Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » IMI villanymotor
 
Témaindító: toxysanyi, idő: Jan 28, 2008
Témakörök:
Lapozás: OK   48 / 62
(#) mazdásjopek válasza VIM hozzászólására (») Feb 23, 2021 /
 
Köszönöm válaszod, remélem boldogulok majd vele. Egy saját építésű faesztergát szeretnék vele meghajtani.
(#) dobo hozzászólása Feb 27, 2021 /
 
Sziasztok.
Kezdek belejönni a tekercselésbe
Az első egy kompresszor motor volt az nem sikerült jól mert az egyik oldali tekercseket fordítva raktam be sajnos így az 1,1 Kw -os motor 11 A áramfelvétellel dolgozik
Megcsinálom ha leég de egyenlőre működik.

A következő egy IMI 750W os 1F motor volt ez az itten kapott adatok alapján betekercselve nagyon jól sikeredett !
Aztán csináltam egy 3F 1,5Kw-os Siemens motort ez is jól sikeredett.

De most egy kicsi csinos motor került a kezembe . IMI motor 63 tengelymagassággal 47mm vasmag hosszal. 24 horony van az állórészen és 18 a forgórészen.
1-8 1-6 hornyokban van a tekercs elrendezve 240-240 menet 0,38mm-es huzallal tekerve 6 ilyen tekercs van elhelyezve benne .
3~ a motor ha valaki felismeri jó lenne róla egy adatlap mert a táblája nincs meg. Esetleg mit lehet kihozni ebből a motorból? Gondolkodom rajta hogy 0,5mm-es huzalom van ithon és be kellene tekercselni vele.
A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2021
(#) dobo hozzászólása Feb 27, 2021 /
 
Lenne még egy kérdésem. Az 1Z huzal használható motortekercselésre? Vagy csak a 2z alkalmas erre a feladatra?
(#) Bkrisz válasza dobo hozzászólására (») Feb 27, 2021 /
 
Szerintem:
(#) dobo válasza Bkrisz hozzászólására (») Feb 27, 2021 /
 
Nézegetem de sajnos nem jönnek ki az adatok.
A huzalt mikrométerrel mértem és biztos hogy 0,4 mmnél kissebb.
240 menetet pedig nem találni a teljes katalógusban.
Főleg nem 45mm vashosszhoz.

Arra gondolok hogy ha befér a horonyba akkor 0,5mm-es huzallal betekercselném kb 130 menettel. Így kb 300W lenne szerintem.
(#) Bkrisz válasza dobo hozzászólására (») Feb 27, 2021 /
 
Akkor nézzük meg miként jött ki gyárilag, keress rajta 3 vagy 4 jegyű számot. Hogy pici motorról beszélünk így lehet hogy a kapocsdekni környékén van vagy szó szerin alatta.
(#) dobo válasza Bkrisz hozzászólására (») Feb 28, 2021 /
 
Találtam itthon 0,45mm-es huzalt. Ezzel elkezdtem betekercselni HZF63c-4D 250W os motornak.
Mivel a katalógustól 3mm-el szélesebb a vasam így egy kicsit vettem le a menetszámból így nem 185 hanem 181 menetet raktam bele hornyonként.
A tekercseket már legombolyítottam egy kétlábas tekercset beraktam és széppen befért a horonyba.Szerintem a 0,5mm-es is beférne simán.
Lehet nem véletlen hogy 0,4-es huzalnál nem raktak bele többet gyárilag. Lehet túlgerjed a vas ha 0,5mm-es huzallal tekerjük meg és csökkentünk a menetszámon a huzal terhelhetőségének megfelelő áram eléréséhez?
(#) dobo hozzászólása Márc 1, 2021 /
 
Sziasztok .
A tekercseket sikerült berakni a hétvégén.
Ma ha lesz időm elkötöm a kivezetéseket és próbaüzem és mérés következik.
(#) Bkrisz válasza dobo hozzászólására (») Márc 2, 2021 /
 
Szerintem jó maradni a gyári adatnál.
Kerested a számot a motortesten? (nem írtál semmit róla)
(#) dobo válasza Bkrisz hozzászólására (») Márc 2, 2021 /
 
Szia . Közben megvolt a próbaüzem. És az eredmény az hogy 2,6A a fázisonkénti áramfelvétel
Ez duplája annak amire méretezve van a motor.
Próbáltam játszani a tekercsvégekkel de csak rosszabb lett. Ha felcseréltem 1 véget a kezdővel akkor 9 A lett .

Megvan a hiba is úgy gondolom .
1- a forgórész a tengelyen el volt csúszva nem az állórésszel egyvonalban volt . Ezt kimértem és beállítottam hogy egyvonalban legyenek. Ezután az áram picit csökkent 2,3A lett.
Szétszedtem és annyi hibát találtam hogy a tekercseket az összeset pont fordítva sikerült berakni. 1-8 1-6 a lépés de a 2-es horonyba került a tekercs végzője a kezdője pedig a 8-as horonyba. Azt hittem hogy ez nem jelent gondot de ezek szerint tévedtem.

Tekercseket kivettem és most kezdem előlről.
Valami nagy behúzótekercs volt amiről a rezet nyerem még mindig van rajta egy motorra való réz
Jó kis tanuló projekt ez így nekem.
A tekercseket elkészítettem. Az elsőt be is raktam. Holnap folyt köv.
A beütött szám megvan.1751 ez tisztán kivehető. valamint van egy másik szám is.talán 172 de ez nagyon összevissza van nem szép sorban beütve.

Esetleg 1Z huzal jó lehet motort tekercselni?
Üdv.
(#) dobo válasza Bkrisz hozzászólására (») Márc 5, 2021 /
 
Fejlemények vannak!
Kiszedtem a tekercseket és újratekertem 240 menettel minden lábon. Eddig 181 volt és azzal 2,6 ampert vett fel.
Most nagyon figyeltem hogy jól rakjam be a tekercseket és SIKER !!!!
Szépen megy a motor 0,9 ampert vesz fel minden fázison.
Annyi hogy a tekercsek alig fértek be a horonyba nagyon sok a 240 menet és ráadásul 0,35-ös huzal helyett 0,45 ment bele ez volt sok itthon.
Így van egy túlméretezett motorom
(#) Bkrisz válasza dobo hozzászólására (») Márc 6, 2021 /
 
Na ennek örülök, ránéztem a számokra de 1751 nincs is a 172 meg asszem nem lehet. Érdekes így ez a motorka.
(#) dobo válasza Bkrisz hozzászólására (») Márc 6, 2021 / 1
 
Már szárad rajta a lakk
Megkapja a ventillátort és a burkolatot holnap és kész is .
Én még most kezdek foglalkozni motorokkal . Nagyon észnél kell lenni sok a buktató főleg hogy magamtól tanulom.
Ez a 4. motor amit tekertem.
A következő az egy Evig lesz 2 réteges koszorú tekercseléssel. Na ez már komolyabb mert 1 hétig forgattam a munkapadon mire vissza tudtam rajzolni és feltérképezni a tekercselést.
Ezze még rápihenek kicsit.

Köszönöm a sok segítséget !
(#) DUCIJUCI hozzászólása Márc 13, 2021 /
 
Sziasztok. Hozzájutottam 2db IMI HZ 772 R7e1 tipusú motorhoz. 220V 750W 4,8A 2800/perc. Annyi infót kaptam róluk, hogy az egyik valószinüleg jó a másik meg valószinüleg rossz. Olvasgattam itt sok mindent, de csak annyit tudtam meg, hogy ez speciális motor. Gondoltam, a specialitása csak abban lesz, hogy ez egy talpas és peremes motor egyszerre. Kondenzátor hiányában a hasonló képességű motorokhoz 35-40 µF-os üzemi kondit olvastam tanácsként. Vettem is egy 40-est. Relé nyomát vagy a helyét nem láttam a motoron. Először persze bepörgettem és úgy dugtam a konektorba. Ment is szépen mind a kettő csendesen. Aztán bekötöttem a 40-es kondit, amivel indult is, de aztán morgott. Utána találtam itthon egy régi 25 µF-ost, de azzal is morgott, csak csendesebben.
Szinte semmit sem értek a motorokhoz, de ezek szerint ezek nem üzemi kondis gépek, hanem csak az indításhoz kell a kondenzátor? Hát ebben kérnék egy kis segítséget.
(#) Tomi111 válasza DUCIJUCI hozzászólására (») Márc 13, 2021 / 1
 
Ez a motor csak annyiban speckó, hogy a régi egylépcsős bajai szivattyú motorja. A peremre volt rászerelve a szivattyú. Ha jól emlékszem 25 vagy 32µF-os állandó kondi ment rá. Ettől nem moroghat. Nem cserélted fel a két tekercset?
(#) DUCIJUCI válasza Tomi111 hozzászólására (») Márc 13, 2021 /
 
Szia. Elvileg nem. A tekercsek úgy voltak bekötve, én csak a tápvezetéket kötöttem rá meg a kondit. A kondi nélkül szépen pörög, elég két újjal egy kicsit megmozdítani a forgórészt bármelyik irányba és ha bedugtam a konnektorba, már fel is pörgött. A kondival pedig indult is. Ha a segédfázisra kötöttem volna a hálózati feszültséget, akkor bepörgetés után simán forogna a motor? Ha jól emlékszem a korábban olvasottakra, a vastag vezeték a főfázis, a vékonyabb a segédfázis. Meg hát a doboz tetejében volt a bekötési minta.
(#) palcsika26 válasza DUCIJUCI hozzászólására (») Márc 13, 2021 /
 
Szia. Ezekre a motorokra üzemi kondenzátor kell. Lehet hogy zárlatos a fő, és segédfázis.
(#) DUCIJUCI válasza palcsika26 hozzászólására (») Márc 13, 2021 /
 
Szia. Ezt értsem úgy, hogy valahol belül összeér a két tekercs? És ettől pörög szépen csendben kondi nélkül? A motort nem terheltem meg, csak pár másodpercre lett indítgatva.
Lakatfogóm pedig nincs. Még.
A hozzászólás módosítva: Márc 13, 2021
(#) palcsika26 válasza DUCIJUCI hozzászólására (») Márc 13, 2021 /
 
Akár az is lehet. A képről nemigazán látom, hány kivezetés van a tekercsek felől 3 vagy 4? Nem gyárinak tünik az a kivezetés.
Ha 4, széttudod bontani a segéd és főfázist, műszerrel megtudod nézni, hogy nincs e zárlatba.
Érdemes lenne szétszedni, hátha látszik valami.
Az 1500W-os motoron volt 2x16-os kondi.
A hozzászólás módosítva: Márc 13, 2021
(#) DUCIJUCI válasza palcsika26 hozzászólására (») Márc 13, 2021 /
 
Szia. 4 kivezetés van, de mérni csak holnap tudok. A garázsban vannak a motorok, én pedig tömbházban lakom.
A hozzászólás módosítva: Márc 13, 2021

1.JPG
    
(#) Bkrisz válasza DUCIJUCI hozzászólására (») Márc 13, 2021 /
 
Nálam az van az elsők között hogy az ismeretlen villanymotort szétszedem és ránézek mi a szitu bent. Persze kisebb menetzárlatot nem látsz meg, de túlerőltetést, esetleg barna/fekete tekercseket láthatsz.
25ös állandó kondikkal nem szabadna morognia. Gyárilag 32 rémlik.
(#) DUCIJUCI válasza Bkrisz hozzászólására (») Márc 13, 2021 /
 
Szia. Holnap szétkapom mindegyiket. Elvileg lehet, hogy már nem gyári állapotban vannak. Majd holnap jelentkezem.
Addig is köszönöm mindenki segítségét.
(#) VIM válasza DUCIJUCI hozzászólására (») Márc 14, 2021 /
 
Szia! Már tegnap akartam mondani, hogy az a kondenzátor az megfelelő értékű, nem értékvesztett? A 25µF a 750W-hoz állandó üzemire az megfelelőnek kellene lennie (ehhez a motorhoz). A tekercsek kivezetése az már nem annyira látszik eredetinek, mert a gyári kivezetés az belül elkötött végződések egy eres MCu vezetékkel "szoktak" kicsatlakozni a kapocslécre. Az EVIG motoroknál már találkoztam ilyen saját tekercsanyaggal való kivezetés elkötéssel de az IMI motoroknál nem volt ez jellemző. Persze semmi sincs kizárva, hogy mégis eredeti a tekercselés.
(#) DUCIJUCI válasza VIM hozzászólására (») Márc 14, 2021 /
 
Szia. A 25-ös kondi az régi, a 40-es új. Mindegyikkel ugyanaz a morgás, csak a 25-össel kisebb. Kondi nélkül sima járása van mindkét motornak.
Mindegy is. Ma mértem és szétkaptam őket. Az egyik motornak fekete a belseje, arról nem is teszek ide képet. Minek. Ennek 4 kivezetése van. 4,2 és 8,6 ohm ellenállást mértem. Kibontottam a tekercs végeket nem volt köztük kapcsolat, tehát szakadást mértem.
A másik motornak 3 kivezetése van, 4,0 és 7,7 ohm értékekkel. Ez biztos szét volt szedve, mert a forgórészen láttam a satupofák nyomait. Ezt a motort befogtam a satuba, elindítottam kondi nélkül, kb 15 percet ment terhelés nélkül. Ebből 10 percig letakartam a ventilátor burkolatot fóliával, hogy melegedjen, de csak langyos lett. Aztán a maradék időre levettem a fóliát és le is hűlt. Végül egy fenyőléccel betámasztottam a tengelyvég meg az asztal közé és lábbal kitámasztva csak-csak sikerült belassítani, de elengedtem és újra felpörgött. Ebben a motorban szerintem van 750W. Csak az nem stimmel, hogy kondi nélkül működik.
A belsejéről teszek fel képet, de élőben nem látni elszíneződést. Olyan egyszínű.

2.jpg

3.jpg
   
(#) VIM válasza DUCIJUCI hozzászólására (») Márc 14, 2021 /
 
Szia! Lassan pörög fel a fordulat indulás után kondenzátor nélkül? Több mint valószínű, hogy már át lettek tekercselve starteresre (indító kondenzátorosra), hogy legyen nyomatéka induláskor. Talán 80µF-os kondenzátor elegendő az indításkor ehhez a teljesítményhez.
(#) DUCIJUCI hozzászólása Márc 14, 2021 /
 
Szia. A 40-es kondival ugrik, a 25-össel lomhábban pörög fel. Kondi nélkül elég két újjal kicsit megpörgetni és ha ráadom az áramot, már ugrik is, mintha nyomógombos indítókondis lenne. Pedig nincs rajta. A másik motor ugyan így tesz, csak annak 70-80%-ban fekete a belseje és 4 kivezetése van. De az is működik, csak nem ment több percet folyamatosan, mint a 3 kivezetéses.
(#) granpa válasza DUCIJUCI hozzászólására (») Márc 14, 2021 /
 
Ez a motor nagyon "megizzadt" már egyszer, (többször?) nem tudni meddig bírja még. Amíg bírja, hadd menjen. (ha nem melegszik, és testzárlata sincs)
Nálunk ilyen "csúf" belsejű >10 évig ment gond nélkül, aztán eladáskor csak leszereltem (jó még mindig, legalábbis nem szólt még aki megvette).
(#) DUCIJUCI válasza granpa hozzászólására (») Márc 14, 2021 /
 
Szia. Akkor nálam is menni fog. Ezt a 4 vezetékest legalább be tudom kötni oda-vissza forgásirányba nyomógombbal, a másik meg pont rossz irányba forog számomra, pedig az van jobb állapotban. Majd kap lendületet.
Köszönöm mindenki segítségét!
(#) VIM válasza DUCIJUCI hozzászólására (») Márc 14, 2021 /
 
Ha már szét van szedve (a jobb állapotban lévő is) akkor nézd meg, hogy hol van közösítve a két tekercs és ha nem okoz különösebb problémát a szétválasztása akkor hozd ki mindkettőt külön-külön és olyan lesz mint a másik, variálható a forgásiránya.
(#) Bkrisz válasza DUCIJUCI hozzászólására (») Márc 14, 2021 /
 
Ez még gyári tekerésű volt (legalábbis annak néz ki képekről.) Ez ha ugye jól látom hogy gyári akkor biztos hogy állandókondis, és úgy látom a segédtekercs a feketés. Ha a rézszálak nem tudnak mocorogni és ahogy granpa is írta nem melegszik és nincs testzárlat akkor még éppen használható is.
Következő: »»   48 / 62
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem