Fórum témák
» Több friss téma |
Ezzel csak az a probléma, hogy a vontatóban nincs visszajelzés. Persze megoldás van rá de az extra elektronikát jelent.
Nem tudom hogyan oldották meg lámpát. De valószínű csak az irányjelzőt kell visszajelezni, azt meg megoldja egy(két )ellenállás. Mégis gyári, garanciás. Ha az elektronika miatt nem ég pl. a féklámpa és valaki belerongyol, kit vesznek elő? Ha gyári a lámpa, nem engem/téged...
Az ellenállás miatt akkor is visszajelez, ha éppen letörték a lámpát. Annak működőképessége pedig a sofőr felelőssége.
Idézet: „ha csatornánként egy-egy 1/4-es PWM kétpólust teszel bele” Ezt választottam. Csak épp átterveztem a nyákot. (A szerelésnél egy picit megszívtam, mert elnéztem a rendelésnél a 10µF kondi méretét, és a 1206-os helyett 0402-est rendeltem.) Kicsi lett, kompakt, vízhatlan (gyantás zsugorcső). Könnyen beépíthető és cserélhető. Melegedést nem tapasztaltam. A hozzászólás módosítva: Ápr 13, 2021
Sziasztok. Van egy huzal hegesztőgépem amiben a szabályozó (és az előtoló motorja) tönkrement. A motort kicseréltem egy másikra egy jóval nagyobbra viszont kellene egy szabályozó hozzá.
A szokásos 555 mellett döntöttem mondjuk egy IRFZ44 FET-el a végére, viszont a hegesztő feszültsége 40V DC körül van üresen, hegesztés közben elvileg ez 18-20V között van. Egy olyan áramkörre volna szükségem ami hegesztés elindulásakor (pisztolyon megnyomom a gombot az kapcsolja a trafót) így megjelenik a hegesztő feszültség, arról képes működni és ezzel ugye tolni a huzalt. Egy zéneres táp az 555-nek elegendő lehet? Másik: a motor kb 5-8V között tolt "ideális sebességgel" így annak teszek be egy előtét ellenállást olyan 0,5A-re. Ez jó ötlet lehet? Mivel a motor nem 40V-os már 12-őn is elég gyors de 5-8V körül bőven ideális a sebessége. Válaszokat előre is köszönöm.
0.5 A az a motor áramfevétele 5...8 V-ról?
Igen mivel a gyári motor helyére egy majdnem 3x akkora motort raktam, teljesítményben meg a 6x-osa legalább. Nyomatékosabb és így is nagy az áttétel.
Néhány észrevétel:
A hegesztéshez kimenő feszültséget nem használnám ilyen célra. Amint írtad, a szintje is nagyon ingadozó, és lehetnek benne jelentős túlfeszültség impulzusok (pl.: ívszakadáskor). Ha a motornak készítesz egy 5-8V-os tápegységet, akkor fölösleges az 555, ha meg van 555, akkor nagyobb feszültségen is le tudod csökkenteni vele a motor sebességét. Az IRFZ44 nem logikai szintű fet, ahhoz kb. 12V-os táp lenne a célszerű. Egy ellenállással az áramot korlátozhatod, de a feszültség beállításához kevés. A DC motorok fordulatszáma leginkább a tápláló feszültségtől függ. Nem írtad, hogy a régi szabályzója hogyan volt felépítve. Szerintem annak a logikáját követve kellene helyreállítani a készüléket.
Igen lehet bekerül egy sima 12V-os tápegység és egy PWM a motor szabályzásához.
Beállítod a feszültséget majd az áramhatárolóval állítod a motor sebességét.
Bővebben: Link
Hali!
Én lehet léptetőmotorban gondolkodnék, ott a terhelés/szorulás nagy tartományában is fix lenne a forgási sebesség, míg a DC moci pwm-el, a terhelés függvényében hol ilyen-hol olyan sebességgel megy....
Szia, mivel a motor már rajta van lényegében, így elkészült a PWM, viszont észrevettem valamit, mintha az áramkör nem lenne a helyzet magaslatán?
Lassú a huzaltolásom a 12V-os táp ellenére. annyi hogy az 555-nél 1K-s ellenállás helyett 1,5K jutott és az 50K -s poti helyett 10K-s. De minden más érték azonos , tol is huzalt de nem az igazi.
Melegszik a FET? Ha igen, akkor vagy túl nagy a PWM frekvencia és/vagy az 555-ös 3-as lába és a FET Gate lába között túl nagy az ellenállás.
Milyen PWM áramkört építettél?
Ezt építettem meg az említett változásokkal. A FET IRF640N de jég hideg mivel az előtoló motor sok áramot nem vesz fel.
Akkor az rendben lévőnek tűnik. Gyaníthatóan az a baj, hogy a PWM kitöltési tényezője nagyon alacsony ahhoz, hogy elérd a megfelelően alacsony fordulatszámot de ezzel a forgatónyomaték is masszívan csökken.
Próbaképpen a 2-es és 6-os lábra csatlakozó kondnezátort cseréld ki 470 nF vagy 1 µF-osra. Ezzel csökkented a PWM frekvenciáját. Ha sehogy sem jó, akkor marad a mechanikus áttétel, másik DC vagy ahogy pipi is javasolta, léptetőmotor.
Pont hogy az a gond hogy szerintem túl alacsony a fordulatszám.
Magasabbnak kéne lennie valamivel mert az a motor ami most benne van labortápról ilyen 7V körül már elég erősen tolta a huzalt, most egy 12V-os táppal nem megy rendesen PWM-el, lehet nem éri el a PWM a 100% -ot?
Az biztos hogy nem éri el a 100 %-ot, 555-ös IC-vel nem lehet addig felmenni, nullára sem lemenni.
Próbáld meg a kondnezátorcserét. A nagyobb PWM frekvencia egyéb, nem kívánatos jelenségeket is okoz mert a motor masszívan induktív terhelés is.
Akkor cserélek kondenzátort és reménykedek hogy az elég lesz a sebesség növeléshez.
Ahogy Bakman is írta, 555-el nem tudsz teljes tartományban szabályozni.
Ha van lehetőséged rá, inkább PIC-el építsd meg egy logikai FET-el. Ha kell kapcsolási rajz és program, szívesen küldök.
Közel a tápfeszt nem tudom elérni? Az a gond hogy nem elég gyors, túl sokat lassít még plafonra véve is. Túl sok helyem nincs meg eléggé durva környezet ezért szántam oda 555-öt.
Sok előtoló vezérlőkártyán van 555 vagy 556. Nem találtam, mekkora feszültségű a motor. 12 V-os motorhoz legalább 17 V, de előfordult, hogy 24 V DC-t kellett biztosítani házi gyártmányú, átalakítású gépeknél. A motorral (ellen)párhuzamos diódának a 4000-es sorozat soványka. Legalább az 54xx-esből válassz! Nem kell túl nagy feszültségű, még az 1-es végű is megfelel.
A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2021
Ez egy gyári gép volt gyári motorral. A motor és az előtoló vezérlője is kuka volt, így kapott egy 12V-os tápot, egy PWM szabályozót és egy nagyobb motort. A nagyobb motor labortápról 7V körül nagyon szép varratot nyomott le, viszont a PWM-el a 12V-os tápról valamiért akadozik (mármint a motor nem áll meg) de lassú a huzal tolás így az ív hamarabb megolvasztja a huzalt.
Gyári vezérlőkön nagy általánosságban 555-ös van. Meg szép nagy 24V-os trafó és motor.
Az újabb digitális vezérlésű masinákban jóval kisebb a motor, viszont visszacsatolásos, full kontrolos a huzalelőtolás. Mivel azt írtad, nagyobb motorra cserélted az előtolót, így lassú lehet a felpörgése. Ezt csak valamilyen programozható vezérlővel fogod tudni kompenzálni. A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2021
Nagyobbat írtam, majdnem 3-4x akkora motort raktam bele. Érdekes hogy PWM-ről nem tolja úgy, de holnap kipróbálom ha direktbe rákötöm a tápot a motorra....
Milyen az a 3-4-szer akkora motor? Mert ha nem állandó mágneses, hanem soros motor, a gerjesztő tekercs induktivitása megöli a PWM szabályzást.
Sima DC állandó mágneses motor, kb mint egy jobb akkus fúró motorja, viszont sűrűbb tekercse van így kisebb árammal is van nyomatéka.
Idézet: „viszont sűrűbb tekercse van így kisebb árammal is van nyomatéka.” Ez számomra azt jelenti, hogy magasabb feszültség kell neki.
Igen de lentebb leírtam hogy mihez képest sűrűbb és hogy 7V-al optimális volt a tolás bőven pedig a mostani táp 12V.....
Csökkentsd a PWM frekvenciát a jelzett kondenzátor növelésével.
1, A frekvenciának semmi köze a motor nyomatékához. Semmi. Ezt el kellene már felejteni. Itt nem Mhz szintekről beszélünk hogy esetleg a vezetékeknek lenne skin hatása.
2, Az is hülyeség hogy alacsony fordulaton alacsony a nyomaték. Pont hogy 0 fordulatnál a maximális a nyomaték szóval teljes káosz. Ha neki 7V-al megfelelő a fordulat de nincs elegendő erő akkor a motor áttétel segíthet vagy alacsonyabb feszültségű hasonló motor. Vagy egy visszacsatolt szabályzás ami majd kiszabályozza ugyanezzel a motorral. De az nehezebb lesz. |
Bejelentkezés
Hirdetés |