A privát üzenet rendszerben karbantartásokat végzünk. Lassulások előfordulhatnak!
Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Jessz, írtam hogy az van most bekötve (a 4uF), elég jó kompromisszum az indítási rántás és a teljesítmény között. Akkor marad ez, és köszönöm szépen a válaszokat!
A segédfázisnak (kondinak) nincs köze a motor teljesítményéhez. A segédfázis csak az induláskor lényeges.
Úgy legyen
Mert elvileg van indítókondenzátoros motor is és segédfázisú is, ahol a fázistolásról a kondenzátor gondoskodik.
Sziasztok! Nem találtam elég egyértelmű választ konyhanyelven, ezért inkább rákérdezek Olvastam itt a fórumban, hogy kondenzátorral lehet a fázisállandót javítani. Kérdésem, adott egy 3 fázisú villanymotor, 2.2 Kw ami egy körfűrészt hajt 1 fázisról, deltában kötve. Van rajta üzemi és indíto kondi is dögivel, teljesítményarányosan, de így is "ékszíjkuplungal" indul Kérdésem, ha L es N U és V-n van, a kondik pedig V és W között, ha azok egy részét U és V közé kötném, elérnék-e vele bármi javulást teljesítmény, vagy indíthatóság terén, vagy teljesen tévesen értelmeztem a fázisállandó lényegét. Köszi előre is!
Szia!
A kondikat hagyd úgy és ott, ahol vannak. Egyébként nem fázisállandóról (?) beszélünk, hanem fázistolásról. A kondi segédfázist csinál. Nem szabad átkötnöd megosztva, csak rontanád a helyzetet.
Azokat a kondenzátorokat, hagyd a helyén, ahogy ferci is mondja. Azok a motorhoz tartoznak.
Lehet hogy a fázistényezőre gondolsz, amikor fázisállandót írsz? A fázistényező akkor jelentős, ha egy hálózaton sok induktív fogyasztó van, akkor ehhez nagy induktív meddő teljesítmény társul. Ez a szolgáltató számára kellemetlen veszteség, de ez a hálózatot terheli. Egyéni fogyasztó esetén ezzel (a fázisjavítással) nincs dolgod, a fogyasztásmérőd csak a valós teljesítményt méri. (azaz lehet, hogy méri a látszólagos teljesítményt is, de egyenlőre legalábbis fizetni csak a valós fogyasztás után kell) A hozzászólás módosítva: Dec 26, 2020
Igen, fázistényező, én írtam rosszul! Tehát a motor tényleges teljesítményére semmi hatással nincs a dolog az én esetemben, főképp, hogy nem több fogyasztóval együtt használom, és nincs értelme variálni vele. Rendben, köszönöm a segítséget, és kellemes ünnepeket
A kondenzátorokat mérd meg, hogy megvan-e a kapacitásuk. Lehet, hogy az a hiba.
1~on max. 2/3 teljesítmény várható, tehát lehet nagy is a gép a motornak így. Mennyi az a"dögivel" kondenzátor?
120 vagy 140 micro üzemi van rajta, meg kb 300 indító Valószínűleg a tengely súlya, illetve a 350-es tárcsa a ludas, mert egyébként visz mindent, nem is melegszik, csak az indítás nem túl szíj barát, de akkor marad így
Nem épp elektronika, de ha jól értem elcsúszik a szíj, könnyen forognak a tengelyek és csapágyak?Ha valami megtud szorulni akkor sosem találod el a kondikat, ellenben ha forgás közben kellő erő van benne, én mechanikai hibát is keresnék.
Azokkal semmi baj Ékszíj kuplung alatt annyit értek, hogy indításhoz ki kell emelnem a motort a szíjból, amit saját súlya feszít, annyira, hogy az el tudjon csúszni, ezzel engedve a motort felpörögni, majd vissza bepeengedni a szíjba. Feszes szíjjal nem indul. Legalábbis deltában nem. Csillagban lehet indulna, vagy másik 200 micro indítóval, de inkább a szíjjat nyúzom mert oszinten szolva nem szivesen rúgatnám meg a motort 500+ micro kondival indításhoz
Csillagban még kevésbé indulna 1~on, akármennyi kondival sem. A szükségesnél nagyobb kondi kinyírja 1-2 a motort. Az "ékszíjkuplung" bevett, jól működő gyakorlat.
A hozzászólás módosítva: Dec 27, 2020
Sziasztok! Az alábbi villanymotor bekötéséről szeretnék érdeklődni - számomra nem egyértelmű a helyzet. Egyfelől egyfázisúnak tűnik, de a két kondenzátor nekem szokatlan, illetve semmilyen módon nincs kiépítve a helyük sem az állórészen. A motor -bár mostoha helyen állt - nullkilométeres, bekötve még sose volt, a tengelycsonkot az eredeti kupak fedte - az adattábla valahogy mégis hiányzik. Ha valaki ráismer a típusra vagy legalább a szériára, gyártóra a viszonylag jellegzetes pajzs , vagy bármi egyéb alapján, kérem, írja meg. Hálásan köszönöm!
Nincs ebben semmi trükk szerintem. Indításhoz nagyobb kapacitásra van szükség, mint üzem közben. Valószínűleg csak egy kondenzátorral is elindul, kis terheléssel.
Köszönöm! Kondi nélkül háromfázisról hajthatom?
Nem mert nem lehet csillagba kötni meg nem arra tervezték.
Kizárt dolog. Ez egy fázisra készült, még ha a kapcsok mást is mutatnak. Gondolom úgy voltak vele, jó a három fázisú kapocstömb egy fázisúhoz is, felesleges két típust gyártani.
Nem lehet három fázisra kötni, mert csak két tekercse van, ezért egy fázisú. Főfázis U1 - U2, segédfázis Z1 - Z2. Az 1 -es index a tekercs eleje, a 2 -es index a tekercs vége. A lamellák áthelyezésével meg lehet fordítani az áramirányt a Z1 - Z2 tekercsben, ezzel a forgásirányt is.
Ha a bekötési rajzodra berajzolod a tekercseket is, minden világos lesz.
Ez egy orosz motor a 80-as évekből. KGST piacokon árulták őket.
Szia! Szigorúan egy fázisú, be ne kösd 400 voltra! A kivezetések nincsenek a rajz szerinti helyen ezért oda kell figyelni a betáp bekötésére.
Sziasztok !
Lehet hogy lerágott csont " a kérdés de nem találom rá itt a fórumon a választ. Tudna valaki segíteni abban hogyha van egy villanymotor, amihez semmilyen adattábla nem áll rendelkezésre , de látszik a kivezetéseken hogy 3 fázisú motorról van szó. A 3db réz összekötő lemez ugyan meg van hozzá , de nincs elhelyezve egyértelműen a helyükön, A korábbi gazdája állítja ,hogy 1,5 -2KW a motor teljesítménye . Hogy lehetne kísérletezni biztonságosan ,hogy csillag vagy delta bekötéssel próbálkozzak. Természetesen 3x400v hálózatról, Van erre valami ököl"szabály?
Szia! Már ha belegondolsz a tekercsek elkötésébe, akkor is szembetűnő volna, hogy csillagba mindig kettő tekercs kapcsolódik sorba két fázis közé, deltában pedig csak egy. Tehát ha három fázisúnak mondták akkor csillagba kell kötni, az az vízszintesen az átkötéseket a három tekercsvégen és a vele szemben lévőkre a betáp. A leggyakoribb tekercsfeszültségre tekercselt motorok 380/220 voltosak tehát a tekercs feszültsége 220V, ezért 380 voltra csillagba köthető.
Köszönöm a választ. Én is erre a bekötésre tippeltem, de ami még zavar ,az az, hogy olvasottaim alapján amit írsz 380/220 motor jelölésnél ,magyar szabvány szerint az első szám a Delta bekötést ajánlja második szám pedig a Csillagot a rendelkezésre álló hálózat függvényében. Nekem rendelkezésre áll a hálózatomon 3x400 V Nincs meg az adat táblám, de amit írsz aszerint nem a delta bekötés passzolna az én hálózatomhoz? Az újabb motorokon már a 230/400 vagy 400/680 szerepel .nem vagyok szakember és laikusként kérdezem ezt
4-5 kW fölött kezdik a csillag-delta , 400/690 V-ra tekercselést. Alacsonyabb teljesítménynél nem sok értelme van, azt általában elbírja a hálózat. Ne is próbáld ki a delta kötést, mert nagyon hamar le fog égni!
Ezt a két számot úgy jegyezd meg, hogy mindig a kisebb jelenti a tekercsek feszültségét. Be ne kösd deltába!
Rendben, köszönöm a tanácsot és megfogadom
Még egy kérdésem lenne. Ha az adattáblán 230/400 szerepel akkor ezt a motort három fázisról csillagba kell kötni ,ha pedig egy egyfázisú frekvenciaválót használnék hozzá akkor Deltába kellene kötnöm . Három fázis bemenetű frekvencia váltóval csillagba kellene kötni. Jól gondolom ezt? Ha viszont egy fázisú hálózatom lenne ,vagy ha csak egy fázist szeretnék használni a motorhoz akkor ez a jelölésű motor alkalmas lenne egy fázisról kondenzátorok segítségével működni ? (persze kisebb teljesítménnyel) És még egy kérdés :Mi a különbség 380/220 és 230/400 jelölés között
A kisebb feszültség a tekercs feszültségét jelenti. Ez a feszültség a vonali, két fázis közötti feszültség.
Egy fázisú frekvenciaváltó kimenetén 230 V-os vonali feszültség van, ehhez a motort deltába kell átkötni. Egyszerű megjegyezni, a hálózati feszültségnél nagyobb nem jön ki belőle, nem "transzformál" felfelé. A három fázisúaknak már 400 V-os kimenetük van, de ott eleve ennyi is megy be. 220 vs 230 és 380 vs 400: Régi és új feszültségszint. Régen 380 V, ma már 400 V mérhető két fázis között. Az, hogy az alacsonyabb vagy magasabb érték van elöl, kb. mindegy is. Változó a dolog, nem csak itthon gyártanak/gyártottak motorokat. Minden három fázisú motor tud működni egy fázisról is kondenzátorokkal de jelentős teljesítménycsökkenés az eredmény.
Köszönöm a segítséget .minden kérdésemre megkaptam a választ
Nagy eséllyel az első kettő közül valamelyik. Idehaza még nem láttam 750 wattost.
Inkább 1500nek nézem a pajzsból ítélve, de tengelymagasság perdöntő. |
Bejelentkezés
Hirdetés |