Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motorgyújtás
 
Témaindító: Peti.Janka, idő: Nov 2, 2006
Lapozás: OK   22 / 206
(#) Krisz03 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Máj 9, 2008 /
 
De nem! Itt nem növekszik az előgyújtás, hanem csökken. Tudom, az lenne jó, ha növekedne, mert az égés ideje állandó, viszont a fordulat az növekszik, tehát hamarabb kell begyújtani. Ez viszont inkább később gyújt. De már az is jó lenne, ha fix helyen maradna.
(#) Krisz03 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Máj 9, 2008 /
 
Igen, az világos, hogy pont az ellentettje történik, mint amire igazándiból szüksége lenne a mocinak, de még mindig nem értem, miért vándorolt el a gyújtás?! Fix előgyújtást tudok csak állítani, ezzel nem is lenne baj. Viszont ha fix, akkor miért mászik előre? Elvileg ugyanott kellene maradnia, mert az figyelem, hogy mikor képződik a szikra (a strobi is ezt mutatja), nem pedig azt, hogy mikorra égeti el a gázt...
(#) Krisz03 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Máj 9, 2008 /
 
Jólvan, hiszek Neked.
Úgy érzem be kell újítani valami PIC-es szabályzót. Abban kedvem szerint állíthatom az előgyújtásértéket. A gondok ott kezdődnek, hogy nagyon-nagyon kezdő vagyok a mikrovezérlők világában.
(#) mex válasza Krisz03 hozzászólására (») Máj 9, 2008 /
 
Szerintem meg a strobi becsap... Annak is idő kell a triggereléséhez. Gondolom házi gyártmány. Gyakorlatilag arról lehet szó,hogy a triggeridő adott,nem változik, (ez valószinű 10-30 usec idejű) vagy még több és a magasabb fordulatok tartományában a lendkerék ennyi idő alatt nagyobb utat tesz meg,ezért látszik úgy mintha a holtpont felé tolódna a gyújtás időpontja. Vagyis a helyzete nem változik csak látszólag. Inkább az ellentkezője szokott előfordulni:nagyobb fordulaton a jeladó is nagyobb jelet szolgáltat-előbb éri el a tirisztor gyújtási feszültségét-kismértékű előgyújtást okoz. Úgyhogy ne aggódj,inkább a rajzok körül nézz szét,és csinálj egy előgyújtásszabályzást. Ami pedig az inverteres részt illeti:lehet hogy egyszerű,de ágyúval lősz verébre...
(#) Krisz03 válasza mex hozzászólására (») Máj 10, 2008 /
 
Idézet:
„Gondolom házi gyártmány.”

Nem, dehogy is. Ez egy Bosch márkájú strobi. Biztos van olyan öreg, mint a moci, de ez talán nem lehet probléma. Vagy mégis? Ilyen strobim van.

Idézet:
„Ami pedig az inverteres részt illeti:lehet hogy egyszerű,de ágyúval lősz verébre...”

Igen-igen, volt is már bajom vele. De ez volt a legelső elektronikus gyújtásom, és ezt alakítottam induktív jeladósra. De a következő az lesz, hogy újat készítek. Mondjuk ez megfelelő lenne? Csak nem tudom milyen trafó kell az inverterbe...
(#) nyemi válasza Krisz03 hozzászólására (») Máj 10, 2008 /
 
Szia Krisz03 igen a probléma létezik, igen elmászik a gyújtás a holtpont felé és nem a stroboszkóppal van a baj. Az oka az impulzus tekercs terhelés függő jel alak változásai és az áramkörben levő diódák nem lineáris ellenállás változásai,(szerintem) kiküszöbölni teljesen sajnos nem lehet csak csökkenteni. A stroboszkópra gondoltam én is eleibe, de amikor egy olyat készítettem, ami csak egy glim lámpából állt (sorosan bekötve a gyertya kábelbe) és ott is előjött akkor kezdem el gondolkodni. a kapcsolás, amit közöltél (nyemi fajta) az nem azzal az értékekkel üzemel most a Simsonomba pont, emiatt ezért most, leközlöm a mostani variációmat , igaz ez is váltózik egy kicsit, de nagyság rendekkel kevesebbet. De lehet, hogy ez nálad nem lesz jó (a lendkerék mágneses ereje és a tekercs mássága miatt) ezért azt javaslom, hogy kísérletez, én a 22kohmos és a 470ohmos ellenállások helyére trimereket
Forrasztottam és azokkal megkerestem az optimális beállítást, a 2, 2µF kondin ne változtasd de a 220nF kondit csökkentheted, vagy növelheted, de ne avval kezdj. Én is így kísérleteztem egy rossz takaróval a fejemen (az asszony azt hitte, hogy meg bolondultam) mert a glim lámpás stroboszkóp fénye elég gyenge de avval még azt is látni, hogy ha kivettem a gyújtó trafóval párhuzamos diódát és hogy nem egy szikra van, hanem három-négy. Végezetül most ott tartok, hogy 3000-ig változik egy kicsit, de onnantól már 12000-ig fix az előgyújtás, amúgy robogókon is megfigyelhető ez. Annyit azért meg kérdek a fórumolvasóktól, hogy ha lenne egy oszcilloszkópom avval ki lehetne-e szűrni ezt a problémát vagy esélytelen? Üdv nyemi

A panel.jpg
    
(#) nyemi válasza nyemi hozzászólására (») Máj 10, 2008 /
 
Itt a kapcsi is, ami most működik.

simson.jpg
    
(#) Krisz03 válasza nyemi hozzászólására (») Máj 10, 2008 /
 
Szóval akkor mégis a gyújtáselektronika a ludas... Nekem sem azok az értékek vannak a jeladónál, hanem amit egyszer elküldtél nekem, csak azt nem találtam, így ezt a régebbit linkeltem be. Akkor majd kísérletezem.

Köszi mindenkinek a hozzászólását és segítségét!
(#) mex válasza Krisz03 hozzászólására (») Máj 10, 2008 /
 
Ha úgy áll a dolog ahogy nyemi irta,akkor az megoldás lehet,hogy a jeladótekercset nem közvetlenül a tirisztor vezérlésére használod,hanem egy tranyós fokozattal kiegészitve vezérelné. Kisebb terhelése lenne,nem torzulna a jelalak. A kapcsi nagyon egyszerű,szerintem nem lehet gond a meglévő gyújtáshoz adaptálni.

Jeladó1.pdf
    
(#) mex válasza mex hozzászólására (») Máj 10, 2008 /
 
Ha igy módositod akkor a gyújtás helyzetét is tudod kismértékben módositani.

Jeladó2.pdf
    
(#) Krisz03 válasza mex hozzászólására (») Máj 10, 2008 /
 
Köszi a rajzokat! Ezekhez hasonlót próbáltam már, de nem működött. Ja persze, a tranyó kimaradt: tranyó bázis helyett tiriszor gate-re ment a jel...
Mindenképpen kipróbálom ezeket.
(#) Krisz03 válasza Krisz03 hozzászólására (») Máj 12, 2008 /
 
Mex!

Először az első PDF-ben lévő kapcsolást állítottam össze ezzel a gyújtással, de nem tudott alapjárat fölött járni a motor akárhova is állítottam a potit.
A második PDF szerint átraktam a potit, így már be tudtam állítani, hogy ki lehessen pörgetni, viszont akkor nem volt alapjárat.
Ez még csak talán a kisebb baj. Most nem stroboszkóppal, hanem glimmlámpával ellenőriztem a gyújtást. Először azt, amire azt mondtad, hogy ágyúval verébre esete áll fenn az inverterével kapcsolatban. Mivel abban a kapcsolásban nincs védődióda a gyújtótrafón, látszott mégegy gyújtás (strobi fényében viszont nem). Most már van dióda, szóval ez megoldva.
Visszatérve erre a gyújtás eltolódásra a holtpont felé. Az általad közölt jeladótekercs illesztéssel is megfigyelhető volt a jelenség. Talán nem annyira, mint a jelenlegi gyújtásommal, de látható volt.
Így most már elég érthetetlen a jelenség. A jeladó illesztése elvileg jó, glimmlámpával ellenőrzöm... Talán az a baj, hogy azzal az eltúlzott inverterről táplálom a gyújtáselektronikát, vagy a jeladótekerccsel lehet valami?

Krisz
(#) mex válasza Krisz03 hozzászólására (») Máj 12, 2008 /
 
Az,hogy az első kapcsolással nem ment alapjárat fölé a fordulatszám az bizony eléggé érthetetlen,mert ha alacsony fordulaton volt elegendő feszültsége a jeladónak akkor miért ne lenne magasabb fordulaton is? Ha van otthon nagyobb feszültségű zenered pl:6.8, 8.2V-közti értékű tedd be azt,vagy akár kettő 4.7V-osat sorba. Az inverteres változattal próbáld.
Ha meg akarod épiteni ezt akkor a trafóméretezésben segitek.
(#) mex válasza mex hozzászólására (») Máj 12, 2008 /
 
Ha továbbra is ez a helyzet akkor még ideiglenesen a töltőszálat is meg kellene szakitani és igy mérni. Természetesen a világitást is ki kell kapcsolni,mert elképzelhető,hogy nagyobb fordulatnál mikor már nagyobb árammal kezdi tölteni az akkut,a mágnestér torzul,kvázi-legyengül és később gerjed megfelelő fesz a jeladótekercsben..
Mindenesetre én még csak az ellenkezőjével találkoztam,igaz ezek külső jeladós motorok voltak.
(#) Krisz03 válasza mex hozzászólására (») Máj 12, 2008 /
 
Van sok ilyen kapcsolás, sőt a gyárit is el lehet úgy tekerni, hogy csak alacsony fordulaton ad szikrát. Vagyis ad szikrát máshol is, viszont azok már csak a zavarjelekre képződnek. Nekem pl ilyen esetben 180°-ot ugrik a gyújtás, azaz alsó holtponton szikrázik.
Kipróbálom majd nagyobb zenerrel, ill a többi tekercs lekötésével, de csak 1-2 nap múlva érek rá újból.

Igen, tervezem hogy megépítem a Sportdevice oldalán lévő DC-DC Converter-t, utána pedig esetleg a PIC-es előgyújtásszabályzót, de az előbbinél tényleg gondban vagyok a trafóval. Semmit sem lehet tudni róla. Milyen magra kell tekerni, milyen átmérőjű huzalból? A magot ki tudom termelni valamiből, vagy vennem kell?
Megköszönném, ha tudnál ebben segíteni!
(#) mex válasza Krisz03 hozzászólására (») Máj 12, 2008 /
 
A Lomex árul E 20-as ferritmagot,arra ráfér. Bontani is lehetne pc-tápból,vagy valamilyen fénycsőinverterből.Viszonylag alacsonyabb Al értékű kellene,max 630. Vagy légréssel kell beállitani a megfelelő értéket,de ehez induktivitásmérő kellene..
(#) Krisz03 válasza mex hozzászólására (») Máj 12, 2008 /
 
Utánanézek ennek a magnak, de a Lomex esélytelen, mert vidéki vagyok (Bp 180km-re van). Milyen átmérőjű huzal kell a trafóhoz?
(#) mex válasza Krisz03 hozzászólására (») Máj 12, 2008 /
 
Primer:0.65-0.7
Szekunder:0.17-0.2
(#) Krisz03 válasza mex hozzászólására (») Máj 12, 2008 /
 
Ilyen huzalok még talán vannak is itthon. Köszi szépen!
(#) sevenhill válasza mex hozzászólására (») Máj 12, 2008 /
 

Hát igen.Ezt a sportdevices invertert már én is nézegettem régebben. A control(3) lenne az oszcillátor tiltás? Néztem a lomex honlapról elérhető onsemi uc3845 katalógust.47pF-47kohm olyan400-500kHz-re jön ki. Nem sok ez egy kicsit?Trafó paramétereiröl sem ir semmit. Egyáltalán jó ez a rajz ezekkel a paraméterekkel?
(#) mex válasza sevenhill hozzászólására (») Máj 12, 2008 /
 
Idézet:
„Trafó paramétereiröl sem ir semmit. Egyáltalán jó ez a rajz ezekkel a paraméterekkel?”

Nem. Csak az elvet lehet felhasználni.bár még a kondenzátorban tárolt energia számitása is hibás.
Mindesetre ezzel az ic-vel lehetne korrekt flyback tápot is késziteni,a frekvenciát a felhasznált trafóhoz igazitva. Egy 12000 n/min fordulatnál a veszteséges átalakitást is figyelembe véve durván 13-15 watt teljesitményt kell a primer oldalon belepumpálni,de ezt sima záróüzemű átalakitó is simán előállitja. A trafó a sarkallatos pont, a vas adatai nélkül tervezni nem lehet,csak próbálgatni.
(#) sevenhill válasza mex hozzászólására (») Máj 13, 2008 /
 
halihó! Találtam egy hibát, az 1kohmos ellenállás!Szétszedésnél valahogy átcsúszott a forrasztás...Asztalon persze nem adott szikrát, gondolom nagyon fontosak a jelek közti időarány és harmonizálniuk kell a kapcsolásban lévő időállandókkal. Közben a szerelőhöz behoztak egy másik ugyanilyen robogót, Titro néven. Kb. 2éves. A modul csatlakozója megegyezik az Amerigoéval, csak a modul egy kicsit nagyobb, de ugyanúgy 12V-ot kap. Az a hibája, hogy egy körülfordulás alatt négy szikrát is ad,(stroboszkóppal néztem) Bejelöltem a helyeket, és úgy látom, hogy a belső mágnes pólusváltása zavar be. Érdekes! Ennyire túlérzékennyé vált a gyújtás? Elhoztam , majd szétbontom, de elöbb felpróbálom a szerintem megjavitott másik gyujtást. Ha jó, boldog leszek, és akkor az is bizonyossá válik, hogy csak az emitterelolenállás szakadt meg.
(#) sevenhill válasza sevenhill hozzászólására (») Máj 13, 2008 /
 
felteszem a már javitott kapcsolást is. Közben eszembe jutott, hogy jó lenne szétbontani a trafót, lenézni a menetszámokat, hogy reprodukálni lehessen. Persze jól össze van ragasztva!Pici a trafó, 15x14x5mm a mérete, 2db E magból áll. (szóval egy E mag magassága7 mm) Nem is tudom, lehetne-e ilyen kicsi magot, csévetestet beszerezni.

IMG_5354.JPG
    
(#) mex válasza sevenhill hozzászólására (») Máj 13, 2008 /
 
Idézet:
„Az a hibája, hogy egy körülfordulás alatt négy szikrát is ad,(stroboszkóppal néztem) Bejelöltem a helyeket, és úgy látom, hogy a belső mágnes pólusváltása zavar be.”


Belülről a mágneskör nem szennyezett (vaspor stb) ?

Mielőtt a trafót szétszednéd (aminek nincs sok értelme) meg kellene mérni az induktivitását legalább a primer tekercsnek,mert ebből lehetne számolni Al értéket a menetszám ismeretében. De a helyedben nem molyolnák vele,hanem kapható magra számitanám. Ha ilyenekkel akarsz foglalkozni akkor elkerülhetetlen egy jól működő inverteregység kikisérletezése, akár szabadonfutó,akár vezérelt kivitelről legyen szó. Javaslom a mag legyen a Lomexes E20,ehez van cséve,és kengyel is. Az Al értéket meg lehet módositani a légrés változtatásával.
A trafót érdemes a hálózati SMPS kiviteléhez nagyban hasonlitóan elkésziteni az üzembiztonság miatt. Gondolok itt a szigetelőanyagokra,legalább duplazománcos huzalra (a gyáriakban nem ritka a 3x szigetelt huzal) és a csévén is úgy kell elhelyezni,hogy a megfelelő nagyságú szigetelés meglegyen a kúszóáramok és az átütésveszély miatt.
(#) sevenhill válasza mex hozzászólására (») Máj 14, 2008 /
 
a lendkerék teljesen tiszta volt.
Én azért látnám értelmét a trafó szétszedésének, mert akkor meglennének a menetszámok, és ennek arányaiban kevesebb menetszámmal lehetne nagyobb magra dolgozni. Ez egy gyárilag bevált kapcsolás, tálcán kinálja a lehetöséget. Szétszedésnél korrekt-e ha mondjuk pákával melegitem a ferrilmagot?(mert jól össze van ám ragasztva!) ha szerencsém van csak a két szélén van összeragasztva, középen légrést gyanitok.
(#) mex válasza sevenhill hozzászólására (») Máj 14, 2008 /
 
Sok helyen a mikrót ajánlják,egy pohár viz társaságában.
(#) mex válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Máj 14, 2008 /
 
Ahogy irtam:mikróban. Most próbáltam meg,3-ból kettő sikerült,a legkissebb (16mm) letört mert kesztyűben nem tudtam rendesen megfogni.

Vasmagok.jpg
    
(#) mex válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Máj 14, 2008 /
 
Már csak azt nem értem miért jön szét könnyebben a meleg hatására,ha melegitésre szilárdul a ragasztó?
Elvileg akkor szobahőmérsékleten könnyebb dolgunk lenne?
(#) sevenhill válasza mex hozzászólására (») Máj 14, 2008 /
 
ma probáltam a gyujtást, sajnos most is beragad a tirisztora a robogón, még a diódát is átvariáltam, hátha kioltódik a tirisztor a negativ fesz lökéstöl., Asztalon is probáltam ugy, hogy az utolsó pnp tranzisztor kolllektorjára a tápot nyomkodtam, sorozatszikrázott a trafó és nem ragadt be.Persze asztalon táprol próbáltam.
(#) sevenhill válasza sevenhill hozzászólására (») Máj 14, 2008 /
 
holnap áthozzák a robogót hogy szkóppal is tudjam nézni(eza Titro, ami felépitésében ugyanaz mint az Amerigo csak ez az eredeti moduljával egy fordulat alatt négy szikrát ad.
Következő: »»   22 / 206
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem