Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
A két szélső láb egy kapcsoló. Ha rövidrezárod a pontokat, állandóan be lesz kapcsolva, esetleg mehet a helyére egy normál kpacsoló is, ha neked úgy megfelel.
A belső három pedig egy normál potméter, lehet ellenállásokkal is helyettesíteni, fix hanegrőt eredményezve.
A relé érintkezői és a tekercse nincsenek fémes kapcsolatban egymással, a hálózat felöl tehette tönkre a feszültséglökés a tápegységet.
Ha nem akarsz/tudsz építeni, egy túlfeszültség elleni védelemmel ellátott elosztóba dugd a szivattyút és a vezérlés tápegységét.
Régi is, monyákolt is. (motort cserélték) A kapcsoló alatt van egy földelés csavar a fúrógép testén amire kettő zöld-fehér vezeték van rögzítve lyukas vezeték véggel. Egyik vezeték a villás dugó föld csatlakozójáról jön, másik pedig a motor föld csatlakozójára megy. Ez a kapcsoló alatti csavar volt fellazulva úgy, h lötyögtek rajta a vezeték végek.
Hello! Én csak rögzítésnek látom, mert kapcsolót nem látok, még maradványokat sem..
Mindent lehet, de cserélhető is.
Kapcsolós potencióméter
Ezen nincsen kiépítve kapcsoló, ennek a készüléknek a kapcsolója máshol van. Most nézem, hogy a két szélső láb fixre össze van kötve egymássa, így már értem.
Tehát, tulajdonképpen a 3 középső lábnak úgy ahgy van hátulnézetből megfeleltethető egy normál potméter? Mivel így akkor egészen könnyű lenne. A hozzászólás módosítva: Jún 13, 2021
Három lábú ez a poti. A két szélső rögzítésre ill. egyes típusoknál kapcsolóként szolgál. Hasonló értékű potméterrel helyettesíthető, ill két ellenállással osztható a jel, csak hasonló érték legyen a két ellenállás össz értéke, mint a potméteré
Tulajdonképpen a három közül a középső láb a közös, melyről a két szélsőre megy a potméter által osztott egy-egy ellenállás? Valamint jelen esetben a két szélső láb helyét kössem-e majd össze, mikor a sérült potmétert kiforrasztom, vagy ennek nincsen jelentősége?
A szivattyú (lényegét tekintve egy elektromágnes) és a vezérlés összekötve maradt a hálózatról történő leválasztás után, így a szivattyú induktív feszültséglökését az elektronika kapta. A túlfeszültség elleni védelem jó megoldás, de aránytalanul megbonyolítja a készüléket. Még fontolgatom...
Hálózati túlfeszültség valószínűleg nem volt, mert más készülék nem károsodott.
Nem. A közös az amelyik a testre van kötve. A középső az osztott jel, ez megy tovább. A másik szélsőre jön az osztatlan jel.
Nagyon hálásan köszönöm! Még jó, hogy vettem belőle többet
Akkor ha jól értem a dióda anód megy a relé negatív érinkezőjéhez és így elvezeti a kiakapcsolás utáni áramot? A másik dolog ami probléma lehet de nem vettem észre, hogy a relé 5V-os volt és 20V-os a táp. Kicseréltem a Reed-et és a relét 12V-osra. Most 27mA-t vesz fel a relé. Tegyek közbe egy ellenállást, hogy csökkenjen az áram? 750Ohm a relé ellenállása, 27mA 20V-on. Egyszerű aránypárral lehet számolni az ellenállást? +500Ohm jön ki.
Valami olyan jellegű megoldást keresek, mint a relétekerccsel párhuzamos dióda. Az induktív lökést a szivattyúnál kellene levezetni valami korszerű (és egyszerű) szikraközzel, vagy hasonlóval. Ebben - sajnos - járatlan vagyok.
Hello! Első körben egy ilyen varisztort kellene a "motor" tekercsével párhuzamosan kötni. Da az USB adapterben is illene túlfeszültség védelemnek lenni.
Aha, valahogyan hasonlóképpen képzeltem el, hogy két, kissé eltérő értékű ellenállás megy a középső lábra. Ezt onnan gondolom, hogy a középső láb csatlakozik a tengelyre, amin van a csúszóérintkező, ami a tulajdonképpeni "ellenállás csíkon" csúszik, ami a két szélső lábra van kötve.
Azt tudnod kell, hogy a reed relé kontaktusának anyaga mágneseshető. Ennek megfelelően le tud tapadni, ha sikerül felmágnesezned. Ez nagyobb egyenáram kapcsolásakor megeshet. Ha pár mA -es váltóáramot kis ideig átfolyatsz rajta, vagy a tekercsén, javítható.
Mint ahogyan a fotón látható, a két szélső lábról jön egy-egy ellenállás, melyek a középső lábra közösen csatlakoznak. Mindkét ellenállás 1M értékű, csak nem egyforma kinézetűek. Így egészen hallgatható hangerőt sikeült produkálni ‒ ami ezentúl fix.
A dióda bekötése jó lesz.
A relé tekercse 12 V-os feszültségű és 750 Ω ellenállású. Üzemközben 12/750 = 16 mA folyik át rajta. A "felesleges" feszültség 20 V tápfesz esetén 8 V. A szükséges ellenállás: 8/0.016 = 500 Ω. Az ellenálláson keletkező teljesítmény 8*0.016 = 128 mW. 0.5 W.os ellenállás már bőven bírja a strapát. Ha nem találsz 500 Ω-os ellenállást, el lehet térni a számított értéktől, a relé viszonylag tág tápfeszültség tartományban tud üzemelni.
Azt nem értem, hogy a 230 V-os tekercs visszarúgása hogyan került a vezérlés kisfeszültségű részére.
Van egy kis tápegységed ami 230 V-ról működik és egy szivattyúd, ami szintén 230 V-ról működik. Ha a 230 V-os oldalra raksz egy túlfeszültség védelemmel ellátott elosztót, kb. készen is vagy. Nagy valószínűséggel a kis tápegység vitte el a balhét kikapcsoláskor vagy éppen a visszakapcsoláskor hibásodott meg, ugyanis ha a vezérlés egy relével kapcsolgatta a szivattyú, akkor már korábban jelentkeznie kellett volna a hibának, a relé is hirtelen szakítja meg az áramot. Már ha nem nullátmenetes SSR-ről van szó.
Holnap megfelezem a hangerőt azáltal, hogy 2M értékre cserélem az ellenállásokat, mivel kicsit hangosnak találtatott. Ez már csak ilyen, de remélem, hogy úgy már jó lesz...
Azzal semmi változást nem fogsz elérni, hogy az arányt megtartva cseréled őket, az osztásarányt kell megváltoztatnod. Kisebb hangerőhöz a föld felé lévő ellenállást kell kisebbre cserélned.
Itt mi történhetett, miért folytak meg a diódák? (már ha azok). Laptopba dugott usb hub amúgy.
Az inkább egy kvarc, ami oda van ragasztva a nyákhoz.
Akkor nem ezért romlott el a cucc. Kösz!
Köszönöm szépen!
Sikerült bontani 470Ohmos ellenállásokat és a diódák polaritását is sikerült eltalálni elsőre Utánaolvastam a dolognak és már látom, hogy egy másik kis relére is kell RC védőáramkör, ez ugyanis elég nagy AC mágneskapcsolót üzemeltet. Meg van a képlet is, innen már menni fog.
Igen, valami ilyen megoldást szeretnék. Az USB adapter egy legegyszerűbb kínai hálózati töltő bemenetén soros diódával és 400 V-os pufferkondenzátorral. A varisztor talán az adaptert is megvédi...
Sziasztok!
Lehetőségem lenne venni jó áron egy esztergát, de az fog most dönteni, hogy hány amperrel kell bővítenem otthon a hálózatomat. A három fázis már rendelkezésre áll otthon, viszont csak az ingyenes 32A-rel. A géptáblán a következő adatokat találtam: 3+PEN ~ 380v 12.3 A 50Hz 6.5kVA Illetve a motoron a következőket: As. Mot 3~ 4KW 50Hz Izol. B delta 380v Cos gamma (?) 8.7 A 1440 ot/min Szóval a kérdés hogy fázisonként mekkora áramra lehet szüksége ennek a gépnek? Előre is Köszönöm! Ákos
3×25A-el már elmegy, ha nem sokat kontrázol. 35A bőven elég. Lomha automatákkal.
Ha mondjuk a "föld" felé marad 1M és a másikat cserélem nagyobbra (pl. 2M vagy nagyobbra), akkor úgy célt érhetek? Ugyanis 1M a legkissebb ellenállásom, ami van...
Úgy is jó, próbáld nyugodtan.
Ha a hangerő rossz irányba változik, akkor csak a két ellenállást kell megcserélni.
Rendben.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |