Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Sziasztok,
Azt szeretném megtudni a hozzáértőktől, hogy mi okozhatja az erősítőm halk, periodikus brummogását? Egy hibrid Unison Research Unico erősítőről van szó. Mechanikai eredetűnek vélem, mert nem a hangsugárzókból jön, hanem a készülékházból. Nagyon halk, kb. 10 mp-enként egy 2-3 mp-es brumm. Nem folyamatos, felerősödik, majd elcsendesedik. Nem is mindig csinálja, ha újraindítom, akkor nem hallom. Első körben a hatalmas toroid táptrafóra gondoltam, szét is szedtem, raktam alá-fölé 3mm-es gumilemezt, erősen le van csavarozva. De ha egészen közel hajolok, akkor nem is a trafó felől jön a brumi, hanem a másik oldalról, a két cső környékéről. Mindent végigtapogatam, megmozgattam, csöveket kivettem, visszaraktam, de továbbra is hallom, de csak teljes csendben és nem is mindig. Nagyon enyhe, simán lehetne vele együtt élni, de kórosan maximalista vagyok, egy ilyen szintű elektronikától elvárható, hogy ne legyen semmi alapzaja. A hangzás tökéletes, ezért is gyanítok valami mechanikai rendellenességet. De semmi nem lötyög, mozog. Hol keressem a jelenség okát?
Ha esetleg segítene, akkor így néz ki belülről.
Szia! Maga a cikk is érdekes, a megoldást 8. ábrán találod.
Köszönöm a linket, értékelem a segítőkészséget, az angollal is elboldogulok, de gyanítom, hogy ezt magyarul sem érteném
Annyi a lényege, hogy napjaink elektromos fogyasztói torzítanak annyit a hálózati feszültség szinuszos jelalakján, hogy a toroid transzformátor kikerül a normál üzemállapotból, ezt halljuk morgásként. A cikkben szereplő kapcsolás hatásosan mérsékli a jelenséget.
Igen, annyi nekem is lejött, hogy a cikkben a trafóbrumm-ról volt szó. De nekem nem a toroid morog, hanem onnan jön a hang, ahol a két cső van. A trafómorgást ismerem az előző csöves erősítőmből, de az folyamatos volt. Ez meg nulláról indul, három másodperces felerősödés, majd elcsendesedés után egy hosszabb pauza, majd ismét rákezdi. Szépen periódusosan.
Szia!
Lehet hogy csak a mechanikai rezonancia maximuma van a csöveknél, ezért hallatszik onnan. Tipikus toroid probléma, az aszimmetrikus gerjesztés miatt a vas féloldalasan van előmágnesezve. Ez okozza a morgást, de csak akkor jön elő, ha a primer szinusz féloldalasan torzított. Ezt okozza például valami egyutas egyenirányítású fogyasztó a hálózaton. Lehet hogy akár a másik háztömbben is. A hozzászólás módosítva: Jún 10, 2021
Tehát hiába hallom a másik oldalról, akkor is maga a toroid morog? Mi lenne a megoldás, egy EMI szűrő segítene? Belenyúlni nem akarnék az erősítőbe.
Ha jól értem maga a cső morog a toroid nem hallható morgása miatt. Próbáld ki a reelop által linkelt kapcsolást.
Jó olvasni Béla!
Remélem nem smúznak veszed
A morgás pulzálása nem szokatlan.
A diódahidat és a két kondit az erősítőn kívül helyezd el! Mindegy melyik ágába kerül a hálózati vezetéknek. Ha beválik és véglegesíteni szeretnéd, helyezd villanyszerelési dobozba konnektor-aljzattal.
Vélhetően a fém sasszit hozza rezgésbe a toroid remegése, és annak a maximuma a csövek környékére esik.
Reloop belinkelte a megoldást. Mem kell belenyúlni az erősítőbe, egy szappantartóba szerelt konnektor, meg egy méteres kábel villásdugóval megteszi. A dobozban meg elfér az a pár alkatrész. De az igazi audiofil készít neki egy fa dobozt.
Nem tudom mit jelent a smúz, ezért nem veszem annak.
Egyébként az a kondis/diódás valami tényleg segít.
Köszönöm a tanácsokat, megpróbálom ezt a kapcsolást. Ha nem kell belepiszkálni, akkor ok . Egyébként semmi gondom a DIY moddolásokkal, de ez egy drága erősítő, szeretném megőrizni az eredeti állapotát. Összegezve az eddigieket, tehát hálózati zavarok okán rezonál a toroid, de olyan frekvencián teszi mindezt, hogy nem onnan hallatszik, hanem valamilyen szerencsétlen interferencia miatt a kaszni másik végén jön ki a mechanikai rezgés, ami már a hallható intervallumba esik.
A rajzon az a két ellenállás, ami a szaggatott vonalas területen belül látható, az is az ajánlott kapcsolás része? Ez is lehet házon kívül? Bocsi az amatőr kérdésért.
A szaggatott vonalon belül a toroid helyettesítő kapcsolása látható, semmi dolgod vele, annak a helyére kötöd az erősítőt.
Értem, akkor csak a dióda híd a két kondi és kész. Köszi.
Kondenzátorból nem szükséges nagy feszültségű, mivel gyakorlatilag két PN átmenet határolja a kondenzátoron kialakuló maximumot.
C112 cserélve 10 mikrósra, szkóppal nézve is szép, egyenes a tápja, nem hullámos, a relé meg is húz. Viszont Most a végfok nem indul. Nem mérek feszültséget a kimenő ellenállásokon, nem melegszenek fel a végtranzisztorok. A bázisukon testhez képest 0,3-0,4 V körüli értéket mérek, jelle és rövidre zárt bemenettel is.
Nézd meg rendesen összedugtad-e a csatlakozókat! A P101-en ellenőrizd a ±15 V-ot!
Mivel tartottam, hogy nagyobb baja lesz, mint mikor idehozták, így izzóval járattam a primert és amikor kivettem előle, láss csodát elindult.
A relé meghúz, hang is jön ki belőle, viszont nagyon torz. R109 helyére 5k6-ot tettem, mert sokalltam a nyugalmi áramot, de így sem ment lejjebb 80mV-nál a kimenő ellenállásokon a feszültség. Elolvastam, az írásod, amikor B-E közé 100 ohmos ellenállást raksz, be is ültettem őket. B-E feszültség 400 és 500 mV között mozog, a kimeneten pedig 3mVDC van. Ez sem elfogadható? Lehet, hogy a végtranzisztorok mentek el?
Elképzelhető, hogy a végtranzisztorok egyike hibás. Nézd meg diódavizsgálóval a B-E, B-C viselkedését!
Ezek az eredmények nem utalnak tranzisztor hibára.
A helyükre ültetett segédellenállásokkal hallgasd meg az erősítőt, hogy így képes-e torzítás mentesen szólni! A hangszóróval köss sorba egy 200-500 Ω-os ellenállást, hogy korlátozd a végtranzisztor meghajtók terhelését. Halkan fog szólni, de a hangzása így is kiértékelhető.
Sziasztok!
Kaptam egy Robson dx1000 vègfokot,vègfokhibával. Az lenne a kèrdèsem hogy a darlingtonokat tip140/145 nem lehetne ezeket sima tranzisztorokkal helyettesíteni?
Szia. Bocsi, hogy eddig nem írtam, de nem volt időm foglalkozni vele sajnos..
Megcsináltam, amit mondtál, végigkocogtattam mindent, többször is, de nem változott semmi.. Egyéb ötlet esetleg?
A sercegő csatorna bemeneti jelvezetékét sikerült beazonosítanod és testre kötnöd? Nem találom, hogy erre a kérdésre határozott igent válaszoltál volna.
Igen, és le is kötöttem testre, de az sem változtatott semmin.
Sajnos ezen csak az alkatrészek szisztematikus lecserélésével lehet túllépni. Kondenzátor, ellenállás, félvezető sorrendben végezném.
Kondenzátorok cserélve lettek, (van olyan 16v os, ami 50v os ra, de a µF érték ugyan az volt, ha jól tudom, akkor ez nem gond), Ellenállásokat átnéztem, 1 rossz 47 ohmos volt, de cseréltem.
Akkor közelítsük meg másfelől a problémát. Eddig ezt nem említettem, ami amúgy lehet, hogy hiba volt. Szóval nem működik saját tápról, úgyhogy a 2x50v os kondi sort 2 akkupakról üzemeltettem (Hogy biztosan ne csempésszek zajt ilyen úton a dologba) (2x33V ról, pont mint eredetileg kapna), de hátha van összefüggés, szeretném a tápot is életre kelteni. Volt a tápkörben egy hibás tranzisztor, illetve a 1 rövidzáras fet a 4 ből, azt is cseréltem, az ellenállások jók, mégis ha elindítom, 800mA -t eszik, melegszik 1 fet, (gondolom mivel a párból ő nyit hamarabb?)a 2sor kondin mérve pedig felmászik 15v ra (33 helyett), majd elkezd csökkenni. Nagy hiba volt a táphibát eddig nem említeni? Lehet összefüggés?
Az erősítővel kapcsolatban úgy emlékszem az egyik csatorna kifogástalan, ezzel a tápot jónak tekinthetjük. Az akkumulátor, ha nem ejti jelentősen a feszültséget amúgy is gyanún felül áll.
Maradnak a félvezetők. Mivel az autós végfok jelentősen fel tud melegedni, nem zárhatjuk ki, hogy valamelyik tranzisztor sérült. A végtranzisztorokon kívüli tranyókból egy garnitúra jóval olcsóbb mint a Kälte spray, amivel esetleg kiszűrhetnéd a hibásat. A tápban a melegedő FET párja valószínűleg hibás, egyedül viszi a terhelést. |
Bejelentkezés
Hirdetés |