Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Forrasztópákák - melyik miért jó
A hobbielektronika eléggé tág tárgykör. Ha SMD-vel nem akarsz foglalkozni, a cseh pákát tedd rendbe. ( ha igen, akkor is.) Talán még "hőfokszabályzós" is. A csúcs vastagságával, hosszával elég tág játékteret ad. Minimális nagyobb méretű SMD forrasztásra is alkalmas.
Ha meg apróbb dolgok is érdekelnek akkor lehet gondolkodni. Alap SMD-hez sokkal olcsóbb pákák is elegek, de a hőlégfúvó / meleglevegős páka iránti igény is gyorsan megjelenik. Egy 16 lábú SMD tok enélkül szépen már elég keservesen jön fel.
Szia!
Nemrég én is hasonló cipőben jártam, igaz volt egy Solomon pákára épített arduinós állomásom, ami egyébként működött, de nem volt egy biztonságos darab. Egy ismerős egy Weller pákát akart rám sózni, valami ismeretlen előéletű radarbot, 50eFt-ért "féláron". Kicsi apró hegyek mentek bele, aminek egy korong a talpa. Bár húzott szájjal, de meg volt rá a pénzem, de végül én a Ksger V2.1S mellett tettem le a voksom, sok olvasgatás után, ami már egy kb. 15eFt-ből kijön, és tényleg rengeteg féle pákahegy kapható hozzá, változó minőségben, amint azt fentebb is olvashatod. Nekem egyébként mind a 4 működik. Nagyon kézreálló, sokrétű kis állomás. Nyilván nem az a kategória, mint a Weller, Ersa, stb, de napi egykét óra használatra szerintem bőven alkalmas, és olcsón javítható, van hozzá kapcsolási rajz, alkatrész, minden. Mostanra már a bolondériáit is kiküszöbölték nagyrészt. Alapból működik, de ha akarod tuningolhatod, buherálhatod, és a maradék 35eFt-ból ha úgy gondolod, vehetsz más elektronikai hobbis felszerelést, vagy simán akár pálinkát is Az Ersa viszont komoly készülék, jól tartja az árát, akár tovább is adhatod veszteség nélkül, ha megunod vagy kell a pénz.
Köszi a tippeket, meg is keresem a cseh "kollégát", mert már régen nem használtam.
Köszi, ezek a Quicko / KSGer cuccok egészen jó visszajelzéseket kaptak, és banggood-on a V2.1S most 33 EUR (igaz, csak egy darab, 45 fokos véggel).
Ja, és az amazon.de-n a Pico ára jelen pillanatban124.45 EUR (Prime-mal ingyenes szállítás). Az Ersa vadi új egyébként, és mint kiderült, 12 db különböző eredeti Ersadur csúcs is jár hozzá.
Nem a nevük a lényeg, hanem hogy a kínai milyen minőségű hegyet ad éppen hozzá. A Hakko 907 és az FM 2027 pákákat klónozzák kismillió néven. Ezek mindegyike olcsó, de jól használható ha a hegy minősége jó, otthoni munkákra bármelyik megfelel.
Van belőle állomás nélküli változat (csak bedugod az aljzatba és működik, a nyelében van a hőfok poti), nekem eddig az jött be leginkább, bár nekem nem ez a fő pákám csak 1 a sok közül. A régi cseh pisztolypákát meg ne keverjük ide, azzal jó esetben is csak taknyolni lehet. Szerencsére ma még akad aki megveszi, gyorsan el kell adni, nekem sikerült.
Hát meglehetösen nagy marhaság amit a cseh pákárol irsz. Egész generáciok használták és még Japánban is leesett az álluk, amikor elövettem és a sötét sarokban a fejem felett forrasztottam be egy 50 polusu csatit. Aki nem tudott a pákával dolgozni az magára vessen és ne kürtölje a nagyvilágba a tehetetlenségét.
(Én sem tudok a gitáron játszani mégsem állitom, hogy azon nem is lehet...).
A banggoodnak van egy komplet kitje ( doboz nélkül) nagyon jo, gyors felfütésü (még a wellerhez képest is). Még stadby is van a softwareben. A kitben vésöhegy van, de extrán kapni még négyfélét. Soldering iron kit-et keress. Pontos a vezérlése és elég jol néz ki 16€-rt.
Már hármat épitettem össze mind tökéletesen müködik még auto akkurol is.
Kezded már megint...
Azt ugye te sem gondolod komolyan, hogy akár csak egy lapon lehet emlegetni a pisztolypákát egy értelmesebb, cserélhető hegyű, hőfokszabályozós pákával? Vajon miért nem az előbbit csattogtatják a szervizekben ha az annyira jó???? Lehet vele forrasztani... Ja, lehet. Egy felmelegített rézdarabbal is lehet... Ha nem tudsz, akkor béna vagy.
Eddig a bénáskodást te kezdted. A diákjaim tucatjai forrasztottak ilyen pákával és sokan jobban mint a sok taknyolos Ersaval ( azokat szinte mindet ki kellett dobni - jo 30-35 éve, és Wellerre cseréltük), de sokan bizony a cseh pákánál maradtak.
Aki azzal a pákával tudott dolgozni az pontosan tudta a höfökot is szabályozni, söt ha kellett ugy formázta meg a drotot, hogy az IC összes lábát egy oldalon fel tudta egyszerre melegiteni és kivenni - NYAK-bol. Ilyesmit csinálj meg bármelyik mai csili-vili szuper pákával. A cseh páka volt talán elsö a vilagon aminek cserélhetö volt a hegye és ha 0,8 mm csengödrotot fogtál be akkor méga is IC lábai között is vigan lehetett forrasztani. De mindegy, ha valamivel nem tudsz dolgozni, akkor ne vedd a kezedbe és ne kürtölj baromságokat az éterbe. A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2019
Tökéletesen egyetértek veled. Az első pákám a csehszlovák pisztoly páka volt. Ma is meg van, vigyázok rá. Ha gyorsan kell megforrasztani valamit (nem ESD), akkor verhetetlen.
Komolyabb pákák közül nekem is a weller jött be. (van LR, WSP és TCP pákám is, kiforrasztós, stb.) Nagyon megbízható, tartós cuccok. A vitádhoz a fórumtárssal: Már máshol megállapítottam, hogy Ő tipikusan az az ember akit "A tudása nem korlátoz abban, hogy bármihez (is) hozzászóljon." Meglehetősen vehemens modorban. Kellenek Ők is, változatosabb velük a világ. A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2019
Semmi gond, az ember általában nem azért talál ki valamit, hogy a szemétbe dobja, és ez a páka már legalább 60 éves multra tekint vissza és a mai napig bizony jol használhato és eladhato. És vannak munkák amire megfizethetetlen, pl szervizmunkák valahol messze a mühelytöl. Az én pákám bizony megkerülte a Földet a pályafutása alatt.
(Kb 1963- ban jelent meg az akkori müszaki ujságban magyarul a leirása. A házát akkor a szerzöje még kenyértésztábol készitette majd száradás után befestette. S mai napig nem igen sikerült lemásolni a hasonlo, de más provinenciáju trafos forrasztok csapnivalok voltak a cseh szerszámhoz képest.) A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2019
Nekem is több trafós páka került már a kezembe, és azt kell mondjam, hogy márkától függetlenül a csehszlovák mindegyiktől klasszisokkal jobb. A kenyértésztás sztori nagyon vicces. Ezt ma már egy fiatal a 3d nyomtatók világában már nem is értheti.(Talán jobb is így)
Most már nekem is van egy ilyen JBC betétem.
KB. milyen hőfokokra lehet számítani a betét különböző részein üzemszerű használat közben? A nyélkészítés szempontjából ez fontos információ lenne nekem. A vezérlésről is sokat segítene egy hivatkozás.
Hol olvastál tőlem olyat te szegény ember, hogy nem tudok vele forrasztani? Évekig használtam diák koromban mert nem volt más. Aztán lett kattogós wellerem, az meg ment a fiókba. De te csak taknyoljál továbbra is azzal.
Bagoly mondja verébnek... Ha csendben maradtál volna, bölcs maradtál volna... De én szólok hozzá mindenhez...
Megnézed azt a képet amit csatoltam, ott a betéten van egy (next) jel, kb. addig van benne a nyélben. Mértem ott hőfokot de nem találom az adatokat, de az biztos hogy bírja a nyél, sok üzemóra van már benne. A műanyag rúd az umundum-tól van, meg nem mondom a típusát mert többféle is van, ez elvileg 175 fokot bír az adatlapja szerint, de mérve többet is, megmelengettem a 200 fokos pákával kívülről de meg sem látszott rajta.
Ha meg tudsz, miért mondod másoknak hogy eldobando? Aki ezzel megtanult forrasztani az jobb volt, mint a kattogos Weller. S ha az azzal valo munkát taknyolásnak nevezed, akkor fogalmad sincs hogyan kell azzal a szerszámmal dolgozni. Igy helyedben mellözném a tanácsadást.
Aki itt szegény az sajnos te vagy, és rohanj a modihoz panaszkodni. A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2019
Mellékeltem egy fotót, ami alapján tudom "mutogatni" a helyeket.
A páka belső felépítéséről nem találtam információt (pedig kerestem), mint ahogy a működési/fűtési elvéről sem. Tehát minden amit mondok az feltételezés, zavaros elmém szüleménye. Az 5-ös ponton várunk 350-450°C körüli hőfokot, amivel már szinte minden forraszanyag összetétel megolvasztható. Ehhez szerintem az 1-es jelű dudorban van valamilyen fűtési megoldás, és ha a hegy melegétől ennek egy kicsivel még melegebbnek kell lennie. Elől a hegy peremezéssel van befogva -másik melléklet-, hátul pedig csőtágítás van, tehát ott azonos anyagával megy hátra a cső. Nem tudjuk milyen anyagból van, de valamilyen fém, és azok általában jól vezetik a hőt. Ezért ha a fűtés 400°C tartományban van, akkor attól kb. 20 mm-re (4-es jelű pont) is jelentős melegre számítanék. A jelentősre nem tudok mit mondani, de azért 200-300 °C-ra tippelnék. Az hogy a nyél ezt ki kell bírja az csak anyagválasztás kérdése. De rögtön ez után előre tolakszik a mennyire bírja ki a kezem a fogantyún átjutó hőt. Itt látok némi problémát. Ilyenkor valamilyen légrés lehet a jó megoldás, mert az nagyon jól szigetel, de ez növeli a fogó vastagságát. Milyen vezérlést használsz hozzá? Erről mutatsz egy linket hol érhető el?
A második film már egy kis agymenés.
Tudtam én, hogy mikor kell kölcsönkérni egy hőkamerát. Lásd, kivel van dolgod.
xx_a.jpg és xx_b.jpg összetartozó fotók, a fényképező egyszerre két képet készít, infravörös és látható spektrumban egyszerre. A hőmérséklet 350 °C-ra volt állítva és a fotók előtt öt percig járattam a pákát.
Továbbiak...
Mértem, de nem teljesen korrekt mert 10 percet üzemelt a páka, fél óra után kellett volna mérni. A nyél nálam a 4-es pont vonaláig ér, tehát ahol a jel is van a betéten. Az 5-ös ponton 340 fok van, ezen a ponton pedig 120 fok. Ennél szerintem valamivel több, mert azt a részt nem tudja olyan jól mérni a szonda mint a hegy végén az ónpacát. Az viszont látszik, hogy attól a ponttól erős hőmérséklet emelkedés van, tehát a 3-as és a 4-es pont között félúton már 200 fok körüli hőmérséklet van.
Valamiért nem engedi másolni a linket, 2018. 12. 24-én tettem fel a rajzot nyáktervvel együtt T12 szabályozó néven. Hakkohoz csinálta a kínai de ehhez is jó, mert az elvük ugyanaz, csak a fűtőbetét ellenállása jóval kisebb ebben. A hakkóé ha jól emlékszem 8 ohm, ez meg 2,5 ohm, tehát kis Rds-on-ú FET kell, különben rendesen fog melegedni. Feszültségre pedig 15-20V körül, de 12-ről is megy, csak lassabban fűt utána. A nyélnél meg lehet hagyni körben 1mm hézagot a meleg ellen, én nem hagytam, ez a műanyag bírja, és nem melegszik át, szóval nem fűti a kezem.
Szia!
Magasabb hőmérséklet igénybevétel esetén mi teflont szoktunk használni. Különböző átmérőjű rudak is kaphatóak. Nálunk a Satex-nél méretre vágva is adják, nem szükséges 1 m-es szálat venni. A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2019
Köszönöm. Megtaláltam a rajzot, és a paneltervet is hozzá.
Ez készen nem kapható valahol?
Köszönöm. Nagyon informatív fotók. Még tanulmányozom őket.
Jól gondolom a kép közepén lévő karika hőfoka van a bal felső sarokba kiírva? Illetve a jobboldalon lévő színskála és a pákakép között próbálok párhuzamot találni. De itt 180°C tűnik a maximumnak, amivel az a baj, hogy nem olvad meg az ón. Ezt a dilemmát fel lehet oldani?
Szerintem a jobb oldali színskála jelen esetben nem volt beállítva a várható maximális hőmérsékletre.
Ettől függetlenül a "célkeresztben" mért, bal felső sarokban megjelenített érték valós lehet, HA jól van beállítva a reflekciós tényező.
Ebben a hsz-ben emlegetett pákához az elektronikát külön megveheted.
Páka Állitolag passzol a tiedéhez is.
A karikában lévő terület átlaga olvasható a bal felső sarokban. A jobb oldalon a mérési tartomány van, miszerint a fehér (felül) és a fekete (alul) hány fokot jelent. Viszont, ez a kamera csak 180 °C-ig mér, a felett minden 180 °C.
Mellékletben pár referenciakép, hogy lásd a méréshatár változását. Ez utóbbi automata hogy jobban lehessen látni a különbségeket de fixálni is lehet igény szerint. |
Bejelentkezés
Hirdetés |