Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Aszinkron motor és fordulatszám szabályzása
Témaindító: rozsda, idő: Máj 12, 2011
Témakörök:
Készíts egy egyszerű dörzs-kuplungot, nagy erőt nem kell úgysem átvinnie.
Igen, erre már gondoltam, csak a helyhiány miatt kénytelen voltam elvetni! Így a mechanikus megoldás kiesik!
Csak valamilyen elektronikus jöhet szóba! Tudom, hogy a legegyszerűbb lenne, de a frekvenciaváltót sajnos képtelen vagyok kigazdálkodni! Bár erről is olvastam már, hogy az egyfázisú motoroknál nem igazán nyerő!
Ebben neked tökéletesen igazad van.
Ami persze nem referencia, de nekem sem sikerült még megoldást találni a faesztergához. 1 fázisú motorhoz frekvenciaváltó nagyjából olyan mint az unikornis... Ha magadnak épited, nincsen másik motor?
Ha előtét ellenállásban gondolkozol, először ki kéne próbálni, mi az a kW körüli teljesítményű eszköz, amin át beindulna a motorod egyáltalán.
Lehet az egy ( vagy 2 paralel ) vasalótalp, hősugárzó és hasonlók. Számításba jöhetne ( ha van ) egy régi típusú hegesztőtrafó primer ( vagy egy része ). Utána jöhetne a végső kérdés, hogy ezekből ( ohm és kW ) mi állna rendelkezésedre.
Vagy esetleg egy több fokozatú hősugárzó is jó lehetne.
Igen, az elméleti lehetőség/szabadság határain belül, ami vezethet 5-10 ampert pár másodpercig. A motor induló árama erre van bekorlátozva.
Faesztergához nem kell fordulatszám szabályzás?
Általában nem kell, mert a gyors fordulat (min. 2-3000) a lényeg. A nagyoknál van, -főleg indítási-, de ez "házi".
Első gondolatom ilyen faesztergálás volt: YouTube. Itt tisztán látszik, hogy létszükséglet a dolog. De ha más az alapanyag (szimmetrikus) akkor nem szóltam.
No, ez már kezd érdekes lenni! Különösen ez a trafó primer!
A fordulatszabályozást lépcsősékszíjtárcsával oldottam meg!
Persze, hogy jobb lenne fordulatszám szabályzóval,..... de van aki csak vízzel főz!
Az egy induktív előtét pl, ha van a "készleteden". Az összes csapolást ki lehet próbálni, melyik az optimális. Akár a szekunderrel is lehet variálni, de az már több odafigyelést kíván.
Régen talán a körhintáknál "főztek vízzel", de ki ne próbáld! A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2021
Ez már a profi szint!
Én ettől még nagyon messzi vagyok, de valahol el kell kezdeni....! Nem igaz??? A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2021
Igen olvastam a körhintásat!
Nem, én nem merészkednék odáig! Sajnos itt az elektronika terén csak alapfokon tudok mozogni, mert nem vagyok otthon benne! Csupán hobby szinten vagyok képes dolgokat megoldani, pl. rajz után összerakni valamit! De annak részletes működéséről, mit, miért, mivel, már nem igen tudnék mesélni!
Elég az, ha a fekete betűseket ki tudod próbálni.
Lehet, hogy már fáradt vagyok, de ezt a feketebetűst nem értem!
A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2021
Óóóóó
Bocsi! Mondom, hogy fáradok....! Kipróbálok, ami van! Csak ugye ez is olyan félmegoldás, mert akármit akasztok rá, azt pár másodperc múlva le kellene kapcsolni! Itt az merül fel, hogy ugye közben meg-meg áll az ember mérni, fordítani, stb. Kérdés, hogy ez a ráakasztott valami, hogy bírná! Vagy esetleg maga a motor szeretne e ilyen indítást! No, például ez az amiért itt kértem segítséget , mert ez már meghaladja a tudományomat! A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2021
Igen, az indításnál van a lényeg!
Amikor már felpörög, akkor nincs gond, de amikor indul a nagy rántás miatt kiszakadhat! Ezért lenne jó egy fékezett indítás és lassabb felpörgés!
Ékszíjas áttételed van. Ide már csak egy lazító-feszítő szerkezet kell és kész a lágyindító. A motor indul ahogy tud, de terhelés nélkül. Pedállal megfeszíted az ékszíjat és finoman felpörgeti a fát.
A körhintás az háromfázisú motor volt, tekercselt háromfázisú forgórésszel, csúszógyűrűs kivezetéssel. Azt lehetett finoman, vízellenállással indítani, de az több kW -os motor volt. A rövidre záró lemezek minél jobban merültek a "fazékba" annál kisebb ellenállást képviseltek, a teljes bemerülés után rövidre zárták a forgórész tekercseit. A Kandó féle V40, V60 mozdonyokon is így lehetett finoman szabályozni a sebességet, sőt "tempomatként" is működtek.
Ha lenne egyfázisú, ilyen felépítésű motor, azt is lehetne így indítani.
Ha, nem lesz jobb megoldás, akkor visszalépünk a XVIII.sz.-ba!
Szia!
Az eredeti kérdésed fölött néhány hozzászólással szó volt az egyfázisú aszinkron motor fázishasítós lágy-indításáról, amit már mások is sikerrel alkalmaztak. Szerintem ezt az utat kellene neked is választani. Egy egyszerű dimerrel is megpróbálhatod, bár lehetnek problémák is vele (ha nagyon rövid a gyújtójel, a motor induktív jelege miatt lassan emelkedő áram nem biztos hogy vezetésbe tartja a triakot). Ha olyan áramkört használsz, ami hosszabb gyújtójelet biztosít, akkor szinte biztos, hogy jó lesz. Lehet olyan megoldást is választani, amit a kapumozgató elektronikák csinálnak; triakkal leharmadolják a frekvenciát. így egy közbenső fordulatszámon keresztül gyorsíthatsz.
Köszönöm!
Ezt megfontolom. Igaz ennyire nem vagyok otthon ebben,de majd rákeresek valami rajzra! Idézet: „A Kandó féle V40, V60 mozdonyokon is így lehetett finoman szabályozni a sebességet, sőt "tempomatként" is működtek.” Azért ez nem teljesen igaz így, mert a csúszógyűrűs motor csak rövidre zárva fordulattartó. Így a Kandó mozdonyok csak rögzített frekvenciához tartozó sebességeken tudtak sebességet tartani (25, 50, 75, 100, és 125km/h Idézet: „Ha lenne egyfázisú, ilyen felépítésű motor, azt is lehetne így indítani.” Létezhet ilyen motor, régen biztosan gyártottak, tekintettel, hogy az 1, és 3 fázisú motor forgórésze nem különbözik egymástól. Ma már nincs nagy teljesítményű 1 fázisú motor, ami indokolná ezt.
A V40, V60 csak 100 km/ó, a Kandó háromszög miatt. A V55 -nél volt 125 km/ó. Sebességet tartani igen, de induláskor, fékezéskor használták a vízellenállást.
Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Jan 17, 2021
Tipikus cyclokonverter. Egyébként egy jó megoldás lehet én is ki akarom majd próbálni egyszer.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |