Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Motorgyújtás
De nem! Itt nem növekszik az előgyújtás, hanem csökken. Tudom, az lenne jó, ha növekedne, mert az égés ideje állandó, viszont a fordulat az növekszik, tehát hamarabb kell begyújtani. Ez viszont inkább később gyújt. De már az is jó lenne, ha fix helyen maradna.
Igen, az világos, hogy pont az ellentettje történik, mint amire igazándiból szüksége lenne a mocinak, de még mindig nem értem, miért vándorolt el a gyújtás?! Fix előgyújtást tudok csak állítani, ezzel nem is lenne baj. Viszont ha fix, akkor miért mászik előre? Elvileg ugyanott kellene maradnia, mert az figyelem, hogy mikor képződik a szikra (a strobi is ezt mutatja), nem pedig azt, hogy mikorra égeti el a gázt...
![]()
Jólvan, hiszek Neked.
![]() Úgy érzem be kell újítani valami PIC-es szabályzót. Abban kedvem szerint állíthatom az előgyújtásértéket. A gondok ott kezdődnek, hogy nagyon-nagyon kezdő vagyok a mikrovezérlők világában.
Szerintem meg a strobi becsap... Annak is idő kell a triggereléséhez. Gondolom házi gyártmány. Gyakorlatilag arról lehet szó,hogy a triggeridő adott,nem változik, (ez valószinű 10-30 usec idejű) vagy még több és a magasabb fordulatok tartományában a lendkerék ennyi idő alatt nagyobb utat tesz meg,ezért látszik úgy mintha a holtpont felé tolódna a gyújtás időpontja. Vagyis a helyzete nem változik csak látszólag. Inkább az ellentkezője szokott előfordulni:nagyobb fordulaton a jeladó is nagyobb jelet szolgáltat-előbb éri el a tirisztor gyújtási feszültségét-kismértékű előgyújtást okoz. Úgyhogy ne aggódj,inkább a rajzok körül nézz szét,és csinálj egy előgyújtásszabályzást. Ami pedig az inverteres részt illeti:lehet hogy egyszerű,de ágyúval lősz verébre...
Idézet: „Gondolom házi gyártmány.” Nem, dehogy is. Ez egy Bosch márkájú strobi. Biztos van olyan öreg, mint a moci, de ez talán nem lehet probléma. Vagy mégis? Ilyen strobim van. Idézet: „Ami pedig az inverteres részt illeti:lehet hogy egyszerű,de ágyúval lősz verébre...” Igen-igen, volt is már bajom vele. De ez volt a legelső elektronikus gyújtásom, és ezt alakítottam induktív jeladósra. De a következő az lesz, hogy újat készítek. Mondjuk ez megfelelő lenne? Csak nem tudom milyen trafó kell az inverterbe...
Szia Krisz03 igen a probléma létezik, igen elmászik a gyújtás a holtpont felé és nem a stroboszkóppal van a baj. Az oka az impulzus tekercs terhelés függő jel alak változásai és az áramkörben levő diódák nem lineáris ellenállás változásai,(szerintem) kiküszöbölni teljesen sajnos nem lehet csak csökkenteni. A stroboszkópra gondoltam én is eleibe, de amikor egy olyat készítettem, ami csak egy glim lámpából állt (sorosan bekötve a gyertya kábelbe) és ott is előjött akkor kezdem el gondolkodni. a kapcsolás, amit közöltél (nyemi fajta) az nem azzal az értékekkel üzemel most a Simsonomba pont, emiatt ezért most, leközlöm a mostani variációmat , igaz ez is váltózik egy kicsit, de nagyság rendekkel kevesebbet. De lehet, hogy ez nálad nem lesz jó (a lendkerék mágneses ereje és a tekercs mássága miatt) ezért azt javaslom, hogy kísérletez, én a 22kohmos és a 470ohmos ellenállások helyére trimereket
Forrasztottam és azokkal megkerestem az optimális beállítást, a 2, 2µF kondin ne változtasd de a 220nF kondit csökkentheted, vagy növelheted, de ne avval kezdj. Én is így kísérleteztem egy rossz takaróval a fejemen (az asszony azt hitte, hogy meg bolondultam) mert a glim lámpás stroboszkóp fénye elég gyenge de avval még azt is látni, hogy ha kivettem a gyújtó trafóval párhuzamos diódát és hogy nem egy szikra van, hanem három-négy. Végezetül most ott tartok, hogy 3000-ig változik egy kicsit, de onnantól már 12000-ig fix az előgyújtás, amúgy robogókon is megfigyelhető ez. Annyit azért meg kérdek a fórumolvasóktól, hogy ha lenne egy oszcilloszkópom avval ki lehetne-e szűrni ezt a problémát vagy esélytelen? Üdv nyemi
Itt a kapcsi is, ami most működik.
