Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Motorgyújtás
Ezért keresem én is . Csak előgyújtásszabályzás nem elég, ilyet tudok csinálni 5 lépcsőset de macerás, mindamellet hogy állítható, sőt, akár háromdimenziósra is átépíthető. Nem programozható mert analóg alapú, hiába lehetne belőle 3D-t csinálni. A valódi 3D szabályzásban már megelégednék az előgyújtás és a terhelés szabályozásban, a levegő meg blokkhőmérséklet nem számít, azt lehet meleg állapotra állítani, és egyszerűen meg kell várni azt a pár percet amíg bemelegszik. A levegő hőmérséklet (beszívott) sem változik olyan nagyokat rövid távon, inkább a páratartalom változás lehet jelentős ami befolyásol. De az előgyújtás/terhelés már elég lenne.
Hi
Mindenki, kellene egy kis segítség. Etz 250 motorhoz lenne ez a kapcsolás: transziztoros gyujtás Az első kérdésem az lenne hogy mit kapcsol a megszakító ebben az áramkörben azaz +V vagy -V? Mert van nekem othon egy 12V, 3 lábú HALL jelladóm(opelből). Ezt rálehet kötni a gyujtásmodulra/Tranzisztoros elektronikus gyújtásra? Azt tom hogy a hall a -V kapcsolja s ezt egy müveleti erősítővel lehet is már használni, de ha a +V-ot kell kapcsolni a gyujtás elektronikának akkor azt hogyan lehetne megoldani? Segítségeteket előre is köszönöm.
Köszi szépen a linket, itt van sok hasznos dolog és megvan a gyári rajz is az XT600-hoz. Még arra lennék kíváncsi, hogy amelyik értékek lemaradtaka rajzról pl a barna vezeték csatlakozási pontjánán lévő zener dióda értéke mennyi lehet és van néhány ellenállás is ami nincs megadva. Sajnos én még németet tanultam az angolt nem anyira vágom
![]() Esetleg van tipped ezek értékére? Vagy bárkinek az itt lévők közül? http://www.transmic.net/gbindex.htm Yamaha menüpontnál lévő kézzel rajzolt rajzra gondolok.
Köszi! Ezzel képes lesz akku nélkül indulni? Ha a 12Vcc részt rákötöm a feszszab kimenetére? XT550 HEX-e jó lesz hozzá?
A téged érdeklő zenerdióda a tápfesz előállitásában játszik szerepet. Emlékeim szerint 8.2V-os,bár biztos nem vagyok benne. A tirisztor gatera menő,vele soros ellenállás pedig 47 ohm értékű. Ha minden igaz nekem van egy roncs panelem,csak elő kellene túrnom,talán azon is megvannak az értékek. Bár az IC beszerzése szerintem nem fog menni.
Ennek külön akku kell,vagy nagyobb értékű kondi akku helyett. A tápfeszültségre érdemes odafigyelni!
Szerintem a hex jó lesz.
Ha ügyeskedsz akkor a PIC tápfeszültségét elő tudod állitani a gerjasztőtekercs feszültségéből,ugyanúgy ahogy az eredeti kapcsolásban is van,de ehez a tekercs mindkét kivezetését használni kell,nem lehet testelni egyiket sem (ahogy eredetileg sem volt).
Ha mégis az eredeti kapcsolást akarod elkésziteni, alkatrészadatokkal tudok szolgálni,ugyanis megtaláltam a panelt...
Többfajta géphez is kéne, legelőször kismotorokon lenne próbálva. Azoknál aigen lényeges ha tökéletes a gyújtás, mivel elég kis teljesítményüek. A PIC-es gyújtások óriási előnye a programozhatóság, és többet úgy készítenek hogy többhengeres motorokhoz is alkalmazhatóak. Tehát egy komoly PIC-esnek széles az alkalmazási területe. A másik, hogy egy nyák gyártásával univerzális vezérlőt nyersz, csak azt az egyet kell csinálnod ha jól tervezted meg. A dolog lelke a PIC-ben lévő program és a kezelőprogram. Ezt nem írnak minden utcasarkon.
Van egy PIC-es változat amihez nagyon jó kezelőprogram van, több helyen is láttam a neten, de rajzot, vagy amagát a vezérlőt még nem láttam konkrétan sehol, nem dobálóznak vele. Az is lehet, hogy az egy mcrocontroller alapú. Egy levelet írtam az egyik helyre a németeknek ahol fent van egy ilyen és látszik rajta a vezérlő, hogy árulják már el milyen vezérlője van. Még nem válaszoltak, lehet nem is fognak. Ők nem gyártják hanem felhasználták és ismertették. A gyártók nem fogják elárulni mivel dolgoznak. Pedig egy általános cucc a PC-re írt programja, amivel lehet állítani, tehát az IC gyártótól származik ez szinte biztos, az is lehet hogy ez egy direkt erre gyártott IC. A programból nem derül ki milyen IC-hez van, már átnéztem. Találtam olyan IC gyártót is aki gyárt vezérlőt, de a honlapján hiába keresel. Reklámanyagban benne van a gyújtásvezérlők, de nem találok náluk semmi erre utalót, programot, IC-t leírásokat, alkalmazási ismertetőt, szinte semmit. Ezek mikrokontrollereket (is) gyártanak. Magát a végfokot (meghajtóelektronika) meg a jeladó részt nem probléma elkészíteni. Nem lehet olyan drága a vezérlő sem, mert 25.000-ért már komlett elektronikát adnak.
Az általam javitott, ismert elektronikákban midenhol spec alkatrészeket használnak. A feliratozásuk alapján kiskereskedelmi forgalomban nem kapható tokok.
Éppen ezért csak teljesen új fejlesztés jöhetne szóba,-de hacsak nem az épités öröméért teszed- nem kifizetődő.
Nagyon köszi! A SE047 es IC beszerzése az télleg nem egyszerű és tán nem is lehetséges szóval maradok a PIC es nél bár még nem volt PIC el dolgom. Valamikor el kell kezdeni
![]() ![]()
Persze, ezzel tisztában vagyok. De nekem továbbra is az a véleményem, hogy van egy gyártó aki a kontrollerhez kínál kész szoftvert is. Azért találok kísértetiesen azonos programozófelületeket, azonos programozhatóságot (1-8 henger, 5x előgyújtáspont, állítható ki és bemenetek, állítható trafóvezérlés stb.). Ennyire "pontosan" ugyan azzal a paraméterekkel és programozószoftverrel rendelkező gyártmányoknál közös az alap amit valahonnak hoznak, ez pedig a chip gyártó. Neki pedig az eladás volumene a lényeg. Kis szerencsével simán rendelhető. Ezt az is alátámasztja, hogy igen kis műhelyek is megengedhetik maguknak egyedi panel és tokozás gyártását. Ha ez olyan nehezen elérhető lenne ez a dolog deficites lenne.
Érthető...
Na persze ez már nem "hobbielektronika".
Pedig nem üzletre keresem. Én ebben nem látok megvalósítható bizniszt, és nem is azért érdekel. Készítenek rengeteg elektronikát gyújtáshoz, ezek legnagyobb része ipari, lásd: autógyártás, ezek nagyrésze mivel a központi vezérlés részét képezi szigorúan titkos, ezzel is nehezítve az elkötésüket (és más gyártóknak ötleteket, de jó pénzért minden eladó! HI).
Amit én keresek az egy egytokos vezérlő néhány kiegészítő cuccal, mint eeprom stb. Anyit tudok hogy flas alapon tárolja a progiját mint a telefonok stb. . A programozott beállításokat pedig az eeprom-ban. Ez a cucc neked is jól lönne. ![]() Gyártja ezt egy magyar kiscég is, csak biztosan nem fogja megmondani mi az alapja. A linkje valahol előrébb megvan a topicban. Na arról van szó. Ugyan erre az alapra rengeteg ilyen kiscég készít gyújtást, de senki nem írja hogy mi az alap áramkör.
Egy programozható gyújtással pld. könnyedén megvalósítható az előgyújtásnak az üzemanyaghoz való igazítása. Engem ez nem igazán érdekel, viszont sokakat igen. Egy programozható gyújtás az nagyon kényelmes és hasznos dolog. De csak egy valóban könnyen és jól programozható. A szívótorok nyomásérzékelő megkerülhető, ha a folytószelep állását figyeljük, és ebből adunk neki pld. négy különböző terhelési értéket. Hall IC-vel megoldható, akár egy darabbal (mágneses térerő figyelés és komparátorok, ez a jobb), vagy három kapcsolós hall IC, aminek kicsi a hiszterézise és hamar átkapcsol.
Hi
Köszi a választ. Akko csak a hall közé kell a valamilyen harangnak hivják ez csinálja a HALLnál a megszakítást és mehet az ETZ-m. Köszi mégegyszer ![]()
Hello. Volt időm utánanézni az UC-s flybacknak. A lényeg:nem mindegy a sorszám,a 3842 csak 16V felett hajlandó kiadni jelet,függetlenül attól,hogy megy az oszcillátor. A 3843 már jobb ilyen szemponból,az már 8.4V felett működik is. Meg kellene mérned hány volt van tulajdonképp a stabkocka után. Az1-es és a 2-es láb közé tegyél 100kohmot.a hármas maradhat úgy ahogy van,a próbák idejére.
Azt szeretném kérdezni, hogy számít e valamit, ha egy induktív jeladótekercs mindkét vége ki van vezetve? Ezt másképp kell bekötni vagy csak simán letestelem az egyik végét a másik meg megy a tirisztor gatejére? Honda MTX125nél láttam ilyet hogy a jeladó mindkét vége ki volt vezetve.
Hi
Konkrétan UC3845-öst használtam. A stabkocka után pedig 12V van, mértem. Nincs rajta semmilyen zavar sem. Direkt növeltem a tápot, hogy kijöjjön a fesz. Amúgy sztem a FET meghajtásához lehet külön tápfesz is, meg talán az a 100 ohmos ellenállat is a kimeneti tranzisztor miatt van benne. Mondjuk az is érdekes volt amúgy, hogy hiába cseréltem az oszcillátor ellenállását nem történt semmi... Csak az oszcillátorjel amplitudója nőtt meg... ![]()
Hi
Nyilván nem véletlenül érdekel sokmindenkit ez a téma. Amúgy érdekes leht megoldani, hogy hogyan lehetne az üzemanyaghoz, meg a beszívott levegőmennyiséghez hozzáigazítani a dolgokat. Vajon hogy lehetne ezeket mérni? (Tudom, tudom vannak átfolyás, meg légmennyiség mérők. De ezeket beleaplikálni egy kisköbcentis motorba, mondjuk 1LE plusszért... )
Csak szimuláltam még én is a kapcsolást,azt is csak a 3842-re tudtam elvégezni,mert csak ilyen van az adatbázisban. Itt derült ki a tápfeszfüggése is...
Az oszcillátorjelet szkópon nézted?
Hi
Igen néztem. Olyan, mint a fűrészfesz, csak látni, ahogy a kondi töltődik. Asszem a kondi és az ellenállat közös lábán mértem. Hehe, akkor az nem is az oszcillátor jele? De legalább azt látni, hogy az oszcillátor működik. Mint említettem RT változtatására is csak az amplítudója változott, de nem olyan arányban, ahogy cseréltem az ellenállatot. Mármint ha oda extrém kicsit raktam, pl 100 ohm, nem változott extrémül a jel nagysága. Csak picit mindig. Asszem nagyobb Rt-vel meg csökkent. De ebben nem vagyok biztos. Viszont a frekije az atombiztosan maradt...
Pedig a frekinek változnia kellene.Sőt még a kitöltésnek is. Próbáltad már pl:1n-15k párositással?
Végig kellene nyálazni a rá vonatkozó adatlapokat,mert nem mindegyikben találni meg a teljes infót.
Hát hogy most azzal a párosítással éppen próbáltam-e azt nem tudom. Azt tudom, hogy tettem bel kisebb és nagyobb kondit is. Semmi csak az amlpítudó változott.
UC 3842-43-44-45
Én tervezem mérni sem az üzemanyagot sem pedig a levegőt. Mindössze a terhelés érdekelne de az is csak naggyából, tehát a folytószelepállás figyelembevétele. Ez azért fontos mint tudjuk (szerintem mindenki), mert akkor jelentősen kell változtatni az előgyújtáson ha például egyharmadgázon vagy fullgázon van ugyan azon a fordulaton a motor. A folytószelepállás tulajdonképpen meghatározza az üzemanyagot és a levegőt. Autóknál lényegesebb, mert akár lehet motorfék üzem is, de motoroknál szerintem nem lényeg (kivéve a nagyok). Ennek a szabályozásnak (mármint fordulatfüggő előgyújtás/terhelés) azért van nagy jelentősége, mert ettől válik igazán rugalmassá a motor, jelentősen kiszélesedik a nyomatékgörbéje, alapvetően sokkal használhatóbb lesz és ezen felül még a fogyasztása is csökken. Egy kisebb motornál a teljesítményben is nagyon lényeges, mert amúgy is kevés van belőle. Egy nagyobb motornál sokkal kevésbé érezhető ha hiányzik a teljesítményből, mert már eleve sokkal jobb a kg/LE aránya. Ha valakit érdekel betehetem amit találtam, bár eddig nem sok (rengeteg munkával, de még nem adtam fel...egyenlőre). Például egy 1996-os fejlesztés, ahol elkezdték a mikrokontroller alapú fejlesztést gyújtásra és befecskendezőre. Sokan vettek részt benne, egyetemek stb.. A kitűzött cél 50 dollár alatt kihozni az egészet. Sajnos a lap nem eredeti, ezért a képek/rajzok nincsenek meg. Ezen a vonalon még nem kutattam, majd később. Viszont rengeteg kis cég gyárt hihetetlen mennyiségü vezérlőt. A magyar is megvan, elvileg 18.000. Ft az ára (másodkézből topicból). En jobban örülnék egy házilag előállítottnak, mert az javítható, és amúgy is kéne néhány darab. Az meg a másik, hogy a tartalék hiánya miatt nem szeretnék az út szélén állni ( és az össz alkatrész költség meg pár ezer, a hazaút többe lenne egy tartaléknál).
ez a foyltószelepes dolog teccik..
gondolkozom rajta, nem tűnik túl nehéz feladatnak... egy ötletem van is rá.. csá
Folytószelp: HALL ic a híd kapcsolásu (négylábu) az alkalmas mágneses intenzitás mérésre egy OPA-val (folyamatos jel) vagy komparátorokkal pár fix szakaszra bontani ugyan ezt. A háromlábu kapcsolós HALL-ok általában túl nagy hiszterézissel kapcsolnak, a híd kapcsolásuak viszont analóg jelet adnak, bár kicsit, de egy komparátornak már elég, és a kapcsolás helyét (20-25-30%) egy potival/fix ellenállásal állíthatod a kész érzékelőn. Négylábu HALL ok? Háromfázisu motorokban pld. floppy stb.
Szerk: Ja igen, a mágnest is fel kéne tenni a tengelyre, majd elfelejtettem. |
Bejelentkezés
Hirdetés |