Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Aszinkron motor és fordulatszám szabályzása
Témaindító: rozsda, idő: Máj 12, 2011
Témakörök:
Üdvözlet, azt szeretném kérdezni, hogy egy egyfázisú 230 Voltos aszinkron motorhoz (egy régi mosógépből bontottam ki, szénkefe biztos, hogy nincs benne, ez még békebeli robosztus nagy motor a második képen látható), 800Watt teljesítményű
jó-e vajon hozzá az első képen látható 2000Wattos AC motor fordulatszám szabályzó? Ha nem akkor valaki tudna belinkelni egyet, hogy milyen kellene hozzá? (és esetleg el tudná mondani, hogy ez miért nem jó) köszönöm...
A képen egy fázishasításos teljesítmény szabályzó van. Egy ilyennel nagyon korlátozott mértékben lehet az aszinkron motor fordulatszámát szabályozni. Pl. üresjáratban felveszi a névleges fordulatszámát, akárhová tekered. Mivel a szabályzó teljesítményt szabályoz, csökkentheted vele a motor teljesítményét, így a terhelő nyomaték fogja lassítani a motort. Ezt a módszert slip szabályzásnak hívják. Mivel az ilyen motornak van egy igen kellemetlen tulajdonsága, hogy van billenő nyomatéka, azaz a fordulatszám/nyomaték görbéjén van egy "púp", ennek a maximumához tartozik a billenő nyomaték. A billenő nyomaték felett csökkenő fordulatszámhoz növekvő nyomaték tartozik, így a gép igyekszik a terhelő nyomatékkal egyensúlyt tartani. Ha csökkented a gép teljesítményét ez a púp fog egyre alacsonyabbra kerülni.
A púp maximuma alatt csökkenő fordulatszámhoz csökkenő nyomaték tartozik, így a gép megáll- Ha megáll, akkor előbb utóbb leég. Asszinkron kép fordulatszámát a póluspárok számának változtatásával (Dahlander motor), vagy a frekvencia változtatásával lehet korrekt módon változtatni. A frekvencia váltó használata esetén is azért korlátozott a fordulatszám változtatása, mert kis fordulatnál elégtelen lesz a motor hűtése, nagy fordulatnál nőnek a vasveszteségek. Frekvencia váltóval olyan motor üzemeltethető, amit erre terveztek. A mosógép motorod nem ilyen.
Köszönöm szépen a részletes választ, akkor ha jól értem ennél a motornál nem érdemes fordulatszám szabályozással próbálkozni, meg nem is érné meg anyagilag...
Amit mellékeltem a képen lévő fordulatszabályzó áramkör, az egyébként frekvenciát változtat-vagy szabályoz?-illetve ha jól tudom az szénkefés motorokhoz ideális, csak mennyire lesz nyomaték vesztés vajon egy szénkefés motor esetében?
Ha ventilátornak szeretnéd használni, akkor elképzelhető, hogy nem okozna gondot a triakos fázishasító, mert annál az alkalmazásnál a kisebb fordulatszámhoz kisebb terhelés is járul, így kicsi a túlterhelés veszélye.
Nem frekvenciát, hanem a szinuszból hasít ki darabokat. Így képzeld el.
Szénkefés motorhoz ideális, az azért túlzás, de használható. Ohmos terhelésre jutó teljesítményt állíthatod vele, fűtőtest, izzólámpa. A motor induktív terhelés, a fázishasítós szabályzó jelentős felharmonikus teljesítményt termel, ezzel pedig növeled a motor tekercsének terhelését.
Ha csökkented a motorra jutó teljesítményt, csökken a nyomaték is.
Állítható nyomású tágulásitartály a megoldás szerintem!
Az egy közel két éves hozzászólás volt. Azóta megoldódott egy frekvenciaváltó beépítésével. Viszont a tágulási tartálya változó nyomású,,de ha teljesen nyomásmentes a rendszer akkor is ütéssel indult. Vagy négy féle "csöves" megoldás után jött az elektromos megoldás. Mint írtam frekiváltó lett beépítve és az megoldotta a problémát.
Üdv.!
Egy kb. 2kW-os egyfázisú üzemi kondenzátoros aszinkron motornak a lágy indítását kellene valahogy megoldani. Ez egy szivattyút hajt, és induláskor majd' leugrik a megszakító a falról. Erre kellene valami ötlet, egyáltalán, szoktak ilyet alkalmazni? Univerzális motorhoz rengeteget találtam, három fázisúnál megoldja a fr. váltó, de egyfázisúhoz nem találtam.
Egy lágyindító esetleg. Egy soros ellenállás a tápvezetékbe, amit egy relé vagy mágneskapcsoló az indulás után rövidrezár. Nagyobb transzformátorok elé tesznek ilyet, itt a fórumon lágyindító néven találsz megfelelő kapcsolást. Előtét ellenállásként jól használható villany bojler fűtőbetét, ha fizikailag elfér.
A lágyindítós topikban főleg univerzális motorokhoz, trafókhoz vannak kapcsolások, előtét ellenállással. A boyler ellenállása ide nagy, kb. 25-40 ohm, ezzel nem csinál semmit, mivel ehhez képest a motor kb. rövidzár, 2-3 ohmmal próbálva erősen zúg, de nem indul. Lehet, hogy megpróbálok valami fázishasítós áramkört.
Szia!
Mivel nem 5-10-max 100W-s igy teljesen más megoldás kell hozzá. Mivel a névleges árama kb 13A körül van igy olyan inditót kellene épiteni ami 20-25A nál korlátoz és 13A átenged . Szép feladat még nem láttam, készen. Esetleg 3-5kW-s trafód van ? Mert azzal lehetne játszani -vagy bejön, vagy nem.
50 kW-os motornál 3 fázison már kipróbáltuk. 43 éve. Működik.
Meg kell mérni a motor főfázis ellenállását és legalább duplázni. Azzal el kell indulnia.
Nem biztos az!
Az egyfázisú aszinkron amúgy is egy indítónyomaték szegény konstrukció. Ha feszültség csökkentett üzembe tesszük, akkor még kevesebb indítónyomatéka lesz! Szivattyú... Milyen rendszerű szivattyú? A szivattyú okozza az indulási nehézséget?! Meg kellene próbálni inkább a szivattyút magát "hidraulikusan" lágyindítani. De előbb tudjuk megy, hogy milyen szivattyúról van szó. Villamos lágyindítással a szivattyú soha nem fog felpörögni, tehát lágy-normál átkapcsoláskor ugyanúgy túláramot fog fölvenni a motor. Pedig az lenne az elv, hogy villamos lágyindítással közel üzemi fordulatszámra hozzuk a rendszert majd átdobjuk üzemi feszültségre. Már, ha megengedi a rendszer kialakítása (olyan a terhelés, hogy ez megtehető pl kör-szalagfűrész, terménydaráló, stb... szabadon forgó nagy tömegű cucc, ami majd az indulás után fog csak dolgozni. )
Üdv!
Háromfázisú motorokkal van tapasztalatom, és ott bevett megoldás a tirisztoros (fázis-hasított) fel- és lefuttatás. Ahol ilyet beüzemeltem, ott nem az áramlökés indokolta, hanem a vízhálózaton keletkező lökéshullám elkerülése miatt kellett, ami akár el is törheti a csöveket. Erre indításkor és leálláskor is szükség volt. Egyfázisúval nincs tapasztalatom, de ha van egy fázishasítós dimered, egy próbát megérhet.
Kösz mindenkinek az ötletelést!
Ez gyakorlatilag egy locsoló szivattyú, induláskor a nyomó oldalon csak a csövekben lévő víz van nincs nyomás alatt a rendszer. Az indítással csak az a gond, hogy olyankor néha még a lámpák is pislognak egyet, és hát a megszakító is megzörren. A motor áramát még nem mértem, de tartós üzemben semmi gond nincs, nem melegszik, nincs különös hangja stb. Amúgy valami kínai csoda. Tudom, hogy az egyfázisú motor nehéz eset, de reméltem, hogy van rá valami megoldás. @ erbe: hogy érted azt, hogy a főfázis ellenállását duplázni? ellenállást csak a főfázissal sorba kötni? A hozzászólás módosítva: Dec 21, 2019
Sziasztok!
Szivattyúval kapcsolatban szeretnék segítséget kérni. A kutamban egy ilyen szivattyú van. Viszont az a problémám, hogy nagyon nagy nyomást állít elő. (7,5 Bar-t ) Viszont így a vízszűrőben a betét rögtön szét is szakad… Olvastam itt fentebb, hogy csökkenteni kell a keresztmetszetet, ezt meg is tettem, be is lehet állítani a kívánt 4 Bar nyomást. De a szivattyút egy áramláskapcsoló irányítja, (Grundfos PM1) így ha megszüntetem a vízvételt, akkor még 3-5 mpig megy a szivattyú és újra kialakul a nagy nyomás, így ez a verzió sajnos nálam nem megfelelő. Kinéztem egy frekvenciaváltót, viszont a forgalmazó nem tudta megmondani, hogy működni fog-e vele a motor.Frekvenciaváltó Valaki esetleg tudna nekem segíteni? Azért is kellene csökkenteni a fordulatot, mert úgy kisebb lenne a szívó hatás, és nem rántana fel annyi homokot. A korábbi kisebb szivattyúnál ez működött, de az gyorsan megadta magát. Előre is köszönöm a lehetséges válaszokat! Üdv:Zoltán
Hol van a szűrőd? Lehet kapni vízre is reduktort, tegyél be elé egyet!
Miért nem nyomáskapcsoló vezérli a szivattyút? Akkor nem lenne ilyen gondod.
Szia!
A szivattyú után van rögtön. Nyomáscsökkentőre azért nem gondoltam, mert úgy gondoltam, hogy csak erőlködne a szivattyú, plusz szerintem a homokot sem szereti, amiből azért nálam van. Azért nem nyomáskapcsoló lett telepítéskor, mert öntözésre használom, mindenhol az áramláskapcsolót ajánlották a szárazonfutás miatt. Volt is rá példa sajnos nem is egyszer a nagy kánikulában amikor métereket esett a vízszint... Most próbaként megcsináltam, hogy ismét visszakerült egy csak rögtön a szivattyú után, amivel be lehet állítani a kívánt nyomást, valamint a szivattú és az áramláskapcsoló közé betettem egy kapcsolót, szimulálva egy mosákapcsolót. Megnyitottuk a csapot víz elindul, 4 Bar-on áll, csap elzár, akkor a kapcsoló kikapcsol, max 5 5 Bar-ra engedtem. Újra kinyit a csap, áramláskapcsoló kapcsol én a kapcsolót így megint 4 Bar nyomás. Így megvan mindkét funkció, elvileg működik, megrendelem a nyomáskapcsolót, bekötöm és jöhet az éles teszt.
Sziasztok!
Nekem is hasonló gondom volt, hogy a pumpa (1,5 kw egyfazisu aszinkron) bekapcsolaskor nagyot ütött a vizvezetekcsövekre, kikapcsolaskor ugyszinten. Plusz problema inverter üzem, néha bekapcsolaskor az inverter enyhe tulterhelest jelzett. Eleg sok megoldast kiprobaltam a lagyinditasra, vegülis nekem sikerült megoldanom egy triac-os aramkörrel amit egy mikrokontroller vezerel (az en esetemben raspberry pi). Nagyon precizen be lehet allitani a felfutás rampáját (akár több komponensböl összerakva) ms-os (félfázisos) pontossággal. Igy nagyon finoman lehet felfuttatni és leállítani. Még kapható is lettem volna egy frekivaltora, de szinte nem lehet talalni egyfazisu aszinkron gephez, ami meg van annak csillagaszati az arfekvese. A mikrokontrolleres vezerles igen jó eredmenyt adottmivel nem kell fordulatszamot szabalyozni csak lagyinditani/leallitani. A modszer hatranya a "plusz" elektronika a mikrokontroller, illetve ennek a bootolása. A hidegindítás nem megy csak úgy gombnyomásra, elöbb el kell indulnia az operacios rendszernek vagy folyamatosan üzemelnie kell. Esetleg valamilyen "butább" programozható csippel megoldható hogy ne kelljen bootolni. Ha valakit érdekel a kapcs. rajz esetleg a vezérlö szoftver akkor feltöltöm.
Töltsd fel, légy szíves, köszönjük! Ha pytonban írtad a progit, akkor átírom AVR hex re, az majd indul magától....
A hozzászólás módosítva: Jún 10, 2020
Szia! Ez engem is érdekelne! Melyik PI-t használtad?
Szia!
Engem is érdekelne! Köszönjük szépen!
Úgy látom nem nagyon él ez az oldal, de kísérletet teszek!
Én is egy egyfázisú1300W-os aszinkron motor (egy voltfűnyíró motor ) hasznosításához lágyindításra lenne szükség, de sajnos mint itt fentebb is említik horror áron van frekvencia váltó! De nekem sem kellene fordulatszámot szabályozni, csupán lágy indítani és leállítani! tunguzka tagtársunk ígért erről valami kapcsolási rajzot, de úgy látom nem ért ide! Valaki másnak lenne esetleg jó ötlete a frekvencia váltó kikerülésére??? Köszi a válaszokat!
Miért lenne szükséged lágyindítóra? 1300 W nem egy egetverő teljesítmény, a fűnyíró is elindult minden hókuszpókusz nélkül.
Ha lágyindítót használsz, csökkenni fog az indító nyomaték is, a legegyszerűbb, ha csökkented a segédfázis kondi értékét addig amíg üzembiztosan indul, vagy egy kicsit nagyobb értékre. Egyébként lágyindítóként használhatsz előtét ellenállást, amit ha eléred az üzemi fordulatot (lecsökken az üzemi áram) rövidrezársz.
A fűnek mindegy volt, hogy mekkorát üt az induláskor!
De most más funkciót kap és jó lenne ha nem olyan vehemensen indulna! " ha csökkented a segédfázis kondi értékét addig amíg üzembiztosan indul, vagy egy kicsit nagyobb értékre." Akkor vagy-vagy?? Vagy csökkentsem vagy növeljem? A csökkentést értem, de a növelés...?
Amit pontosan be tudsz lőni, az az a pont, ahol már nem indul. No, ennél kicsit nagyobbra, hogy terhelés nélkül is el tudjon indulni.
De nem írtál felhasználási területet, mert lehet, hogy a minimális segédfázis kondival egy túlterhelés miatt nem fog tudni újraindulni. Egyébként a lágyindító a hálózat induláskori túlterhelésének elkerülése miatt van. Ha különleges igényeid vannak a motor felhasználási módját illetően, akkor a frekvencia váltó a megoldás.
Aszinkron, egy fázisú motor. Van hozzá frekvenciaváltó? Egyébként igazad van, lehet, hogy teljes zsákutca ez a motor arra, amire oldember használni szeretné. Netalán egy kuplungszerkezet induláshoz?
Egy saját készítésű faeszterga meghajtására használnám, de a frekvenciaváltó a horror ára miatt kizárt!
Az előtét ellenállást milyen értékben és hová? Gondolom sorba kapcsolva, de egy ilyen 1300W-os motorhoz milyen értékkel??? Vagy: Ez az NTC-s megoldás (itt fentebb valahol olvastam róla) hozna egyátalán valami megoldást? Mivel csupán a közvetlen indulás durvaságát kellene egy kicsit enyhíteni??? |
Bejelentkezés
Hirdetés |