Szóval akkor mégis a gyújtáselektronika a ludas... Nekem sem azok az értékek vannak a jeladónál, hanem amit egyszer elküldtél nekem, csak azt nem találtam, így ezt a régebbit linkeltem be. Akkor majd kísérletezem.
Köszi mindenkinek a hozzászólását és segítségét!
Ha úgy áll a dolog ahogy nyemi irta,akkor az megoldás lehet,hogy a jeladótekercset nem közvetlenül a tirisztor vezérlésére használod,hanem egy tranyós fokozattal kiegészitve vezérelné. Kisebb terhelése lenne,nem torzulna a jelalak. A kapcsi nagyon egyszerű,szerintem nem lehet gond a meglévő gyújtáshoz adaptálni.
Ha igy módositod akkor a gyújtás helyzetét is tudod kismértékben módositani.
Köszi a rajzokat! Ezekhez hasonlót próbáltam már, de nem működött. Ja persze, a tranyó kimaradt: tranyó bázis helyett tiriszor gate-re ment a jel...
Mindenképpen kipróbálom ezeket.
Mex!
Először az első PDF-ben lévő kapcsolást állítottam össze ezzel a gyújtással, de nem tudott alapjárat fölött járni a motor akárhova is állítottam a potit. A második PDF szerint átraktam a potit, így már be tudtam állítani, hogy ki lehessen pörgetni, viszont akkor nem volt alapjárat. Ez még csak talán a kisebb baj. Most nem stroboszkóppal, hanem glimmlámpával ellenőriztem a gyújtást. Először azt, amire azt mondtad, hogy ágyúval verébre esete áll fenn az inverterével kapcsolatban. Mivel abban a kapcsolásban nincs védődióda a gyújtótrafón, látszott mégegy gyújtás (strobi fényében viszont nem). Most már van dióda, szóval ez megoldva. Visszatérve erre a gyújtás eltolódásra a holtpont felé. Az általad közölt jeladótekercs illesztéssel is megfigyelhető volt a jelenség. Talán nem annyira, mint a jelenlegi gyújtásommal, de látható volt. Így most már elég érthetetlen a jelenség. A jeladó illesztése elvileg jó, glimmlámpával ellenőrzöm... Talán az a baj, hogy azzal az eltúlzott inverterről táplálom a gyújtáselektronikát, vagy a jeladótekerccsel lehet valami? Krisz
Az,hogy az első kapcsolással nem ment alapjárat fölé a fordulatszám az bizony eléggé érthetetlen,mert ha alacsony fordulaton volt elegendő feszültsége a jeladónak akkor miért ne lenne magasabb fordulaton is? Ha van otthon nagyobb feszültségű zenered pl:6.8, 8.2V-közti értékű tedd be azt,vagy akár kettő 4.7V-osat sorba. Az inverteres változattal próbáld.
Ha meg akarod épiteni ezt akkor a trafóméretezésben segitek.
Ha továbbra is ez a helyzet akkor még ideiglenesen a töltőszálat is meg kellene szakitani és igy mérni. Természetesen a világitást is ki kell kapcsolni,mert elképzelhető,hogy nagyobb fordulatnál mikor már nagyobb árammal kezdi tölteni az akkut,a mágnestér torzul,kvázi-legyengül és később gerjed megfelelő fesz a jeladótekercsben..
Mindenesetre én még csak az ellenkezőjével találkoztam,igaz ezek külső jeladós motorok voltak.
Van sok ilyen kapcsolás, sőt a gyárit is el lehet úgy tekerni, hogy csak alacsony fordulaton ad szikrát. Vagyis ad szikrát máshol is, viszont azok már csak a zavarjelekre képződnek. Nekem pl ilyen esetben 180°-ot ugrik a gyújtás, azaz alsó holtponton szikrázik.
Kipróbálom majd nagyobb zenerrel, ill a többi tekercs lekötésével, de csak 1-2 nap múlva érek rá újból. Igen, tervezem hogy megépítem a Sportdevice oldalán lévő DC-DC Converter-t, utána pedig esetleg a PIC-es előgyújtásszabályzót, de az előbbinél tényleg gondban vagyok a trafóval. Semmit sem lehet tudni róla. Milyen magra kell tekerni, milyen átmérőjű huzalból? A magot ki tudom termelni valamiből, vagy vennem kell? Megköszönném, ha tudnál ebben segíteni!
A Lomex árul E 20-as ferritmagot,arra ráfér. Bontani is lehetne pc-tápból,vagy valamilyen fénycsőinverterből.Viszonylag alacsonyabb Al értékű kellene,max 630. Vagy légréssel kell beállitani a megfelelő értéket,de ehez induktivitásmérő kellene..
Utánanézek ennek a magnak, de a Lomex esélytelen, mert vidéki vagyok (Bp 180km-re van). Milyen átmérőjű huzal kell a trafóhoz?
Ilyen huzalok még talán vannak is itthon. Köszi szépen!
Hát igen.Ezt a sportdevices invertert már én is nézegettem régebben. A control(3) lenne az oszcillátor tiltás? Néztem a lomex honlapról elérhető onsemi uc3845 katalógust.47pF-47kohm olyan400-500kHz-re jön ki. Nem sok ez egy kicsit?Trafó paramétereiröl sem ir semmit. Egyáltalán jó ez a rajz ezekkel a paraméterekkel? Idézet: „Trafó paramétereiröl sem ir semmit. Egyáltalán jó ez a rajz ezekkel a paraméterekkel?” Nem. Csak az elvet lehet felhasználni.bár még a kondenzátorban tárolt energia számitása is hibás. Mindesetre ezzel az ic-vel lehetne korrekt flyback tápot is késziteni,a frekvenciát a felhasznált trafóhoz igazitva. Egy 12000 n/min fordulatnál a veszteséges átalakitást is figyelembe véve durván 13-15 watt teljesitményt kell a primer oldalon belepumpálni,de ezt sima záróüzemű átalakitó is simán előállitja. A trafó a sarkallatos pont, a vas adatai nélkül tervezni nem lehet,csak próbálgatni.
halihó! Találtam egy hibát, az 1kohmos ellenállás!Szétszedésnél valahogy átcsúszott a forrasztás...Asztalon persze nem adott szikrát, gondolom nagyon fontosak a jelek közti időarány és harmonizálniuk kell a kapcsolásban lévő időállandókkal. Közben a szerelőhöz behoztak egy másik ugyanilyen robogót, Titro néven. Kb. 2éves. A modul csatlakozója megegyezik az Amerigoéval, csak a modul egy kicsit nagyobb, de ugyanúgy 12V-ot kap. Az a hibája, hogy egy körülfordulás alatt négy szikrát is ad,(stroboszkóppal néztem) Bejelöltem a helyeket, és úgy látom, hogy a belső mágnes pólusváltása zavar be. Érdekes! Ennyire túlérzékennyé vált a gyújtás? Elhoztam , majd szétbontom, de elöbb felpróbálom a szerintem megjavitott másik gyujtást. Ha jó, boldog leszek, és akkor az is bizonyossá válik, hogy csak az emitterelolenállás szakadt meg.
felteszem a már javitott kapcsolást is. Közben eszembe jutott, hogy jó lenne szétbontani a trafót, lenézni a menetszámokat, hogy reprodukálni lehessen. Persze jól össze van ragasztva!Pici a trafó, 15x14x5mm a mérete, 2db E magból áll. (szóval egy E mag magassága7 mm) Nem is tudom, lehetne-e ilyen kicsi magot, csévetestet beszerezni.
Idézet: „Az a hibája, hogy egy körülfordulás alatt négy szikrát is ad,(stroboszkóppal néztem) Bejelöltem a helyeket, és úgy látom, hogy a belső mágnes pólusváltása zavar be.” Belülről a mágneskör nem szennyezett (vaspor stb) ? Mielőtt a trafót szétszednéd (aminek nincs sok értelme) meg kellene mérni az induktivitását legalább a primer tekercsnek,mert ebből lehetne számolni Al értéket a menetszám ismeretében. De a helyedben nem molyolnák vele,hanem kapható magra számitanám. Ha ilyenekkel akarsz foglalkozni akkor elkerülhetetlen egy jól működő inverteregység kikisérletezése, akár szabadonfutó,akár vezérelt kivitelről legyen szó. Javaslom a mag legyen a Lomexes E20,ehez van cséve,és kengyel is. Az Al értéket meg lehet módositani a légrés változtatásával. A trafót érdemes a hálózati SMPS kiviteléhez nagyban hasonlitóan elkésziteni az üzembiztonság miatt. Gondolok itt a szigetelőanyagokra,legalább duplazománcos huzalra (a gyáriakban nem ritka a 3x szigetelt huzal) és a csévén is úgy kell elhelyezni,hogy a megfelelő nagyságú szigetelés meglegyen a kúszóáramok és az átütésveszély miatt.
a lendkerék teljesen tiszta volt.
Én azért látnám értelmét a trafó szétszedésének, mert akkor meglennének a menetszámok, és ennek arányaiban kevesebb menetszámmal lehetne nagyobb magra dolgozni. Ez egy gyárilag bevált kapcsolás, tálcán kinálja a lehetöséget. Szétszedésnél korrekt-e ha mondjuk pákával melegitem a ferrilmagot?(mert jól össze van ám ragasztva!) ha szerencsém van csak a két szélén van összeragasztva, középen légrést gyanitok.
Sok helyen a mikrót ajánlják,egy pohár viz társaságában.
Ahogy irtam:mikróban. Most próbáltam meg,3-ból kettő sikerült,a legkissebb (16mm) letört mert kesztyűben nem tudtam rendesen megfogni.
Már csak azt nem értem miért jön szét könnyebben a meleg hatására,ha melegitésre szilárdul a ragasztó?
Elvileg akkor szobahőmérsékleten könnyebb dolgunk lenne? ![]() ![]() ![]()
ma probáltam a gyujtást, sajnos most is beragad a tirisztora a robogón, még a diódát is átvariáltam, hátha kioltódik a tirisztor a negativ fesz lökéstöl., Asztalon is probáltam ugy, hogy az utolsó pnp tranzisztor kolllektorjára a tápot nyomkodtam, sorozatszikrázott a trafó és nem ragadt be.Persze asztalon táprol próbáltam.
holnap áthozzák a robogót hogy szkóppal is tudjam nézni(eza Titro, ami felépitésében ugyanaz mint az Amerigo csak ez az eredeti moduljával egy fordulat alatt négy szikrát ad.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |