Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Lapozás: OK   15 / 1385
(#) cydor válasza PCB hozzászólására (») Máj 12, 2006 /
 
nekem műnyomó papirt majdnem mindenhol tudnak, vagy hoznak legközelebbre, de nyáklapot... a arra azt mondták egészségedre.
azért késöbb kinyitott a jól bevált helyem, ott beszerzem... de a többi úgymond elektronika bolt, áruház... hmm...
(#) vegyészmérnök válasza cydor hozzászólására (») Máj 19, 2006 /
 
Ma vettem A4-es pausz papírt 10 Ft/db áron a József körúton, nem messze a vegyszerbolttól. Utána ez utóbbiba is benéztem és vettem 1 kg vas-kloridot 400 Ft-ért. Ez elég lesz egy darabig a NYÁK készítéshez...
(#) skynetpro válasza kukac_24 hozzászólására (») Máj 19, 2006 /
 
Gyöngyösön a nyomdában nagy-nehezen de adtak. vettem ~ 40 ívet, darabját 3Ft-ért
135g-os műnyomó
(#) PCB válasza vegyészmérnök hozzászólására (») Máj 19, 2006 /
 
Szia !

Miért nem használsz hidrogénperoxidot + sósavat ?
Én áttértem erre mert sokkal gyorsabb és megkockáztatom szebb is(talán a gyorsasága miatt)
mert nem kell szétáztatni a rajzolatot.
Azonkívűl rázogatni sem kell, csak beleteszed és 10perc
mulva totál kész.

Üdv
(#) vegyészmérnök válasza PCB hozzászólására (») Máj 19, 2006 /
 
Szia!

Lehet, hogy ez a módszer gyorsabb, de a vasklorid sokkal olcsóbb. 1 kg vas-kloridból több tíz liter oldatot csinálhatsz. Ezen kívül a hidrogén-peroxid + sósav rendszer szerintem nem túl egészséges megoldás, mivel gondolom dől belőle a klórgáz... De ha esetleg elszívó alatt dolgozol vegyi fülkében, akkor is környezetszennyező. Vagy valamilyen csapdával megkötöd a klórgázt?
Ilyen erővel már hipót is használhatnál hidrogén-peroxid helyett, mert az olcsóbb...
(#) pitkin válasza vegyészmérnök hozzászólására (») Máj 19, 2006 /
 
Már évek óta használom a hidrogén peroxid-sósav kombinációt, szerintem sokkal jobb, és itt nem az olcsóságról volt szó. Egyébként nem hiszem, hogy a vasklorid ne lenne veszélyes hulladék.
Ha vegyész vagy akkor talán azt is meg tudod mondani nekünk, hogy mi lesz belőlük maratás után. Bár nem nagy mennyiségekről van szó.
Egyébként valóban célszerű jól szellőző helyiségben , vagy szabad térben maratni a hidrogén peroxiddal.
(#) vegyészmérnök válasza pitkin hozzászólására (») Máj 19, 2006 /
 
Nem nehéz kitalálni, hogy mi lesz maratás után az oldatban: peroxidos módszernél sósavas Cu(II)-klorid oldat, vas-kloridosnál pedig még Fe(II) és Fe(III) (ha "nem merült ki") ionokat is tartalmaz. Levegőn állva a Fe(II) ionok ismét Fe(III)-má oxidálódnak majd...
1 mol hidrogén-peroxidból és két mol HCl-ból 2 mol víz lesz, és 1 mol klórgáz meg elillan... (bár egy része fizikailag és kémiailag oldva marad).
Írjak reakcióenyenleteket esetleg, vagy annyira azért nem érdekel?
(#) pitkin válasza vegyészmérnök hozzászólására (») Máj 19, 2006 /
 
Köszi a választ. Ennek még soha nem néztem utána, hogy miből mi lesz (én gépészmérnök vagyok és a kémia soha nem állt közel a szívemhez)

Üdv
(#) PCB válasza vegyészmérnök hozzászólására (») Máj 19, 2006 /
 
Szia !

Én ugyan a kémiához csak éppen hogy értek, de a klórgáz ami felszabadul nem lehet olyan sok, mert már megfulladtam volna, másrészt baromira csipné a szemem
Persze csak akkor ha nem szintelen szagtalan
De vagy az orrom rossz, vagy nem dől belőle a gáz.

15ml -t keverve 2db 100x100 -a lemezt lehet vele szépen lemaratni, utána gyengül meg olyanra mint a vasklorid.
Egyszer majd a fentartásaidat félretéve egy próbát tegyél
(#) vegyészmérnök válasza PCB hozzászólására (») Máj 20, 2006 /
 
Maratás közben valószínűleg kevesebb klórgáz keletkezik, mert inkább a rérz oxidálódik Cu(II)-vé, de maratás előtt és után...? Amúgy én elég türelmes vagyok ahhoz, hogy vas-kloriddal marassak. Nem az az 5 perc a sebességmeghatározó lépés.
(#) skynetpro válasza vegyészmérnök hozzászólására (») Máj 20, 2006 /
 
És Te hogy regenerálod a vaskloridot? gondoltam arra, h. akváriumpumpával egy NaOH-os gázmosón keresztül szárított levegőt fújok bele. esetleg dobok bele néhány vaszöget azért ,hogy CuCl2 + Fe = FeCl2 + Cu
mivel a réz pozitívabb, le fog válni és a vas fog oldódni.
Az így regenerált vas(III)-klorid ugyanolyan jó, mint az eredeti.

esetleg jó lenne maratásra vas(III)-szulfát is?
(#) PCB válasza skynetpro hozzászólására (») Máj 20, 2006 /
 
Szia én úgy regeneráltam mikor ezt használtam, hogy
mikor már nem volt ereje kiöntöttem és kevertem újat
(#) vegyészmérnök válasza skynetpro hozzászólására (») Máj 20, 2006 /
 
Miért kell szárítani a levegőt? Se a nedvesség, se a szén-dioxid nem zavar. Elég ha levegőn állni hagyod (nem raksz kupakot a flaskára...), csak öntsél hozzá egy kevés sósavat (hogy a visszaoxidálódott vas ionoknak legyen klorid ion párjuk, miközben a levegő oxigénje redukálódik és víz lesz belőle). Egy kevés sósav amúgy sem árt a vas-klorid mellé szerintem a jó "működéshez".
Ha csak levegőn állva regenerálod, akkor természetesen előbb-utóbb nagyon betöményedik réz-kloridra nézve, amit vassal tényleg le lehet választani. Nem tudom, hogy ez mennyire hatékony, de ki kell próbálni. Itt megint Fe(II) keletkezik, tehát ismét oxidálni kell Fe(III)-má... Egyébként ha FeCl3 oldatba fém vasat teszel, akkor (kellő idő után, elég mennyiségű vas esetén) FeCl2 oldatot kapsz, tehát redukálni fogja. A redoxi potenciálok alapján szerintem a Fe(III) könnyebben redukálódik Fe(II)-vé, mint a Cu(II) fém rézzé, tehát a réz csak azután fog kiválni, hogy az összes vas redukálódott, ami számunkra nem túl kedvező, mert megint oxidálni kell az egészet , de +sósav +levegő megoldja a dolgot... PCB "regenerálási" módszere, tehát hogy kiönti és újat generál valószínűleg gyorsabb... , de nem nyer vele EU-s pályázatot, az biztos...
A vas(III)-szulfát természetesen szintén jó maratáshoz.
(#) skynetpro válasza skynetpro hozzászólására (») Máj 20, 2006 /
 
Ez is nyák készítés, bár inkább a tervezés része.
én az eagle-t használom, nagyon kis ügyes progi, csak egy gondom van: nem találok a valóságnak megfelelő alkatrészt benne. Tud valaki segíteni?
ez a terv:
(#) zaik válasza skynetpro hozzászólására (») Máj 21, 2006 /
 
szia

az ADD során, mikor kiválasztod az alkatrészeket, a jobb oldalon a kis ábrák alatt ott vannak a paraméterei (gyártó, raszter méret, valós méret (hány mm), ilyenek..), azok alapján lehet választani.
van egy eagle-lel foglalkozó topic, ott is sok tanács van
(#) Peti_85 válasza zaik hozzászólására (») Máj 23, 2006 /
 
hali
Én is a hidrogén-peroxidos módszerre voksolok, szerintem jobb és kész!
Amúgy münyomópapírt ne írószerben, vagy papírboltban nézzetek, hanem mindenféle dekorációc boltokban, hobbi boltokban!!! ---> ott 100 % hogy lesz!
Kérdezed, hogy van e?? ---- és Ö visszakérdez, hogy az, ami a rézkacokhoz kell??? És már addja is

Bár tényleg drága egy picit, meg A2 (esetleg A3) méretben van csak!
(#) gtk válasza csaadaam hozzászólására (») Máj 23, 2006 /
 
Sziasztok.

Milyen vegyszerrel kezelitek a nyakot (maratas utan),hogy ne tegye tonkre idovel az errozio?

Koszi.
Udv, gtk.
(#) gerry válasza gtk hozzászólására (») Máj 23, 2006 /
 
Üdv!

Én speciel kémiai ónozót használok, valami TN1XX a neve.
Tudom ez is eloxidálódik egy idő után, de, ha befújod egy kis lakkréteggel akkor már tuti lesz.

Üdv
(#) gtk válasza gerry hozzászólására (») Máj 23, 2006 /
 
Koszonom a valaszt!
Megnezned pontosan a TN1xx szamat?

Udv, gtk.
(#) Báddzsó válasza gtk hozzászólására (») Máj 23, 2006 /
 
én meg háztartási boltban kapható Akrilan (asszem ez a neve) lakkot használok, jó, mert ruglams (nem pattog le) , forrasztható marad a nyák.
(#) Peti_85 válasza Báddzsó hozzászólására (») Máj 24, 2006 /
 
Hát én még nem tettem szert ilyesfajta lakkokra, bár biztos az a tuti...
Én annyit csinálok, hogy a tisztogató - savammal átecsetelem a lemaratott rézfelületet és átfuttatom forrasztóónnal... Ennyi! Lehet hogy nem túl szép, de biztos hogy megfelelő védelem a NYÁK-nak és ha utánna kell forrasztani akkor már ott lesz eleve a cin réteg!!!
(#) Tomee válasza gtk hozzászólására (») Máj 24, 2006 /
 
Direkt lehet kapni erre a célra védő lakkot.
Zöldes-lilás-kékes színe lesz utána a nyáknak.
Átforasztható és szigetel is.
TN 180 Védőlakk a pontos neve.
[link=http://www.wolf.hu/]http://www.wolf.hu/[/link]
(#) gtk válasza Tomee hozzászólására (») Máj 30, 2006 /
 
Koszonok mindenvalaszt!

Lenne egy masik kerdesem:
Foto nyakom van es nem akarom elszurni a fotozast.
Ti hogy csinaljatok?,csinalt mar valaki biztosan ilyesmit is.
Mire nyomtatjatok a nyak-rajzot?
Nekem laserJet 1500 nyomtatom van,azzal kellene megoldani valahogy.
Hallottam olyat hogy sima papirra nyomtatnak,aztan valamivel befujjak ,hogy 'atlatszova' valjon es ugy fotozzak fel; csak a teljes eljarast nem ismerem.

Koszi.
(#) Tomee válasza gtk hozzászólására (») Máj 30, 2006 /
 
Nekem csak tintás nyomtatóm van, de én kinyomtatom a nyáktrvező progival 2db tinta sugaras foliára, majd azt összeragasztom és kész is. Nekem gagyi nyomtatóm van és nem elég fekete az 1 réteg ezért ragasztok össze kettőt.
Szerintem neked lézer nyomtatóba való hőáló foliát kéne venned...
Eddig Nitraphot (Conrados) izzom volt csak elcsesztem, de csináltam már 150W-s sima izzóval is és most jőn majd a 3W-s UV Led technológia.
(#) gtk válasza Tomee hozzászólására (») Máj 30, 2006 /
 
Koszi.
Elfelejtettem irni hogy DUPLA (ketoldalas)nyak -rol van szo.
A ket oldal illesztesevel kapcs,ha van valakinek otlete az nagyon jo lenne.
Thx.
(#) elektrocad válasza gtk hozzászólására (») Máj 30, 2006 /
 
Saját tapasztalatok:
A NYÁKot mindkét oldalt (megfelelően tükrözve) a tervezőprogramból közvetlenül méretarányosan kell kinyomtatni. A tervezés során legalább a két átellenes sarokba (jobb mind a négybe) egy-egy pozicionáló jelet kell tenni (vagy egy kis kereszt, vagy egy kis karika). Itt arra kell ügyelni, hogy mindkét oldalról nézve azonos helyeken (pontosan szemben) legyenek. Az egyik oldal felvasalása után a pozicionáló pontokban át kell fúrni a panelt. A furatok szerint pozicionáld be a másik oldal fóliáját, majd vasald rá. Egy kicsit macerás, meg gyakorlat kell hozzá. A biztosabb eredményt az hozza, ha a furatok előre ki vannak fúrva, pl. drill fájlok szerint, így könnyebb a pozicionálás.
(#) bbatka válasza gtk hozzászólására (») Máj 30, 2006 /
 
Én sima A4-es papírra nyomtatok lézer nyomtatóval. A papír festékes felének a nyák rézfelülete felé kell néznie. Elég primitiv módszerrel (étolaj) teszem átlátszóvá. A megvilágítási idő kb. 3-szor lesz több mint fóliával (25perc). Szép nyákot lehet így is készíteni kellő gyakorlattal. Nem volt hangulatom fóliára költeni. Még az átlátszóvá tevő anyagra kellene valamit kitalálni. Pauskar spay-hez nem sikerült hozzájutnom. Szintelen lakkal is kísérleteztem. Jó az is, csak oldja a festéket.
Az izzó Tungsram 160w-os
(#) bbatka válasza bbatka hozzászólására (») Máj 30, 2006 /
 
Ja és UV izzó nem sima.
A fotó spay pedig Positív20.
(#) Tomee válasza gtk hozzászólására (») Máj 30, 2006 /
 
Már sok helyen olvastam, hogy a fóliákból "zacskót" készíteni és úgy bele a kétoldalas nyákot.
De én eddig előre kifurtam 3-4 helyen a nyákot és gombos tűvel ovatosan a lyukara poziciónáltam a fóliát. Ezt mind a két oldalán. Természetesen mind két oldalt egyesével levílágítottam. Majd előhívtam. Általában 2. alkalommal sikerült. De nem szertem a kétoldalas nyákokat...
De most csinálok egy dobozt amiben alul felül UV ledek lesznek így a kétoldalas fotózás egyszerre egy időben történik majd. (Remélem beválik a cucc)
(#) eSDi válasza Tomee hozzászólására (») Máj 30, 2006 /
 
Egy kis tapasztalat az UV LED-el kapcsoladtban. úgy is régen írtam róla. 1db LED nem elég. Tényleg legalább 3 kell. Neked Tomee meg hat, ha allul felül lesz. 2*(3*1W) vagy találtál 3W-osat?????
Következő: »»   15 / 1385
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem