Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
A két szélső láb egy kapcsoló. Ha rövidrezárod a pontokat, állandóan be lesz kapcsolva, esetleg mehet a helyére egy normál kpacsoló is, ha neked úgy megfelel.
A belső három pedig egy normál potméter, lehet ellenállásokkal is helyettesíteni, fix hanegrőt eredményezve.
A relé érintkezői és a tekercse nincsenek fémes kapcsolatban egymással, a hálózat felöl tehette tönkre a feszültséglökés a tápegységet.
Ha nem akarsz/tudsz építeni, egy túlfeszültség elleni védelemmel ellátott elosztóba dugd a szivattyút és a vezérlés tápegységét.
Régi is, monyákolt is. (motort cserélték) A kapcsoló alatt van egy földelés csavar a fúrógép testén amire kettő zöld-fehér vezeték van rögzítve lyukas vezeték véggel. Egyik vezeték a villás dugó föld csatlakozójáról jön, másik pedig a motor föld csatlakozójára megy. Ez a kapcsoló alatti csavar volt fellazulva úgy, h lötyögtek rajta a vezeték végek.
Hello! Én csak rögzítésnek látom, mert kapcsolót nem látok, még maradványokat sem..
Mindent lehet, de cserélhető is.
Kapcsolós potencióméter
Ezen nincsen kiépítve kapcsoló, ennek a készüléknek a kapcsolója máshol van. Most nézem, hogy a két szélső láb fixre össze van kötve egymássa, így már értem.
Tehát, tulajdonképpen a 3 középső lábnak úgy ahgy van hátulnézetből megfeleltethető egy normál potméter? Mivel így akkor egészen könnyű lenne. A hozzászólás módosítva: Jún 13, 2021
Három lábú ez a poti. A két szélső rögzítésre ill. egyes típusoknál kapcsolóként szolgál. Hasonló értékű potméterrel helyettesíthető, ill két ellenállással osztható a jel, csak hasonló érték legyen a két ellenállás össz értéke, mint a potméteré
Tulajdonképpen a három közül a középső láb a közös, melyről a két szélsőre megy a potméter által osztott egy-egy ellenállás? Valamint jelen esetben a két szélső láb helyét kössem-e majd össze, mikor a sérült potmétert kiforrasztom, vagy ennek nincsen jelentősége?
A szivattyú (lényegét tekintve egy elektromágnes) és a vezérlés összekötve maradt a hálózatról történő leválasztás után, így a szivattyú induktív feszültséglökését az elektronika kapta. A túlfeszültség elleni védelem jó megoldás, de aránytalanul megbonyolítja a készüléket. Még fontolgatom...
Hálózati túlfeszültség valószínűleg nem volt, mert más készülék nem károsodott.
Nem. A közös az amelyik a testre van kötve. A középső az osztott jel, ez megy tovább. A másik szélsőre jön az osztatlan jel.
Nagyon hálásan köszönöm! Még jó, hogy vettem belőle többet
![]() Akkor ha jól értem a dióda anód megy a relé negatív érinkezőjéhez és így elvezeti a kiakapcsolás utáni áramot? A másik dolog ami probléma lehet de nem vettem észre, hogy a relé 5V-os volt és 20V-os a táp. Kicseréltem a Reed-et és a relét 12V-osra. Most 27mA-t vesz fel a relé. Tegyek közbe egy ellenállást, hogy csökkenjen az áram? 750Ohm a relé ellenállása, 27mA 20V-on. Egyszerű aránypárral lehet számolni az ellenállást? +500Ohm jön ki.
Valami olyan jellegű megoldást keresek, mint a relétekerccsel párhuzamos dióda. Az induktív lökést a szivattyúnál kellene levezetni valami korszerű (és egyszerű) szikraközzel, vagy hasonlóval. Ebben - sajnos - járatlan vagyok.
Hello! Első körben egy ilyen varisztort kellene a "motor" tekercsével párhuzamosan kötni. Da az USB adapterben is illene túlfeszültség védelemnek lenni.
Aha, valahogyan hasonlóképpen képzeltem el, hogy két, kissé eltérő értékű ellenállás megy a középső lábra. Ezt onnan gondolom, hogy a középső láb csatlakozik a tengelyre, amin van a csúszóérintkező, ami a tulajdonképpeni "ellenállás csíkon" csúszik, ami a két szélső lábra van kötve.
![]()
Azt tudnod kell, hogy a reed relé kontaktusának anyaga mágneseshető. Ennek megfelelően le tud tapadni, ha sikerül felmágnesezned. Ez nagyobb egyenáram kapcsolásakor megeshet. Ha pár mA -es váltóáramot kis ideig átfolyatsz rajta, vagy a tekercsén, javítható.
Mint ahogyan a fotón látható, a két szélső lábról jön egy-egy ellenállás, melyek a középső lábra közösen csatlakoznak. Mindkét ellenállás 1M értékű, csak nem egyforma kinézetűek. Így egészen hallgatható hangerőt sikeült produkálni ‒ ami ezentúl fix.
![]()
A dióda bekötése jó lesz.
A relé tekercse 12 V-os feszültségű és 750 Ω ellenállású. Üzemközben 12/750 = 16 mA folyik át rajta. A "felesleges" feszültség 20 V tápfesz esetén 8 V. A szükséges ellenállás: 8/0.016 = 500 Ω. Az ellenálláson keletkező teljesítmény 8*0.016 = 128 mW. 0.5 W.os ellenállás már bőven bírja a strapát. Ha nem találsz 500 Ω-os ellenállást, el lehet térni a számított értéktől, a relé viszonylag tág tápfeszültség tartományban tud üzemelni.
Azt nem értem, hogy a 230 V-os tekercs visszarúgása hogyan került a vezérlés kisfeszültségű részére.
Van egy kis tápegységed ami 230 V-ról működik és egy szivattyúd, ami szintén 230 V-ról működik. Ha a 230 V-os oldalra raksz egy túlfeszültség védelemmel ellátott elosztót, kb. készen is vagy. Nagy valószínűséggel a kis tápegység vitte el a balhét kikapcsoláskor vagy éppen a visszakapcsoláskor hibásodott meg, ugyanis ha a vezérlés egy relével kapcsolgatta a szivattyú, akkor már korábban jelentkeznie kellett volna a hibának, a relé is hirtelen szakítja meg az áramot. Már ha nem nullátmenetes SSR-ről van szó.
Holnap megfelezem a hangerőt azáltal, hogy 2M értékre cserélem az ellenállásokat, mivel kicsit hangosnak találtatott.
![]()
Azzal semmi változást nem fogsz elérni, hogy az arányt megtartva cseréled őket, az osztásarányt kell megváltoztatnod. Kisebb hangerőhöz a föld felé lévő ellenállást kell kisebbre cserélned.
Itt mi történhetett, miért folytak meg a diódák? (már ha azok). Laptopba dugott usb hub amúgy.
Az inkább egy kvarc, ami oda van ragasztva a nyákhoz.
Akkor nem ezért romlott el a cucc. Kösz!
Köszönöm szépen!
Sikerült bontani 470Ohmos ellenállásokat és a diódák polaritását is sikerült eltalálni elsőre ![]() Utánaolvastam a dolognak és már látom, hogy egy másik kis relére is kell RC védőáramkör, ez ugyanis elég nagy AC mágneskapcsolót üzemeltet. Meg van a képlet is, innen már menni fog. ![]()
Igen, valami ilyen megoldást szeretnék. Az USB adapter egy legegyszerűbb kínai hálózati töltő bemenetén soros diódával és 400 V-os pufferkondenzátorral. A varisztor talán az adaptert is megvédi...
Sziasztok!
Lehetőségem lenne venni jó áron egy esztergát, de az fog most dönteni, hogy hány amperrel kell bővítenem otthon a hálózatomat. A három fázis már rendelkezésre áll otthon, viszont csak az ingyenes 32A-rel. A géptáblán a következő adatokat találtam: 3+PEN ~ 380v 12.3 A 50Hz 6.5kVA Illetve a motoron a következőket: As. Mot 3~ 4KW 50Hz Izol. B delta 380v Cos gamma (?) 8.7 A 1440 ot/min Szóval a kérdés hogy fázisonként mekkora áramra lehet szüksége ennek a gépnek? Előre is Köszönöm! Ákos
3×25A-el már elmegy, ha nem sokat kontrázol. 35A bőven elég. Lomha automatákkal.
Ha mondjuk a "föld" felé marad 1M és a másikat cserélem nagyobbra (pl. 2M vagy nagyobbra), akkor úgy célt érhetek? Ugyanis 1M a legkissebb ellenállásom, ami van...
Úgy is jó, próbáld nyugodtan.
Ha a hangerő rossz irányba változik, akkor csak a két ellenállást kell megcserélni.
Rendben.
![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |