Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csöves erősítő készítése
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Az még AB osztálynál majdnem rendben is lenne, de ha egy A osztályú fokozat képes a vezérlés ütemében a tápot rángatni, vagy modulálni, akkor azzal a táppal nagyon nagy baj van. Szóval én nem erre gondoltam, hanem arra, hogy a két csatorna a közös földön és a közös anódtápon keresztül is látják egymást, dual monónál meg csak a közös jelföldön keresztül.
Nálam két külön stabil tápja van a 2 csatornának, de ezek ugyanarról a tekercsről járnak. A dual monohoz nem csak 2 anódtáp hanem 2 külön tekercs is kellett volna, de mint írtam, én semmilyen különbséget nem hallottam úgy sem ha külön tápról mentek. Az igazi az az lenne hogy külön tekercs meg külön anódfojtó, de ilyet szerintem az életben nem csinált még senki, meg talán nem is fog. Így is ott díszeleg 3 csúf gombóc a doboz tetején (a hálózati meg a 2db kimenő), ha ehhez hozzájönne még az oldalankénti fojtó, akkor ez már 5db csúnya gombóc lenne a doboz tetején.
Azt derítsd ki, hogy elbírja-e az a trafó a 2 anódtápot, mert attól függ hogy kell-e másik. Ettől függetlenül az csak jó ha külön trafóról kapják a fűtést, sőt az is jó, ha külön trafóról megy a meghajtás. Nem tudom mekkora tápod van, de pl. 270-280V körüli DC-t egyszerűen tudsz csinálni úgy, hogy szembefordítasz 2db nyáktrafót. Szóval veszel valami olcsó 3-6VA körüli nyáktrafót, két egyformát, és szembefordítod őket, így lesz a másik végén kb. olyan 210V AC-d, attól függően mennyit szórnak a trafók, azt egyenirányítod, teszel rá egy CRC szűrést és kész a meghajtás tápja.
Idézet: „Ettől függetlenül az csak jó ha külön trafóról kapják a fűtést, sőt az is jó, ha külön trafóról megy a meghajtás.” Pár hónapja tekertem egy trafót 6,38-ra és 2x13V-ra. Fűtő tekercsnek szántam a mono PCL86 PP-hez.
A tipus 100% ra nem biztos, a tulaj mondta akitól vettem, a 240V-os ágat kötöttem primerre, nem a 220V-ost. 1 óra után 40C fokos jelenleg és erről megy a 3 cső fütése is.
A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2019
Akkor most jön a nagy kihivás bedobozolni.
Ha 1 óra után 40 fokos a trafó akkor az teljesen jó. De arra figyelj majd, hogy ha be lesz dobozolva akkor az a 40 fok is több lesz, lehet hogy 45 vagy akár 50 is. Még az se baj, de attól több azért ne legyen. Azok a régi trafók még korszerűtlen anyagokkal lettek szigetelve, azok nem igazán szeretik a meleget, nem olyanok mint mondjuk egy poliészter vagy Kapton, hogy a 80 fok sem probléma neki, nem öregszik tőle. Na meg a huzalon lévő lakk is durván öregszik. Kb. 40 éves trafóról vettem már le úgy huzalt, hogy a lakk (zománc) darabokban vált le róla.
igen és amikor belekezdel és normális szép pofás dobozt szeretnél, rájösz, hogy ezt nehezebb megcsinálni, mint a végfokot összerakni, stb...
Idézet: „Zárt hangdoboz csöveshez nem nagyon lesz jó, mert azok elég érzéketlenek.” Általában. Óvatosabban fogalmaznék. Voltak ANNO. Azért tisztázzunk alapvető dolgokat. (nem is itt kellene, hanem valamelyik hangszórós oldalon) Adott egy 90dB/1m/1W érzékenységű hangszóró. Ha alkalmas reflex és zárt dobozba is, ugyanakkora hangnyomást fog produkálni a hallható sávban azonos meghajtó teljesítmény esetén, akár reflex, akár zárt dobozba rakjuk. Eltérés a mélyfrekvenciás átvitelben lehet, 30-100 Hz között. A hangszóró paraméterei a legfontosabbak, a körítés (doboz, váltók stb) másodlagos. Tölcséres hangszórók más kategória A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2019
Igen tudom, de nem vagyok maximalista .
Nem szeretnélek vérig sérteni. Hát ez azért vitatnám, hogy a "doboz másodlagos"! Ilyet akkor se írj,ha tizen biztatnak. Az adott doboz rezonanciáival mi van? Ebben élem napjaimat. Ezzel (is) foglalkozok. Mifelénk a hangszóróhoz tervezzük a hangsugárzót (tölcsér, reflex, egyéb konstrukció...), nem pedig a piklihez keressük "a hangszórót". "Szappantartóból pedig nem lehet basszust csinálni", hogy egy híres kollégámat idézzek.
De ezt a témát ezennel itt befelyeztem és vége! Nem idevaló.
Hát attól függ, mi szamít rángatásnak. Ha a tápon 10V, 1V, 100mV, 10mV vagy 1mV formájában jelenik meg a kimenőjel inverze? Valamennyi mindenképp lesz. Egy egyszerűbb SE erősítőnél lazán lehet a V-os tartományban is. És ezek nem diszkrét dolgok, hogy valami rángatja vagy nem. Mindenkepp rangatja! A kerdes, hogy mennyire. Ez fugg az egesz tap felepitesetol. Es eleg sokan nem riadnak vissza a kulon fojtotol. Sőt van olyan, aki még arra is vetemedik, hogy teljesen külön táptrafot hasznal.
A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2019
Azért tisztázzunk alapvető dolgokat. (nem is itt kellene, hanem valamelyik hangszórós oldalon)
Adott egy 90dB/1m/1W érzékenységű hangszóró. Ha alkalmas reflex és zárt dobozba is, ugyanakkora hangnyomást fog produkálni a hallható sávban azonos meghajtó teljesítmény esetén, akár reflex, akár zárt dobozba rakjuk. Légyszíves a fenti kijelentést cáfold meg. A szövevényes mindenféle háttér nem érdekel. Ez elvileg egy hobbi oldal, akár bármelyik hangsugárzói oldalon is beszélhetünk pl. T-S paraméterekről. Ami -igaz, csak fizika- de a világon mindenhol érthető pár évtizede. A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2019
Majd megméred mérőmikrofonnal és rájössz hogy nem így van. A reflex hangosabb lesz. (Tisztáztam.) Alapvető dolgokkal foglalkozok.
Kevered a szezont a fazonnal. Inkább PÜ, vagy hangsugárzók oldalon.
Idézet: Pl? „Alapvető dolgokkal foglalkozok.” A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2019
Javarészt igaz amit írsz, mivel a hangosságérzetet alapvetően a középhangok nyomása határozza meg, az meg nem dobozfüggő, hiszen az 1kHz-es hangnak teljesen mindegy milyen dobozban van, sőt 3 utasban eleve van olyan amiben a középsugárzó eleve zárt, teljesen el van szigetelve a doboztól. Eltérés (ha eltekintünk a helytelen méretezéstől meg az esetlegesen ebből adódó állóhullámoktól, rezonanciáktól) ahogy írod is a mély tartományban van, azt lehet trükkökkel (reflex doboz) emelni, de nagyon nehéz, ritka is amelyik valóban jó, mert keskeny sávban emel ki, és ha ez még fel is tolódik, akkor borzalmas a végeredmény, hiába lett hangosabb...
Szóval a doboz egyáltalán nem másodlagos, sőt, pont ugyanolyan lényeges mint amit beleteszel.
Egy Velence trafó szerintem nem bírja el huzamosabb ideig a két csatornát. Egy nagyobb rádió pl Pacsirta trafója talán igen.
A reflex-doboznak jobb a hatásfoka (+2....+4dB) a zárt dobozhoz képest.
Ezért is javasolnak csöves erősítőhöz reflex-dobozt, vagy tölcsérest, meg nagyérzékenységű hangszórókat. Üdv!
Ha már egybe hoztuk a csöves technikát és a hangfalakat mit gondoltok a hangszórók hangfalon belüli térbeli elkülönítéséről?
A hozzászólás módosítva: Nov 29, 2019
Moderátor által szerkesztve
Van olyan.
Bandpass/tandem elrendezés, például. A hozzászólás módosítva: Nov 29, 2019
Moderátor által szerkesztve
Igazad van, ma teszteltem, kb 2 óra hallgatás után a trafó már 59C fok volt itt megálltam. A fűtésnek adtam külön trafót már több órája megy jelenleg 54 C fokos kíváncsi vagyok meddig megy fel.
Később már kojtolna is. Még mindíg necces, nagyobbat keress oda mert leéghet.
A hozzászólás módosítva: Nov 27, 2019
Sajnos ez van, egyenlőre nem akarok erre többet költeni akkor lesz benne mindkét oldalnak, 1-1 táptrafó.
Na ez már jó ötlet. Sok sikert a hallgatózáshoz majd.
Idézet: Ez a régi iskola.„A reflex-doboznak jobb a hatásfoka (+2....+4dB) a zárt dobozhoz képest. Ezért is javasolnak csöves erősítőhöz reflex-dobozt, vagy tölcsérest, meg nagyérzékenységű hangszórókat.” NEM JOBB A HATÁSFOKA. A hatásfokot első közelítésben a hangszóró tulajdonságai határozzák meg! Továbbra is meg kellene cáfolni a kijelentést, miszerint azonos érzékenységű hangszóró azonos hangnyomást kelt akár reflex vagy zárt dobozban. Mély tartomány eltérő lehet. Ami valóban igaz a 2-4 dB-ből, hogy egy jó mélysugárzó reflex dobozba építve a MÉLYTARTOMÁNY-ban azonos frekvencián cca. 3,5 dB-vel hangosabb, mit a zárt. Ennyi. De...
De.. Ez az oldal csöves erősítőkről szól. Máshol okoskodjunk.
A hozzászólás módosítva: Nov 27, 2019
Ha lehet, kerüljük az OFF-olást!
Dobozba építéssorán belefutottam egy újabb kellemetlen problémába, eddig közvetlenül kapta a bemeneti jelet, amikor azonban a 100K-os kettős potmétert beépítem , újra megjelenik az alapzaj, Ha kiveszem vagy áthidalom a poti két lábát akkor ismét jó. Több potmétert, több vezetéket próbáltam, a poti házát is a GND-re tettem.
Jól kötötted be a potit? Közepe megy a rács felé, ha a tengely feléd néz, akkor a bal kivezetése a közös test, jobb kivezetése a bemenet, általában árnyékolt vezetékkel kell bekötni, árnyékolás és a poti háza testen.
Hol van a mellékelt képen kettős potenciométer?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |