzászólására (») Márc 2, 2023 /
 
Ha a DF kivezetést levegőbe hagyod lógni, ne csodálkozz rajta, hogy gyenge.
Próbáld ki, én használtam dinamót jobbra-balra forogva és ment rendesen.
(#) meslac válasza jozsef24 hozzászólására (») Márc 2, 2023 /
 
Itt a példa.

forg.jpg
    
(#) meslac válasza erbe hozzászólására (») Márc 2, 2023 /
 
"Régi kefés szivattyúmotoroknál elcsúsztatható gyűrűre szerelték a kefetartókat."
Csak annyi a külömbség az nem egyenáramú motor. Itt meg egyenáramú dinamóról van szó.
(#) jozsef24 hozzászólása Márc 3, 2023 /
 
Nem volt a DF kivezetés a levegöbe az is oda volt kötve és igy volt gyengébb mikor szabad volt akkor meg állt ez csak az edyik irányra érvényes, amásik irányba inkább gyorsul.
A hozzászólás módosítva: Márc 3, 2023
(#) jozsef24 válasza meslac hozzászólására (») Márc 3, 2023 /
 
Ha gerjesztés nélkül gyorsaban forog akkor a gerjesztés kicsit fékezi a motort
(#) mpisti válasza jozsef24 hozzászólására (») Márc 3, 2023 / 1
 
Ez csak természetes hogy fékezi. Hiszen a gerjesztés erővonalaiban forog a forgórész, és ez az erővonal metszés fékezi a forgórészt. Ha nem fékezné akkor a végtelen fordulatszám felé pörögne. Ezért(is) van,hogy gerjesztés nélkül az elindított párhuzamos gerjesztésű motor magasabb fordulatszámon megy, mint gerjesztéssel. A hiba csak az,hogy nem lesz nyomatéka,azaz a tengelyt terhelve leáll,és nem indul újra gerjesztés nélkül. A dinamóból készített motornál a kefehidat el kellene fordítani úgy hogy optimális legyen a gerjesztőmező a forgórészhez képest. Ezt nevezték semleges vonalnak anno amikor ezt tanultam vagy 50 éve. Ennek a beállítása sem ördöngösség, sorba kell kötni egy A mérőt a motorral és addig fordítani a kefehidat amíg a legkisebb lesz az áramfelvétel. Elvileg ettől a ponttól néhány fokkal balra vagy jobbra lesz az optimális munkapont a forgásiránytól függően. A dinamó áramtermelésre lett optimalizálva, tehát a kefehíd id ennek megfelelően lett beállítva. Ettől függetlenül az autódinamóból sosem lesz olyan nyomatékú motor mint egy méretében ugyanakkora motorból,ami eleve motornak készült. Ugyanis motornál a kefék vagy 4x90 fokban,vagy egymással szemben 180 fokban helyezkednek el. A dinamónál a kefék aszimmetrikusan vannak elhelyezve.
(#) jozsef24 hozzászólása Márc 3, 2023 /
 
Ha semleges vonalra fordítom akkor mind két forgásirányba használhatom mint motor?
(#) erbe válasza mpisti hozzászólására (») Márc 3, 2023 /
 
Voltak olyan dinamók, amiknél 180 fokon voltak a kefék.
(#) erbe válasza meslac hozzászólására (») Márc 3, 2023 /
 
Idézet:
„"Régi kefés szivattyúmotoroknál elcsúsztatható gyűrűre szerelték a kefetartókat."
Csak annyi a külömbség az nem egyenáramú motor. Itt meg egyenáramú dinamóról van szó.”

Teljesen mindegy.
(#) mpisti válasza erbe hozzászólására (») Márc 4, 2023 /
 
Igen, de az ominózus trabi dinamó pont nem ilyen. Ha jól emlékszem a Skodában volt olyan dinamó ami motorként is megállta a helyét. De hol van már az az idő... Talán az MB1000-be szereltek utoljára, a 100-as Skodák már generátorosak voltak.
(#) mpisti válasza jozsef24 hozzászólására (») Márc 4, 2023 /
 
Bizonyosan, bár az aszimmetrikus kefeállás miatt csak egyik irány lesz optimalizálva. De ha kipróbálod a beállítást magad is rájössz a próba során,hogy a két iránynak közel sem lesz azonos helyen a semleges vonala.
Következő: »»   10 / 11
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem